Thuisverdiener
X

10 tips voor het ontwerpen van een logo voor je onderneming

10 tips voor het ontwerpen van een logo voor je onderneming

Laatst bijgewerkt: 27 maart 2019

Veel ondernemers starten hun eigen bedrijf vanuit een passie voor het vak, omdat zij het beter weten dan hun baas of omdat zij een heel goed nieuw idee hebben. Maar bij een eigen bedrijf hoort ook administratieve rompslomp, het opzetten van een website en het nadenken over een huisstijl en logo. Misschien zit je hier als ondernemer niet op te wachten, maar het bedenken van een logo kan eigenlijk hartstikke leuk zijn. Je mag zelf een logo ontwerpen dat past bij jou en jouw bedrijf, waarmee jij de wereld gaat overnemen! Als het goed is, is jouw logo binnen de kortste keren bekend! Je kunt zelf een logo ontwerpen of hem laten ontwerpen, maar voor de mensen die het zelf ontwerpen, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet. 


1. Doe grondig vooronderzoek

Het begint allemaal met vooronderzoek. Het nut hiervan bestaat uit twee componenten, namelijk: 

  • In kaart brengen wat de concurrentie doet, om origineel te zijn.
  • Inspiratie op doen en de mogelijkheden ontdekken.

Je wilt natuurlijk geen logo dat lijkt op dat van een ander bedrijf, en al helemaal niet van de concurrentie! De meest bekende logo’s herken je zelf wel (zoals Nike, McDonalds en bijvoorbeeld automerken), maar doe ook onderzoek naar de logo’s van je concurrenten die je misschien nog niet allemaal kent. Jouw logo moet origineel zijn en onderscheidend, en dat is hij niet als het eerste wat mensen denken bij het zien van jouw logo is: “hé, dat lijkt net Kapperszaak Janssen, of sportmerk Adidas!”  Bovendien kan dit je een rechtszaak opleveren wanneer jouw bedrijf groeit.

Sites met logo inspiratie:

Daarnaast doe je onderzoek naar logo’s van concurrenten om de mogelijkheden te ontdekken. Voor veel ondernemers is het ontwerpen van logo’s iets waar zij zich nog nooit mee bezig hebben gehouden, dus is het van belang om eens in kaart te brengen wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is, en modieus. Type gewoon eens in Google: “kapperszaak logo’s”, “schoenen logo’s” of van welke branche je dan ook een onderneming gaat opzetten. 

Om inspiratie op te doen mag natuurlijk ook Pinterest niet in ons lijstje ontbreken. Pinterest is hét visuele platform waar je allerlei ideeën en tips voor jouw logo en huisstijl kan opdoen.

https://www.pinterest.com/pin/75224256263133860/


2. Gebruik geen rechtenvrije foto’s of afbeeldingen

Een andere tip die met originaliteit te maken heeft, is het gebruik van al bestaande foto’s en illustraties. Dit is namelijk afgeraden. Voor het gebruik van foto’s of afbeeldingen van andere mensen, moeten de rechten daarvan zijn vrij gegeven. Er zijn op het internet een hoop websites die dit soort rechtenvrije foto’s en illustraties aanbieden. Maar wanneer je dit in je eigen bedrijfslogo gebruikt, lever je in op originaliteit. 

Op het moment dat jij zo’n bestaande illustratie gebruikt is het misschien nog niet gebruikt in andere logo’s, dan zit je dus met je vooronderzoek goed. Maar je hebt geen garantie dat er niet na een maand of een jaar een ander bedrijf is die dezelfde illustratie gaat gebruiken. Gebruik dus speciale websites of ontwerpprogramma’s om je eigen illustraties te ontwerpen voor in je logo, zodat jij een uniek en geheel eigen logo creëert. 


3. Gebruik een ontwerpprogramma

Om zo’n geheel eigen en unieke illustratie te creeren voor jouw logo, kun je het best gebruik maken van een handig ontwerpprogramma. Er zijn betaalde en onbetaalde websites en programma’s die jou kunnen helpen. Je kunt bijvoorbeeld terecht op Canva, iPiccy, of Pixlr. Maar je kan ook programma’s downloaden als Photoshop, van Adobe. 

Per programma verschilt het hoe technisch het in elkaar zit, voor Photoshop heb je bijvoorbeeld best veel geduld nodig wanneer je het nog nooit hebt gebruikt, en vanuit niets een logo wilt maken. Canva helpt je hier al een beetje bij, omdat het al verschillende templates aanbied ter inspiratie. Let met Canva wel weer op dat je niet te snel grijpt naar een al bestaande illustratie.


4. Kies bewust voor de kleuren in je logo

De kleuren zijn misschien wel het belangrijkste van je logo. Iemand die alleen even snel kijkt, ziet namelijk alleen de kleuren. En als deze kleuren zwart en donkerrood zijn, roept dit een ander gevoel op dan wanneer dit lichtblauw en wit is. Kleuren hebben en betekenis. Deze betekenis kan per persoon verschillen, maar over het algemeen is dat wel gelijk.

Donkere kleuren stralen vaak klasse uit, kijk maar eens naar de logo’s van Chanel, Maybach of Breitling. Verzadigde kleuren zoals rood, geel, oranje en blauw stralen juist vaak het tegenovergestelde uit. Kijk eens naar de logo’s van prijsvechters als de Kruidvat, Primark of het logo van de MacDonalds en Burger King. 


5. Ontwerp met en zonder bedrijfsnaam & tagline

Als jij een mooie illustratie hebt ontworpen die jij als logo wilt inzetten, pas dan ook de bedrijfsnaam er eens bij. In sommige gevallen wil je namelijk het logo laten zien mét bedrijfsnaam, vooral wanneer je bedrijf nog niet zo bekend is. Of op de homepage van je website. Maar op sommige plekken wil je juist alleen het logo laten zien, zonder de tekst. 

Denk aan verschillende plekken waar jouw logo moet komen te staan, en de verschillende vormen en formats die je hiervoor nodig hebt. Voor op social media profiel foto’s komt een vierkante of ronde uitvoering vaak het best van pas. Maar als jij een omslagfoto op LinkedIn of Facebook met jouw bedrijfslogo wilt bekleden dan moet je juist een langwerpige uitvoering hebben. Hiervoor kun je ook denken aan het plaatsen van jouw logo met een tagline ernaast. Dit is een korte uitroep die duidelijk maakt wat jouw bedrijf doet, of een van jouw unique selling points benadrukt.


6. Denk goed na over het lettertype

Een lettertype kan net zo bepalend zijn als een kleur. Als je bijvoorbeeld een stucadoorsbedrijf hebt maar je kiest een lettertype met grote, schots en scheve letters, dan komt dat natuurlijk niet goed over. Kies je daarentegen voor hele rechte, zakelijke letters bij een kinder speelparadijs, is dat misschien ook weer niet zo aantrekkelijk. Met het lettertype kun je de uitstraling van jouw bedrijf kracht bijzetten. 

Denk ook goed na over of jouw letters vooral op de computer of op papier worden gelezen. Kies letters in het logo die aansluiten op het lettertype dat jij voor je bedrijf wilt gaan gebruiken, op de auto, website of het briefpapier. Een lettertype leest anders op papier dan op de computer. Zo is times new roman uiterst geschikt voor in de papieren krant, maar leest het vreselijk op een beeldscherm.


7. Gebruik witvlakken voor focus

Een logo hoeft niet druk te zijn, of elke tak van jouw bedrijf te weerspiegelen. Het is vaak beter om te focussen op één iets, dan mensen te veel te geven om naar te kijken. De keuzestress van het tegenwoordige bestaan draagt hieraan bij. Wil jij dus iets uitdragen met jouw logo, mensen laten focussen op het logo, maak dan gebruik van witvlakken. Kijk eens naar het logo links bovenin je scherm. 

“Less is more” wordt er ook wel gezegd. Duidelijke letters die DIK spellen, en een eenvoudige tekening van een big. Sinds ik op Dik.nl kom, denk ik vaak bij een afbeelding van zo’n varkentje aan de website. Super effectief logo dus!


8. Sla alles wat je doet op

Ook al zit je zomaar wat te spelen met vormen, letters en kleuren: sla het altijd op! Niets is zo zonde als de volgende dag wakker worden met het idee dat dat ene logo dat je hebt weggegooid toch de perfecte was. En als je dan nog die specifieke kleur of dat ene unieke lettertype terug moet vinden, dan ben je alweer heel wat ideeën verder voordat je het hebt gevonden. Kans bestaat dat het niet meer lukt om het opnieuw te bouwen.

Sla dus altijd de kleurcodes en lettertypen die je gebruikt op. Dit is ook weer makkelijk als je dan vervolgens een website gaat bouwen of een stickerontwerp voor op de auto moet aanleveren.


9. Slaap er een nachtje over, of een paar

Een creatief proces is vaak niet binnen een paar minuten af. Misschien heb je al precies in je hoofd zitten wat je wilt, maar ziet de uitvoering er toch minder uit. Of misschien denk je dat het perfect is, maar kijk je de volgende dag nog een keer en schrik je van het resultaat! Je moet creatieve processen tijd en ruimte geven.

Leg dus je werk even weg en ga wat anders doen. Ga even naar de sportschool, of slaap er simpelweg een nachtje over. Wanneer je dan weer met een frisse blik naar het logo kijkt en het nog steeds leuk vindt, dan weet je dat je goed zit. En anders kun je weer bij tip 1 beginnen ;-). 


10. Laat het ontwerpen door een bureau

Bovenstaande tips zijn allemaal gericht op het zelf ontwerpen van een logo. Maar wat nu als dit helemaal niet jouw ding is? Dan kun je een ontwerpbureau inschakelen. Er zijn veel verschillende bedrijven die ervaring en expertise hebben in het ontwikkelen van logo’s en die graag voor je aan de slag gaan. Je kunt ook een freelancer inschakelen of een ontwerpwedstrijd starten.

Het voordeel is dus dat het tijd scheelt, maar de nadelen zijn ook aanwezig. Het kost natuurlijk geld, en ook tijd. De tijd die je zelf niet steekt in het ontwerpen, moet je nu steken in het communiceren van jouw wensen naar een andere partij. Dan bestaat er nog het risico dat je het ontwerp helemaal niets vind! Vergelijk de service eens van verschillende bedrijven en lees goed hoeveel vrijheid jij hebt, en zij hebben, bij het ontwerp en het geven van feedback. Een opties voor je op een rijtje:

  • 99designs: logo ontwerp vanaf €296,00
  • Brandsupply: logo ontwerp vanaf €319,05
  • Hoofdkraan: een website waar opdrachtgevers en freelancers elkaar kunnen ontmoeten. Je kunt hier dus zelf je opdracht plaatsen en de prijs bepalen.
  • Logo Huis: logo ontwerp vanaf €89,00



Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Klik hier om je opmerking naar ons door te sturen.
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Werk

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag