WeightWatchers
X

Is een lychee gezond?

Is een lychee gezond?

De lychee ziet er leuk uit. Deze kleine, rode vrucht lijkt op grote afstand op een framboos. Van oorsprong komt de lychee voor in Azië, Israël, Mauritius en Zuid-Afrika. Lychee wordt steeds populairder en mensen schrijven het fruit allerlei gezondheidsvoordelen toe. Hoe gezond is de lychee eigenlijk en welke vitaminen zitten erin? In dit artikel zochten wij het voor je uit. Ook bespreken we de gezondheidsvoordelen die de lychee volgens sommige bronnen heeft, maar die (nog) niet bewezen zijn. Eén ding is zeker: fruit is gezond en de lychee is dat in een aantal opzichten ook.


Hoe eet je de lychee en waar komt hij vandaan?

De lychee komt vooral voor in Azië en delen van Afrika (Madagascar, Zuid-Afrika). Het is een kleine vrucht van drie tot vijf centimeter doorsnee. De Latijnse naam van de lychee is Litchi Chinensis. Tijdens het rijpingsproces kleuren ze van groen naar rozerood naar een subtiel roodbruin. Het vruchtvlees van de lychee is wit. Lychees smaken een beetje naar muskaatdruif, en veel mensen zijn gek op de zoete, wat bloemige smaak. Daarom is de vrucht razend populair als snack en verwerken mensen hem graag in allerlei gerechten. In Nederland wordt de lychee relatief weinig gegeten, maar in Azië (China) veel meer.

Houdbaarheid en eten
De lychee is zowel vers als in blik verkrijgbaar. Lychees in blik zijn minder gezond, omdat er vaak veel suiker aan is toegevoegd. Hoe donkerder de schil van de lychees, hoe minder vers ze zijn. Is de schil duidelijk bruinachtig van kleur, dan is het fruit niet echt meer vers. Bij voorkeur bewaar je lychees op een koele, donkere plek en eet je ze zo snel mogelijk op. Met name in de koelkast gaat de smaak van lychees hard achteruit. Je kan de vruchtjes ongeveer een week lang bewaren. Liefst op een koele, donkere plek.
Je kan een lychee eten door de schil met druk van je vinger of nagel te breken. Daarna verwijder je de schil makkelijk en kan je het witte vruchtvlees eten. In de lychee zit een langwerpige, donkere pit.

De lychee in een gezond dieet

Tegenwoordig is gezond eten een enorme trend. Het eten van veel groenten en fruit hoort daar ook bij. Dit is altijd goed, maar er zijn veel bronnen (zoals lifestyle en foodblogs) die de gezondheidsvoordelen van bepaald fruit graag een beetje overdrijven. Daarom vinden we het belangrijk om in ons artikel te bespreken wat er precies in de lychee zit en wat aantoonbaar goed is voor de gezondheid.


Welke (gezonde) stoffen zitten er allemaal in een lychee?

Laten we eerst beginnen met vaststellen waar een lychee nu eigenlijk uit bestaat. Kort gezegd bestaat de lychee voor 82% uit water en voor 16,5% uit koolhydraten. De meerderheid van de koolhydraten in een lychee is afkomstig van suikers, en deze suikers zorgen voor de lekkere, zoete smaak. Het vezelgehalte van lychees is relatief laag.

Deze vitamines en mineralen zitten er in een lychee

Wat vitamines betreft, zit er in lychees voornamelijk vitamine C. In één lychee zit ongeveer 8% van de dagelijkse behoefte aan vitamine C. Eet je meerdere lychees (wat mensen vaak doen met kleinere vruchten), dan kom je dus al een eind wat betreft de dagbehoefte aan vitamines.
Een lychee bevat verder de mineralen koper en kalium. Koper en kalium zijn belangrijk voor de gezondheid van het hart. Lychees bevatten aardige hoeveelheden van de mineralen koper en kalium.

Plantenstoffen en antioxidanten

Er zitten twee antioxidanten in lychees. De eerste heet epicatechine. Deze antioxidant verbetert de gezondheid van het hart en vermindert het risico op kanker en diabetes. De andere antioxidant in de lychee heet rutine, en deze kan beschermen tegen hart – en vaatziekten, kanker en diabetes. Wat betreft deze antioxidanten is de lychee dus behoorlijk gezond, al zijn er ook andere soorten fruit waarin goede hoeveelheden antioxidanten voorkomen.


De mythe over oligonol in lychee

Over de lychee gaat de fabel rond dat er de zeer nuttige stof oligonol in zou zitten. Oligonol is echter geen stof die van nature in de lychee of in ander fruit voorkomt. Oligonol is een door mensen ontwikkeld, gepatenteerd mengsel van antioxidanten. Het is op de markt gebracht door de Amino Up Chemical Corporation in Japan. De antioxidanten in oligonol hebben een chemisch proces ondergaan, zodat ze een laag moleculair gewicht hebben.
Dat lage moleculaire gewicht zorgt ervoor dat je lichaam de antioxidanten beter opneemt. Oligonol is dus een door mensen ontwikkeld voedingssupplement, en niet een stof die van nature in fruit voorkomt. Dat dit op foodblogs wel zo omschreven wordt, klopt dus niet of wordt niet goed toegelicht.

Wél worden de antioxidanten die van nature in de lychee voorkomen, gebruikt om oligonol te produceren. Dit is dus de link tussen oligonol en de lychee.


 Zeker gezond, maar niet heel bijzonder

De lychee is met haar mineralen, vitamine C en twee antioxidanten dus behoorlijk gezond. Er zijn echter ook andere soorten fruit met antioxidanten, zoals aardbeien en frambozen. In een lychee zitten dan weer vrij weinig vezels, waar frambozen die bijvoorbeeld veel meer hebben. Vezels zijn goed voor je darmen en bevorderen een gezonde stoelgang. Als je veel vezels wilt eten kan je deze beter halen uit fruit zoals kiwi’s, frambozen, aardbeien, bessen en druiven.
Belangrijk met het eten van fruit is natuurlijk de afwisseling. De meeste soorten fruit bevatten elk hun eigen antioxidanten, zo ook de lychee. Als je de lychee nog niet kende, kan je ‘m natuurlijk altijd proeven voor de heerlijk zoete smaak en de antioxidanten rutine en epicatechine.


Hier kan je de lychee voor gebruiken

De zoete, muskaatachtige smaak van de lychee smaakt lekker in allerlei gerechten. Ook als ‘snoepfruit’ of snack is de lychee erg lekker. Je zal wel bij elke lychee de schil moeten verwijderen met je vingers. De smaak van de lychee past goed bij noten, zuivel, kaas, witlof en andijvie.
In onder meer deze maaltijden wordt ook lychee verwerkt als lekkere en gezonde toevoeging:

  • witlofsalade
  • IJs
  • salade met lychee en avocado’s
  • cocktails
  • andijviesalade met lychee
  • gevulde lychees als amuse
  • kipfilet of varkensvlees marineren met lychee
  • smoothies

En zo zijn er nog veel meer drankjes en maaltijden waarin je de lychee kan gebruiken als mooie, gezonde en smakelijke toevoeging. In China is de lychee erg populair, dus je zal de lychee vaak tegenkomen als smaakmaker in Chinese restaurants. Zo komt het dat de vrucht ook wel ‘Chinese aardbei’ wordt genoemd.


De lychee: bevat antioxidanten, maar nog relatief onbekend qua gezondheidsvoordelen.

Omdat de lychee in Nederland nog relatief weinig gegeten wordt (als we het vergelijken met Aziatische landen) , zijn de gezondheidsvoordelen van dit fruit nog relatief onbekend. Zeker is in elk geval dat lychees vitamine C, kalium en koper bevatten. Daarbij zitten in lychees de antioxidanten rutine en epicatechine, die beschermen tegen chronische ziekten en het hart ondersteunen. De aanwezigheid van oligonol is echter een fabel, omdat oligonol een mix van door mensen bewerkte antioxidanten is. Deze antioxidanten komen inderdaad uit lychees en mensen maken daar met een chemisch proces oligonol van.
Qua vezels hebben lychees wat minder te bieden. Vezels zijn goed voor de darmen, maar er zitten maar weinig van in lychees. Samengevat zou je dus kunnen zeggen dat lychees aardig wat vitaminen bevatten, een goede hoeveelheid nuttige antioxidanten, maar relatief weinig vezels.




Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Klik hier om je opmerking naar ons door te sturen.
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Gezondheid Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

WeightWatchers
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag