Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Hoeveel geld kun je terugkrijgen als je vlucht vertraging heeft?

Hoeveel geld kun je terugkrijgen als je vlucht vertraging heeft?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Je arriveert ruim twee uur van tevoren op het vliegveld, hebt voldoende tijd voor de handbagagecontrole en de paspoortcontrole en arriveert ruim op tijd in de gate. Om de tijd te doden speel je een spelletje op je telefoon, tot je wordt opgeschrikt door een omroep: vlucht HV790 naar Lissabon is met 3,5 uur vertraagd. De moed zakt je in de schoenen – nog langer doelloos wachten. Maar wist je dat je bij meer dan drie uur vertraging een vergoeding kunt krijgen? In dit artikel staan je rechten beschreven, inclusief hoeveel geld je terug kunt krijgen als je vlucht vertraging heeft.


Wanneer spreek je van vlucht vertraging?

Elke minuut wachten is er natuurlijk een te veel. Toch kan het voorkomen dat je vlucht vertraagd is, soms met tientallen minuten maar helaas ook weleens met meerdere uren. Er is officieel sprake van vertraging als jouw vlucht minimaal drie uur na het geplande vertrektijdstip, opstijgt.


VakantieDiscounter


Welke rechten heb ik als mijn vlucht vertraging heeft?

Recht op geldbedrag

Dit recht heb je alleen als jouw luchtvaartmaatschappij uit de EU komt of als jouw vlucht vanaf een Europese luchthaven vertrekt. Daarnaast is het vrij gebruikelijk dat een vlucht met enkele tientallen minuten is vertraagd. Pas als deze vertraging langer dan drie uur is, heb je recht op geld. De vertraging wordt berekend door het verschil te nemen tussen de verwachte aankomsttijd en de daadwerkelijke aankomsttijd. Hoeveel geld je precies ontvangt, hangt af van het aantal kilometers dat je aflegt. De wetgeving maakt onderscheid tussen bestemmingen binnen en buiten de Europese Unie (EU).

Bestemmingen binnen de EU:

  • Vlucht tot 1500 km: €250 vergoeding bij vertraging.
  • Vlucht vanaf 1500 km: €400 vergoeding bij vertraging.

Bestemmingen buiten de EU:

  • Vlucht tot 1500 km: €250 vergoeding bij vertraging.
  • Vlucht van 1500 km tot 3500 km: €400 vergoeding bij vertraging.
  • Vlucht van meer dan 3500 km: €600 geld vergoeding bij vertraging (let op: bij vluchten tussen de 3 en 4 uur is de vergoeding slechts 50% van dit bedrag).

Deze rechten gelden mogelijk ook als je vertraging hebt opgelopen in de vorm van een gemiste aansluitende vlucht. Ook hier geldt dat het geleden tijdverlies langer dan drie uur moet bedragen.

Recht op vluchtannulering

In het geval van een zeer lange vertraging, van vijf uur of langer, kun je ervoor kiezen om de vlucht te annuleren. De luchtvaartmaatschappij is dan verplicht om het gedeelte van de reis dat je nog niet het afgelegd, terug te betalen. Als je een vlucht hebt met een tussenstop en je krijgt halverwege vertraging, dan heb je recht op een vlucht terug naar je oorspronkelijke vertrekpunt.

Recht op verzorging

Naast een eventuele monetaire compensatie, heb je in sommige gevallen ook recht op verzorging en op accommodatie. Dat recht verschilt ook weer per type vlucht. In onderstaande gevallen heb je recht op verzorging; oftewel maaltijden, opfrisbeurten en een paar gratis telefoongesprekken en/of e-mails. In sommige gevallen biedt de luchtvaartmaatschappij deze extra’s zelf aan, anders kun je het ook eerst voorschieten en later terugvorderen bij de maatschappij (mist je de aankoopbewijzen bewaart). In onderstaande gevallen heb je recht op bovengenoemde verzorging.

  • Minimaal twee uur vertraging tot 1500 km
  • Minimaal drie uur vertraging vanaf 1500 binnen de EU en voor vluchten binnen- en buiten de EU tussen de 1500 en 3500 km
  • Vier uur of meer vertraging binnen en buiten de EU

Recht op accommodatie

In de meest extreme gevallen is de vertraging dermate groot dat je jouw verblijf met een of meer dagen moet verlengen. Realiseer je goed dat de vliegtuigmaatschappij dan altijd verplicht is om nieuw onderdak voor jou te verzorgen en te betalen (inclusief de taxi van en naar het hotel). Als de vliegtuigmaatschappij geen aanbod doet, kun je zelf een hotel zoeken en deze kosten later declareren bij de maatschappij (ook hier geldt: mits je de aankoopbewijzen bewaart). Zoek een accommodatie in een normale prijsklasse, want de vliegtuigmaatschappij staat er vast niet om te springen om jouw vijfsterrenresort te vergoeden.


VakantieDiscounter


Wanneer heb ik geen rechten als mijn vlucht vertraging heeft?

Een vluchtvertraging kan meerdere oorzaken hebben. Sommige oorzaken zijn te wijten aan de planning van de luchtvaartmaatschappij, terwijl anderen buiten hun macht zitten. Als er sprake is van zogeheten ‘buitengewone omstandigheden’ zijn zowel de vliegtuigmaatschappij als de consument dupe van de vertraging en is er geen recht op geld teruggave.

Wanneer is er sprake van buitengewone omstandigheden?

Over het algemeen zijn de volgende buitengewone omstandigheden voor de vertraging van een vlucht legitiem:

  • Weersomstandigheden zoals hevige onweer of vorst
  • Beschadigingen aan het vliegtuig door terroristen
  • Beschadigingen door een recente botsing, blikseminslag of harde landing
  • Als de fabrikant verkondigt dat de vliegtuigen gebreken vertonen en moeten worden geïnspecteerd
  • Wanneer er in de lucht veiligheidsproblemen ontstaan, bijvoorbeeld vanwege een onverwachte zwerm vogels
  • Als een besluit van het luchtverkeersbeheer de vertraging of annulering van de vlucht veroorzaakt
  • Tijdens een staking van het luchthavenpersoneel of de luchtverkeersleiding (mits de staking is aangekondigd en het plaatsvindt op de luchthaven).

Technische problemen of een belabberde planning vallen niet onder buitengewone omstandigheden en resulteren normaal gesproken in een compensatie in de vorm van geld. Vliegtuigmaatschappijen staan natuurlijk niet bepaald te springen om geld terug te geven. Daarom zullen zij zich zo vaak mogelijk proberen te beroepen op buitengewone omstandigheden. Probeer echter altijd je geld terug te vorderen – al dan niet met de hulp van een ervaren claimbehandelaar. Alle claimbehandelaars werken op basis van een no-cure/no-pay principe. Lukt het hun dus niet om een claim lost te krijgen, dan hoef je niets te betalen.


Hoe krijg ik mijn geld terug als er geen buitengewone omstandigheden zijn?

Als je omwille van de vertraging kosten maakt, kun je deze kosten verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Je zal hiervoor wel aankoopbewijzen moeten hebben. Niet elke vliegtuigmaatschappij reageert even goed; bij sommige maatschappijen moet je best een aantal stappen ondernemen wil je het geld van je vertraagde vlucht terugkrijgen. Voor passagiers die wel wat hulp kunnen gebruiken, zijn er claimbehandelaars zoals EUclaim in het leven geroepen. Zij doen hun uiterste best om de consument toch het geld te krijgen waar hij of zij recht op heeft. Vaak is het namelijk niet zwart op wit of er wel of niet sprake is van overmacht. Een claimbehandelaar kan dan goed tussenbeide komen en de rechten van de consument verdedigen. Sommige claimbehandelaars vragen een kleine commissie, anderen halen hun inkomsten uit advertenties op de website.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Reizen Financieel

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

VakantieDiscounter
Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag