Het 1000 calorieën dieet; een verantwoorde keuze?

Het 1000 calorieën dieet; een verantwoorde keuze?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

In korte tijd veel gewicht verliezen, dat is waar het 1000 calorieën dieet om draait. Tijdens het dieet volg je een streng eetschema waarbij je slechts 1000 calorieën mag hebben per dag. Het dieet kan voor sommige mensen helpen bij het afvallen, maar is en blijft toch echt een crashdieet dat je niet lang kunt volhouden. Wil je weten of het 1000 calorieën dieet een verantwoorde keuze is voor jou? Lees dan hieronder verder wat het dieet precies inhoudt en wat de voor- en nadelen zijn.


Wat is het 1000 calorieën dieet?

Het is niet heel verrassend dat je bij het 1000 calorieën dieet maximaal 1000 calorieën neemt per dag. Dit wil zeggen dat je veel minder calorieën per dag inneemt dan bij een normaal eetpatroon. Een normaal eetpatroon gaat namelijk uit van 20000 calorieën voor vrouwen en 2500 calorieën voor mannen. Het 1000 calorieën dieet is een streng koolhydraatarm dieet waarbij je in korte tijd veel kunt afvallen. Aangezien je veel minder voedingsstoffen binnenkrijgt dan normaal, wordt dit dieet ook wel gezien als een crashdieet. Koolhydraten worden tijdens het dieet zoveel mogelijk vermeden. In plaats daarvan eet en drink je vooral vezels, fruit en water. Daarnaast worden er onverzadigde vetten toegevoegd door het eten van bijvoorbeeld zuivel, noten en olijfolie. Het is dus wel de bedoeling dat je 1000 calorieën aan gezonde voeding binnenkrijgt en niet 1000 calorieën op je bord schept aan ongezonde voeding. Door het eten van vezels, fruit en gezonde vetten blijf je langer verzadigd en kun je het dieet anger volhouden. Uiteraard kun je door de kleine hoeveelheid aan calorieën nog steeds een hongergevoel ervaren.

Je krijgt met het dieet ongeveer de helft van je normale dagelijkse behoefte binnen aan energie. Dit betekent dat je in één week tijd al snel 1 tot 2 kilo kunt afvallen. Ben je net iets te zwaar of wil je in korte tijd weer in shape komen, dan zou je het 1000 calorieën dieet kunnen volgen. Volg het dieet niet langer dan één of twee weken en volg daarna weer een normaal en gezond voedingspatroon. Lees je voordat je het dieet gaat volgen goed in over de voordelen en nadelen aan het dieet. Het dieet is geen verantwoorde keuze voor mensen die langdurig willen afvallen. Je mist namelijk elke dag behoorlijk wat aan essentiële voedingsstoffen voor je lichaam. We raden dan ook af om het dieet te volgen als je zwaarlijvig bent, voor een langere tijd wilt afvallen of als je zwanger bent.


Nadelen van het 1000 calorieën dieet

Snel afvallen en snel resultaat zien klinkt misschien heel mooi, maar er zitten toch zeker wat nadelen aan het 1000 calorieën dieet. Hierboven las je al dat het 1000 calorieën dieet ook wel wordt gezien als crashdieet. Crashdiëten staan erom bekend dat ze niet lang volgehouden kunnen worden en dat je je tijdens het dieet moe en futloos kunt voelen. Vind je het lastig om discipline te houden, dan kun je door het knagende hongergevoel ook eerder een eetbui krijgen. Veel mensen hebben dan ook last van een terugval tijdens het dieet waarbij er in een keer veel ongezond voedsel wordt gegeten.

Het is lastig om het dieet vol te houden, omdat je veel meer energie verbruikt dan dat je binnenkrijgt via eten en drinken. Je lichaam gaat dus automatisch op de ‘spaarstand’ staan omdat je lichaam zuinig om wil gaan met het tekort aan energie. Als je na deze periode van streng lijnen weer gewoon gaat eten dan is je lichaam nog steeds gewend aan de spaarstand. Je lichaam krijgt nu ineens weer meer voedingsstoffen binnen en kan deze niet goed verwerken. Je lichaam gaat deze extra energie dus opslaan in vet. De verloren kilo’s zitten er dus voordat je het weet alweer aan. Soms krijg je zelfs nog wat extra kilo’s cadeau en ben je uiteindelijk zwaarder dan voordat je met het dieet begon. Dit wordt ook wel het welbekende jojo-effect genoemd. Één of twee weken crashen kan dus snel resultaat geven, maar zorgt er meestal voor dat de kilo’s er nog sneller weer aankomen.

Wil je toch het 1000 calorieën dieet proberen dan raden we je aan om na het dieet rekening te houden met je eetpatroon. Voor het beste resultaat raden we je daarom aan om een gezond eetpatroon te volgen na het crashen. Dit wil zeggen dat je koolhydraten en verzadigde vetten vooral moet laten staan. Ook al heb je brood, koekjes, chocolade, chips, snoep of ander ongezond eten dus gemist, je kunt het toch echt nog even beter laten staan. Kies in plaats daarvan voor een gezond eetpatroon met voldoende groenten, fruit, vitaminen en mineralen.


Voorbeeld eetschema 1000 calorieën dieet

Ben je benieuwd wat je mag hebben tijdens het 1000 calorieën dieet? Dan hebben we hieronder een tweedaags voorbeeld eetschema voor je samengesteld. Wil je het dieet volgen dan is het verstandig om zelf een calorieënteller te hebben. Er zijn veel apps voor je smartphone te downloaden die een calorieënteller hebben en meteen laten zien welke voedingsstoffen er in je voeding zitten. Zo kun je dus ook checken of je bijvoorbeeld niet teveel koolhydraten eet en of je voldoende vezels eet per dag.

Dag 1
Ochtend:
– 1 volkoren boterham met halvarine, kipfilet en plakjes komkommer
– 1 kopje thee of koffie zonder suiker en melk
– 1 beker water

Tussendoortje:
– 1 stuk fruit (appel, kiwi, sinaasappel, peer, granaatappel, grapefruit)
– 1 kommetje magere yoghurt
– 1 beker water

Middag:
– 2 volkoren boterhammen met halvarine, 30+ kaas en plakjes radijs
– 1 beker karnemelk of magere melk
– 1 beker water

Tussendoortje:
– 1 handje worteltjes, snackpaprika’s of snacktomaatjes
– 1 beker water

Avond:
– 200 gram gewokte groenten
– 1 tartaartje of 1 stuk zalmfilet
– 75 gram zilvervliesrijst of volkoren pasta


Dag 2
Ochtend:
– 1 kommetje magere yoghurt met havermout
– 1 kopje thee of koffie zonder suiker en melk
– 1 beker water

Tussendoortje:
– 1 stuk fruit
– 1 beker water

Middag:
– 1 kom salade of rauwkost met kipfilet of tonijn (waterbasis) en een magere yoghurtdressing
– 1 beker water

Tussendoortje:
– 1 handje noten (cashewnoten, walnoten, hazelnoten, amandelen)
– 1 beker water

Avond:
– 200 gram groenten naar keuze
– 1 stuk witvis
– 75 gram volkoren quinoa of bulgur



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag