5 tips om gezond te eten en af te vallen

Veel mensen willen graag gezond eten en afvallen, maar dat is niet eenvoudig. Er zijn natuurlijk ontzettend veel manieren om af te vallen, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Sommige diëten zijn erg moeilijk om vol te houden, omdat je een heleboel voedingsstoffen niet mag eten. Daarnaast zijn veel diëten erop gericht om snel af te vallen, waardoor je makkelijk terugvalt in je eerdere eetpatroon. Daarom hebben we voor jou 5 tips om gezond te eten en af te vallen. Deze tips zijn gericht op een verantwoorde levensstijl, waardoor je op de lange termijn gezonder eet en blijft afvallen.


Tip 1: kies een goed dieet

Natuurlijk kan het nooit kwaad om wat extra te bewegen en wat vaker gezond te eten. Toch is het best lastig om af te vallen als je niet precies weet wat je binnenkrijgt op een dag. Daar kan een van deze twee laagdrempelige diëten je bij helpen:


Weight Watchers logo

Weight Watchers

Weight Watchers is niet voor niets een van de populairste diëten om gezond te eten en af te vallen. Het is een heel toegankelijk programma, waarbij je op een gezonde manier afvalt zonder complexe voedingsschema’s of urenlange sportsessies. Weight Watchers werkt met een slim puntensysteem, die jouw ontwikkeling bijhoudt in een app. Je kunt al jouw maaltijden invoeren, waardoor je in een oogopslag ziet hoeveel punten je nog over hebt voor de rest van de dag. Als je geen inspiratie hebt voor gezond eten, kun je in de app op zoek gaan naar duizenden gezonde maaltijden die je kunt eten.

Afvallen met Weight Watchers werkt heel stimulerend: als je binnen het puntenaantal blijft, zie je resultaat. Daarnaast heeft het programma een hele actieve community, met duizenden anderen leden die net zoals jij gezond willen afvallen. Ook staat er een ervaringsdeskundige voor je klaar om advies te geven. Heb je behoefte aan meer begeleiding? Weight Watchers biedt ook een cursus aan, waarbij je een persoonlijk afvalplan krijgt en wekelijks afspreekt met een persoonlijke coach.

Bezoek Weight Watchers
Afslank Receptenbijbel logo

Afslank Receptenbijbel

Veel mensen ervaren gezond eten en afvallen als onplezierig. De Afslank Receptenbijbel maakt het weer leuk om verantwoorde gerechten te bereiden, zonder dat je tussendoor de motivatie verliest. In het boek staat helder beschreven waarom de meeste dieetmethodes slechts tijdelijk werken en hoe je een blijvend resultaat kunt behalen. Daarnaast bevat de Receptenbijbel meer dan honderd verrukkelijke recepten, waarbij je niet eens doorhebt dat je gezond eet. De recepten zijn lekker en gevarieerd, dus je zal gezond afvallen zonder dat je allerlei eten moet laten staan.

Bezoek Afslank Receptenbijbel

Tip 2: Het juiste eetpatroon

Als je liever niet gebruikmaakt van een dieet, zijn er nog andere manieren om af te vallen. Helaas zijn de meningen hierover behoorlijk verdeeld: eet je volgens de Schijf van Vijf, koolhydraatarm of neem je toch extra eiwitten? In de praktijk blijkt het erg moeilijk om bepaalde voedingsstoffen te laten staan. Gelukkig is het ook mogelijk om gezond te eten zonder voedingsstoffen te schrappen, zolang je het juiste eetpatroon aanhoudt.

Een gezond eetpatroon voldoet aan een paar voorwaarden. Allereerst moet je altijd ontbijten, omdat je lichaam nieuwe energie nodig heeft om de dag door te komen. Daarnaast is het belangrijk om te kiezen voor een gezond tussendoortje, zoals een appel of een handje noten. Een goede tip hierbij is om geen dingen in huis te halen die je niet mag hebben: de kans is groot dat je de verleiding niet kan weerstaan en dat zou zonde zijn. Ook is het verstandig om tijdens het koken van het avondeten alvast wat rauwkost apart te leggen die je tijdens het koken kunt eten, zodat je tijdens het avondeten wat minder opschept. Tot slot vergeten veel mensen dat het twintig minuten duurt voordat je hersenen zich realiseren dat je voldoende hebt gegeten. Als je voor je gevoel voor 80% vol zit, dan weet je dat je genoeg hebt gegeten.


Tip 3: Voldoende drinken

Om af te vallen, helpt het natuurlijk om gezond te eten. Veel mensen onderschatten echter de invloed van drinken op je lichaam. Een vruchtensap klinkt bijvoorbeeld best gezond, vanwege de vitamines die je binnenkrijgt. Een dergelijk drankje bevat echter erg veel suikers – oftewel: calorieën. En dan hebben we het nog niet eens over frisdrank of sportdrank. Deze calorieën zijn voornamelijk opgebouwd uit suikers, waardoor ze niets bijdragen in de vorm van voedingsstoffen. Om af te vallen kun je de volgende dingen het beste drinken:

Water

Niet zo verrassend, aangezien ons lichaam voor 70% is opgebouwd uit water. Naast dat water een noodzakelijk goed is, zijn er meer voordelen. Zo bevat water 0 calorieën, dus je kunt zoveel drinken als je wil. Ook geeft water je een ‘vol’ gevoel: minder reden dus om te gaan eten. Zo helpt water indirect om af te vallen. Heb je liever water met een smaakje? Kies dan voor caloriearme dranken zoals Crystal Clear of Spa Rood.

Meer weten over hoe je kunt afvallen met water? Lees hier meer over dit onderwerp

Groene thee

Groene thee wordt door veel voedingsdeskundigen beschouwd als een wonderdrankje. Deze thee heeft bevat namelijk ‘catechinen’, een ingrediënt dat jouw stofwisseling op gang brengt waardoor je meer calorieën verbrandt.

Meer info over afvallen met groene thee? Lees ons artikel hierover

Groene smoothie

In tegenstelling tot fruit, bevat groente nauwelijks suikers. Daarom zijn groenten een perfect alternatief om aan vitamines te komen. Als je de dag begint met een lekkere groene smoothie, heb je direct vitamines en mineralen voor de rest van de dag! In ons artikel Afvallen met smoothies lees je hier meer over.


Tip 4: Meer sporten en beweging

Afvallen bestaat voornamelijk uit gezond eten en voldoende beweging. Hoe meer je beweegt, hoe meer vetten je verbrandt. Hiervoor hoef je niet direct een abonnement op een sportschool te nemen: kleine aanpassingen in je dagelijkse beweging helpen al om sneller af te vallen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift: een makkelijke en zeer effectieve cardio-oefening. Maak een extra lange ronde met de hond of ga wat vaker met de fiets in plaats van de auto. Het kost weinig moeite, maar helpt wel degelijk om af te vallen.

Als je extra calorieën wil verbranden, kun je ervoor kiezen om krachttraining te doen. Krachttraining stimuleert het afvalproces enorm: door spiermassa op te bouwen, verbrand je namelijk ook calorieën in ruststand. Bij een sportschool hebben ze leuke groepslessen, maar ook thuis kom je prima uit de voeten met twee kleine gewichten. Ook cardio helpt enorm om af te vallen, een uur cardio levert al gauw 500 calorieën op. Je kunt er ook voor kiezen om fitness apparatuur aan te schaffen en thuis fanatiek aan de slag te gaan.


Tip 5: Eet niet te weinig

Hoe minder calorieën je inneemt, hoe meer gewicht je zal verliezen. Daarom zijn er bepaalde crash diëten, waarbij je in een korte tijd enorm veel gewicht verliest. Dit is echter een erg onverantwoorde manier om af te vallen! Dergelijke diëten zijn er niet op gericht om gezond te eten, maar om heel erg weinig te eten. Los van het feit dat je dit niet lang volhoudt, is dit ook nog eens een erg ongezonde methode.

Je lichaam heeft namelijk niet genoeg aan je vetvoorraad en zal je spiermassa aan gaan tasten. Hierdoor krijgt je uithoudingsvermogen een flinke klap en zal je veel minder kracht hebben. Ook je immuunsysteem gaat erop achteruit: je bent sneller ziek en voelt je moe. Om gezond te eten en af te vallen, is het daarom belangrijk om altijd voldoende te eten.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken Gezondheid

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit