Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

10 tips voor een elevator pitch

10 tips voor een elevator pitch

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Een elevator pitch voor jezelf opstellen kan enorm handig zijn wanneer je op zoek bent naar een baan, maar ook als je een eigen bedrijf hebt of als werknemer van veel in contact komt met collega’s of potentiële klanten. Met een elevator pitch kun je in die situaties namelijk moeiteloos laten zien wie je bent en wat voor leuke dingen je allemaal voor je gesprekspartner kunt betekenen. Maar een goede elevator pitch schrijven is nog niet zo makkelijk, daarom geven we je hier 10 tips waarmee jij jouw perfecte pitch helemaal zelf bedenkt en hem zo krachtig mogelijk maakt.


Wat is een elevator pitch?

Met een elevator pitch vertel je zo kort en krachtig mogelijk wie je bent, waar je jezelf mee bezig houdt en wat je grootste kwaliteiten zijn. Een elevator pitch kun je gebruiken om een goede indruk achter te laten bij iemand die je slechts kort ontmoet. Daar is de naam dan ook van afgeleid, want hij is bedoeld voor de situatie waarin je met iemand die jou nog niet kent een lift in stapt en die persoon precies weet wie je bent en wat je doet als de liftdeuren weer opengaan. In het ideale geval wil die persoon daarna ook nog veel meer van je weten.

In de praktijk wordt een elevator pitch vaak in heel andere situaties gebruikt. Zo’n kort praatje kan bijvoorbeeld heel goed van pas komen wanneer je op een netwerkevenement bent of wanneer je bij een cursus wordt gevraagd kort wat over jezelf te vertellen. Maar ook bij een sollicitatiegesprek zal regelmatig de vraag gesteld worden om eerst wat over jezelf te vertellen. Wanneer je op dat moment in korte tijd de interesse kunt wekken bij de andere persoon heb je een goede elevator pitch.


Wat verwerk je in een elevator pitch?

Je begint de elevator pitch met hoe je heet en vertelt bijvoorbeeld ook je leeftijd, waar je woont, wat je opleiding is. Daarnaast vermeld je ook voor welke organisatie je werkt of introduceer je kort je bedrijf wanneer je ondernemer bent. Je benoemt niet alleen je functie, maar vooral ook de unieke vaardigheden die jij bezit. Je verwerkt daar zoveel mogelijk je toegevoegde waarde in voor je gesprekspartner. Ook geef je aan wat je doelen zijn voor de komende tijd. Waarom je juist op deze borrel bent bijvoorbeeld of waarom je op deze functie hebt gesolliciteerd. Maar hoe zorg je nu dat je een elevator pitch bedenkt die jou het beste omschrijft? Daarvoor hebben we in dit artikel 10 handige en direct toepasbare tips voor je verzameld.


Tip 1: Hou het kort

Het belangrijkste kenmerk van een goede elevator pitch is dat deze kort is. Hoe korter de pitch, hoe krachtiger jouw kernboodschap als het goed is naar voren komt. Als je echt om tijd verlegen zit hou je bovendien ook nog tijd over om contactgegevens uit te wisselen of een vraag van je gesprekspartner te beantwoorden.


Tip 2: Vermeld alles wat voor jou belangrijk is

Het is dus een goed idee om je elevator pitch kort te houden, maar het is ook van essentieel belang dat je alles erin verwerkt wat voor jou belangrijk is om te melden. Laat dus geen interessante informatie weg alleen maar om je pitch korter te maken. Je kunt beter niet minutenlang in je eentje aan het woord zijn, maar zolang je dingen zegt waar de toehoorder interesse voor zou kunnen hebben moet je het ook zeker niet weglaten. Zoek dus altijd naar een goede balans tussen lengte en inhoud.


Tip 3: Vermijd dat je elevator pitch een automatisme wordt

Natuurlijk is er niets mis mee om een elevator pitch op te stellen waarin je heel precies hebt nagedacht over elk woord. Dan bestaat echter altijd het risico dat je de pitch op een gegeven moment op de automatische piloot af gaat raffelen. De passie en de overtuiging verdwijnen dan ook, met als gevolg dat je pitch minder krachtig wordt. Als je voldoende vertrouwen hebt in je eigen flair tijdens een gesprek kun je ook simpelweg alleen wat thema’s en de globale opbouw voor jezelf vaststellen en daar telkens een unieke pitch van maken op het moment zelf. Dan kom je spontaan over en voelt je gesprekspartner zich hopelijk ook meteen meer bij je betrokken.


Tip 4: Maak het persoonlijk als dat kan

Deze tip borduurt voort op de vorige, want wanneer je in staat bent om jouw pitch toe te spitsen op de andere persoon of op de gelegenheid, dan komt je boodschap des te beter aan. Daarvoor is het wel nodig dat je een goed beeld hebt van wie je gesprekspartner is en wat hij of zij voor je zou kunnen betekenen. Wanneer je bijvoorbeeld het vakgebied kent van die persoon kun je de interesse nog meer aanwakkeren door aan te stippen wat je eigen ervaring is op dat gebied. Dan mondt een elevator pitch eerder uit in een goed gesprek en dus ook in een waardevol contact.


Tip 5: Wees onderhoudend

Alleen maar wat kale feitjes en informatie ophoesten is niet waar de meeste mensen erg enthousiast van raken, dus het is altijd goed om onderhoudend te zijn. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een situatie te schetsen waar je toehoorders meteen een beeld bij hebben. Dat kun je doen door een heel concreet voorbeeld aan te halen of heel tastbare resultaten en successen in het vooruitzicht te stellen.


Tip 6: Straal enthousiasme uit

Laat zien waarom jij van toegevoegde waarde zou zijn voor een ander door enthousiasme uit te stralen en met passie te praten over waar je mee bezig bent. Dat doe je als het goed is al door je pitch toe te spitsen op je gesprekspartners gehoor en door in te spelen op de situatie waar je je op dat moment in bevindt. Maar ook een lach en een enthousiaste blik in je ogen doen vaak al wonderen om de aandacht van je publiek vast te houden en de interesse aan te wakkeren.


Tip 7: Begin met het waarom

Vooral in situaties waarin mensen niet zoveel tijd voor je hebben is het een goed idee om met je belangrijkste boodschap te beginnen. Dat is meestal niet de vraag wie je bent of wat je doet, maar waarom iemand jou in dienst zou moeten nemen of je een opdracht zou moeten gunnen. Je weet tenslotte maar nooit op welk moment de telefoon van je gesprekspartner over zal gaan of iemand anders de aandacht af komt leiden, dus wanneer je waarom-boodschap dan in elk geval goed over is gekomen heb je het belangrijkste gelukkig gezegd.


Tip 8: Deel je pitch met bekenden

Het kan nog lastiger zijn om je elevator pitch te delen met vrienden, collega’s of familie dan om dat met volslagen vreemden te doen, maar het kan wel enorm waardevol zijn. De mensen die je het beste kennen kunnen je namelijk ook het beste zeggen of jouw meest interessante en krachtigste kwaliteiten goed tot uiting komen in je pitch. Niet zelden zal het voor inzichten zorgen waardoor je jouw praatje nog leuker, interessanter en effectiever kunt maken.


Tip 9: Oefen je pitch zo vaak mogelijk

Je leert jezelf alleen op een sterke manier te pitchen door dat zoveel mogelijk te doen. Laat dus geen kans onbenut om je elevator pitch in de strijd te gooien. Dat kan namelijk niet alleen onverwachte kansen opleveren, maar je wordt er zo ook steeds beter in om je elevator pitch in de praktijk te brengen. Met name op de momenten dat waarvan je weet dat de elevator pitch wel het verschil kan maken zul je daar veel profijt van hebben.


Tip 10: Sluit af met een vraag

Het laatste wat je wilt is een gesprek dat direct helemaal doodvalt wanneer je jouw elevator pitch hebt gebracht. Daarom is het altijd een goed idee om af te sluiten met een vraag. Dat werkt natuurlijk wel het beste als je 1 op 1 met iemand praat en niet als algemene introductie tijdens een cursus of evenement. Wanneer je jouw praatje houdt voor een wat grotere groep kun je ook eindigen met een verzoek, bijvoorbeeld om van de aanwezigen het visitekaartje te mogen krijgen. Maar je kunt ook gewoon de wens uitspreken om met de andere mensen later op de dag verder in gesprek te gaan.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Werk

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag