Wat moet je weten als je een eigen bedrijf wil starten vanuit huis?

Wat moet je weten als je een eigen bedrijf wil starten vanuit huis?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Het starten van je eigen bedrijf klinkt heel aantrekkelijk. Je kunt je eigen tijden bepalen. Werken aan iets wat jij leuk vindt. Je bouwt iets op voor jezelf in plaats van voor je baas en je kunt misschien wel (veel) meer verdienen. Helemaal leuk wordt het natuurlijk als je dit ook nog kunt doen vanuit je eigen woning of elke andere willekeurige plek hier op aarde. Maar is het allemaal wel rozengeur en maneschijn? Ja en nee. We hebben een aantal belangrijke punten voor je op een rijtje gezet.


Voor jezelf beginnen. Ja of nee?

De vrijheid die samen lijkt te gaan met het ondernemerschap lijkt heel erg aantrekkelijk. Vaak wordt daarom de keerzijde van de risico’s en het harde werken maar voor het gemak vergeten. Maar laten we eerlijk zijn, ondernemer zijn is niet iets wat je zomaar doet. Je hebt veel meer verantwoordelijkheden en risico’s dan wanneer je in loondienst bent.

Zorg er daarom eerst voor dat je alle voor- en nadelen van het ondernemerschap op een rijtje hebt voordat je van start gaat. Ben je bijvoorbeeld bereid om ook de minder leuke kanten te aanvaarden en alle risico’s die komen kijken bij het runnen van je eigen bedrijf te dragen?

Wat zijn jouw reden om te gaan ondernemen?

Zet vooral eens op papier wat de reden is waarom je voor jezelf wilt beginnen. Wanneer je duidelijk weet waarom je voor jezelf wilt beginnen, ben je ook beter in staat om alle toekomstige inspanningen te verrichten die ervoor nodig zijn. Dit zal je enorm helpen om je doelen te bereiken met je eigen onderneming.

Enkele vragen die je jezelf zou kunnen stellen om erachter te komen of je klaar bent voor het ondernemerschap:

  • Ben je bereid om op verschillende tijden te werken? (geen negen tot vijf mentaliteit)
  • Wil jij wel jouw eigen baas zijn en waarom?
  • Wil je jouw financiële positie verbeteren en met hoeveel? Hoe en wanneer denk je dit te gaan bereiken?
  • Ben je wel bereid om de uren te werken die nodig zijn om van jouw onderneming een succes te maken?
  • Heb je de steun van jouw familie om een eigen onderneming vanuit huis te starten?
  • Ben je bereid om een stapje terug te doen totdat jouw onderneming winst gaat maken.

Een goede voorbereiding is heel belangrijk. Zomaar in het wilde weg beginnen is nooit een goed idee en met een eigen bedrijf al helemaal niet. Een eigen zaak starten betekent (veelal) dat je (in het begin) diverse functies zelf zult moeten verrichten in jouw eigen bedrijf. Je hebt dus elke keer een andere pet op. Dit kan zeer belastend zijn en denk hier dus goed over na. Hoe aantrekkelijk het ook allemaal lijkt te zijn.


Thuisverdiener


Ondernemen vanuit huis

Als starter vanuit huis beginnen met je bedrijf klinkt vrij eenvoudig. Je hoeft geen grote zak met geld mee te brengen omdat je niet hoeft te investeren in een bedrijfsruimte. De ruimte is juist al vaak aanwezig. Een zolder, garage of rommelkamer is snel omgebouwd tot een volwaardige werkkamer. Toch zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. Een overzicht van de aandachtspunten voor het starten van een bedrijf aan huis.

Controleer het bestemmingsplan van de gemeente

Een bedrijf aan huis willen beginnen is 1 ding, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat ook zomaar kunt doen. Je zult eerst even moeten checken wat het bestemmingsplan van de gemeente zegt over je woning. Het bestemmingsplan geeft per gebied aan welk soort activiteit er wel of niet plaats mag vinden.

Meestal hangt dit af van het soort bedrijf dat je van plan bent om te starten. Verwacht je bijvoorbeeld veel klanten die bij je bedrijf op bezoek gaan komen, dan kan dit in de buurt voor parkeeroverlast zorgen. Ga je bijvoorbeeld een bedrijf starten in het produceren van muziek en is je huis niet genoeg geïsoleerd, dan krijgen de buren misschien wel geluidsoverlast. Daarom is het belangrijk dat je op tijd voldoende informatie inwint bij de gemeente over het bestemmingsplan. Zodat je niet al in de startblokken staat en tot de vervelende conclusie moet komen dat het type onderneming dat je starten wil verboden is in je woongebied.


Een huis is geen bedrijfspand

Het lijkt een open deur; de gemeente wil dat het oorspronkelijke karakter van een woonhuis behouden blijft. Je belooft dit netjes en gaat van start. Vervolgens ligt er het gevaar op de loer dat je woning vroeg of laat toch in een bedrijfspand verandert. Wanneer het bedrijf succesvol blijkt kan een bedrijf aan huis namelijk snel groeien. Denk bijvoorbeeld aan een webshop die je thuis beheert. De zaken gaan goed, de voorraden worden groter en er is meer opslagruimte nodig. Voordat je het weet bombardeer je de zolder tot magazijn en de werkkamer gebruik je ook bijna niet toch? En op de kinderkamer, daar heb je ook nog wel een muurtje voor die stellingkast. Tot het hele huis vol ligt en het een verkapt bedrijfspand is geworden. Dit is dé reden waarom de meeste gemeenten hebben besloten dat maximaal 1/3 van je woning dienst mag doen als bedrijfsruimte. Niet elke gemeente heeft daarbij dezelfde regels, dus check ook dit even goed bij je eigen gemeente voordat je start met je onderneming.

Een ander belangrijk verschil met het bedrijfspand, is dat je geen reclame mag maken op en aan je woning. Aanplakbiljetten, reclameborden of in het ergste geval neonverlichting is volstrekt uit den boze. Wederom dus weer iets waar je van tevoren goed over na moet denken. Wat overigens (vaak) wel is toegestaan, is een apart naambordje zodat je klanten kunnen zien waar ze moeten zijn.


Houd privé en zakelijk gescheiden

Als je elke dag vanuit huis werkt is het natuurlijk heel belangrijk dat je werk en privé zoveel mogelijk gescheiden houdt. Wanneer je dit niet heel bewust doet, ligt het gevaar op de loer dat je 24/7 aan het werk bent. Anderzijds kun je van je werk gehouden worden door klusjes in en om het huis. Die afwas kun je tenslotte wel even tussendoor doen en even die was wegwerken is ook zo gebeurd toch? Enkele tips hierbij:

  • Creëer een aparte werkplek waar je volledig kunt focussen op je werk. In de woonkamer werken lijkt op het eerste gezicht misschien gezellig, maar het is meestal totaal niet productief. Daarnaast komt het natuurlijk weinig professioneel over om zakelijke telefoongesprekken te voeren met de herrie van spelende kinderen of blaffende honden op de achtergrond.
  • Stel je grenzen om zo effectief en productief mogelijk te kunnen werken. Maak iedereen in huis duidelijk dat, zodra jij in de werkkamer bent, je ook écht aan het werk bent en in principe niet gestoord mag worden. Tenzij het huis in brand staat natuurlijk.
  • Wanneer er klanten aan huis komen, is het verstandig om de klanten extern te kunnen ontvangen. Dat wil zeggen: een werkruimte met een eigen ingang. Bijvoorbeeld wanneer je je nagelstudio hebt gebouwd in je schuur, de klanten buitenom de schuur kunnen bereiken. Het staat namelijk erg onprofessioneel wanneer je de klant op weg naar de werkkamer eerst door een gang met speelgoed, langs de wc en openstaande slaapkamerdeuren moet loodsen.

Personeel bij bedrijf aan huis

Bij een bedrijf aan huis is het niet toegestaan om personeel in te huren tenzij je van plan bent deze persoon ook te voorzien van kost en inwoning. Dit, omdat in een bedrijf aan huis alleen inwoners van de betreffende woning werkzaam mogen zijn. Heb je bijvoorbeeld een schoonheidssalon aan huis? Dan kun je niet zomaar een extra persoon in dienst nemen om in geval van drukte bij te springen.

In veel gevallen zal dit voor beginnende ondernemers niet direct aan de orde zijn, maar met het oog op groei zal je er wel van tevoren al over na moeten denken. Zodra er personeel aan te pas gaat komen zal je hoogstwaarschijnlijk het bedrijf qua vestiging moeten gaan verplaatsen naar een echt bedrijfspand.


Belastingen en verzekeringen

Het feit dat je vanuit huis werkt doet niets af aan je ondernemerschap. Voor jou gelden dezelfde fiscale aftrekposten als voor elk ander klein bedrijf. Wanneer je externe bedrijfsruimte huurt of koopt, kun je deze kosten aftrekken als bedrijfskosten. Als je vanuit huis werkt, ligt dat iets ingewikkelder. Voor de precieze regels hieromtrent kun je terecht bij de belastingdienst. Daar kunnen ze je precies vertellen wat wel en wat niet mag en wat voor jou als ondernemer vanuit huis van toepassing is.

Ook al ben je thuis aan het werk: verzekeringsmaatschappijen maken altijd een onderscheid tussen zakelijk en privé. Natuurlijk heb je al een privé-inboedelverzekering, maar daarin zijn de bedrijfsmiddelen die je thuis gebruikt voor je werk niet automatisch meeverzekerd. Voor alle zakelijke activiteiten moet je dus een aparte bedrijfsverzekering afsluiten. Dat geldt niet alleen voor de inboedelverzekering, maar bijvoorbeeld ook voor de aansprakelijkheidsverzekering, de opstalverzekering en de rechtsbijstandverzekering.


Bedrijfsadvies

Of je nu een onderneming buitenshuis begint of vanuit je eigen woning; bij het starten van een onderneming is een goed begin altijd het halve werk. Laat je daarom ook goed adviseren over hoe het opstarten van jouw bedrijf precies in zijn werk gaat. Een goede adviseur is niet gratis, maar zijn of haar advies betaalt zich altijd dubbel en dwars terug. Fouten door onwetendheid vallen vaak duurder uit dan de factuur die je van je adviseur zult ontvangen. En daarbij; je kunt niet altijd alles zelf weten toch? Ieder zijn of haar vakgebied. Aan jou om de hulp van een specialist in te schakelen.


Thuisverdiener


Ondernemen is een proces

De meeste starters doen er een jaar of twee over om zich echt in de markt te vestigen en genoeg naamsbekendheid te creëren. Stapje voor stapje word je bekender, krijg je meer kennis en heb je een beter idee wat jouw klanten willen en hoe jij ze daarbij kunt helpen. Beetje bij beetje zal je vanuit-huis-gestarte onderneming gaan groeien en doe je dit goed, dan zal je over een tijdje op Google moeten gaan zoeken naar “Wat moet ik weten als ik een bedrijfspand wil betrekken?” in plaats van “hoe start ik een bedrijf vanuit huis?”.
Ondernemen is iets heel moois, maar oh-zo moeilijk tegelijk. Alle kleine beetjes helpen en wij hopen dan ook ons steentje te hebben bijgedragen middels dit artikel.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Financieel Werk

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag