Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Hoe kun je een eigen bedrijf starten zonder geld?

Hoe kun je een eigen bedrijf starten zonder geld?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Wie weet droom je er al jaren van: een eigen bedrijf. Het blijft echter bij dromen, denk je, want je hebt één probleem: je hebt geen geld. En een bedrijf starten zonder kapitaal lijkt je niet verstandig. Toch? Maar zo onmogelijk hoeft dat helemaal niet te zijn. Met een goed uitgedacht plan en door klein te beginnen is het echt mogelijk om een eigen bedrijf te starten, als je geen geld hebt. Hoe je dat dan het best aan kunt pakken, leggen we in dit artikel uit.


Een goed plan is het halve werk

Denk je ideeën eerst heel goed uit. Bespreek met zoveel mogelijk mensen die je verder kunnen helpen, wat je ideeën zijn en wat je met je bedrijf wilt bereiken. Vraag advies aan ondernemers die je kent en doe ook onderzoek naar de behoefte naar het product dat je wilt gaan aanbieden. Zo zorg je dat je plannen meer helderheid krijgen en dat je weet waar je naar toe wilt. Vervolgens zet je dit voor jezelf op papier.

Wat is er nodig voor een goed plan?

Voor een goed plan is het allereerst belangrijk om je doelgroep te specificeren, te bedenken hoe jouw product daar het best bij aan kan sluiten en met welk platform jij je product het best aan de man kunt brengen. Vooral het platform is in jouw geval belangrijk, gezien je geen kapitaal hebt. Het is daarom belangrijk, dat je iets vindt waarbij je de kosten zo laag mogelijk kunt houden. Wees dus realistisch: in jouw geval gaat het lastig worden om meteen een restaurant te openen of je eigen winkel te beginnen. Kun je je onderneming starten op het internet, dan kun je het laagst in de kosten blijven. Natuurlijk kun je dan altijd na een aantal jaren ervoor kiezen om daarnaast een fysieke zaak te starten. Droom je van een eigen winkel? Begin dan eerst met een webwinkel. Droom je van je eigen restaurant? Begin dan eerst als kok op feestjes en congressen. Zo werk je langzaam maar zeker toe naar de onderneming die je voor ogen hebt.

Vervolgens kun je vanuit hier beginnen met het opstellen van je ondernemingsplan, op deze website vind je voor het opstellen daarvan meer tips. Als je hier goed uit kunt komen, dan heb je waarschijnlijk een goed plan te pakken. Dat is nog geen garantie voor succes, maar wel een teken dat je kunt beginnen. Een goed plan is het halve werk. Vervolgens is het van belang dat je vooral veel tijd en motivatie hebt, om van je onderneming een succes te kunnen maken.


Zeg niet impulsief je eigen baan op

Doe geen dingen die je in financiële problemen kunnen brengen. Een eigen bedrijf opzetten betekent zeker het eerste jaar dat je veel financiële onzekerheid hebt. Doe dus geen gekke dingen en zeg niet impulsief je huidige baan op, omdat je je volledig op je bedrijf wilt storten. Kijk wat er voor jou qua financiën mogelijk is, wellicht kun je eerst beginnen met een aantal uren per week minder te werken bij je huidige baan. Is dit niet mogelijk, dan besteed je bijvoorbeeld je weekenden aan het uitwerken van je plannen.


 

 

blank

Werk aan een financiële buffer

Als je echt helemaal niks gespaard is, is het verstandig daar wel mee te beginnen. Voor sommige eigen bedrijven is het wellicht niet nodig om grote investeringen te doen (bijvoorbeeld als freelancer), maar het is wel erg verstandig iets achter de hand te hebben voor onverwachte kosten. Zo kan het natuurlijk zijn dat het in begin veel lastiger blijkt om klanten binnen te slepen dan verwacht, of dat je onverwacht een poos ziek wordt. Denk uit wat deze verschillende onverwachte kosten voor jou zouden kunnen zijn en bereken daarbij de minimale financiële buffer die je daarbij nodig hebt.

Zet van je huidige baan iedere maand een deel loon opzij voor je buffer. Is dit op dit moment niet mogelijk, kijk dan op welke kosten je kunt besparen, zodat je wel geld kunt sparen. In dit artikel vind je daarover tips. Houd je huidige baan in ieder geval zo lang totdat je financieel volledig voorbereid bent op onverwachte kosten. Zodra je een goed buffer hebt, kun je ervoor kiezen het aantal uren bij je huidige werkgever af te bouwen en zo meer tijd en energie in je eigen bedrijf te kunnen steken.


Begin in je eentje

Hoewel je misschien ambities hebt voor een groot bedrijf met meerdere werknemers, je zult zien dat je door eerst in je eentje te beginnen ook al heel veel gedaan kunt krijgen. Start dus met een eenmanszaak, zodat je geen startkapitaal nodig hebt. Vanuit hier kun je je netwerk uitbreiden, waardoor je bedrijf de mogelijkheid heeft om te groeien en je uiteindelijk personeel in dienst kunt nemen. Je zult zien dat je in je eentje heel veel voor elkaar kunt krijgen voor het opstarten voor je bedrijf, zolang je maar bereid bent tijd en energie te investeren.

Niet alles hoeft meteen perfect
Als je een bedrijf opstart gaat het vooral om eerst zoveel naamsbekendheid te creëren en je netwerk te vergroten. Dit kan ook met een gratis WordPress-website en een logo dat je zelf in elkaar geflanst hebt. Natuurlijk is het belangrijk om professioneel over te komen, maar we willen hiermee zeggen dat de focus nu nog niet op deze vlakken moet liggen. Probeer je kosten dus waar mogelijk zo laag mogelijk te houden. Bedenk dus welke kostenposten uiterst essentieel zijn en waar je in het begin prima zonder kunt. Kosten waar je aan kunt denken om op te besparen zijn bijvoorbeeld:

  • Een eigen kantoor: werken kan eerst prima vanuit huis. Is een kantoor toch echt nodig, huur het dan samen met andere bevriende ondernemers, om de kosten te drukken.
  • Een bedrijfsauto: gebruik eerst gewoon je huidige auto, of schaf eentje met bevriende ondernemers aan, zodat je de kosten kunt delen.
  • Website en webshop: er zijn veel gratis platforms waar je als starter heel goed mee uit de voeten kunt.
    Personeel: bespaar heel veel kosten door eerst in je eentje te starten. Doe ook je eigen boekhouding in het begin zelf, zo houd je bovendien genoeg financieel inzicht in je bedrijf.
  • Grafische vormgeving: door hiermee zelf aan de slag te gaan (of een bevriende vormgever vragen het voor je te doen), bespaar je veel kosten. Via Youtube en door te Googlen kun je op dit gebied heel veel leren en zo best een slicke huisstijl en strak logo maken, zonder erin te hoeven investeren.

Laat je aandacht met name naar je product uitgaan en zorg dat de kwaliteit hiervan uiterst goed is, dan kan de rest volgen zodra je meer vermogen gecreëerd hebt. Je zult zien dat er veel gratis tools zijn die een prima resultaat leveren en dat je ook zelf heel wat kunt creëren door je te verdiepen in programma’s als Indesign, Illustrator, WordPress en videobewerkingstools. Door je tijd erin te steken en creatief te zijn zul je al heel ver kunnen komen. Het hoeft dus niet allemaal meteen perfect te zijn, zolang je product maar zo goed mogelijk is, dat is per slot van rekening hetgeen waar het om draait!


Crowdfunding

Wil je graag je eigen bedrijf starten, maar heb je daar wel echt een startkapitaal voor nodig? Dan bestaan er verschillende manieren om aan een startkapitaal te komen. Zoals we aan het begin van dit artikel al noemden, is het dan van groot belang dat je een goed plan hebt liggen. Een goed en nauwkeurig uitgewerkt plan verkoopt makkelijker aan potentiële financiers, maar zorgt er ook voor dat je op mogelijke valkuilen van je bedrijf en problemen in je branche voorbereid bent. Daarmee is de kans groter dat wanneer je je startkapitaal bereikt hebt, je het opzetten van het bedrijf vervolgens ook daadwerkelijk tot een succes kan maken.

Crowdfunding is iets dat heel goed aan kan slaan bij originele bedrijfsplannen, die iets toevoegen aan de maatschappij. Het idee erachter is dat meerdere individuen en partijen investeren in een groot project. Het kan daarbij gaan om een lening of een donatie, voor bedrijven is dit meestal een lening. Als jij met je bedrijfsplan echt iets kunt toevoegen en zo een schare fans om je heen kunt krijgen, dan kan crowdfunding de manier zijn om je startkapitaal bij elkaar te krijgen. Hier kun je verschillende crowdfunding-platforms vinden. Heel belangrijk bij crowdfundigsacties is dat je voldoende tijd besteedt aan het promoten ervan. Als het je lukt in de media te komen, dan zul je zien dat je actie grote sprongen gaat maken. Kijk dus wat je binnen je netwerk kunt doen om je actie een boost te geven.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Werk Financieel

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag