Wat is een plant based diet?

Wat is een plant based diet?

Laatst bijgewerkt: 25 februari 2019

Heb je eens gehoord van een whole food, plant based diet? Over deze wijze van eten zijn best nog wat vragen. Op het eerst gezicht lijkt het namelijk best wat op het veganistische dieet, maar een plant based diet is toch heel wat anders. Ben je benieuwd wat dit dieet nou eigenlijk inhoudt, wat de voordelen zijn van plantaardig eten en welke producten dan in deze stijl van eten passen? In dit artikel lees je precies wat een plant based diet precies is.


Wat is een plant based diet?

Het whole food, plant based diet wordt ook wel het plantaardige dieet genoemd. Je eet binnen dit dieet volgens een piramide, waarbij vocht de basis vormt in je etenspatroon. Er zijn verschillende redenen om een plantaardig dieet te volgen: misschien heb je gehoord van de vooroordelen, zoals bijvoorbeeld het genezen of voorkomen van bepaalde kwalen, ben je erg begaan met het milieu of wil je gewoon geen bewerkt voedsel eten, omdat je niet precies weet wat er dan in die producten zit.

Het whole food, plant based diet is gebaseerd op onbewerkt voedsel: je eet bijvoorbeeld zo weinig mogelijk geraffineerde producten waar zaken aan toegevoegd zijn. Voedsel als vlees, zuivel en producten waar suiker of olie in zit, hoort niet in het whole food, plant based diet. Je krijgt tijdens het volgen van dit plantaardige dieet wel genoeg voedingsstoffen binnen, het is om dit te realiseren echter wel heel belangrijk om het dieet de juiste manier te volgen. Daarom geven we je in dit artikel meer informatie over wat je bijvoorbeeld wel of niet mag eten, welke voordelen er aan het whole food, plant based diet kleven en op welke zaken je nog meer moet letten om het plantaardige dieet tot een succes te maken.


Wat is het verschil tussen een plant based diet en een veganistische eetstijl?

Het veganistische dieet wordt steeds populairder in onze maatschappij: de vegan eettentjes schieten als paddenstoelen uit de grond in Nederland, en steeds meer van je vrienden en familie eten zo veel mogelijk op deze wijze. Bij een veganistische leefstijl eet (en gebruik je ook vaak) geen dierlijke producten, zoals vlees, eieren, honing en zuivel. Met het gebruik bedoelen we bijvoorbeeld het dragen van leren schoenen of een wollen trui. Veganisten volgen vaak dit dieet omdat ze de manier waarop dieren worden behandeld of geslacht niet oké vinden, omdat ze positieve veranderingen in hun gezondheid zien door dit eetpatroon of omdat de veganistische leefstijl positief bijdraagt aan het milieu en strijdt tegen de klimaatverandering.

Bij het whole food, plant based diet eet je ook geen vlees, maar er zit toch een groot verschil tussen deze twee diëten. Op het eerste gezicht lijken de veganistische en plantaardige eetstijl erg op elkaar, maar er zijn een aantal belangrijke verschillen. Als je het whole food, plant based diet volgt, eet je geen dierlijke producten, maar ook geen bewerkte producten. Het is tijdens het volgen van dit dieet belangrijk dat alles wat je eet zo dicht mogelijk bij de natuur staat: je eet ook geen producten met toevoegde E-nummers, saus uit een potje of diepvriesproducten. De vitamines en mineralen uit het eten moeten zo puur mogelijk worden genuttigd tijdens dit dieet. Waar veganisten absoluut geen dierlijke producten tot zich nemen, mag dat in principe tijdens het whole food, plant based diet wel: als de producten maar niet bewerkt zijn. Daar tegenover staat dat veganisten bijvoorbeeld wel niet-dierlijke producten zoals de koekjes van Oreo’s of bepaalde vegan vleesvervangers mogen eten, terwijl dat binnen het plantaardige dieet echt uit den boze is. Als veganist hoeft je dieet niet per se uit verse producten te bestaan, terwijl dit juist het uitgangspunt is van het whole food, plant based diet.


Wat eet je dan precies tijdens een plant based diet?

Nu je wat meer achtergrondinformatie hebt over het plantaardige dieet, ben je waarschijnlijk ook best benieuwd wát je dan precies mag eten als je dit dieet volgt. Wij zetten daarom de belangrijkste voedingsmiddelen binnen dit plantaardige dieet voor je op een rij.

Als je een whole food, plant based diet volgt, mag je lekker smullen van fruit. Dat moet wel in de puurste vorm zijn: fruitsappen om fruit zonder schil zijn bewerkt en passen dus niet in het plantaardige dieet. Wil je graag toch je portie fruit drinken? Je kunt bijvoorbeeld wel zelf een smoothie maken van volledige stukken fruit. Voor groente geldt eigenlijk hetzelfde: alle groene bladgroenten als boerenkool en spinazie passen perfect in een plantaardig dieet, net als zetmeelrijke groenten zoals bloemkool en spruitjes. Ook komkommer, erwten en taugé zijn voorbeelden van groenten die je kunt eten tijdens het plant based diet. Fruit en groenten zijn niet zo moeilijk, maar misschien de granen wel: iemand die een plantaardig dieet volgt kiest voor volle granen als bruine rijst, haver en boekweit. Als je jouw maaltijd wat wilt spicen, kun je gebruik maken van verse of gedroogde kruiden. In het dieet op plantaardige basis kun je onbeperkt koffie, thee en water drinken.

Als je niet zeker weet of een product binnen het whole food, plant based diet past, kun jij jezelf het volgende afvragen: is dit voedingsmiddel puur, of zijn er gezonde elementen uit het eten gehaald? Of is er juist iets aan toegevoegd, zoals suiker, zout of olie? Dan past het voedingsmiddel niet in het whole food, plant based diet.


Wat zijn de voordelen van een plant based diet?

Het plantaardig dieet lijkt misschien best wat gedoe. Natuurlijk moet je in de supermarkt wel goed opletten wat je koopt en heb je wat minder keuze in restaurants als je uit eten wilt gaan, maar er kleven ook heel wat voordelen aan het volgen van een whole food, plant based diet. Als je nieuwsgierig bent naar plantaardig eten, ben je vast benieuwd wat die voordelen dan zijn.

Meer energie

Het stoppen met eten van suiker en bewerkte producten zal in het begin best even wennen zijn, omdat je lijf flink moet afkicken van het zoete spul. Na een paar dagen waarop jij je wat minder voelt, zul je daarna een verschil van dag en nacht merken: wat een energie! Bij het whole food, plant based diet eet je alleen voedsel dat erg voedzaam in, en dat merk je. Je zult een stuk beter slapen, sneller wakker worden in de ochtend en over de gehele dag meer energie hebben. En wie wil dat nou niet?

Een medicijn tegen verschillende kwalen en ziektes

Een plantaardig dieet wordt door verschillende onderzoekers in verband gebracht met een kleinere kans op verschillende welvaartsziektes en kwalen. Je krijgt door het volgen van dit dieet bijvoorbeeld een lager cholesterolgehalte en bloeddruk en een verminderde kans op kanker.

Wat centimeters eraf

Als je plantaardig gaat eten, zul je hoogstwaarschijnlijk een stuk minder calorieën binnenkrijgen dan als je ‘gewoon‘ eet. Dat komt omdat dierlijke producten vaak veel meer calorieën bevatten dan plantaardig voedsel. Terwijl je bij het eten van onbewerkte producten je bord veel vaker vol kunt scheppen, zul je minder snel aankomen als bij een ander dieet. Ideaal dus, als je er nog wat kilo’s af wilt hebben.

Een betere huid

Weinig Nederlanders komen aan hun dagelijkse portie groente en fruit. Als jij ervoor kiest om het whole food, plant based diet te gaan volgen, zal dat voor jou geen probleem zijn: het grootste aandeel in je dieet is dan natuurlijk groente en fruit! Je huid zal langzaam maar zeker gaan stralen, omdat je genoeg vitaminen binnenkrijgt, en geen dierlijke hormonen die een huid zonder onzuiverheden flink in de weg kunnen zitten. Dat geldt ook voor het niet meer nuttigen van suiker: je huid zal je dankbaar zijn.


Waar moet je nog meer op letten tijdens het plant based diet?

Als je het whole food, plant based diet gaat volgen is het wel belangrijk om een extra B-12 supplement te slikken. Omdat je deze vitamine alleen uit dierlijke producten kunt halen, zul jij tijdens het volgen van een plantaardig dieet het moeten halen uit een pilletje. De vitamine is ontzettend belangrijk voor de hersenen: B-12 helpt je geheugen en ruimtelijk inzicht ontwikkelen en scherp houden. Ook helpt vitamine B-12 bij de aanmaak van rode bloedcellen. Het supplement past niet per se in het plantaardige dieet, maar is dus wel heel belangrijk om extra in te nemen. Het gaat hier immers om je gezondheid!


Een plant based diet is dus een dieet op basis van plantaardig, onbewerkt voedsel. Er zijn overeenkomsten met een veganistisch dieet, maar ook een paar grote verschillen: iemand die een plantaardig dieet volgt zal nooit producten eten waar iets aan is toegevoegd, terwijl een veganist in principe ook prima niet vers kan eten. Er kleven heel wat voordelen aan het whole food, plant based diet: een betere huid, bijvoorbeeld, en minder kans op bepaalde welvaartsziektes. Ga jij met het plantaardige dieet beginnen?



Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

FitMethode
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag