Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Auto gekocht met verborgen gebreken; wat zijn je rechten?

Auto gekocht met verborgen gebreken; wat zijn je rechten?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Je hebt een mooie auto gezien en na een testritje heb je besloten om hem te kopen. Na enkele dagen rondgereden te hebben, kom je er alleen achter dat de auto een ernstig gebrek heeft. Uiteraard wil je niet zelf voor de kosten opdraaien, dus probeer je er alles aan te doen om de schuld bij de verkoper te leggen. Maar wat zijn je rechten en plichten in dit geval? Na het lezen van dit artikel weet je precies wat jij kunt doen als je een auto met verborgen gebreken hebt gekocht.


Wanneer je een auto koopt zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Zo kun je niet zomaar met een verborgen gebrek aankloppen bij de verkoper. Er zijn in dit geval diverse stappen die je moet of had moeten doorlopen. Deze zijn onderverdeeld in de volgende stappen:

  1. De wet doornemen
  2. De aansprakelijkheidsvoorwaarden voor de verkoper
  3. Garantie
  4. Juridische stappen

1. De wet doornemen

Als eerst is het belangrijk om te weten wat de wet zegt over het kopen van een auto met verborgen gebreken. Omdat iedere auto anders is, zijn er geen specifieke regels waar een auto aan moet voldoen. Om te bepalen of er sprake is van een verborgen gebrek, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

  • Het bouwjaar. Als het een zeer oude auto betreft, had je er logischerwijs vanuit kunnen gaan dat er wellicht gebreken zouden zijn, in tegenstelling tot een vrij nieuwe auto.
  • De prijs. Betaal je een paar honderd euro of een enkele tienduizenden euro’s? De prijs kan een reflectie zijn van de waarschijnlijkheid van gebreken aan de auto.
  • De kilometerstand. Hoe meer kilometers, hoe groter de kans is dat er gebreken zijn die nog niet opgemerkt zijn.
  • Verkoopinformatie. Heeft de verkoper aangegeven dat er niets mis is met de auto, of dat je hem beter een keer kan laten nakijken omdat er een vreemd geluid onder de motorkap vandaan komt?
  • Het onderhoud. Is de auto iedere 6 maanden geïnspecteerd bij de garage en zijn er enkele reparaties gedaan, of kwam de auto steeds maar nét door de apk?

Aan de hand van deze onderwerpen kun je al snel bepalen of er in jouw geval wel echt sprake is van een verborgen gebrek of dat je gewoon een auto in slechte conditie hebt aangeschaft. Heb je een zeer goedkope auto, met hoge kilometerstand en een mager onderhoudsverleden, dan had je er bij de aankoop in principe al vanuit kunnen gaan dat de auto verbreken zouden hebben. Deze verbreken zijn dan ook niet per se verborgen te noemen. Dit in tegenstelling tot een dure, door een dealer opgeknapte auto die verkocht wordt als ‘zo goed als nieuw’ waar alle mankementen aan verholpen zijn. Feitelijk komt het erop neer dat de geleverde auto moet voldoen aan logische verwachtingen die je kan hebben van de koop.


2. Aansprakelijkheidsvoorwaarden voor de verkoper

De verkoper van de auto is niet aansprakelijk voor alle gebreken aan de auto. Zelfs als ze verborgen waren tijdens de verkoop. De volgende punten bepalen of de verkoper aansprakelijk is voor de gebreken.

Het gebrek moest aanwezig zijn ten tijde van de verkoop

Wanneer je een verborgen gebrek constateert is één van de belangrijkste voorwaarden dat dit gebrek bij de verkoop al bestond. Als koper dien je aannemelijk te maken dat dit gebrek inderdaad al bestond tijdens de verkoop. Dit geldt niet wanneer er sprake is van een zogenoemde consumentenkoop. Dit is wanneer je de auto koopt van een professionele autoverkoper. In dat geval dient deze verkopende partij aan te tonen dat het gebrek niet al bestond tijdens de verkoop.

Het gaat daadwerkelijk om een verborgen gebrek

Als je als koper tijdens de koop al hebt gezien dat er een gebrek aanwezig was, wordt ervan uitgegaan dat je tijdens het onderhandelen al rekening hebt gehouden met het gebrek. Je hebt namelijk de kans gehad om het gebrek te constateren. Daarbij kun je denken aan alles wat met slechts een kleine moeite te inspecteren is, zoals ramen, deuren, banden, rijgedrag en elektronica.

Je hebt als koper het voertuig onderzocht

Het vorige punt haakt aan op de onderzoekplicht die je als koper hebt. Dat houdt in dat je tijdens de koop al moet zoeken naar mogelijke gebreken. Hierbij geldt dat de mate van zorgvuldigheid afhankelijk is van de leeftijd van de auto, het aantal kilometers en het onderhoudsverleden. De onderzoekplicht geldt in alle gevallen, zelfs als de verkoper de auto aanprijst met dat er niets mis mee is.

Naast de onderzoekplicht heeft de verkoper juist een meldingsplicht. Dit betekent dat hij verplicht is om bepaalde mankementen aan te geven wanneer hij daarvan op de hoogte is. De mededelingsplicht weegt zwaarder dan de onderzoekplicht wanneer zich een mankement voordoet. De verkoper kan de koper dus niet verantwoordelijk houden voor het niet constateren van het gebrek.

Controleer het koopcontract

Wanneer je een auto koopt bij een particulier heb je vaak geen afspraak gemaakt over garanties. Veel officiële autoverkopers en dealers doen dit wel. Kijk het contract dus zorgvuldig na of er iets vermeld staat over gebreken, garanties of onderhoud. Hoewel het contract een clausule kan bevatten waarin staat dat de koper aansprakelijk is voor gebreken aan de auto, kan deze verklaring nietig worden verklaard wanneer de verkopende partij op de hoogte was van het gebrek tijdens de verkoop.


3. Garantie

Wanneer je een tweedehandsauto koopt zul je misschien een koopcontract hebben waarmee je bijvoorbeeld 6 maanden aankoopgarantie hebt. Dit kan bijvoorbeeld een BOVAG-garantie zijn. Wanneer het gebrek zich voordoet in de termijn van de garantie hoeft de koper als uitzondering niet aan te tonen dat het gebrek al bestond tijdens de verkoop. Die verantwoordelijkheid ligt dan bij de verkoper. Daarbij moeten ook gebreken worden gerepareerd die ontstaan binnen de garantietermijn. Na afloop van de garantietermijn kun je nog steeds gebruik maken van de reguliere methode van het aankaarten van verborgen gebreken. De wettelijke regels vervallen namelijk niet bij het verlopen van de garantie.


4. Juridische stappen

Het signaleren van het gebrek is de eerste stap, maar daarna moet het gebrek uiteindelijk gerepareerd worden. Het beste is om de verkoper zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van het gebrek. Het is natuurlijk veel geloofwaardiger als je binnen twee dagen belt dan wanneer je twee maanden later aankomt met een probleem. Als je twijfelt of er iets mis is, neem dan dus ook direct contact op.

Vervolgens kan de verkoper akkoord gaan met de reparatie of weigeren de auto te repareren op zijn kosten. Wanneer hij weigert, moet je een aangetekende brief sturen met de precieze mankementen aan de auto. Vervolgens verzoek je de verkoper in de brief om de mankementen te repareren.

Wanneer de verkoper nog steeds niet akkoord gaat, dan kun je twee dingen doen:

Het contract ontbinden
Wanneer je een contract met de verkoper hebt, dan kun je deze schriftelijk laten ontbinden en het aankoopbedrag terugeisen. Dit is alleen mogelijk in gevallen waarbij het gebrek zo ernstig is dat je een enorm bedrag moet betalen aan de reparatie of wanneer gebruik van de auto niet veilig is.

Schade zelf repareren
Je kunt de schade ook laten repareren door een garage en deze een rapport op laten stellen van alles wat er mankeerde aan de auto. Dit rapport bevat alle benodigde reparaties en de kosten die daarvoor gemaakt zijn. Deze kosten kun je dan verhalen op de verkoper van de auto. Hierbij is het belangrijk dat je de vervangen onderdelen bewaart, omdat ze als bewijs dienen van het mankement.

Juridische ondersteuning

Wanneer de verkoper nóg niet akkoord gaat met het betalen van de schade of het ontbinden van het contract, dan zul je juridische hulp moeten inschakelen. Dit kun je doen door gebruik te maken van je rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket. Zij kunnen je adviseren welke stappen je nog meer kunt zetten.



foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Auto

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag