WeightWatchers
X

Wat is een gezonde snack als je wilt afvallen?

Wat is een gezonde snack als je wilt afvallen?

Als je wilt afvallen betekent het niet dat je moet stoppen met snacken. Snacken en afvallen gaan zelfs heel goed samen. Uiteraard betekent dit niet dat je op de bank kunt gaan zitten met een zak chips. Het gaat namelijk allemaal om gezond en verantwoord snacken. Wanneer je meerdere keren per dag een gezond tussendoortje neemt, kan het je afvalproces ondersteunen.

Maar waarom kan snacken tijdens het afvallen dan precies helpen? En welke snacks kun je het beste kiezen? Dat lees je hieronder.


Snacken tijdens het afvallen

Vaak hebben mensen het beeld dat je van snacken en tussendoortjes dik wordt. Ben je aan de lijn en heb je last van een hongergevoel, dan proberen velen dat dan ook te negeren. Dit lukt vaak wel eventjes, maar meestal komt er een moment waarop je weer hunkert naar een lekkere snack. Wat veel mensen niet weten is dat je van snacken en tussendoortjes niet per se dik wordt. Kies je de juiste en gezonde snacks uit dan kunnen deze tussendoortjes er zelfs voor zorgen dat je vetverbranding op gang blijft en dat je stofwisseling actiever wordt.

Een andere reden voor het nemen van tussendoortjes is, dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en niet teveel gaat schommelen. Ook zorgt het nemen van een tussendoortje ervoor dat je weer nieuwe energie krijgt en dat je de dag dus goed kunt volhouden. Als je geen tussendoortje neemt heb je de kans dat je het hongergevoel extra wilt compenseren tijdens de lunch of het avondeten. Hierdoor ga je dus uiteindelijk weer meer eten en krijg je meer calorieën binnen. Luister dus vooral naar lichaam, wees niet te streng voor jezelf en kies voor gezonde snacks tijdens het afvallen.


Wat zijn gezonde snacks?

Nu je weet dat snacken tijdens het afvallen verantwoord is, komt de volgende vraag om de hoek kijken. Wat zijn dan precies gezonde snacks?

Helaas maken veel mensen die aan het afvallen zijn de verkeerde keuze in tussendoortjes. Ga je naar je werk dan gooi je nog even een pakje Liga, toastjes of Snelle Jelle in je tas. Deze tussendoortjes bevatten alleen weinig voedingsstoffen en barsten vaak van de suikers. Een ander nadeel is, dat deze tussendoortjes vaak verpakt zijn in verpakkingen van 3 tot 5 stuks. Hierdoor ga je automatisch meer eten, omdat je het pakje niet zo snel bewaard. Toch kun je gezonde en onverpakte tussendoortjes ook makkelijk meenemen naar je werk of onderweg. Bewaar je tussendoortjes bijvoorbeeld in een handig plastic bakje, zodat de tussendoortjes goed blijven in je tas. Voor appels en bananen zijn er zelfs handige fruittrommels verkrijgbaar waar je fruit precies inpast.

Wil je gezond snacken, dan kun je het beste de volgende tussendoortjes kiezen:

  • tussendoortjes die weinig zout bevatten
  • tussendoortjes die weinig suiker bevatten
  • tussendoortjes die je makkelijk kunt meenemen
  • tussendoortjes die niet te veel calorieën bevatten
  • tussendoortjes die verzadigen

WW Freestyle: Afvallen terwijl je geniet van het leven!

  • Het meest leefbare afval programma voor gewichtsverlies ooit.
  • Meer dan 200 ZeroPoint voedingsmiddelen
  • Flexibel: Eten wanneer je wilt, en waar je dat wilt
  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Verlies tot 8x meer gewicht

Probeer WW Freestyle een maand gratis »


7 x gezonde snack en tussendoortjes

Snackgroenten

Je kunt natuurlijk nooit teveel snackgroenten in huis hebben. Snackgroenten zijn namelijk een erg gezond tussendoortje en ideaal voor als je aan de lijn doet. Daarnaast zijn er ook veel snackgroenten te koop die je makkelijk kunt meenemen onderweg, zoals snacktomaatjes en snackpaprika’s. Heb je een feestje of wil je in het weekend iets gezonds te snacken? Dan kun je ook verschillende snackgroenten met een dipsausje neerzetten. Snijd bijvoorbeeld komkommer, radijsjes, worteltjes, bleekselderij en paprika’s in reepjes en dip ze in de humus of een yoghurtsausje.


Groentechips

Wil je lekker iets hebben om op te knabbelen, dan kun je kiezen voor groentechips. Helaas is groentechips niet zo gezond als verse groenten, maar zo heb je toch het idee dat je lekker kunt snacken. Ben je aan het diëten en wil je in het weekend bijvoorbeeld jezelf trakteren? Dan is groentechips een gezond alternatief voor normale chips. Het is nog beter om deze groentechips zelf te maken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld zoete aardappel, pastinaak, bieten, winterpeen of cassave.


Fruit

Fruit is een lekker zoet tussendoortje en kan de honger goed stillen. Daarnaast is het ook nog eens belangrijk om elke dag voldoende fruit te eten, omdat het vol zit met goede voedingsstoffen. Probeer eens wat vaker af te wisselen tussen verschillende fruitsoorten. Kies bijvoorbeeld niet altijd voor een appel, maar kijk bijvoorbeeld welk fruit er in de bonus is. Heb je nog wat fruit in huis dat een beetje bruin is, dan kun je dit fruit met wat groente en eventueel wat magere zuivel in de blender gooien voor een gezonde smoothie.


Chocolade

Huh chocolade? Jazeker, maar dan niet de welbekende chocolade als Tony’s Chocolonely, Côte d’or of M&M’s. Aan deze chocolade worden namelijk veel suiker en andere slechte ingrediënten toegevoegd. Wil je verantwoord kunnen genieten van chocolade kies dan voor rauwe cacaobonen met weinig suiker. Hiervoor kun je het beste chocolade uitkiezen met een hoog percentage aan cacao. Houd in je achterhoofd dat de chocolade minimaal 70% cacao moet bevatten, maar het liefste nog wat meer. Geniet uiteraard wel met mate. Lees in dit artikel meer over afvallen met chocolade.


Rijstwafels en maiswafels

Rijstwafels en maiswafels zijn niet per se gezond, omdat ze niet veel voedingsstoffen bevatten. Toch zitten er weinig calorieën in, waardoor het wel een verantwoord tussendoortje is. Besmeer als tussendoortje eventueel je rijstwafel met pindakaas of smeerkaas. Heb je wat meer trek? Dan kun je je rijstwafels ook beleggen met hüttenkäse, plakjes avocado en een beetje peper voor de smaak.


Noten

Noten zijn erg gezond om te nemen als tussendoortje. Noten zitten namelijk vol eiwitten en gezonde vetten die goed zijn voor ons lichaam. Daarnaast blijf je ook nog eens lang verzadigd van noten. Je kunt het beste kiezen voor amandelen, walnoten, pecannoten en hazelnoten. Let erop dat de noten ongezouten zijn en ongebrand. Voor noten geldt dat je niet meer moet nemen dan één handje, want ze bevatten wel veel calorieën.


Gedroogde vruchten

Als je vruchten gaat drogen verliezen ze helaas wel wat voedingsstoffen, maar zijn ze nog steeds een gezond en verantwoord tussendoortje. Gedroogd fruit bevat namelijk nog steeds veel vitaminen, mineralen en vezels. Gedroogd fruit is daarnaast ook nog eens heel makkelijk mee te nemen, omdat het zo uit het zakje gegeten kan worden. Kies bijvoorbeeld voor rozijnen, dadels, vijgen of abrikozen.


Yoghurt en kwark

Yoghurt en kwark bevatten veel eiwitten die je een verzadigd gevoel kunnen geven en je spieropbouw ondersteunen. In de supermarkt vind je veel verschillende soorten kwark en yoghurt. Wil je een gezond tussendoortje dan kun je het beste kiezen voor de magere variant. Vermijd yoghurt en kwark met een smaakje, want hier wordt vaak veel suiker aan toegevoegd. Wil je toch wat door de yoghurt of de kwark? Doe dan bijvoorbeeld wat blauwe besjes, stukjes peer of havermout erdoor.




Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Klik hier om je opmerking naar ons door te sturen.
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

WeightWatchers
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag