Zeewier en algen eten; gezond of niet?

Zeewier en algen eten; gezond of niet?

Laatst bijgewerkt: 12 augustus 2019

Zeewier en algen staan steeds meer bekend als een waar superfood. Sporters bijvoorbeeld, kunnen er flink wat energie uithalen. Daarnaast bevatten zeewier en algen nuttige vitaminen voor zowel mensen die vlees eten, als vegetariërs en veganisten. Zijn het daarmee ook vleesvervangers? En waar moet je op letten bij het eten van zeewier en algen? In deze blog lees je alles over deze bijzondere voeding. Het is inderdaad zeer gezond, hoewel algen alleen niet voldoende zijn voor een goed eetpatroon.


Wat verstaan we onder zeewier en algen en wat is het verschil tussen de twee?

Er zijn verschillende soorten zeewier en algen. Voor beide geldt dat ze een uitstekende bron zijn van verschillende vitaminen en mineralen. Algen bevatten zelfs visvetzuren! In dit artikel lees je alles over zeewier en algen, en over wat ze kunnen betekenen voor je gezondheid. Er is wel een verschil tussen de twee.

Algen

Algen komen voor in zowel zout – als zoet water. Ze groeien erg snel en worden ook vaak gekweekt in reactoren en bassins. Algen zijn kleine organismen zonder stengels en bladeren. Ze bevatten net als zeewier, veel vitaminen en voedingsstoffen, maar ze zijn moeilijk te verteren voor mensen. Dit komt door de relatief dikke celwanden die algen hebben. In gedroogde vorm kunnen we algen wel goed verteren, en daarom worden ze altijd in gedroogde vorm verkocht en in producten verwerkt. Een voorbeeld van een alg die bekend staat als superfood is chlorella.
Algen worden vaak verkocht in poedervorm of als voedingstablet.

https://nl.pinterest.com/pin/780952391613313528/

Zeewier

Algen die groter worden en meer cellen bevatten, vallen onder de zeewieren. Zeewieren lijken op planten. Ze bevatten wortels, stengels en bladeren. Er zijn maar liefst 500 soorten eetbare zeewier.
Zeewieren zijn een goede keuze om te eten voor vegetariërs. Met welke voedingsstoffen dat te maken heeft, kan je verderop in deze blog lezen.

https://nl.pinterest.com/pin/389983648978231077/

Herkomst en milieu

Interessant om te weten is dat het kweken van zeewier en algen, weinig milieubelastend is. Ze worden veel gekweekt in China en de Verenigde Staten. In Schotland, Ierland, Frankrijk, Portugal en Noorwegen worden zeewieren geoogst uit het wild.
In Nederland is het eten van alg en zeewier relatief onbekend. In Korea, Japan en China worden ze al veel langer gegeten. Je komt bijvoorbeeld zeewier tegen in verschillende sushi gerechten.

Voorbeelden van eetbare algen en zeewier

Er zijn veel verschillende eetbare algen en zeewier. Algen zijn echter alleen in tabletten of poedervorm verkrijgbaar. Zoals we hierboven al omschreven, kunnen we ze anders niet verteren. Het poeder wordt gebruikt als voedingssupplement, of om kleur te geven aan verschillende gerechten. Bekende algen die als poeder of tablet verkocht worden, zijn chlorella en spirulina.

Zeewier wordt in verse en gedroogde vorm verkocht. Voorbeelden ervan zijn:

  • wakame (bevat veel eiwitten)
  • arame
  • kelp
  • nori (bevat veel eiwitten)
  • dulse (bevat veel eiwitten en ijzer)
  • zeespaghetti

De voedingsstoffen en vitaminen die de verschillende soorten zeewier bevatten, kunnen onderling dus verschillen.


Welke vitaminen en mineralen zitten er in algen en zeewier?

Algen en zeewier zijn beide een bron van voedingsstoffen. Omdat ze iets verschillen, omschrijven we van beide apart welke voedingsstoffen je erin aan kan treffen. Vervolgens verschillen zeewier en algen onderling ook weer iets.

De voedingsstoffen in zeewieren

Bijna alle soorten zeewieren bevatten voldoende eiwitten voor een gezonde maaltijd. IJzer en vitamine B1 kunnen juist per soort verschillen. Verder geldt voor alle zeewieren dat ze vitamine C (een antioxidant), en vezels bevatten.
Zeewieren waar al deze voedingsstoffen voldoende in voorkomen zijn:

  • kelp
  • nori
  • zeesla
  • wakame

Zeesla en nori bevatten ook vitamine B12 (deze haal je alleen uit dierlijke producten), maar een groot deel van deze vitamine B12 kan niet door het lichaam worden opgenomen. Je kan dus niet op deze zeewieren vertrouwen als vleesvervanger. Hierover vertellen we verderop in deze blog meer.

De volgende mineralen kom je in alle zeewieren tegen:

  • jodium
  • calcium
  • fosfor
  • koper
  • ijzer
  • magnesium
  • kalium
  • natrium
  • visvetzuren EPA en DHA

De bekendste voorbeelden van algen zijn spirulina en chlorella. Vanwege de hoge voedingswaarden zijn deze algen met name populair bij sporters. Algen bevatten de volgende voedingsstoffen:

  • een grote hoeveelheid eiwitten
  • vitaminen
  • mineralen

Belangrijk om te weten over algen

Spirulina en chlorella worden veel verkocht als supplementen voor sporters. Omdat teveel nooit goed is, is het belangrijk om de aanbevolen dosering niet te overschrijden. Met name chlorella zou een bijwerking kunnen hebben, namelijk het beïnvloeden van het immuunsysteem. Dit zou astma en allergieën kunnen veroorzaken. Het is dus niet zo dat je eindeloos veel gezonder wordt, door (te) veel van een super algje te eten.


Houdbaarheid van algen en zeewier

Verse zeewieren zijn erg gezond, maar de kwaliteit gaat snel achteruit naarmate je ze langer in huis hebt. Hou je altijd aan de houdbaarheidsdatum en bewaar ze goed koud, in het vershoudvak van je koeling.
Gedroogde zeewieren zijn langer houdbaar. Meestal worden ze luchtdicht verpakt.

Gedroogd zeewier kan je ook laten wellen in water. Daardoor wordt de portie bijna 10 keer zo groot. Het is daarna niet lang meer houdbaar, slechts één dag.

In verband met bacteriën is het met zeewier net zoals met vlees, belangrijk om je aan de houdbaarheidsdatum te houden.


Zeewier als bron van vitaminen en energie voor vegetariërs en veganisten

Zoals je hierboven al las, komen er in sommige soorten zeewier veel ijzer voor. Zeesla, kelp, wakame en nori bevatten veel ijzer. Als je veganistisch of vegetarisch eet haal je dit niet uit vlees, dus dan is zeewier een uitstekende bron daarvan. Ook bevat zeewier in enige mate de visvetzuren DHA en EPA. Dit gaat natuurlijk niet om dezelfde hoeveelheden als in vis.
Het is vanwege de wisselende hoeveelheden zware metalen, zout en jodium alleen niet verstandig om het (dagelijks) in grote hoeveelheden te eten.

Er wordt soms beweert dat in zeewier vitamine B12 voorkomt. Dit klopt, alleen is dit niet de vitamine B12 die je voldoende kan opnemen in je lichaam. Zeewier is daarom zeker geen vervanger voor producten waar wel echt vitamine B12 in voorkomt.

Als je zeewier toch wilt eten als vleesvervanger, is het belangrijk om af te wisselen met producten zoals tofu, tempeh, en ongezouten noten. Voor wie alleen het vlees laat staan, maar wel andere dierlijke producten eet, is het slim om regelmatig eieren te eten.


Zeewier en algen voor sporters

Vanwege de eiwitten, vitamines en vezels zijn zeewieren en algen goede voeding voor sporters. Met name het algje spirulina wordt in superfoods voor sporters verwerkt, of verkocht als poeder bij verschillende vitamine winkels.
Zolang je gezond en afwisselend eet, zijn zeewieren en algen inderdaad een goede aanvulling voor sporters. Zeker bij sporters die net beginnen met een koolhydraatarm dieet kunnen ze voor wat extra energie zorgen.

https://nl.pinterest.com/pin/561753753518172456/

https://nl.pinterest.com/pin/676384437767856919/

Wel blijft afwisselen met voeding dus erg belangrijk. Van de alg chlorella is bekend dat je er niet teveel van moet nuttigen. Deze alg zou invloed uit kunnen oefenen op je immuunsysteem, met astma of allergieën als gevolg.


Belangrijk om op te letten: vervuiling van zeewier en een te hoog jodiumgehalte.

Dit aandachtspunt geldt met name voor zeewier. Zeewier kan in sterk wisselende mate jodium, zout en door vervuiling, zware metalen bevatten. Van zowel jodium als zout en de zware metalen, is het niet gezond om er teveel van binnen te krijgen. Ondanks de vele nuttige voedingsstoffen die er voorkomen in zeewier, is het dus belangrijk om er niet teveel van te eten. Afwisselen is essentieel.
Zo is teveel zout bijvoorbeeld niet goed voor je nieren. Zware metalen zijn in grote hoeveelheden ronduit giftig, maar dan spreken we we over een heel extreme situatie.


Conclusie: algen en zeewier zijn zeker gezond, maar je moet altijd een gevarieerd eetpatroon aanhouden.

Algen en zeewier worden oorspronkelijk veel in China, Korea en Japan gegeten. Algen zijn snelgroeiende organismen die leven in zout en zoet water. Ze bevatten geen wortels, stengels en bladeren. Vanwege hun dikke celwanden kunnen mensen algen moeilijk verteren. Daarom worden algen altijd in poedervorm of tabletten verkocht.

Zeewieren hebben wel wortels, stengels en bladeren. Omdat we ze goed kunnen verteren, kan je ze uitstekend vers kopen. Zeewier bevat veel mineralen, zoals jodium, kalium, calcium, magnesium, fosfor, koper en ijzer. Wel moet je goed op de houdbaarheidsdatum letten.

Het teveel eten van zeewier is niet verstandig, vanwege de wisselende hoeveelheid zware metalen en jodium die erin zitten. Het afwisselen van groenten blijft dus belangrijk, welke leefstijl je ook hebt. Ook bevatten zeewieren (en algen) helaas niet voldoende eiwitten om vlees te vervangen in een vegetarisch voedingspatroon.

Algen en zeewier worden steeds populairder in Nederland. Ze zitten vol vitaminen, mineralen en vezels. Algen kunnen zelfs bijzonder veel eiwitten bevatten en veel energie leveren. In combinatie met de weinige calorieën die erin zitten, zijn algen erg populair bij sporters. Dit gaat vooral om chlorella en spirulina.

Teveel algen nuttigen is niet gezond. Dit geldt met name voor chlorella. Hou je daarom bij het kopen van algenpoeder of algentabletten, altijd aan de aanbevolen dosering. Anders wordt dit superfood mogelijk het tegenovergestelde van gezond.


foto auteur Merel Kruit
Dit artikel is geschreven door Merel Kruit

Schrijft veel over natuur, gezondheid en huidverzorging en verdiept zich helemaal in een onderwerp. Woont in Rotterdam en werkt als freelance copywriter. Liefhebber van natuur en tegelijkertijd de stad. Schrijft in haar vrije tijd fictie en gaat graag naar concerten.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Eten & drinken Gezondheid

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

WeightWatchers
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag