Waar let je op bij het kopen van een tweedehands auto?

Waar let je op bij het kopen van een tweedehands auto?

Laatst bijgewerkt: 27 december 2018

Een auto kopen. Daar heb je altijd twee mogelijkheden bij: een gloednieuwe auto bij de dealer waarbij je zelf de allereerste kilometer op de klok zet of een tweedehandsje aanschaffen waarbij het altijd de vraag is wat je precies koopt. Dit laatste kan een spannende aangelegenheid zijn, zeker als je nog niet eerder in je leven een tweedehands auto hebt aangeschaft. In dit artikel dan ook alles wat je zou moeten weten bij het aanschaffen van een tweedehands auto!


Een tweedehands auto kopen

Eerlijk is eerlijk: het is niet voor iedereen weggelegd om je lokale dealer binnen te stappen en een gloednieuwe auto aan te wijzen en er mee weg te rijden, los nog van de vraag of dat überhaupt wel verstandig is, want zodra je de garagepoort doorrijdt ben je enkele duizenden euro’s lichter.

Een tweedehands auto kopen is wat dat betreft altijd een iets slimmere zet, maar er kleeft ook een keerzijde aan: je weet tenslotte nooit wat je precies koopt. Koop je een gloednieuwe auto bij de dealer, dan kun je er min of meer vanuit gaan dat je de komende tijd geen zorgen hebt rondom je nieuwe auto. Met een tweedehands auto ligt dit beduidend anders. Je kunt een auto kopen waar je de aankomende jaren zero zorgen over hebt, maar er bestaat ook een hele goede kans dat je tweedehands auto er om de hoek al mee ophoudt en in 9 van de 10 gevallen is er geen garantie om op terug te vallen. De duidelijke keerzijde van een tweedehands auto kopen. Oplettendheid is dus geboden en dat is dan ook de eerste tip die we je graag meegeven bij het kopen van een gebruikte auto.


1. Wees kritisch

Ja, op Marktplaats (of waar je de tweedehands auto dan ook maar op het spoor mag zijn gekomen) ziet hij er fantastisch uit. Hij zit goed in de lak, de kilometerstand is laag en hij heeft bij het oude omaatje altijd binnen gestaan. Je rijdt er mee weg en om de hoek valt hij stil. Geen droomscenario, maar wel iets wat serieus kan gebeuren bij het kopen van een tweedehands auto. Wees dus vooral ook bijzonder kritisch als je gaat kijken voor een tweedehandsje. Loop de hele auto na. Van A tot Z.

Verdiep je op voorhand in bekende gebreken. Sommige auto’s staan er bijvoorbeeld om bekend om op bepaalde plekken roest te vertonen. Schroom dan ook vooral niet om onder de auto te duiken tijdens je eerste inspectie. Lekt er bijvoorbeeld geen olie en hoe ziet de uitlaat er uit? Bevalt het niet wat je ziet, laat dit ‘buitenkansje’ dan ook vooral voor wat het is. Het aanbod aan tweedehands auto’s op websites als Marktplaats en Autoscout24.nl is enorm. Zeker weten dat er wel een andere interessante tweedehands auto op je pad komt.


2. Neem iemand mee met verstand van zaken

In navolging op bovenstaande: een second opinion kan nooit kwaad. Je kunt in al je enthousiasme de mindere kanten van de tweedehands auto al gauw uit het oog verliezen. Iemand meenemen die minder emotioneel gebonden is aan de nieuwe auto én die ook nog eens verstand van zaken heeft is dus altijd wijs. Misschien is het je vader, misschien is het de buurman, misschien is het een goede vriend of vriendin.

Wie het ook mag zijn; als je iemand in je netwerk hebt die verstand heeft van auto’s is het raadzaam om die betreffende persoon mee te nemen naar de bezichtiging. Hij of zij weet doorgaans waar op gelet moet worden bij het kopen van een tweedehands auto en zal – zoals gezegd- minder emotioneel betrokken zijn bij de aankoop en zo gemakkelijker gebreken kunnen constateren waar jij wellicht – vanwege al je enthousiasme – overheen kijkt. Niemand in je netwerk die verstand heeft van (tweedehands) auto’s? Schroom dan niet om een second opinion aan te vragen bij een garagebedrijf. De inspectie kost misschien wat, maar het levert je uiteindelijk wel een bepaalde zekerheid op bij de aanschaf van de tweedehands auto.


3. Statistieken, officiële gegevens en de reden van verkoop

Het mooie van de tijd waar we in leven is dat alles na te zien is (online). In principe valt van iedere auto het volledige track-record op te vragen en zo krijg je een goed inzicht rondom de gegevens. Ga je een auto bezichtigen, check dan (op voorhand) zaken als:

  • kilometerstanden en NAP
  • onderhoudspapieren
  • verleden van de auto

Kilometerstanden en NAP

Eén van de belangrijkste gegevens die komt kijken bij het kopen van een tweedehands auto is natuurlijk de actuele kilometerstand. Hoeveel kilometers heeft de auto al op de klok? Het is een goede graadmeter om te bepalen hoelang de auto nog mee kan gaan en hoeveel hij gedurende z’n leven al heeft te verduren gehad. Ook heeft de kilometerstand invloed op technische aspecten (denk bijvoorbeeld aan een distributieriem die om de 90.000 à 100.000 kilometer vervangen moet worden).

Je hoopt het nooit, maar in Nederland is bij ongeveer 5% van de auto’s de kilometerstand teruggedraaid. Je kunt echter gemakkelijk achterhalen of dit bij jouw ‘droomoccasion’ ook het geval is. Voorheen deed je dit via de Nationale Autopas, maar de werkzaamheden van de stichting zijn tegenwoordig overgenomen door het RDW (Rijksdienst Wegverkeer). Je kunt via de website van het RDW op twee manieren achterhalen of de kilometerstand te verklaren valt: Tellerstandcontrole en Tellerrapport (voorheen dus beter bekend als de Nationale Autopas). Bij de tellerstandcontrole krijg je een oordeel over de gegevens die je invoert: de tellerstand is logisch, onlogisch of je krijgt het oordeel ‘geen oordeel’. Momenteel kost het aanvragen van de tellerstandcontrole 1,04 euro, maar het RDW maakt dit samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (en het aanvragen van het tellerrapport) per 1 januari 2019 gratis. Het tellerrapport aanvragen kost momenteel nog 2.04 euro en geeft je dus een volledig inzicht van de registreerde kilometerstanden, alle vorige eigenaren, milieugegevens en APK-geschiedenis.

Onderhoudspapieren

De APK-rapporten zijn een goede graadmeter, maar naast de jaarlijkse Algemene Periodieke Keuring heeft een auto tussentijds ook behoefte aan een grote of kleine onderhoudsbeurt. Bij de uitgifte van een auto wordt doorgaans een onderhoudsboekje verstrekt waar een garage het onderhoud wat aan de auto is verricht kan optekenen. Kan de verkopende partij netjes een boekje tonen met al het onderhoud dat is verricht (door een dealer) aan de auto, dan is dat een dik pluspunt natuurlijk! Je weet dan tenslotte wanneer de auto weer toe is aan een kleine en/of grote beurt en een auto die goed onderhouden is en voorzien is van alle benodigde stempels, heeft doorgaans minder kans op gebreken die niet vroeg of laat aan het licht zijn gekomen tijdens de periodieke inspectie.

Aanvullend hier op: auto’s hebben vaak bekende gebreken. Zoek deze gebreken op op het internet zodat je kan controleren of de auto in het verleden (of onlangs nog) gerepareerd is op bekende kritieke punten. Zo heb je voor jezelf een beter inzicht in mogelijke reparaties die je zult moeten uit laten voeren als je besluit de auto te kopen.

Verleden van de auto

Als je bij het RDW een tellerrapport aanvraagt kun je de volledige geschiedenis van een auto achterhalen. Enerzijds zijn daarbij de gemaakte kilometers interessant, maar bijvoorbeeld ook of je te maken hebt met een voormalig lesauto, schadeauto en/of leaseauto. Het spreekt voor zich dat er met een voormalige les-, schade- of leaseauto minder zorgvuldig is omgesprongen (en dus onherstelbare schade aan de auto kan zijn ontstaan) dan wanneer je te maken hebt met een auto van de eerste eigenaar die er met de grootste mogelijke zorg mee is omgesprongen.

Dit wilt niet zeggen dat een voormalig les- of leaseauto per definitie een verkeerde koop is, maar het biedt wel onderhandelingsmogelijkheden als je bekend bent met het verleden van de auto. Heb je te maken met een schadeauto? Dan kun je de deal beter links laten liggen. Schadeauto’s zijn een geval apart en als je niet weet welke schade de auto precies heeft opgelopen en/of hoe de schade hersteld is kan je een behoorlijke kat in de zak kopen. Sommige schades kunnen bijvoorbeeld optisch bijzonder goed verholpen zijn (je ziet er op het eerste oog niets meer van), maar kunnen ‘onderhuids’ van grote invloed zijn op de prestaties van de auto.

In de laatste plaats is het ook interessant om te weten waarom iemand de auto wilt verkopen, zeker als je besluit om een tweedehands auto bij een particulier aan te schaffen. Iemand die transparant is over de verkoop en niets te verbergen heeft zal alle gegevens met je willen delen. Wilt de verkopende partij dit niet, dan kun je jezelf afvragen wat hij of zij precies te verbergen heeft. En ook niet geheel onbelangrijk: zijn beide sleutels nog aanwezig en zo niet, heeft de verkopende partij dan een plausibele verklaring waarom de reservesleutel niet aanwezig is?


4. Proefrit maken

Als de auto optisch in orde lijkt, de gegevens kloppen en de verkopende partij heeft een plausibele reden om de tweedehands auto te willen verkopen zal je vroeg of laat een proefrit willen maken. Het is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een tweedehands auto kopen. Het oog wilt wat, maar uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkste dat je ‘nieuwe’ auto je veilig en betrouwbaar van A naar B brengt. Wees alert bij de proefrit of de motor al is warmgedraaid. Als dit het geval is, kan dit duiden op startproblemen. Wees dus extra kritisch als de verkopende partij de auto al heeft warm laten draaien voordat jij kwam opdagen voor de bezichtiging. Laat vooral ook de motor even stationair draaien voordat je je voet op het gaspedaal zet. Een motor hoort stationair regelmatig en zonder onderbrekingen te draaien. Start dus vooral de (koude) motor, laat hem stationair draaien en luister naar eventuele onderbrekingen en/of tikken. Ook het toerental hoort niet te schommelen tijdens het stationair draaien van de motor. Bemerk je enige onregelmatigheden in het stationair draaien van de motor, dan zou dat al een duidelijk teken aan de wand moeten zijn.

Alles oké voordat je wegrijdt? Dan is het tijd voor de daadwerkelijke proefrit. Tijdens het rijden zelf merk je al snel of de tweedehands auto vlotjes rijdt of dat er ‘ergens een kink in de kabel’ zit. Extra praktische tips tijdens de proefrit:

  • let op geluiden tijdens het rijden over hobbels en drempels. Vreemde (piepende) geluiden zijn vaak een teken van slijtage
  • laat het stuur los op een recht stuk weg. Trekt het stuur naar links of rechts, dan kan er iets mis zijn met de banden en/of de afstelling
  • rem eens flink op een recht stuk weg. De auto mag dan niet naar links of rechts trekken
  • check of alle functies correct werken: ruitenwissers, knipperlichten, cruise control, airco, etc.

5. Onderhandelen

Alle gegevens kloppen. Check. De auto vertoont geen mankementen tijdens stationair draaien en rijden. Check. Je bent verliefd op de tweedehands auto en wilt niets liever dan ‘m aanschaffen. Check. Wacht dan nog even met de deal rondmaken en neem de volgende tips in ogenschouw. Onderhandelen vormt tenslotte een groot deel van het aankopen van een tweedehands auto. Het kan zomaar het verschil betekenen tussen een nieuw setje ‘gratis’ winterbanden of niet. Ongeacht of je van een particulier of een garage een tweedehands auto wilt gaan kopen: ruimte om te onderhandelen is er altijd.

Om dit slim te doen zal je enig vooronderzoek moeten doen. Je zal bijvoorbeeld op voorhand moeten weten wat de ‘normale prijs’ is van jouw nieuwe tweedehands auto met het aantal kilometers wat hij op de klok heeft. Ga dus vooral rondneuzen op Marktplaats en aanverwante sites om te ontdekken wat de reguliere prijs is van je nieuwe droomauto met het aantal kilometers wat hij op de klok heeft staan. Dit maakt je onderhandelingspositie stukken sterker dan wanneer je geen flauw idee hebt van de ‘markt’.

Wijs op eventuele gebreken die je vooraf aan de proefrit en/of tijdens de proefrit hebt gemerkt. Krassen, deuken en sporen van roest zijn prima argumenten om de prijs flink omlaag te brengen. Uiteindelijk zal jij er voor op moeten draaien tenslotte en door deze ‘gebreken’ mee te nemen in het onderhandelen kun je de prijs in sommige gevallen flink omlaag halen.

Wees ook niet bang om weg te lopen als de verkopende partij niet omlaag wilt gaan qua prijs. Vaak – zeker wanneer jij enthousiasme toont vooraf en/of tijdens de proefrit – denkt de verkopende partij dat de deal al beklonken is. Met zo’n groot aanbod (elk merk en/of type auto wordt op sites als Marktplaats praktisch dagelijks aangeboden) heb je in principe een sterke onderhandelingspositie. Voor deze tweedehands auto tien anderen toch? Durf dus vooral lef te tonen als de verkopende partij niet inboet aan prijs. De kans is groot dat – als jij dreigt weg te lopen van een beklonken deal – de verkopende partij alsnog bereid is om water bij de wijn te doen.

Mocht de verkopende partij qua prijs toch niet te willen inboeten, probeer dan eventuele extra’s te onderhandelen. Denk dan bijvoorbeeld aan extra maanden garantie, een ‘gratis’ onderhoudsbeurt, een nieuwe APK-beurt of een nieuwe set banden. Vaak ‘kost’ dit voor de garage of de verkopende partij minder (of nagenoeg niets) dan (flink) omlaag gaan met de prijs, maar ben jij op deze manier wel verzekerd van een goede tweedehands auto mét extra maanden garantie en/of een kersverse APK.


6. Breng de kosten in kaart

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar een tweedehands auto kopen is 1 ding, maar een auto rijden is een andere zaak natuurlijk. Bekijk dus op voorhand wat de auto je maandelijks gaat kosten qua verzekering, wegenbelasting en brandstofkosten. Een Porsche Carrera kopen is leuk, maar als je achteraf tot de conclusie komt dat je hem nooit en te nimmer kunt betalen qua onderhoud, dan sla je natuurlijk de plank volledig mis. Ook hier geldt weer: je leeft in de beste tijd ooit. Je kunt alles van A tot Z van tevoren uitpluizen qua kosten zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan. Doe dat dan ook vooral voordat je überhaupt een afspraak maakt om een tweedehands auto te bezichtigen. Het voorkomt teleurstellingen bij jezelf, maar uiteraard ook bij de verkopende partij.

Een aantal zaken die je daarbij in ogenschouw moet nemen:

  • Een auto die rijdt op diesel is goedkoper qua brandstofkosten dan een auto die rijdt op benzine. Je wegenbelasting is echter een stuk hoger en je zult dus flink wat kilometers moeten maken voordat je je geld er uit hebt.
  • Aziatische auto’s zijn doorgaans goedkoper in onderhoud, wegenbelasting en verzekering, maar vaak ook onbetrouwbaarder dan auto’s van merken als Volkswagen, Mercedes-Benz of BMW. Goedkoop kan duurkoop worden, wees je daarvan bewust als je uitkijkt naar een tweedehands Honda, Mazda of Daihatsu.
  • Als je klein kunt rijden, doe het dan vooral ook. Een Opel Corsa is qua onderhoud, wegenbelasting en verzekering een stuk goedkoper dan een Audi Q7. Heb je hem niet nodig, laat het dan ook vooral voor wat het is want je zult het aanzienlijk in je portemonnee voelen.

Meer tips op onze site over de kosten van een auto:


7. Als de deal beklonken is

En dan is het moment daar: je bent tevreden over de tweedehands auto en bent met de verkopende partij tot een compromis gekomen. Dan rest eigenlijk alleen nog maar het ‘papierwerk’. Tussen haakjes, want de tijd dat papierwerk echt papierwerk was is wel zo’n beetje voorbij. Tegenwoordig kun je de auto op naam laten zetten op tal van plekken (kijk op rdw.nl voor het dichtstbijzijnde punt bij jou in de buurt) en zijn er niet meer dan wat codes en een pasje mee gemoeid. Het papieren kentekenbewijs is per 2014 komen te vervallen.

Tegenwoordig hebben we te maken met een zogenaamde kentekencard. Deze kaart, ter grootte van een betaalpas, krijg je automatisch thuisgestuurd als je een auto op naam laat zetten bij één van de door de RDW aangewezen punten. Zowel de voertuiggegevens, als de gegevens van de eigenaar staan vermeld op de kentekenkaart. Hiermee vervangt de pas dus het ouderwetse oude deel IA en IB. Deel II, het zogenaamde overschrijvingsbewijs, is vervangen door een tenaamstellingscode van 9 cijfers welke je ontvangt bij het overschrijven van de auto op jouw naam. Bewaar deze code goed, want je hebt hem nodig als je in de toekomst je nieuwe tweedehands auto wilt verkopen, schorsen of uit wilt laten voeren.

Het opnieuw verkrijgen van deze code is een dure aangelegenheid. Enige zorg is dus geboden. Koop je een tweedehands auto bij een RDW-erkend autobedrijf? Dan heeft het autobedrijf vaak de mogelijkheid om de auto direct op naam te laten zetten. Je hoeft dan niet naar een apart RDW-punt. Koop je je tweedehands auto bij een particulier, dan zal je doorgaans wel samen even naar een PostNL-punt, supermarkt of ander RDW-punt moeten gaan om de auto over te laten schrijven.


8. Verzekering is verplicht

Als de deal beklonken is en je de tweedehands auto op naam hebt gezet ben je er nog niet. Je kunt niet zonder meer wegrijden met je ‘nieuwe’ auto. Je auto zal namelijk minimaal WA-verzekerd moeten zijn voordat je ermee de weg op kunt. Je kunt je autoverzekering van je oude auto om laten zetten naar je nieuwe auto, maar dankzij het internet kun je uiteraard ook vrij gemakkelijk uitkijken naar een nieuwe (voordeligere) autoverzekering voor je ‘nieuwe’ tweedehands auto. Hoe je het doet, doe je het, maar belangrijk is dus wel dat je ‘nieuwe’ auto verzekerd is voordat je er definitief als zijnde jouw nieuwe auto mee de weg op gaat!

Oldtimer gehaald? Lees hier onze tips voor een oldtimer verzekering.


Extra tips bij het kopen van een occasion

Met bovenstaande tips kom je in principe al een heel eind als je van plan bent om een tweedehands auto aan te schaffen, maar om je nóg verder op weg te helpen hebben we 4 extra tips voor je verzameld die je helpen bij het kopen van een gebruikte auto!

Koop bij een merkdealer

Occasions worden op tal van manieren aangeboden (via het internet) en één van de betere manieren om een tweedehands auto te kopen is door hem bij een merkdealer aan te schaffen. Merkdealers accepteren niet zomaar de eerste de beste tweedehands auto. De auto in kwestie moet dik in orde zijn om aangenomen te worden door een merkdealer. Je kunt er dus vanuit gaan dat – als je een tweedehands auto aanschaft bij een merkdealer – de auto picobello in orde is. Tevens zal een merkdealer het nodige onderhoud plegen om ervoor te zorgen dat de auto die ze afleveren in topconditie is, al dan niet middels een BOVAG garantie

BOVAG Garantie

Veel merkdealers (maar ook andere autogarages) werken middels een zogenaamde BOVAG-garantie. Koop je een tweedehands auto bij een BOVAG-autobedrijf, dan betekent dat dat je kunt rekenen op kwaliteit en betrouwbaarheid. In veel gevallen krijg je garantie op de tweedehands auto. Een mooie stok achter de deur als je wat huiverig bent bij het kopen van je tweedehands auto. Mocht er wat mee gebeuren in de eerste 6 maanden (meestal betreft de BOVAG-garantie een termijn van een halfjaar, maar bij sommige BOVAG-bedrijven kun je ook een jaar garantie krijgen bij de aanschaf van een tweedehands auto) wordt je auto kosteloos gerepareerd en heb je recht op vervangend vervoer in de tussentijd. Mocht je een geschil krijgen met de autogarage, dan kan BOVAG als tussenpersoon optreden om te bemiddelen in het conflict tussen jou en de garage in kwestie.

Banden. De onderste steen boven.

Een punt van aandacht dat nog wel eens over het hoofd wordt gezien als het om tweedehands auto’s gaat, zijn de banden. De focus wordt vaak gelegd op het optische vlak, de motor en of alle papieren wel kloppen, maar zonder banden kom je natuurlijk nergens. Check dan ook vooral de conditie van de banden als je een occasion gaat bezichtigen. Is de bandenspanning in orde en hoe ziet het profiel er uit? Voor de APK geldt een wettelijk minimum van 1.6 millimeter, maar vaak is het al raadzaam om de banden te vervangen zodra ze onder de 2.5 millimeter profieldiepte geraken. Een setje nieuwe banden kost je al gauw honderden euro’s en de staat van de banden kan dus weer onderhandelingsruimte bieden. Check ook of je te maken hebt met 4 dezelfde banden of dat er verschillende banden onder de auto zitten en ga ook na of het gaat om zomer- of winterbanden. Ook dit biedt weer onderhandelingsruimte en wie weet weet je een setje ‘gratis’ winterbanden af te dingen bij de koop. Voor auto’s met achterwielaandrijving is het overigens nog goed om de voor- en achterbanden met elkaar te vergelijken. Hebben de achterbanden aanzienlijk minder profiel, dan kun je er vanuit gaan dat er ‘stoer’ gereden is met de auto.

Laat je auto keuren bij je eigen garage

Twijfel je uiteindelijk toch nog of de tweedehands auto echt zo goed is als hij na de bezichtiging en de proefrit lijkt? Schroom dan niet om de auto na te laten kijken door een garage van je eigen voorkeur voor een onafhankelijke second opinion. Particulieren (maar ook merkdealers en/of andere autobedrijven) die niets te verbergen hebben zullen daar mee instemmen. Doen ze dit niet, dan weet je in principe ook al genoeg en moet je jezelf de vraag stellen of je de gok gaat nemen.



foto auteur Tony Wassenaar
Dit artikel is geschreven door Tony Wassenaar

In 2018 gooide Tony het roer om. Hij leverde de sleutels van zijn appartement in Rotterdam in, verkocht al z’n overbodige spullen en vertrok met zijn omgebouwde Volkswagen camperbus om als digitale nomade de wereld te ontdekken. Sindsdien schrijft hij onderweg artikelen voor onder andere Dik.nl.

Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Auto Financieel

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag