Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

8 tips voor het verzinnen van een bedrijfsnaam

8 tips voor het verzinnen van een bedrijfsnaam

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Het verzinnen van een bedrijfsnaam is een van de moeilijkste stappen in het opzetten van je eigen bedrijf. Je weet ongeveer wat je met jouw bedrijf van plan bent en welke doelgroep je aan wil spreken, maar ja… vat dat maar eens samen in één woord. Bovendien kun je niet tussendoor een uurtje inplannen waarin je ‘even’ jouw bedrijfsnaam verzint. Het is een heel proces waarvan het belangrijk is dat je de tijd neemt. Met dit artikel hopen we jou wat inspiratie te geven om dit proces efficiënt en leuk te maken!


Tip 1. Kies een toegankelijke bedrijfsnaam

Jouw bedrijf of het bedrijf waarvoor je een naam verzint ligt jou dicht aan het hart. Logisch dat je voor een bedrijfsnaam ‘valt’ die past bij wat jij mooi vindt, hoe je jouw bedrijf ziet et cetera. Misschien heb je al een of twee namen liggen waarvan je denkt: “Wauw, dit is cool. Al helemaal als je de betekenis erachter kent.”. Let er echter op dat de bedrijfsnaam niet alleen voor jou werkt, maar bovenal voor anderen. Dat wil zeggen dat je een toegankelijke naam uit moet kiezen, met name ten aanzien van de volgende drie aspecten:

Makkelijk uit te spreken

Zowel voor jou als voor potentiële klanten. Niets is zo ongemakkelijk als een ingewikkelde naam waarvan niemand zeker is hoe je het uitspreekt. Dan blijft de naam niet zo heel erg lekker ‘hangen’, bovendien weerhoudt het mensen er mogelijk van om anderen over jouw bedrijf te vertellen.

Makkelijk te onthouden

“Ja, ik ken wel een bedrijf die dat kan! Wacht… hoe heette het ook alweer.. Iets met… Ik kom er nog op terug.” Dit scenario wil je voorkomen. De persoon in kwestie kan natuurlijk alsnog de naam van jouzelf doorgeven, maar dat is toch anders dan de naam van het bedrijf. Want mensen zouden de bedrijfsnaam en bijbehorende website vast en zeker even willen googlen.

Makkelijk te spellen

Valt een beetje in hetzelfde rijtje met makkelijk onthouden en makkelijk spellen. “Hoe heet het bedrijf?” * Maakt notities *. Zorg ervoor dat je de bedrijfsnaam makkelijk kunt spellen zodat mensen moeiteloos jouw bedrijf googlen en de URL spellen.


Tip 2. Bekijk hoe andere succesvolle bedrijven het aanpakken

Jij bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste die een bedrijfsnaam verzint. Elk bedrijf heeft met dit vraagstuk geworsteld! Door te kijken hoe andere bedrijven dit hebben aangepakt, krijg je wellicht wat inspiratie. Een organisatie dat heel goed is in het verzinnen van bedrijfsnamen is Lexicon. Dit marketingbedrijf heeft al een aantal succesvolle merknamen bedacht, waaronder Starbucks, Swiffer en BlackBerry. Het slechte nieuws is dat je Lexicon waarschijnlijk niet kunt betalen. Het goede nieuws is dat zij een checklist hebben waar je allemaal aan moet denken bij het verzinnen van een bedrijfsnaam.

De checklist van Lexicon

De oprichter van Lexicon, David Placek, heeft een checklist samengesteld. Volgens hem moet een bedrijfsnaam kort maar krachtig zijn: je hebt weinig nodig om indruk te maken. In hetzelfde rijtje valt, ‘simpel’. Het is geen speech, maar een naam. Less is more. Daarnaast moet de naam een duidelijk doel communiceren. Ook moet de bedrijfsnaam sprankelen, enthousiasmeren. Met een saaie naam kom je niet ver! Het helpt als de naam uit onverwachte hoek komt, en de klant verrast. In eerste instantie lijkt de naam niet altijd iets met het bedrijf te maken te hebben, totdat je dieper nadenkt. De laatste belangrijke dingen op Lexicon’s checklist zijn: bedrijfsnaam moet niet lijken op de concurrent, bedrijfsnaam moet lang meegaan en de bedrijfsnaam moet niet te grappig zijn. Humor is namelijk veel te persoonlijk.


Tip 3. Vraag de hulp van anderen in

Bij het verzinnen van een bedrijfsnaam kan je wel wat hulp gebruiken. Niet alleen om de namen die je tot nu toe hebt bedacht te toetsen, ook om inspiratie op te doen van anderen. Samen nadenken over het bedrijf, wat je uit wil stralen, wat voor soort naam erbij passen, wat voor associatie mensen bij bepaalde woorden hebben, et cetera. Als je vrienden en familie de logica achter een bepaalde bedrijfsnaam niet kunnen volgen, dan kan een potentiële klant dat al helemaal niet.

Vraag professionele hulp

Er zijn organisaties die gespecialiseerd zijn in het bedenken van bedrijfsnamen, of die hier in ieder geval verstand van hebben. Het kan gaan om een tekstschrijver, om een marketingbureau of om een bedrijf dat zich specifiek richt op namen. Als je er echt niet uitkomt, dan kan dit een hele uitkomst zijn. Het is alleen wel een uitdaging om een bedrijf te vinden waarmee je een klik hebt, die echt begrijpt wat jij uit wil stralen met de bedrijfsnaam. Bovendien kan het lastig zijn om een prijskaartje te hangen aan een naam, omdat je er niet echt een bepaald aantal uren aan kunt verbinden. Aan de andere kant, als de naam ervoor zorgt dat jij meer producten gaat verkopen, dan is het een investering – hoe groot of klein ook – dubbel en dwars waard.


Tip 4. Ga brainstormen

Met creatieve processen zoals dit is het nooit zo dat je ineens een paar goede namen hebt. Welnee, eerst moet je heel breed denken en zo veel mogelijk bedrijfsnamen verzinnen. Hierbij moet je niet te streng zijn voor jezelf en namen bij voorbaat al afkeuren. Integendeel: je moet alles opschrijven wat in je opkomt. Het helpt hierbij om te gaan associëren: kies een paar woorden die jouw bedrijf typeren en bedenk daar allemaal woorden omheen. Dit helpt om de inspiratiestroom op gang te brengen.

Daarnaast kan het helpen om een paar kernwaarden te bedenken en die te vertalen naar andere talen, uit te tekenen of er iets anders creatiefs mee te doen. Tijdens het brainstormen kun je het beste elke naam los op een blocnote schrijven. Vervolgens kun je alle papiertjes pakken en hergroeperen. Bijvoorbeeld “dit is niks, dit is misschien wat als ik een en ander aanpas”, en “dit komt al in de goede richting”. Bedenk daarbij ook waarom je bepaalde namen wel of niet goed vindt. Dit helpt je om te bedenken wat je eigenlijk wil. Je kunt deze brainstormsessie ook met anderen doen.


Tip 5. Maak een lijst met favorieten

Naar aanleiding van de brainstormsessie heb je genoeg ideeën opgedaan om een lijst te maken met favorieten. Houd de lijst kort, kies maximaal 10 namen. Dat is best wel lastig, maar heel essentieel! Door namen te schrappen die niet goed (genoeg) zijn, blijft er vanzelf een selectie over. Bij het schrappen van de namen moet je denken aan:

  • Relevant, is er een (indirecte) link naar het bedrijf?
  • Eenvoudig, zowel qua uitspraak als spelling?
  • Past de naam bij de sfeer van het bedrijf?
  • Is het origineel (genoeg)?
  • Alles op de lijst van Lexicon

Tip 7. Denk aan de regels omtrent bedrijfsnamen

Niet alle handelsnamen zijn toegestaan. Er zijn een aantal wetten opgenomen waardoor een aantal namen niet mogelijk zijn. Je mag bijvoorbeeld geen bedrijfsnamen doen die verwarren of misleiden. Bovendien mag je geen naam doen die conflicteren met producten of namen van andere bedrijven. In dit artikel lees je meer informatie over de voorwaarden rondom merknamen.


Tip 8. Juich niet te vroeg en controleer het KvK-handelsregister

Als je alle stappen doorlopen hebt en je een goede bedrijfsnaam hebt verzonnen, of in ieder geval het lijstje met favoriete namen hebt verzameld, moet je kijken of de naam/namen beschikbaar zijn. Dat doe je door de naam in te voeren in het Kamer van Koophandel Handelsregister. Vervolgens kun je zien of de naam nog beschikbaar is. Als je wilt, kun je ter plekke op de website een afspraak inplannen om een afspraak te maken bij de KvK.

Bekijk welke domeinnamen er beschikbaar zijn

Een tweede manier om te controleren of jouw domeinnaam ‘beschikbaar’ is, door te kijken welke domeinnamen er nog beschikbaar zijn. Stel, jouw bedrijf heet ‘Razel’, dan zou het wel fijn zijn als www.razel.nl of www.razel.com nog beschikbaar is. Als het reeds een goedlopende website is, of als je het domein voor heel veel geld moet kopen, dan is een andere bedrijfsnaam wellicht handiger.


Tot slot: laat het op tijd los en vertrouw op je intuïtie

Je kunt wel jaren nadenken over een bedrijfsnaam, maar op den duur moet je gewoon een knoop doorhakken en aan de slag gaan. Uiteindelijk gaat het succes van je bedrijf om veel meer aspecten dan alleen de naam.



foto auteur Anne von Gleich
Dit artikel is geschreven door Anne von Gleich

Anne is freelance tekstschrijver en content marketeer bij Sans Plus. Met oog voor detail en hart voor de doelgroep brengt ze elk verhaal tot leven.

Website LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Werk

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag