10 dingen die je moet weten voor je een website laat maken

10 dingen die je moet weten voor je een website laat maken

Laatst bijgewerkt: 17 mei 2019

Wanneer je graag een nieuwe website wilt heb je daar tegenwoordig legio opties voor. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een platform als Jimdo of Wix waar je zelf met een paar klikken een website in elkaar kunt zetten. Daar loop je bij een wat minder eenvoudige website echter al gauw tegen beperkingen aan. Ook kun je natuurlijk zelf een server huren en aan de slag met een pakket zoals WordPress. Maar dat vergt nog heel wat tijd en wanneer je iets unieks wilt maken loop je ook al snel weer tegen problemen aan.

Het inhuren van een webontwikkelaar voor je nieuwe website is daarom nog altijd een uitstekend idee, want die kan een website precies zo maken als je hem hebben wilt. Waar moet je allemaal op letten als je een webdesigner inhuurt, wat moet je zelf nog regelen en hoe zorg je dat je website meteen zo goed mogelijk uit de startblokken komt? Dat lees je in dit artikel met 10 aandachtspunten voor het laten maken van een nieuwe website.


1. Een goede domeinnaam is belangrijk

Bij een website hoort natuurlijk een domeinnaam. Dat is het liefst een pakkende en makkelijk te onthouden naam die goed bij je organisatie past. Het is bijvoorbeeld de naam van je bedrijf of een algemene term die je producten of diensten goed beschrijft. Een makkelijk uit te spreken en niet te lange domeinnaam is altijd het beste. Dat vergroot namelijk het vertrouwen van de bezoekers in jouw website. Helaas zijn er enorm veel leuke en korte domeinnamen al bezet. Soms moet je dus wat water bij de wijn moeten doen. Maar het is ook altijd een prima idee om te bladeren op sites waar domeinnamen te koop worden aangeboden. Wie weet zit daar wel een mooie brandable naam bij, of een generieke term die precies bij jouw branche of organisatie past.


2. Het belang van goede content

Het is een goed idee om alvast een helder idee te hebben van de manier waarop jij je wilt onderscheiden van je concurrenten. Daar hoort met name een goede contentstrategie. Niet alleen met het oog op zoekmachines, maar ook om te zorgen dat bezoekers regelmatig terugkomen. Content omvat alle inhoud van je website, zoals blogberichten, foto’s, video’s en pagina’s over je producten of diensten. Bedenk alvast wat je allemaal wilt vertellen en laten zien op je site, dat helpt je webdesigner de juiste structuur en opbouw te kiezen voor je site (zoals bijvoorbeeld de menu’s). Ook kun je bijvoorbeeld van tevoren een mooie bedrijfsvideo laten maken die het centrale element wordt van de homepage.


3. Zelf onderhouden of uit laten besteden?

Toen websites nog enorm ingewikkeld waren om te maken en te onderhouden huurden mensen vaak technici in om dit voor hen te doen. Tegenwoordig kun je dat helemaal zelf doen, mits je tenminste kiest voor een website met een zogenaamd Content Management System (CMS). Dat is een beveiligd deel van de site waar je als beheerder op kunt inloggen om nieuwe pagina’s toe te voegen, plaatjes te veranderen, teksten te wijzigen en nog veel meer. Wil je niet afhankelijk hoeven zijn van een duur webbureau, alleen maar om een spelfout te kunnen aanpassen? Dan is het van groot belang dat je voor een makkelijk te gebruiken CMS kiest. Een prima voorbeeld van zo’n eenvoudig maar wel heel krachtig CMS is WordPress.


4. Het juiste platform kiezen

Het is zonde van het geld en de tijd om als kersverse webmaster het wiel opnieuw uit te vinden. Het is veel slimmer om wanneer dat maar mogelijk is aan te haken bij bestaande projecten. Een project zoals WordPress bijvoorbeeld. WordPress is een pakket dat je op een website kunt plaatsen en dan makkelijk en snel een volledige website mee kunt bouwen. Het is open source software en dat betekent dat vrijwel alles aan te passen is. Bovendien is WordPress heel populair, waardoor er ook heel veel uitbreidingen voor beschikbaar zijn (zogenaamde plug-ins). Zo kun je zelfs vrij eenvoudig een webshop maken. Vooral wanneer je een ervaren WordPress-expert inhuurt kun je in korte tijd een hele uitgebreide website laten bouwen die precies aan je wensen voldoet. Overleg dus gerust eens met een WordPress-bouwer of jouw website makkelijk in WordPress is te maken.


5. Zoekmachines en de vindbaarheid van je website

Het is goed om al voor je een website laat bouwen rekening te houden met de populaire zoekmachines. Een groot deel van de mensen gaat namelijk niet rechtstreeks naar een website, maar via een zoekmachine zoals Google. Dat je site goed vindbaar is in Google is dus enorm belangrijk. Kies daarom altijd voor een ontwikkelaar die veel ervaring heeft met het zoekmachinevriendelijk maken van websites. Een site geschikt maken voor zoekmachines wordt SEO genoemd, oftewel Search Engine Optimization. Wil je meteen een vliegende start maken in alle zoekmachines? Win dan eerst advies in van een SEO-expert. Die kan je de perfecte sitestructuur en pagina-opbouw vertellen en desgewenst zelfs een volledige SEO-strategie voor je op papier zetten. Je kunt dan zelfs al van tevoren bepalen op welke zoekwoorden je wilt proberen te scoren.


6. Responsive ontwerp voor alle computers, tablets en telefoons

Steeds meer bezoekers bekijken je website niet op hun computer, maar op een tablet of een smartphone. Dat betekent dat de site zich perfect aan moet kunnen passen aan verschillende schermgroottes. Dit wordt responsive webdesign genoemd. Kies voor een webbouwer die volledig responsive websites maakt en vraag daar ook wat voorbeelden van zodat je de designs zelf kunt beoordelen. Mocht je een site laten bouwen op basis van WordPress dan moet de webbouwer in staat zijn een nieuw ontwerp helemaal op maat maar ook volledig responsive te maken. Het is daarom vaak handiger (en voordeliger) om een betaald thema te nemen en dat desnoods naar je wensen aan te laten passen. Ook die betaalde thema’s zijn tegenwoordig natuurlijk allemaal responsive.


7. Cookies en privacy

De door je ingehuurde webdesigner en/of ontwikkelaar is verantwoordelijk voor het ontwerp en technisch werkend maken van je nieuwe site, maar niet voor de inhoud. Ook draag jij als eigenaar van de site de volledige juridische verantwoordelijkheid voor alles wat er op je site te vinden is. Daarom moet je zelf genoeg kennis nemen van de volgende onderwerpen:

Cookies

Cookies zijn kleine tekstbestanden die een website op de computer van de bezoeker plaatst, bijvoorbeeld zodat je bij een volgend bezoek niet opnieuw de taal van het menu hoeft te veranderen. Cookies kunnen echter ook gebruikt worden om mensen op internet te volgen. Daarom moet je voor die cookies tegenwoordig toestemming vragen aan gebruikers. Natuurlijk kan een webdesignbureau je helpen met een cookiemelding en met duidelijk krijgen welke cookies je site plaatst. Maar uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk, laat je dus goed informeren.

Privacy

Een sluitende privacyverklaring is tegenwoordig verplicht en moet dus altijd op je site staan. Daarin vermeld je welke gegevens je allemaal verwerkt met je site. Vrijwel elke site verzamelt en verwerkt gegevens en daar moet je altijd transparant over zijn. Gegevens zoals IP-adressen die in een logbestand worden opgeslagen, informatie die via e-mail of een contactformulier binnenkomt en andere privacygevoelige gegevens moeten in de privacyverklaring worden meegenomen.


8. Let op de beveiliging

Je website moet natuurlijk goed beveiligd zijn. Dat begint er al mee dat je webontwikkelaar gebruikmaakt van de nieuwste technologieën en een server die goed onderhouden wordt. Gegevens in de database moeten bijvoorbeeld ook perfect beveiligd zijn. Daarnaast is het essentieel om een SSL-certificaat op je site te hebben zodat de gegevens die de gebruiker met je site uitwisselt versleuteld zijn en er dus niemand mee kan lezen. Je kunt een SSL-certificaat tegenwoordig helemaal gratis installeren en dit kan de webontwikkelaar (of je webhost) vaak ook voor je doen.


9. Check dat de domeinnaam op je eigen naam staat

Huur je iemand in om een nieuwe website voor je te maken en gaat die daarbij vrijwel alles voor je regelen? Check dan meteen dat de domeinnaam op je eigen naam wordt geregistreerd. Of beter nog, doe het registreren zelf en geef de webbouwer alleen de gegevens die hij nodig heeft om de website aan het hostingpakket te koppelen. Op die manier hou je de volledige controle over je eigen domeinnaam en kan die niet zomaar worden verkocht, opgezegd of weg verhuisd. Gelukkig gebeurt dit tegenwoordig niet zoveel meer, maar vroeger was het heel gebruikelijk dat de domeinnaam door een webdesignbureau werd geregistreerd en je hem alleen in bruikleen kreeg.


10. Zorg dat de kosten vooraf duidelijk zijn

Het is altijd een goed idee om een vaste prijs af te spreken voor het ontwerpen en ontwikkelen van je website. Daarom moet er al van tevoren goed duidelijk zijn waar de site allemaal aan moet voldoen en wat deze moet bevatten. De webontwikkelaar zal een offerte opmaken op basis van je wensen en eisen. Wil je de beste deal vinden, dan is het slim om bij meerdere webbouwers offertes op te vragen om de beste prijs-kwaliteitsverhouding te vinden. Maar zorg ook dat de prijs helemaal vastligt en dat er niet zomaar ongevraagd kosten bij kunnen komen. Betaal ook liever niet meteen het hele bedrag vooruit, maar doe alleen een aanbetaling. En mocht je halverwege de bouw erachter komen dat je iets bent vergeten, overleg dan en kom een goede prijs overeen voor het meerwerk dat voortkomt uit de extra opties.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Internet Werk

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag