Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Camper kopen in Duitsland; hoe ga je te werk?

Camper kopen in Duitsland; hoe ga je te werk?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Een camper kopen in Duitsland heeft zo z’n voordelen en nadelen. Een groot voordeel (op het eerste oog) is de aanzienlijk aantrekkelijkere prijs dan op Marktplaats of bij de dealer in Nederland. Gebruikte campers in Duitsland zijn een stuk goedkoper in aanschaf dan in Nederland. Toch zit daar ook een keerzijde aan. Dat, en nog veel meer, ontdek je in onderstaand artikel waarin we uitleggen hoe je te werk moet gaan als je een camper wilt gaan kopen in Duitsland.


Een camper kopen in Duitsland: de voor- en nadelen

Nederlanders verruilen steeds vaker de ‘oer-Hollandse’ caravan om voor een camper. Waar in 2013 nog zo’n 75.000 campers geregistreerd stonden, is dit aantal in het afgelopen jaar de 100.000 overstegen. Daarbij is vooral de vraag naar jong-gebruikte tweedehands campers enorm. Logisch ergens wel, want een nieuwe camper kost je al gauw 40.000 euro voor een relatief basic model. Wil je meer luxe of extra’s, dan loopt de aanschafprijs al gauw enkele tienduizenden euro’s op. Ook voor jong-gebruikte tweedehands campers worden in Nederland nog behoorlijke bedragen gevraagd op een website als Marktplaats.nl. Waarom dan dus niet gaan shoppen voor je tweedehands camper bij onze oosterburen?

Een vraag die veel Nederlanders zichzelf ook stellen en de zoektocht starten naar hun ‘droomcamper’ uit Duitsland. Toch is dit vaak gemakkelijker gezegd en bedacht dan gedaan. Er komt namelijk nogal wat kijken bij een camper kopen in Duitsland. Het is niet een kwestie van de grens oversteken, je camper kopen en terug naar huis (of juist naar je vakantiebestemming) rijden. Om wat helderheid te scheppen hebben we de voor- en nadelen van een camper kopen in Duitsland voor je op een rijtje gezet.

Voordelen

  • Aanschafprijs
  • Meer aanbod

Het grootste voordeel van een camper in Duitsland kopen is de aanschafprijs. Uiteindelijk komt daar nog wel BPM overheen (daarover later meer), maar over het algemeen ben je goedkoper uit als je je camper in Duitsland aanschaft. De lagere prijs komt voornamelijk door het uitblijven van de BPM en het lagere btw-tarief. Naast de prijs is natuurlijk ook het aanbod een stuk interessanter dan in Nederland. Duitsland is een stuk groter en kent ruim 82 miljoen inwoners. Logisch dus dat het aanbod vele malen groter is dan in Nederland en je dus veel meer keuze hebt rondom je tweedehands camper.

Nadelen

  • BPM betalen
  • Papierwerk
  • Taalbarrière

Een nadeel van het kopen van een camper in Duitsland is dat je alsnog de BPM moet betalen als je de camper importeert naar Nederland. Over elke personenauto, bestelbus of motor (en dus ook een camper) moet er BPM betaald worden aan de belastingdienst. Het berekenen van de precieze BPM die je moet betalen over je tweedehands camper uit Duitsland is geen gemakkelijke berekening en kun je in de meeste gevallen beter over laten aan een specialist die verstand van zaken heeft.

Zo kom je niet voor verrassingen te staan en ontdek je al gauw of je ‘goedkope’ tweedehands camper uit Duitsland wel echt zo goedkoop is als hij in eerste instantie lijkt. Tevens komt er behoorlijk wat papierwerk kijken bij een auto importeren uit een ander land en voor veel mensen is dit geen dagelijkse kost. Het kan voor veel mensen té overweldigend zijn om de stap daadwerkelijk te nemen. Om die reden zijn er de laatste jaren organisaties ontstaan die het papierwerk voor je kunnen verzorgen, maar logischerwijs vragen deze ‘middle guys’ een bepaalde prijs voor hun diensten.

Een laatste nadeel is de eventuele taalbarrière als je zelf geen Duits spreekt. Dit maakt het onderhandelen en sluiten van de deal een stuk moeilijker dan wanneer je een tweedehands camper van een Nederlander koopt natuurlijk. Een allerlaatste nadeel wat je nog zou kunnen benoemen, al zou dit niet echt een nadeel moeten zijn want je koopt tenslotte een camper waar je – vermoedelijk – veel mee gaat rijden, zijn de afstanden die je af moet leggen voor een bezichtiging. Duitsland is nu eenmaal enorm en een kijkje nemen bij een camper in bijvoorbeeld München kost behoorlijk wat tijd, energie en uiteraard weer brandstofkosten.


Hoe ga je van start bij een Duitse camper kopen?

Wegen de voordelen toch meer op dan de nadelen en vastberaden om je camper in Duitsland te gaan kopen? Dan zal je al gauw overweldigd raken door het enorme aanbod bij onze Oosterburen. Gelukkig leven we in een tijd waarin je vanuit je luie stoel, rustig op je gemak door alle advertenties op het internet kunt bladeren. We hebben de voornaamste Duitse Martkplaatsen waarop je tweedehands campers gaat vinden voor je op een rijtje gezet.

  • Mobile.de
  • Webmobile.de
  • auto.de
  • autoscout24.de
  • pkw.de
  • webauto.de
  • gebrauchtwagen.de

Bezichtiging

Een camper gezien op één van bovenstaande websites waar je hart een sprongetje van maakt? Dan is het tijd om een bezichtiging in te plannen en de reis naar Duitsland te maken. Neem contact op met de verkopende partij en maak duidelijke afspraken over je bezoek om een onnodig ritje te voorkomen. Niets zo vervelend als je bij aankomst tot de conclusie komt dat de camper verkocht is of er geen proefrit mee gemaakt kan worden natuurlijk!

Tijdens de bezichtiging

We schreven al een artikel met tips bij de aanschaf van een tweedehands camper en een tweedehands auto. Neem deze artikelen goed door voor je overgaat tot onderhandelen en het sluiten van de deal. Het helpt bij het voorkomen van de welbekende ‘kat in de zak’ en geeft je tevens een betere onderhandelingspositie waardoor je mogelijk de nodige euro’s kunt besparen op de aanschaf van de (tweedehands) camper.


Als de deal gesloten is

Als de deal gesloten is en je een koopovereenkomst hebt afgesloten begint het ‘echte’ werk pas. Je zult de camper tenslotte officieel moeten importeren naar Nederland en daar komt dus het nodige papierwerk bij kijken. Regel dit goed, want het is niet toegestaan om met een camper op Duits kenteken rond te rijden in Nederland. Dit wordt gezien als een economisch delict en kan ontaarden in een fikse boete omdat je de Nederlandse btw, BPM en wegenbelasting ‘omzeilt’. Een tussenoplossing om de camper toch alvast mee naar Nederland mee te kunnen nemen is de zogenaamde vrijstelling.

Vrijstelling aanvragen

Om de camper niet te hoeven laten staan bij de verkopende partij (en je dus een nieuw ritje naar Duitsland te besparen om de camper op te halen) of de camper op een aanhanger te moeten vervoeren, kun je een vrijstelling aanvragen waarmee je officieel mag rond rijden in Nederland met een camper op Duits kenteken. Je mag met deze vrijstelling aaneengesloten 14 dagen rond rijden in Nederland met een camper op een buitenlands kenteken en deze vrijstelling wordt maximaal 1 keer per jaar gehonoreerd. Je dient deze tijdig aan te vragen bij de Belastingdienst. Meer over de vrijstelling aanvragen lees je op de website van de belastingdienst.

Keuringsafspraak aanvragen

Als de camper eenmaal in Nederland is zal je deze moeten laten keuren bij de RDW. Je kunt hier het beste een keuringsafspraak voor aanvragen, al kun je voor de meeste voertuigen ook zonder afspraak langs bij het keuringsstation van de RDW. De RDW beoordeelt vervolgens of de camper kan worden overgenomen aan de hand van de benodigde documenten. Je zult dus onder meer het originele buitenlandse kentekenbewijs mee moeten nemen en een identiteitsbewijs. Soms is een CVO (Certificaat van Overeenstemming) ook benodigd. Op de website van de RDW lees je hoe het totale proces in z’n werk gaat en welke documenten je precies nodig hebt.

BPM betalen

Als de RDW als oordeel velt dat je de camper mag importeren moet je een aangifte van de BPM doen bij de belastingdienst. De belastingdienst beoordeelt welk bedrag er verschuldigd is aan BPM. Meer over de BPM lees je op de website van de belastingdienst.

Kentekenplaat laten maken

Zijn zowel de RDW, als de belastingdienst akkoord met de invoer van de camper, dan ontvang je na 5 dagen de kentekenkaart van de RDW en kun je een kentekenplaat laten maken bij een erkende kentekenfabrikant. Vanaf dat moment kun je onbezorgd rond gaan rijden met je camper in binnen- en buitenland en is de importprocedure afgerond. Uiteraard moet je je camper dan nog wel verzekeren, want zonder verzekering rondrijden is (zowel in Nederland, als in het buitenland) een misdrijf waar een hoge boete op staat!



foto auteur Tony Wassenaar
Dit artikel is geschreven door Tony Wassenaar

In 2018 gooide Tony het roer om. Hij leverde de sleutels van zijn appartement in Rotterdam in, verkocht al z’n overbodige spullen en vertrok met zijn omgebouwde Volkswagen camperbus om als digitale nomade de wereld te ontdekken. Sindsdien schrijft hij onderweg artikelen voor onder andere Dik.nl.

Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Kamperen Auto

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

VakantieDiscounter
Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag