Eierdieet: een dieet waarbij je alleen ei mag eten?

Eierdieet: een dieet waarbij je alleen ei mag eten?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

De titel van dit dieet geeft het al een beetje weg; het eierdieet is een dieet waarbij eieren de hoofdrol spelen. Maar mag je dan alleen maar eieren eten? Nee, er staan ook andere dingen op het programma zoals groenten, fruit, salade, vlees en vis. Het eierdieet is een dieet dat gebaseerd is op het eten van zo min mogelijk koolhydraten en in plaats daarvan veel eiwitten.

Het aantal calorieën dat je mag nemen is heel laag, waardoor het ook wel een crashdieet wordt genoemd en dus aangeraden wordt het dieet niet langer dan één week te volgen. Ben je benieuwd wat het eierdieet precies inhoudt en wat de voor- en nadelen zijn? Lees dan snel verder.


Wat houdt het eierdieet in?

Het eierdieet is een crashdieet, omdat je zeer weinig mag eten. Per dag krijg je gemiddeld 500 tot 700 Kcal binnen, terwijl een normale dagelijkse behoefte rond de 2.000 tot 2.500 Kcal ligt. Dit betekent dus dat je met het eierdieet in korte tijd veel kunt afvallen. Een crashdieet is echter niet gezond om voor lange tijd vol te houden, omdat je veel dagelijkse voedingsstoffen mist en je lichaam veel minder binnenkrijgt dan het gewend is. Ondanks de geringe calorie inname hoef je je geen zorgen te maken dat je snel een hongergevoel hebt. De hoge dosis eiwitten zorgen er namelijk voor dat je goed verzadigd blijft. Toch blijft het eierdieet een echt crashdieet, omdat je slechts een beperkt aantal voedingsstoffen en calorieën mag eten. Er wordt daarom aangeraden om het eierdieet niet langer dan één week te volgen.

Met het eierdieet hoef je niet alleen maar eieren te eten, maar kun je bijvoorbeeld ook groenten, fruit, vlees en vis eten. Wel spelen tijdens twee of drie maaltijden per dag eieren de grootste rol. Je kunt hierbij vaak kiezen of je één of twee eieren per maaltijd wilt eten. Het eierdieet is een koolhydraatarm dieet, waarbij je weinig vetten en koolhydraten binnenkrijgt en meer eiwitten. Hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel stabieler en kun je vet gaan verbranden. Tijdens het eierdieet eet je gemiddeld per week al zo’n 25 eieren. Grote kans dus dat na één week,eieren allang je neus uitkomen en je geen ei meer op je bord kan zien. Wil je het eierdieet gaan proberen, dan wordt er aangeraden om eieren te kopen van scharrelkippen. Hierin zitten betere voedingsstoffen dan de allergoedkoopste eieren uit de supermarkt. Wil je het helemaal goed doen, kies dan voor omega-3 scharreleieren.


Grootste dieet succes van 2019; De Keto Revolutie

  • De Keto Revolutie is hét meest complete Nederlandse pakket om het ketodieet te volgen
  • Makkelijk gewichtverlies en een betere spijsvertering
  • Stop je suikerverslaving & verband vet zonder moeite

Bekijk alles over de Keto Revolutie »


Voordelen en nadelen eierdieet?

Er zijn zowel voordelen als nadelen op te noemen aan het eierdieet. Een voordeel aan het eierdieet is, dat je in korte tijd veel kunt afvallen. Je kunt binnen één week tijd dan ook tot wel 6 kilo afvallen. Heb je bijvoorbeeld binnen een week een feestje en wil je graag in dat mooie jurkje passen, dan kun je in korte tijd dus net dat beetje extra verliezen om strakker in je vel te komen. Een ander voordeel is, dat je niet zo snel honger ervaart met het eierdieet als tijdens andere crashdiëten. Dit komt door de eiwitrijke voeding die goed verzadigd. Een laatste voordeel aan dit dieet is, dat door de grote hoeveelheid eiwitten je minder snel spiermassa verliest als tijdens andere crashdiëten.

Helaas zitten er ook behoorlijk wat nadelen aan het volgen van het eierdieet. Zoals eerder genoemd is dit een typisch crashdieet, dus is het dieet niet lang vol te houden. Dit zorgt er ook voor dat de effecten alleen gericht zijn op de korte termijn en dat het dieet geen effect heeft op de lange termijn. Een ander nadeel is, dat je snel weer kunt aankomen als je stopt met het dieet. Je lichaam is namelijk overgeschakeld op de spaarstand en wil dit graag weer compenseren als je stopt met het dieet. Dit zorgt ervoor dat je zelfs moeiteloos nog wat extra kilo’s aankomt en uiteindelijk zwaarder bent als voor je dieet. Dit staat ook wel bekend als het vervelende jojo-effect. Wil je dus blijvend effect behouden van het dieet, dan zul je ook na het dieet gezond moeten blijven eten en de koolhydraatinname moeten beperken. Een ander nadeel is, dat je je tijdens het dieet suf of futloos kan voelen. Dit komt omdat je veel minder energie binnenkrijgt dan normaal. Tevens kun je tijdens het dieet het intensief sporten beter overslaan, omdat je lichaam weinig reserves heeft.

Al met al is het belangrijkste advies, dat je in gedachten moet houden dat het een crashdieet is en dat het dus alleen geschikt is voor de korte termijn. Het is absoluut geen gezond dieet en we adviseren dus ook niet om dit voor langere tijd vol te houden. Je kunt zelf het beste inschatten of jij geschikt bent om het dieet te volgen of niet. Daarnaast is het belangrijk om eerst weer minimaal twee weken volgens je normale voedingsschema te eten, voordat je het dieet nog een keer volgt.


Voorbeeld van een dagmenu

Na even googlen bleken er al snel twee versies van het eierdieet te zijn. Wat bij allebei centraal staat is, dat je eieren combineert met groenten, mager vlees of vis en fruit. Groenten mogen gegeten worden zolang er maar niet teveel koolhydraten inzitten. De andere versie van het dieet is eigenlijk hetzelfde, maar daarbij wordt aan elke maaltijd een halve grapefruit toegevoegd. Hieronder vind je een voorbeeld van wat je mag eten op één dag tijdens het eierdieet.

Ochtend:
Grapefruit en 1 of 2 eieren (de eerste dag 3 eieren)
Water, koffie en/of thee

Middag:
1 of 2 eieren, tomaten en spinazie
Water, koffie en/of thee

Avond:
Steak, gemengde salade, selderij, spinazie en komkommer
Water, koffie en/of thee



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Keto
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag