16 tips voor het starten van een YouTube kanaal

16 tips voor het starten van een YouTube kanaal

Laatst bijgewerkt: 14 mei 2020

Het creëren van een Youtube kanaal is in de eerste plaats handig en leuk om al je video’s geordend weer te geven. Helemaal interessant wordt het wanneer veel mensen zich abonneren op jouw kanaal. Abonnees krijgen automatisch een melding wanneer je een nieuwe video online hebt gezet.

Als je ambitie hebt (of er gewoon veel plezier uithaalt) zijn er wat tips & tricks om zoveel mogelijk uit je Youtube kanaal te halen. Zo kan je het beste van tevoren een plan van aanpak maken: wat wil je bereiken met je kanaal en wat voor video’s zet je erop? In dit artikel vind je alle tips om van jouw Youtube kanaal een succes te maken én leuke ideeën.


1. Schaf een goede vlogcamera aan

Een goede HD camera, juiste resolutie, goede batterijduur en het liefst niet te zwaar. Een leven als “influencer” of een populair youtube kanaal begint allemaal met de juiste vlogcamera. Voor je eerste camera raden we je aan geen duizenden euro’s uit te geven. Er zijn tegenwoordig prima vlogcamera’s voor een budget tussen de €200,- en €500,-. Kies bijvoorbeeld voor de populaire Go Pro action cam of de veelgebruikte Panasonic Lumix. Op Bol vindt je elke week wel leuke aanbiedingen voor betaalbare vlogcamera’s.

Bekijk vlogcamera aanbiedingen op Bol.com »


2. Maak een account aan en zet je plannen op papier

Vanzelfsprekend kan je pas een Youtube kanaal creëren als je een account hebt op Youtube. Deze kan je eenvoudig aanmaken. Wat wel handig is om te weten, is dat je allereerst een Google account nodig hebt. Zonder Google account kan je geen Youtube account aanmaken.

Na het maken van een Google account en je Youtube account, kan je aan de slag. Rechtsbovenin je Youtube kanaal vind je de optie ‘mijn kanaal’. Nu kan je beginnen!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Je hebt een Youtube kanaal én een onderwerp waar je goed mee uit te voeten kan. Dat kan humor zijn, mode, politiek, games, koken, reizen, skaten of een andere sport. Of je nu voor je plezier een kanaal wilt vullen met filmpjes, of grote ambities hebt, het is belangrijk om op papier te zetten wat je plannen zijn. Waar moet je bijvoorbeeld over nadenken:

  • Wat zijn precies de video’s die jij wilt gaan plaatsen?
  • Maak een marketingplan als je veel abonnees wilt: op welke social media kanalen ga je jezelf promoten?
  • Zorg telkens voor een passende achtergrond op je video’s. Eentje die past bij jouw onderwerp en sfeer. Bedenk van tevoren wat de omgeving of de achtergrond is van jouw filmpjes. Zo ga je een stuk makkelijker te werk en vergroot je je kans op succes.
  • Verzin een interessante en vrolijke titel voor je kanaal, met een passende bannerafbeelding. De titel en de banner moeten goed weergeven wat mensen bij jouw video’s kunnen verwachten.
  • Regel een goede camera. Deze is een must als je op regelmatige basis filmpjes wilt gaan plaatsen.
  • Het monteren van filmpjes kan je content nog veel interessanter maken. Als je graag wilt dat je video’s snel veel bekeken worden, helpt het enorm als je aandacht besteedt aan de muziek en details.
  • Zorg voor een goede profielfoto die weergeeft wie jij bent.

Als je rekening houdt met deze tips, heb je al een aardig begin. Verderop in deze blog vind je nog veel meer tips over een Youtube kanaal én leuke ideeën over wat je kan gaan doen.


3. Zorg voor goed licht in je filmpjes

Goed licht zorgt voor meer sfeer in je filmpjes en laat je huid beter uitkomen. Daarbij maakt goed licht een frisse, professionele indruk. Het is dus belangrijk om er aandacht aan te besteden. Wit licht (zoals buiten, of onder een raam) werkt altijd beter dan geel licht, en er moet vooral ook voldoende licht zijn.

Hou er, terwijl je nadenkt over de lichtval, ook rekening mee dat je je camera nog ergens neer moet zetten en dat je ook een goede achtergrond wilt.


4. Introduceer jouw kanaal met een korte trailer

Met een korte trailer die aangeeft wat mensen van jouw video’s kunnen verwachten, vergroot je je kans op succes. Een kanaaltrailer kan je gaan creëren nadat je de ‘kanaalaanpassing’ hebt ingeschakeld voor je kanaal. Daarna doe je het volgende:

  • Upload de gewenste video voor jouw kanaaltrailer.
  • Ga naar het kanaal dat je wilt beheren.
  • Klik vervolgens op het tabblad ‘home’
  • Kies daarna tabblad ‘nieuwe bezoekers’
  • Klik op ‘bewerken’
  • Als het goed is, kun je nu een trailer wijzigen of verwijderen.

Een goede trailer weet de aandacht van je bezoekers binnen een paar seconden te grijpen. Hou het kort en zorg voor sprekende beelden. De beste trailer creëer je door er vanuit te gaan dat kijkers nog nooit van jou hebben gehoord. Het moet goed laten zien wie jij bent en waar je voor staat.


5. Ambitieuze vloggers hebben doorzettingsvermogen

Wil je méér doen dan alleen voor je eigen plezier filmpjes neerzetten, dan zal je veel doorzettingsvermogen moeten hebben. Je bent niet in één keer zo bekend als Monica Geuze, Anna Nooshin of Enzo Knol.

Bij veel bekende Youtubers heeft het lang geduurd voor ze ‘doorbraken’ en echt bekend werden. Zeker als je video’s maakt van een onderwerp dat razend populair is, kan het lang duren voor je opvalt. Je zal dan een manier moeten verzinnen om een bekend onderwerp in een origineel jasje te gooien. Waar ga je mee te maken krijgen als je een bekende vlogger wilt worden:

  • Aan het begin is er een kans dat je filmpjes weinig bekeken worden.
  • Je kan negatief commentaar krijgen (dit komt ook, of misschien nog wel meer voor als je al heel bekend bent).
  • Je pakt dingen nog niet altijd even handig aan. In plaats van opgeven, moet je daarvan leren en verdergaan. s

Probeer ook altijd in gedachten te houden dat het jóuw video’s zijn en dat jij er in de eerste plaats plezier van moet hebben. Met andere woorden: als jij niet in jezelf gelooft, gaan anderen dat ook niet doen. Het is daarom belangrijk om filmpjes te maken die helemaal bij jouw persoon passen.


6. Wat is een niche?

Een niche is een specifiek deel van de markt waarop producten en diensten zich richten. Wat we hiermee bedoelen is een zeer specifiek product, dat niet zo bekend is en dat specifieke kennis en vaardigheden vraagt. Wat zijn voorbeelden van niches:

  • Veganistische make-up
  • Speciale oordopjes voor surfers
  • Sportkleding en sportuitrusting voor minder bekende sporten.
  • Speciale voeding
  • Onbekende muziek (instrumenten)
  • Enzovoorts, enzovoorts

Door video’s te maken over een niche onderwerp, wordt je al snel een autoriteit op dat gebied: de concurrentie is namelijk niet zo groot. Weet jij bijvoorbeeld veel van een paar onbekende, bijzondere bands, dan kan jij als autoriteit op dat gebied interessante reviews geven in filmpjes. In dit geval bedoelen we met een niche dus niet zozeer een bijzondere markt, maar een uniek onderwerp waar maar weinig mensen iets vanaf weten. Weet je een niche dan ook nog eens bijzonder te presenteren in je video’s, dan kan je daar toch heel bekend mee worden.

Als je het maken van video’s over een niche écht goed aanpakt, bereik je misschien zelfs een aantal mensen die puur door jou, interesse krijgen in een bepaald onderwerp of een bepaalde markt.

Thuisverdiener


7. Gebruik humor en wees ontspannen

Vloggen en video’s maken is lang niet altijd makkelijk. Het helpt als je jezelf niet al te serieus neemt en regelmatig een grap maakt. Dit is menselijk en je abonnees zullen dit alleen maar waarderen. Hier moet je natuurlijk niet in doorslaan. Je volgers en abonnees willen ook iets meekrijgen van je video’s, dus duidelijk en professioneel blijven blijft altijd belangrijk.


8. Vraag feedback aan marketing mensen die je vertrouwt

Dit klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar dat is het niet altijd: vraag feedback. Het liefst aan mensen die je vertrouwt, maar waar je niet per se bevriend mee bent. Als het gaat om marketing, kan je je nogal eens blindstaren op je eigen activiteiten. Je wilt bijvoorbeeld iets verbeteren aan jouw video’s, maar je weet niet precies wat of hoe. Vraag eens aan een kennis die er kijk op heeft wat je kan veranderen. Vaak zien zulke mensen een aantal dingen die je zelf niet ziet, of nog niet op die manier bekeken hebt.


9. Maak een Q&A video (questions & answers)

Naarmate je een groter aantal abonnees hebt (en waarschijnlijk volgers op sociale media) kan het heel leuk zijn om een interessant vraag & antwoord filmpje te maken. Zo creëer je een band met je volgers en laat je op een leuke manier iets zien van jezelf. Je hoeft natuurlijk niet overal antwoord op te geven. Openheid en eerlijkheid is goed, maar wel zolang je je daar zelf prettig bij voelt. En daarbij: een beetje mysterie is goed. Door niet al jouw bijzonderheden te verklappen willen je volgers juist graag meer van je weten.


10. Laat zien hoe je je jezelf verzorgt

Als er iets is wat volgers van een vlogger willen weten, dan is het wel hoe ze zich voorbereiden op de dag, een avondje uit of op een belangrijk gesprek. Wat voor kleding kies jij uit? Wat vind je belangrijk? Hoe verzorg je je huid en je haar? Voor beauty video’s is het een must om dit te plaatsen, maar ook als je presenteert, zingt of danst is dit een leuke manier om meer van jezelf te laten zien.

Aan dit soort video’s kan je compleet je eigen draai geven. Je kan met een grapje voor de spiegel je bedhaar op orde proberen te krijgen, maar je kan ook laten zien met welke crème je er lekker wakker uitziet of met welke klei je van puistjes af komt.


11. Geef een review van een product of artikel

Als je actief bent in een bepaald vakgebied (dans, zang, muziek, mode, schrijven, journalistiek, dieren, sport), vinden je abonnees het interessant om te weten welke artikelen jij graag gebruikt. Of welke spullen veel voor je betekenen. Jij bent immers degene die er kijk op heeft! Een review van een concert, boek, winkel of film is een mooie manier om wat van jezelf te laten zien én van de kennis die je hebt van wat je doet.
Door jezelf goed te verwoorden en uit te leggen waarom iets zoveel voor je betekent, bereik je veel mensen.


12. Zorg voor een positieve instelling en uitstraling

Als je positief bent, trek je ook positieve mensen aan. Daarmee bedoelen we niet dat je voortdurend hoeft te glimlachen, maar dat je je focust op jezelf en op de mensen die oprecht interesse in je hebben. Wat zijn voorbeelden om dit te doen:

  • Laat negatieve reacties op je video’s links liggen. Reageer er niet op, tenzij dit echt iets toevoegt en je dit positief kan brengen.
  • Leg in je video’s de focus op denken in oplossingen, niet in problemen.
  • Heb je een slechte of negatieve bui, laat dit dan niet de boventoon voeren in je volgende video.
  • Laat regelmatig merken dat je je volgers en hun leuke reacties waardeert.

Je kan best eerlijk zijn in je video’s over de zaken waar je mee worstelt. Dit is zelfs heel goed, want veel van je volgers zullen dit begrijpen en herkennen. Sla er echter niet in door en blijf voornamelijk gefocust op het positieve.

Thuisverdiener


13. Zorg je ervoor dat mensen je video delen

Eén van de manieren om meer abonnees te krijgen en veel gezien te worden, is dat mensen jouw filmpje delen. Hoe krijg je dat voor elkaar? De volgende drie punten verhogen de kans op het delen van jouw video:

  • Haak in op een actualiteit: maak bijvoorbeeld een parodie op een recente hit of een grappig (kerst) liedje.
  • Zorg voor herkenbaarheid. Mensen vinden het prettig om zich te herkennen in jouw video.
  • Wees waardevol. Daarmee bedoelen we dat je video bruikbaar is voor je doelgroep. Geef bijvoorbeeld tips om problemen op te lossen.

Lees hier hoe je geld verdiend als je videos en foto’s post op Instagram »


14. Zorg voor conversatie met de kijker

Als je filmpje over jezelf gaat, is het belangrijk om de camera in te kijken. Door de kijker persoonlijk aan te spreken, wordt je video meer en beter bekeken. Dit wordt ook wel digitaal oogcontact genoemd. Eigenlijk werkt dit net zoals in het echt: als iemand je iets vertelt, kijkt diegene je aan.

In de camera kijken moet natuurlijk wel relevant zijn. Als jouw video’s een soap vormen, kan je moeilijk iedereen in de camera laten kijken. Dat zou een beetje raar zijn.


15. Betrek je partner, huisdier, opa, oma of familielid bij je filmpjes

Voor dit Youtube idee heb je natuurlijk wel toestemming nodig van je vriend, vriendin, vader of oma. Betrek je familie of vrienden eens bij een video, en geef op deze manier een inkijkje in jouw leven. Een video met je familie, vrienden of huisdier vertelt veel over jezelf, zonder dat je jezelf compleet bloot hoeft te geven. Het is authentiek, gezellig en kan ook heel grappig zijn. Misschien heb je wel een opa of oma die altijd met de meest slimme of grappige opmerkingen komt, of een kat die spontaan naast jou op z’n billen gaat zitten.

Probeer wel relevant te blijven met je familie, huisdieren of vriendenvideo. Zorg dat jouw onderwerp ook in deze video weer naar boven komt. Maak je bijvoorbeeld video’s van bijzondere stunts, dan kan je je familie of vrienden uitnodigen om bijdehand, grappig of praktisch commentaar te leveren. Of misschien wil je oma jouw bijzondere crème weleens proberen. Succes verzekerd!


16. Hou plezier in wat je doet

Een Youtube kanaal heeft naast wat voorbereiding één ingrediënt nodig om te slagen, en dat is dat je zelf plezier hebt in de video’s en in het onderwerp waar jij mee bezig bent. Of dat nu mode, cabaret, muziek of boeken is. Je passie zal duidelijk naar voren komen in de filmpjes die je plaatst, en dat is één van de dingen die jouw kanaal een succes maken.

Wil je doorbreken als vlogger dan zal je door moeten zetten: er zijn veel mensen die dit ook willen. Je zal geduld moeten hebben en door moeten zetten om het te gaan maken met je Youtube kanaal.
Verder blijven een goede camera, goed licht, een passende omgeving of achtergrond ook belangrijk. Je video’s komen er daardoor fris, licht en professioneel uit te zien.



foto auteur Merel Kruit
Dit artikel is geschreven door Merel Kruit

Schrijft veel over natuur, gezondheid en huidverzorging en verdiept zich helemaal in een onderwerp. Woont in Rotterdam en werkt als freelance copywriter. Liefhebber van natuur en tegelijkertijd de stad. Schrijft in haar vrije tijd fictie en gaat graag naar concerten.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Werk

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2020 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag