Hoe kun je geld verdienen met Instagram?

Het sociale medium Instagram is een prachtig platform om de mooiste kiekjes met de medemens te delen, al dan niet voorzien van een hashtag en een filter. Instagram is sinds de oprichting uitgegroeid tot één van de belangrijkste spelers binnen de sociale media markt en telt tegenwoordig honderden miljoenen leden. Misschien ben je zelf ook wel een fervent gebruiker en vraag je je af of het mogelijk is om geld te verdienen met Instagram en zo ja, hoe dan precies. In dit artikel leggen we daar de focus op en vertellen we je hoe je je Instagram account kunt ‘monetizen’.


Ontstaan van Instagram

Instagram werd gelanceerd in 2010 en was aanvankelijk alleen te downloaden via de App Store van Apple’s iOS. Deze app vloeide voort uit een programma dat zich oorspronkelijk richtte op mobiele fotografie, maar omdat er veel gelijkenissen waren met bestaande apps, werd de focus verlegd naar het delen van foto’s. De naam is dan ook niet uit de lucht komen vallen: het is een combinatie van de woorden “instant camera” en “telegram”. Na de release via de App Store duurde het niet lang voordat de app ook toegevoegd werd in de Play Store van Android. Daarmee werd de reikwijdte enorm verbreed, iets dat men direct terug kon zien in de cijfers. Instagram groeide harder als kool. En niet zonder reden. Men liep (en loopt) namelijk massaal weg met de mogelijkheid om een mooi filter naar keuze aan een zelfgemaakte foto toe te voegen en deze vervolgens met de sociale kring (of de rest van de wereld) te delen.

Het succes bleef niet onopgemerkt, want op 6 september 2012 nam de gigant op het gebied van sociale media – Facebook – Instagram over. Voor een flinke zak geld. Bij die deal beloofde Facebook dat het bedrijf (want Instagram was inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige organisatie) onafhankelijk gemanaged zou blijven worden en niet opgeslorpt zou worden door het ‘grote blauwe monster’. Dat is tot op de dag van vandaag nog steeds het geval, al zijn bepaalde segmenten (zoals bijvoorbeeld live video’s en de mogelijkheid tot adverteren) in de loop der tijd op beide platformen geïntroduceerd.


Een immens groot bereik

Inmiddels heeft Instagram maandelijks meer dan 500 miljoen actieve gebruikers, waarvan ongeveer 300 miljoen gebruikers de app dagelijks openen en, ofwel geplaatste foto’s of video’s bekijken, ofwel zelf content plaatsen. In principe zou je met een goede foto dus ontzettend veel mensen kunnen bereiken. Over de gehele wereld. En dat maakt Instagram niet alleen ontzettend interessant voor particuliere gebruikers, maar ook voor bedrijven en organisaties. Want hoe meer aandacht je genereert voor je bedrijf of product, hoe groter de kans op omzet. Natuurlijk is dat afhankelijk van een aantal factoren, waaronder doelgroepgerichtheid, maar over het algemeen kun je stellen dat je als bedrijf of organisatie zijnde – mits je het goed doet – een hoop mensen tegelijkertijd kunt bereiken en daarmee je naamsbekendheid enorm kunt vergroten.

De sleutel tot succes bij sociale netwerken als Instagram is (zoals bij vele sociale netwerken het geval is) het verkrijgen van volgers en daarmee het vergroten van je bereik. Het verkrijgen van veel volgers is geen eenvoudige opgave en hier heb je een plan voor nodig. En wanneer je enkel content plaatst waarmee je je niet onderscheidt van de rest, dan zul je alleen maar achter de feiten aanlopen. Zeker wanneer je bedenkt hoeveel foto’s en filmpjes er elke dag geplaatst worden. Als je niet onderscheidend bent, dan zullen er voor de leden van Instagram weinig redenen zijn om juist jouw account op het sociale netwerk te volgen.


Kies zorgvuldig een thema voor je content

Daarom zul je moeten beginnen met het kiezen van een bepaald thema. Natuurlijk zal dat wel een thema moeten zijn wat dicht bij je hart ligt, want het heeft geen zin om content te creëren waar je zelf in eerste instantie helemaal niet achter staat. Dit is misschien voor even vol te houden, maar niet voor de langere termijn. En geld verdienen via Instagram is nu eenmaal een lange-termijn-strategie. Geen ‘get quick rich’ ding.

Bij het kiezen van een bepaald thema kun je denken aan het toevoegen van een flinke dosis creativiteit aan je foto’s. Stel dat je graag foto’s maakt van gebouwen, dan zal een foto van een gebouw met filter weinig bijzonder zijn. Wanneer je echter je eigen huisdier (bijvoorbeeld je hond) ook op de foto erbij plaatst en deze bij elke foto terug laat komen, dan heb je wellicht iets meer aansprekends in handen dan de foto’s of video’s met enkel gebouwen erop. Dit is misschien een simplistisch voorbeeld, maar waar het om gaat is dat je mensen een reden moet geven om je account te volgen. Wanneer je consistent inzet op één bepaald thema, dan zijn mensen sneller geneigd om je account te volgen. Zoveel heeft onderzoek wel uitgewezen. Kies dus zorgvuldig het onderwerp voor je content voordat je überhaupt begint met nadenken over geld verdienen met Instagram.


Plaats regelmatig content

Ook niet geheel onbelangrijk is de frequentie waarmee je iets op Instagram plaatst. Je zult ervoor moeten zorgen dat je regelmatig – bijvoorbeeld op vaste tijdstippen – iets plaatst, anders heb je de kans dat je aan relevantie verliest. Dat gezegd hebbende is het ook niet de bedoeling dat je te hard van stapel loopt en minstens 10 foto’s per dag plaatst. Over het algemeen kun je 1 tot 3 foto’s per dag als richtlijn nemen. Hoewel het hebben van veel volgers – zoals reeds eerder genoemd – belangrijk is, is het minstens zo belangrijk om volgers te hebben die je foto’s “liken” of een reactie plaatsen. Daarmee laten je volgers zien betrokken te zijn bij je content. Zonder betrokken gebruikers zal je content veel minder vaak in de tijdlijn van leden te zien zijn. Het systeem van Instagram is namelijk zodanig gecreëerd dat berichten waarbij een grote betrokkenheid is, vaker te zien zijn. Het gaat er dus niet alleen om hoeveel volgers je hebt, maar ook om hoe betrokken deze zijn. Die betrokkenheid kun je gelukkig aanwakkeren door mensen middels leuke beschrijvingen en hashtags uit te nodigen een like of een reactie te plaatsen. Ook hierbij speelt creativiteit een belangrijke rol.


Creëer interactie

Wanneer je het voor elkaar hebt gekregen dat men jouw creatieve kunstwerken gaat liken en erop gaat reageren, dan is het ook belangrijk om zelf ook reacties te plaatsen en interactiviteit te creëren. Je zult een band op moeten bouwen met je volgers. Zo maak je het interessanter voor je volgers om het volgende stuk content dat je plaatst ook een like of een reactie te geven. Hoe sterker de band met je volgers, hoe groter de kans dat je op de tijdlijn van je volgers verschijnt.

Vergeet bij het plaatsen van je content niet om gerichte hashtags erbij te plaatsen. Plaats je een foto van een chimpansee, dan kun je ervoor kiezen om de hashtag #chimpansee bij je foto te plaatsen. Er zijn mensen die gericht op deze hashtags zoeken, waardoor de kans groot is dat ze op jouw content uitkomen wanneer jij deze bij je foto hebt geplaatst. Je kunt er in totaal 30 plaatsen per post. Maak daar dan ook optimaal gebruik van.


Tijd om geld te verdienen

Wanneer je de bovenstaande tips opgevolgd hebt en je een grote groep betrokken volgers verzameld hebt, dan is het tijd om geld te verdienen. Met een grote groep betrokken volgers maak je het aantrekkelijk voor bedrijven om jou te benaderen en om via jouw account de producten van deze bedrijven te promoten. Om ervoor te zorgen dat bedrijven je kunnen benaderen, zul je in ieder geval iets van contactgegevens in je profiel moeten zetten of je DM (direct message via Instagram) goed in de gaten moeten houden.

Heeft een bedrijf, een merk of een organisatie contact met je opgenomen, dan bestaat de mogelijkheid dat je een deal kunt sluiten en per post (of per like of reactie op je promotionele content) een bepaalde vergoeding krijgt. Voor een dergelijke vergoeding zijn geen richtlijnen en de hoogte van de vergoeding is sterk afhankelijk van de overeenkomst die je met het bedrijf in kwestie sluit. Influencers zelf zijn er niet altijd even open en eerlijk over (vaak vanwege contractuele zwijgplicht), maar er gaan verhalen de ronde dat je een mooi huis per post kunt verdienen als je meer dan 7 miljoen volgers hebt op Instagram.

Voor de meesten zal 7 miljoen volgers echter niet echt haalbaar zijn, maar ook met relatief ‘kleine’ accounts kun je een mooi salaris binnen harken. Een Instagram account met 100k à 500k volgers levert vaak al een paar duizend euro op per post en overstijg je de half miljoen volgers op Instagram, dan kunnen de bedragen in de tientallen duizenden euro’s lopen per geplaatst stuk content. Mocht je zelf in de positie komen dat je zo’n groot volgersgarde weet te verzamelen is er maar 1 advies: sterk onderhandelen!

Zoals gezegd zijn er geen vaste richtlijnen en is het dus simpelweg een kwestie van “wat de gek er voor geeft”. Overigens bestaat ook de mogelijkheid dat je (deels) gecompenseerd wordt in producten en goederen in plaats van cash. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sportkleding als je een fitness-account hebt of beautyproducten als je in de make-up en lifestylescene zit.


Acquisitie plegen

Als de reacties van bedrijven, merken of organisaties uitblijven kun je natuurlijk ook zelf op pad gaan en bedrijven benaderen. Het helpt als jouw content op een bepaalde manier aansluit bij de identiteit van het bedrijf. Ook zul je minimaal een paar duizend volgers (gemiddeld gezien ben je vanaf 10k volgers een influencer) moeten hebben om op te vallen. Houd er rekening mee dat er miljoenen gebruikers zijn met vele volgers, waardoor je onderscheidend moet zijn en ècht iets te bieden moet hebben. Van de andere kant: wie niet waagt, wie niet wint. Schroom dus vooral niet om contact te zoeken met bedrijven wanneer je denkt dat je creatief en betrokken goud in handen hebt.

Verder kun je met Instagram prachtige content maken die je niet alleen kunt delen, maar ook kunt doorverkopen. Er zijn namelijk sites die geïnteresseerd zijn in het kopen van hoge kwaliteit foto’s, zogenaamde stock-photo sites. Bedrijven kunnen via deze sites foto’s aanschaffen, die ze daarna – zonder in de problemen te komen vanwege auteursrecht – kunnen gebruiken voor promotionele doeleinden. Ben je in het bezit van dergelijke, zelf gecreëerde content? Google dan eens op “stock photo sites” en bezoek de websites die je vindt in de resultaten. Wellicht dat deze je de mogelijkheid bieden je foto’s te verkopen.


Promoten van producten of diensten

Een andere manier om geld te verdienen met Instagram is affiliate marketing, waarmee je een vergoeding krijgt voor het onder de aandacht brengen van bepaalde producten of diensten. Dat gaat via een link, die je bijvoorbeeld op je profiel kunt plaatsen. Klikt iemand hierop en koopt diegene dit product, dan kun jij een vergoeding krijgen. Ook hier geldt: hoe meer volgers, hoe groter de kans dat er geklikt en gekocht wordt en des te groter het bedrag dat je er aan kunt verdienen. Het product of de dienst die je promoot, dient wel enigszins aan te sluiten bij je content. Sluit het niet aan, dan kunnen je volgers argwaan krijgen en gaan denken dat ze enkel gebruikt worden voor promotionele doeleinden. En dat is wel het laatste wat je wil bereiken natuurlijk.


Promoten van je eigen producten of diensten

Je hoeft natuurlijk niet per se de producten van anderen te promoten. Je kunt ook je eigen producten of diensten aanbieden via Instagram. Een veel gebruikte strategie is het aanbieden van je eigen merchandise. Denk daarbij aan bijvoorbeeld petjes, phonecases of t-shirts. Deze kun je laten bedrukken met bijvoorbeeld je logo of een leuke slogan. Een mooi voorbeeld hiervan is het immens populaire RUMAG. Met hun grappige oneliners en scherpe quotes wisten zij via sociale media de harten van fans te veroveren. De volgende stap in het proces was het aanbieden van merchandise zoals t-shirts, hoodies en petjes.  Met een volgersgarde van ruim 800.000 geen verkeerde zet.

Een ander voorbeeld van een succesvolle aanpak is het merk Balr. Opgezet door (oud) voetballers, voor voetballers. Via Instagram wisten zij tot nu toe meer dan 1 miljoen mensen te bereiken en daardoor groeide het kledingmerk uit tot een ‘must-have’ voor alle jonge hippe mensen. Gesterkt door bekende voetballers die hun kleding dragen is het merk mateloos populair en hebben ze tegenwoordig niet alleen t-shirts en hoodies in het assortiment, maar ook tassen, telefoonhoesjes en schoenen.

Mocht je nu denken “dat is toch alleen voor de grote jongens weggelegd”, dan heb je het mis. Via websites als Spreadshirt.com, Teezily.com of Fabriily.com kun je eenvoudig zelf t-shirts, hemden en hoodies ontwerpen en deze aanbieden via je Instagram account. Het mooie van deze aanbieders is dat je zelf geen opstartkosten hebt en niet werkt met een eigen voorraad. Je zet een campagne op en pas wanneer het doel van de campagne is bereikt worden de kledingstukken gefabriceerd. Het betreffende bedrijf rekent een commissie per kledingstuk en de rest is pure winst voor jou.

Een mooi voorbeeld hiervan zien we momenteel veel op Facebook voorbij komen. De pagina ‘Awesome t-shirts’ heeft een t-shirt ontworpen met de populaire tekst “Niemand is perfect maar als je *naam* heet scheelt het verdomde weinig”. Simpel, maar geniaal idee natuurlijk. Je kunt tenslotte elke denkbare naam invullen en er een campagne op loslaten. Dat dit populair is blijkt wel uit de vele reacties onder iedere post. Iedereen tagt zijn of haar vrienden met de betreffende naam en op die manier krijgt de Facebook-pagina in korte tijd erg veel exposure. De pagina is overigens nog niet aanwezig op Instagram, dus mocht je dit lezen…


Instagram als springplank naar je andere commerciële kanalen

Verder kun je Instagram natuurlijk ook als springplank gebruiken om bezoekers door te verwijzen naar je website of YouTube kanaal. We schreven eerder in dit artikel al dat Instagram voor bedrijven bijvoorbeeld erg interessant kan zijn. Door een connectie met je doelgroep te maken en een link naar je bedrijfswebsite in je BIO te plaatsen kun je op eenvoudige wijze meer bezoekers doorsturen naar je website. In principe is dit toepasbaar in elke branche. De bakker op de hoek kan mooie foto’s maken van lekkere broodjes of mooie taarten. Linkje naar de website waar bezoekers de lekkernijen kunnen bestellen en klaar is Kees.

Restauranteigenaren kunnen foto’s maken van prachtig opgemaakte borden of een filmpje delen van de kok in actie. Linkje naar een pagina waar men direct kan reserveren en wederom is er een mooie gelegenheid geschapen om extra bezoekers (en dus extra omzet) te genereren. Vloggers die hun filmpjes op YouTube plaatsen gebruiken Instagram om bezoekers naar het YouTube kanaal te lokken. Ze geven via Instagram Stories bijvoorbeeld unieke kijkjes achter de schermen en in hun profiel tonen ze de leukste momenten van hun dag. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld StukTV. Het populaire YouTube kanaal heeft zo’n 600.000 volgers en elke post op Instagram levert tienduizenden likes en reacties op. Het linkje in de BIO verwijst altijd naar de laatste YouTube video waar de mannen geld verdienen met de advertenties die in het filmpje getoond worden, plus de contracten die ze met sponsoren hebben gesloten natuurlijk. Onder meer Samsung sponsort het YouTube kanaal van StukTV.


Bouw passie en plezier uit

Zoals je hebt kunnen lezen is het zeker mogelijk om geld te verdienen met Instagram, maar slapend rijk worden zit er zeker niet in. Je zult creativiteit moeten combineren met kwalitatieve content en strategie, voordat je überhaupt de eerste centjes op je rekening gestort zult zien. Ga daarom in eerste instantie uit van je passie voor iets en begin dat langzaam uit te bouwen. Belangrijk is dat je plezier hebt bij het maken en delen van content. Ontbreekt dit in de basis, dan is geld verdienen via Instagram welhaast onmogelijk.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Financieel

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit