Hoe werkt dropshipping?

Hoe werkt dropshipping?

Laatst bijgewerkt: 19 maart 2019

Heb je er altijd al van gedroomd om een eigen webshop te hebben? Vind je het leuk om producten aan de man te brengen via een website die je zelf hebt opgebouwd, maar zie je het aan de andere kant niet echt zitten om een hele voorraad in te slaan? In dat geval is dropshipping voor jou de ultieme middenweg. Zonder voorraad of magazijn kun jij op deze manier je favoriete producten verkopen en soms flink wat geld verdienen. In dit artikel leggen wij in detail uit wat dropshipping is, waar je op moet letten als je een dropshipping website wilt beginnen en tips hoe je het meeste geld verdiend met je webshop.


Wat is dropshipping?

Dropshipping is een manier waarop je online geld kunt verdienen met de verkoop van spullen die je niet in je eigen bezit hebt. Je werkt in feite dus samen met een leverancier van deze producten die deze spullen wel op voorraad heeft. Daardoor ben je in staat om een commissie te verdienen over de spullen die je via je eigen website verkoopt, namens deze leverancier. Wanneer een klant van jouw website een bestelling plaatst bij jou, wordt er een seintje gestuurd (of doe je dat zelf) naar de leverancier van de goederen. Deze verstuurt dan in jouw naam een pakket met de goederen naar de klant. Hierdoor lijkt het alsof jij de spullen hebt verscheept, waardoor je kunt werken aan klantbinding.

Dropshipping is mogelijk in diverse vormen. Je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig een Marktplaats of Ebay account aanmaken en de spullen daarop onder je eigen naam aanbieden. Dit is wellicht de meest goedkope en minst tijdrovende manier van het verkopen van spullen. Je kunt ook een eigen webshop bouwen waar je de producten te koop aanbiedt. De producten die je verkoopt via dropshopping kunnen uiteenlopen van goedkope accessoires tot enorme pakketten met meubels. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is mogelijk.


Voordelen dropshipping

Je kunt je voorstellen dat dropshipping een groot aantal voordelen heeft. Hieronder zetten we de belangrijkste voor je op een rijtje:

  • Geen voorraad. Wanneer je geen voorraad hebt, betaal je geen kosten voor opslag, verzekeringen en het vervoer van de spullen. Hierdoor bespaar je enorm op de kosten en op de tijdsinvestering die komt kijken bij het organiseren van het gehele aankoopproces van de klant.
  • Onverkochte spullen. Veel winkels hebben last van onverkochte producten. Deze moeten dan tegen een korting verkocht worden of blijven maanden op de plank liggen. Hierdoor kost dit geld, waar je bij dropshippen geen last van hebt. Je verkoopt alleen waar vraag naar is.
  • Tijdsbesparing. Het enige waar je je zorgen om hoeft te maken is de daadwerkelijke verkoop van de producten. Geen administratieve rompslomp of het versturen van pakketten. Hierdoor houd je veel meer tijd over voor het verkopen van je producten en het te woord staan van klanten.
  • Kleine investering. Wanneer je een webshop start, kun je het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Voor enkele tientjes per jaar heb je een domeinnaam en hosting en er zijn veel webshop templates verkrijgbaar op internet. De investering die je moet doen is dus minimaal. Je kunt het dus vrij eenvoudig proberen, zonder een groot risico te lopen.
  • Slapend rijk worden. Wakker worden en zien dat je 4 bestellingen hebt binnengekregen, waar jij honderd euro aan overhoudt. Dat is natuurlijk niet verkeerd. Ondanks dat je niet een volledig passief inkomen genereert, is jouw webshop altijd open voor klanten. Ook als je ziek bent, ligt te slapen of ergens op het strand ligt te bakken met een cocktail in je hand.

Nadelen dropshipping

Helaas heeft dropshipping ook enkele nadelen. Hieronder noemen we de grootste.

  • Vertrouwen. De leverancier met wie je zakendoet kan wellicht minder betrouwbaar zijn dan je hoopt. Bestellingen worden niet op tijd verstuurd, commissie wordt niet betaald of de communicatie verloopt gewoon moeizaam. Hoe goed jouw dropshipping bedrijfje werkt is grotendeels afhankelijk van de leverancier met wie je samenwerkt.
  • Personalisatie. Omdat je de gehele verzending uit handen geeft is het niet altijd mogelijk om een pakketje te personaliseren zoals je dat zelf graag zou zien. Je kunt niet even een extraatje in de doos stoppen of een handgeschreven bedankbriefje.
  • Retourneren. Normaal gesproken kun je een product retourneren wanneer er iets mis mee is. Helaas accepteren niet alle dropshipping partners dit en aangezien jij de klantenservice zelf regelt, kan dit voor vervelende situaties zorgen.
  • Beperkte marge. Door met dropshipping te werken zorg je ervoor dat je altijd minder marge hebt dan wanneer je de spullen zelf inkoopt en doorverkoopt. Er zit namelijk nog een partij tussen die de verzendingen en verwerking op zijn bordje neemt en welke ook zijn marge wilt verdienen.

Wat kost dropshipping?

Hoeveel jouw dropshipping website kost, hangt af van enkele factoren. Laten we eerst beginnen met uitleggen hoe het dropshipping proces er precies uitziet

De leverancier van de producten biedt een inkoopsprijs aan. Voor deze prijs koop jij het product dus in bij deze leverancier. Wanneer je een product verkoopt, dien jij dit bedrag aan hen te betalen.

Vervolgens hanteren veel leveranciers aparte kosten per order. Hierdoor kunnen zij de kosten dekken voor verpakkingsmateriaal, verzending en het printen van orders.

Per verkocht product betaal je dus een inkoopsprijs, plus het verzenden. Wat je daarna overhoudt is een beetje aan jezelf. Je kunt namelijk de verkoopprijs van een product zelf bepalen. Daarnaast moet je kosten berekenen voor het maken en onderhouden van je (eventuele) webshop en kosten. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat je meer overhoudt dan dat je hebt geïnvesteerd.


Hoe vind je een dropshipping partner?

Helaas is het niet zo eenvoudig om een goede en betrouwbare dropshipping partner te vinden die ook nog geschikt is voor jouw productgroep. Er zijn een hoop dingen waar je op moet letten. Toch is het de moeite waard om hier voldoende tijd in te steken. Jouw onderneming valt of staat namelijk met de keuze voor een partner. Voldoen zij niet aan de eisen die jouw klanten stellen, dan kun je slechte reviews tegemoetzien en als gevolg een flinke daling in het aantal bestellingen.

Je kunt dropship partners vinden door op Google te zoeken naar ‘Dropshipping + jouw productgroep’. Waarschijnlijk duiken er dan al een aantal partners op waar je verder onderzoek naar kunt gaan doen. Daarnaast kun je ook op internetfora lezen over ervaringen met dropshipping en zo op ideeën komen waar je leveranciers vindt die producten aanbieden die jij wilt verkopen.


Waar moet je op letten bij het kiezen van een dropship leverancier?

Je kunt niet zomaar in zee gaan met de eerste leverancier die je tegenkomt. Hieronder leggen we uit waarom je op bepaalde criteria moet selecteren.

Locatie leverancier

Mensen willen graag hun pakketje dezelfde dag nog in huis hebben. Als jij dan de producten nog uit China moet laten komen, zal een levertijd van drie weken voor veel mensen tegenvallen. Promoot je producten met zulke levertijden is de kans groot dat de klant naar een aanbieder gaat die dezelfde producten aanbiedt met een veel kortere levertijd. Probeer er dus voor te zorgen dat je pakketjes dus altijd binnen enkele dagen geleverd worden. Er zijn uiteraard ook Express leveringen uit China, maar dit gaat zoveel kosten dat je de gehele marge op het product kwijtraakt. Maar werk je samen met een Nederlandse dropshipper, betekent dat ook niet direct dat je producten de volgende dag is huis liggen. Maak daarom afspraken hoe snel jouw verkochte producten worden geleverd. Dan kun jij hiermee adverteren op je website.

Concurrentie

De kans is groot dat je niet de eerste bent die aanklopt bij de leverancier van de dropshipping producten. Sterker nog, je sluit waarschijnlijk achteraan in de rij wanneer deze leverancier geen exclusiviteitsafspraken heeft met een dropshipping webshop. Het is dus altijd handig om dit soort exclusiviteitsafspraken te maken met een leverancier. Zo blijf je namelijk de concurrentie altijd een stapje voor.

Service

Omdat jij de daadwerkelijke verkoper bent, ben je gebonden aan de geldende wetten en regels omtrent online verkoop. Jouw leverancier is dat niet. Let er dus altijd op of deze leverancier retourtjes terugneemt, of de klachten goed worden afgehandeld en hoe de onderlinge communicatie tussen jou en de leverancier is.

Voorraad

Stel je voor dat je alle moeite hebt gedaan om producten op de webshop te plaatsen, de marketing te regelen en dan uiteindelijk van de leverancier te horen dat de producten niet meer leverbaar zijn. Net wanneer je tien orders hebt gekregen op dat product. Dat is niet goed voor de klantenbinding, maar ook niet voor je portemonnee. Check dus altijd of er genoeg voorraad aanwezig is bij de leverancier.

Personalisatie

Als je iets verkocht hebt, wil je ook dat jouw logo of bedrijfsnaam op de factuur of het pakket wordt vermeld. Helaas is dit een service die niet alle leveranciers bieden. Wil je dus een band opbouwen met je klanten, dan zul je ervoor moeten zorgen dat ze jouw logo en bedrijfsnaam zien wanneer ze het pakketje aannemen en openen.

Marges

Als de inkoopsprijzen van de producten bij de leverancier bijna net zo hoog zijn als zijn verkoopprijs, is het de moeite bijna niet om een webshop te starten, vooral met veel concurrentie. Er moet een aardige marge zitten op de producten voordat je deze met winst kunt verkopen. Je webshop kan misschien vrijwel gratis gemaakt zijn, maar dat betekent niet dat je ongelooflijk veel tijd kwijt bent aan de verkoop en de communicatie met klanten en leveranciers.


Zoals je ziet is het niet eenvoudig om zomaar even een webshop te starten en producten te verkopen. Maar, als het je dan uiteindelijk gelukt is, ben je wel in staat om redelijk eenvoudig producten te verkopen. Ben je benieuwd wat je nog meer met het internet kunt? Lees dan ons artikel hoe je geld kunt verdienen via internet. Natuurlijk is het ook lekker als je de deur helemaal niet meer uit hoeft om geld te verdienen. Daarom schreven we ook een artikel hoe je geld kunt verdienen vanuit huis.



foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Werk

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag