Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Wat is een netwerkborrel en wat kun je er mee?

Wat is een netwerkborrel en wat kun je er mee?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Netwerkborrels zijn in het leven geroepen om contact met collega’s en/of klanten te versterken. Ook is het bedoeld om op zakelijk gebied nieuwe mensen te ontmoeten. Ondanks dat veel mensen dit soort borrels wat ‘nep’ vinden, kan het ontzettend goed helpen om het contact met je klant te behouden of zelfs nieuwe klanten te winnen. Daarnaast kun je er nieuwe ideeën van krijgen of in het mooiste geval een nieuwe baan aan overhouden. Je spreekt immers met mensen uit de zelfde branche en daar kunnen vruchtbare nieuwe ideeën of initiatieven uit voortvloeien. In dit artikel lees je wat je precies met zo’n netwerkborrel kunt en hoe het ‘werkt’.


Waarom een netwerkborrel?

Netwerkborrels zijn handig voor je zakelijke netwerk. Deze evenementen zijn er in alle soorten en maten, zowel voor werkgevers, werknemers, potentiële klanten en werkzoekenden. Het is bedoeld om zakelijke connecties te maken in de vorm van nummers uitwisselen, samenwerken of iemand zelfs een contract aanbieden. Onder het genot van een borrel en in een informele setting verlopen deze gesprekken vaak een stuk soepeler.

1. Goed contact met collega’s en klanten onderhouden

Ten eerste kan een netwerkborrel dienen als socialiserende factor. Met andere woorden, het contact binnen het bedrijf goed houden en niet alleen zakelijk met elkaar om gaan. Dit geldt ook voor het contact met klanten. Het werkt vaak om contacten goed te houden door middel van een bijeenkomst in een informele setting. Dit gebeurt zo nu en dan bij bijna ieder bedrijf. Sommige bedrijven borrelen iedere vrijdag, andere hebben het één keer in het jaar.

2. Klanten of opdrachten winnen

Een netwerkborrel is vaak ook een gelegenheid om opdrachten bij opdrachtgevers te winnen of klanten te krijgen. Dit hoeft niet eens op een directe wijze te gebeuren. Het kan best zo zijn dat je iemand spreekt die een potentiële klant is. Wanneer je een goede indruk achterlaat en contact onderhoudt is de kans groot dat dit in de toekomst een klant wordt. Het zelfde geldt voor opdrachtgevers, investeerders enzovoorts.

3. Inspiratie opdoen

Borrels kunnen op zich zelf geestelijk verfrissend werken, een netwerkborrel vergroot die kans nog meer. Je praat namelijk vaak met mensen die iets gemeen hebben met jou. Of ze zijn ook startend ondernemer, freelancer, werkzoekend of werkend in het bankwezen, noem maar op. Je kunt tijdens deze gesprekken ervaringen uitwisselen, tips geven, je bedrijf of jezelf promoten en contacten uitwisselen. Al heb je soms niet direct wat aan deze gesprekken, wie weet of je die gene in de toekomst nodig hebt!


Voorbereiden op een netwerkborrel

Het is raadzaam om van te voren even wat zaken door te nemen. Zo weet je tenminste naar wat voor soort borrel je gaat, wat je kunt verwachten en hoe jij jezelf gaat presenteren.

Wat is je doel?

Bedenk voor jezelf waarom je naar een netwerkborrel gaat. Vergeet het ‘moeten’ en vervang dat door een functie. Zo wordt het ook leuker! Wil je goed contact onderhouden? Dan kun je er vrij onvoorbereid naar toe met een open blik. Je hoeft je dan ook iets minder zakelijk te presenteren. Wil je nieuwe klanten winnen of jezelf in de kijk spelen? Ga dan de iets zakelijkere tour op. Wanner je inspiratie wil opdoen hoef je je ook niet zo gek veel voor te bereiden.

Kleding op orde

Wellicht overbodig om te melden, maar zorg te allen tijde dat je goed in de kleding zit. Zorg voor kleren die goed aansluiten op je lichaam en dus niet erg oversized zijn. Dit hoeft niet per se duur te zijn, maar kies ze wel met aandacht uit. Wanneer je zelf geen oog hebt voor wat wel en niet bij elkaar past kun je altijd advies vragen aan vrienden, vriendinnen of werknemers in een winkel. Neem je tijd om een mooi setjes kleren aan te trekken. Vergeet ook geen bijpassende schoenen aan te doen.

Visitekaartjes

Het is handig om je visitekaartje mee te nemen als je die hebt. Zo wissel je zeer gemakkelijk en snel contactgegevens uit. Wie weet waar dat in de toekomst goed voor is. Het kan in ieder geval weinig kwaad. Elkaar ter plekken toevoegen op LinkedIn is ook een goede optie. Naast deze manier van netwerken kan het ook leuk zijn om iets van jouw bedrijf of diensten te laten zien. Zorg dat je bijvoorbeeld een filmpje of foto op je smartphone gereed hebt staan.


De kunst van een gesprek beginnen

Een van de redenen waarom mensen vaak een aversie hebben tegen netwerkborrels is omdat ze het ongemakkelijk vinden. Dit ongemak heeft verschillende factoren. Ten eerste is men bewust dat iedereen aanwezig is om iets te winnen en iets te bereiken. Mensen zullen zich dus altijd zeer netjes en beschaafd gedragen. Ten tweede zit je vaak opgescheept met mensen met wie je in je persoonlijke leven niet zou afspreken en ten derde vinden veel mensen het lastig om een gesprek aan te knopen met een onbekende.

Zo begin je een gesprek

Wanneer je eenmaal bent aangekomen doe je er goed aan om contact te zoeken met mensen. Alleen ergens gaan staan is een no go en ook niet leuk voor jezelf. Loop gerust naar iemand toe en stel jezelf voor. Begin vervolgens met iets luchtigs, zoals de locatie, de spreker, de drankjes, het evenement zelf of de sponsor van de organisatie. Als je zelf iets weet waar je mee kunt openen is het nog beter. Als deze ontmoeting soepel verloopt, en meestal verloopt het ook soepel, ga je verder vragen naar wat hij van het het programma op het evenement vindt, of van een bepaald project. Na een aantal van dit soort vragen heen en weer gesteld te hebben begint een gesprek vaak prima te lopen. Het begin is soms alleen even taai!

Tijdens een gesprek

Zorg dat je altijd geïnteresseerd bent in hetgeen wat je gesprekspartner te vertellen heeft. Je laat geen goede indruk achter als je steeds wegkijkt of niets aan hem of haar vraagt. Wees je daar bewust van. Vraag vooral ook naar persoonlijke ervaringen of persoonlijke aanpak. Hiermee maak je meer binding met een persoon dat in de toekomst in jouw voordeel kan zijn. Wees daarnaast uiteraard positief en constructief. Merk je dat je na een paar minuten bent uitgepraat? Geen enkel probleem. Je wisselt desnoods wat gegevens uit en wijst hem daarna er op dat je het gesprek aangenaam vond. Ga vooral niet door als een gesprek voor jouw gevoel aan een eind is gekomen. Dit kan de band alleen maar verslappen.

Zo eindig je een gesprek

Merk je dat je bent uitgepraat? Brei er dan een einde aan. Dit doe je eigenlijk op dezelfde wijze als hoe je een gesprek begint, door over iets luchtigs te praten. Bedank hem of haar desnoods voor het gesprek, wissel (eventueel) contactgegevens uit en laat weten dat je een biertje gaat halen, even verder gaat kijken of iets in die trend. Probeer gesprekken niet dood te laten bloeden en creëer ‘gespreksvoelsprieten’ die aanvoelen wanneer het tijd is om het gesprek te stoppen.


Voorbeeldvragen

Het is handig om vragen achter de hand te hebben als je zelf weinig inspiratie hebt om te praten. Dit kan natuurlijk voorkomen door verschillende omstandigheden zoals zenuwen, moeheid of andere omstandigheden. Met behulp van wat standaard vragen vallen er ook geen ongemakkelijke stiltes en kom je ook niet ongeïnteresseerd over.

  • Wat vind je het leukste aan jouw werk?
  • Wat is jouw rol precies?
  • Met wat voor project ben je nu bezig?
  • Hoe ben je terecht gekomen waar je nu bent?
  • Wat is jouw ervaring met….
  • Wat zijn de voor- en nadelen van….
  • Wat wil je nog bereiken?
  • Wat vond je van de spreker?
  • Ben je eerder op deze locatie geweest?

Zoals je ziet zijn veel van deze voorbeeldvragen open. Dat betekent dat mensen niet met ‘ja’ en ‘nee’ kunnen antwoorden. Dit type vragen werken vaak zeer goed om een gesprek vloeiend te laten verlopen. Uiteraard is niet iedere vraag op het moment zelf van toepassing, maar als je een aantal verschillende vragen in je hoofd heb kan het niet mis gaan!


Conclusie

Netwerkborrels zijn er om contact met collega’s en/of klanten te versterken. Ook is het bedoeld om op zakelijk gebied nieuwe mensen te ontmoeten of inspiratie op te doen. Dit gebeurt vaak in een informele setting na werktijd onder het genot van een borrel. Om je voor te bereiden op zo’n evenement is het raadzaam om na te gaan met wat voor doel je komt en hoe jij je presenteert. Daarnaast is het slim om wat kennis op te doen wat betreft gespreksvoering. Zo weet je zeker dat je nooit ongeïnteresseerd overkomt en je er misschien ook nog wel iets moois aan overhoudt! Cheers!



foto auteur Dion Smits
Dit artikel is geschreven door Dion Smits

Altijd op zoek naar antwoorden. Schrijft commercieel, journalistiek en persoonlijk. Gek op bluesmuziek, natuur, columns en FC Barcelona.

LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Werk

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag