Wat zijn de populairste diëten voor 2019?

Wat zijn de populairste diëten voor 2019?

Laatst bijgewerkt: 12 februari 2019

Koffiedik kijken daar doen we bij Dik.nl niet aan, behalve als het aankomt op het veranderen van een ongezonde levensstijl. Als we door de geschiedenisboeken bladeren dan komen we er al snel achter dat mensen vaak stierven, omdat ze geen eten hadden. Hongersnood was één van de grootste problemen van de mensheid, maar dat is in de laatste decennia flink veranderd.

Te veel eten, ongezond eten en een slechte manier van leven dragen bij aan een steeds groter probleem in de maatschappij. Veel mensen hebben een ongezonde manier van leven & eten en zijn op zoek naar manieren om hier mee om te gaan. Het gaat niet alleen meer om goede voornemens, maar om een structurele verandering in onze leef- en eetgewoontes. We hebben de populairste diëten voor het aankomende jaar op een rij gezet.


1. Paleo dieet

Het Paleo dieet is een dieet dat zich voornamelijk focust op de kwaliteit van het voedsel dat je eet en niet op de hoeveelheid. Dit betekent dat je niet de hele dag bezig bent met het tellen van calorieën, ieder product op een weegschaal hoeft te leggen, maar puur bezig bent met wat je eet.

De gedachte achter het Paleo dieet is dat we terug gaan naar de roots van onze voorouders. Onze voorouders hadden niet op iedere hoek van de straat een tentje, restaurant of fastfoodketen zaak waar ze even snel iets konden krijgen. Bovendien, gaat het nog niet eens zo zeer om de presentie van het eten en het gemak waarmee we het kunnen krijgen, maar het Paleo dieet richt zich ook op voedingsproducten waarvan we ons niet eens bewust zijn dat het niet zo goed is voor je gezondheid. Alle suikers, zouten en koolhydraten die in bewerkte producten zitten bij de supermarkt, zijn ook niet altijd even goed.

Het Paleo dieet focust zich op voedsel dat onbewerkt is, oftewel voedsel dat komt van moeder natuur. Denk aan vlees, vis (zeevruchten), groenten, fruit, noten, zaden en plantaardige oliën. Opvallend is dat dit dieet granen en zuivelproducten verbied. Daarnaast verbiedt het peulvruchten, suiker, bewerkte producten en alcohol. Dit ‘holbewoners-dieet’ kent vele voorstanders, maar ook tegenstanders, omdat het dieet peulvruchten, granen en zuivel verbied. Critici van dit dieet adviseren om deze producten juist wel te eten, want ze bevatten vezels, vitaminen en mineralen.

Dus voor degene die het Paleo dieet willen volgen: over het algemeen is het een dieet dat in de basis goed kan werken, maar wees je bewust van het advies in de vorige alinea.


2. Mediterrane dieet

Net als het Paleo dieet is het Mediterrane dieet een dieet dat zich richt op de kwaliteit van voedsel en niet op de hoeveelheid die je binnen krijgt. Eveneens verwijst het naar de voedingsgewoontes van een bevolkingsgroep in het verleden, namelijk mensen die langs het Middellandse Zee gebied leven, zoals Griekenland en Italië. Door middel van onderzoek werd ontdekt dat deze mensen erg gezond waren en dat ze minder kans hadden op dodelijke ziektes. Uit een aantal studies is ook gebleken dat het Mediterrane dieet kan leiden tot gewichtsverlies en de kans op vroegtijdig overlijden verkleind.

Omdat het Middellandse Zeegebied een groot uitgestrekt gebied is, is er niet een kant-en-klare checklist van de dingen die je wel en niet mag eten. Het belangrijkste uitgangspunt is dat je een effectieve manier van eten kan bereiken die je je hele leven vol kan houden. In de basis bestaat het Mediterrane dieet uit producten die je kan vergelijken met het vorige dieet. Groentes, fruit, noden, zaden, peulvruchten (bij deze wel), aardappelen, volkorengranen en zo nu en dan eieren, kaas en yoghurt. Bewerkt vlees, geraffineerde granen en andere bewerkte producten worden niet aangeraden.

Een bijzonderheid bij dit dieet is dat ook wordt aangeraden om regelmatig te bewegen, het samen zijn met anderen tijdens het eten en te genieten van het leven. Kortom: leven als iemand die in het Middellands Zeegebied leeft!


3. Keto dieet

Wanneer je snel wilt afvallen dan is het Keto dieet een aanrader. Bij dit dieet raakt het lichaam in een andere metabolische staat, met de naam ketose. Het is een gezonde metabolische staat waarbij je in plaats van glucose, opgeslagen vet verbruikt. Glucose komt van koolhydraten en daarom wordt bij dit dieet de verbanning of vermindering van koolhydraten aangemoedigd.

Alle producten waar suiker in zit bevatten ook koolhydraten, zoals Brinta en havermout. Ook mag er geen zuivel of margarine gegeten worden. Wat mag er dan wel worden gegeten? Juist, voedingsproducten die niet tot nauwelijks koolhydraten bevatten. Dit zijn mager vlees, olijfolie, eieren, biefstuk en groene groenten, zoals spinazie, broccoli en kool. In combinatie met noten en zaden of spek mag dit worden gegeten.


4. Dash dieet

Dit dieet gaat zeker in 2019 hoge ogen scoren, want het DASH-dieet is dit jaar voor de achtste maal op rij door een groep van Amerikaanse experts beoordeeld als beste dieet. Op initiatief van het Amerikaanse Ministerie van Volksgezondheid is het dieet ontstaan. DASH is de afkorting voor ‘Dietery Approaches to Stop Hypertension’. Hypertension staat voor hoge bloeddruk en het dieet richt zich dan ook op een meer evenwichtige en eenvoudige manier van leven. Ook voor mensen met diabetes is het een geschikt dieet. Het enige nadeel is dat het niet erg goedkoop is, vanwege de focus op verse producten.

Qua producten bevat het DASH dieet voornamelijk groenten, mager vlees, granen, vis en noten waarin mensen steeds matige porties geacht dienen te nemen met weinig zout. Volgens doktoren is dit een gemakkelijk te volgen dieet dat zich richt op verschillende doelen, namelijk een betere stofwisseling creëren, het verhogen van de energie en de weerstand en het verbeteren van de darmflora. Op de lange termijn is het DASH dieet een mogelijke ‘lifechanger’ voor vele mensen!


5. Dukan dieet

Het Dukan dieet is een controversieel eiwitten dieet dat is bedacht door de Franse voormalig arts Pierre Dukan. Desondanks willen we het je niet onthouden, want we denken dat het in tegenstelling tot de voorgaande genoemde diëten een verruimende blik geeft op het proces van diëten. Dukan beschrijft zijn eiwittendieet in vier fases.

De eerste fase is de aanvalsfase waar je je strikt moet houden aan een mager eiwitten regime. Je mag ‘alles’ eten, zolang het maar magere eiwitten bevat. Denk aan magere vis, kipfilet, kalkoen en vetvrije melkproducten. Deze fase lijkt een beetje op een crashdieet, want je valt erg snel af. Je mag zelf kiezen hoeveel dagen je de aanvalsfase aanhoudt (3,5 of 10 dagen). Groenten, fruit en sommige koolhydraten zijn verboden maar die worden in de daaropvolgende fases langzaam ingebracht. Tijdens fase twee (de cruisefase) ga je verder afvallen totdat je je streefgewicht hebt bereikt. Wanneer je dit hebt bereikt ga je verder met fase 3 (stabiliseren) en fase 4 (volharden). Uiteindelijk is het doel om dit voedingspatroon aan te houden, met andere woorden, fase 3 en 4, kennen niet echt een tijdslimiet. Van Dukan mag je hier twee keer per week eten waar je zin in hebt en mag je het dieet verder aanvullen met brood, kaas en fruit.


6. South Beach dieet

Het South Beach dieet is in de omgang meer liberaal dan het Dukan dieet, maar het is zeker te vergelijken met het fase-gerichte model van Dukan. In de eerste fase ga je voornamelijk bezig met het afleren en het loslaten van ongezonde producten te eten. Zo mag je bijvoorbeeld groenten, vis, schaaldieren, magere producten, gevogelte, kwark, eieren, tofu en zoetstoffen eten, maar moet je vruchtensap, fruit, snoep, brood, vet vlees, aardappelen, rijst en volle zuivelproducten laten staan. Na een tijdje mag je een aantal van de ‘ongezonde producten’ wel weer eten. Dit is fase 2 en deze fase heeft als doel om af te vallen door koolhydraten te eten met een lage glycemische index (Dit is een index die aangeeft hoe snel een product het suikergehalte in je bloed kan laten stijgen). Deze koolhydraten zitten in fruit en groenten, bonen, volkorenproducten en zilvervliesrijst.

In de laatste fase is het de bedoeling dat je dat je je focust op het behouden van wat je in fase 2 hebt gedaan, oftewel je richt je op het behouden van je eetpatroon en het gewicht dat je wilt bereiken. Voordelen van het South Beach dieet is dat je de focus legt op één ding tegelijk, het weinig geld kost en je leert jezelf een gezond eetpatroon aan. Het nadeel is dat er niet echt een einde is aan dit dieet en het kan zijn dat je te weinig eet (door een tekort aan calorieën).  Dit is uiteindelijk ook de bedoeling, maar het kan geen kwaad om af en toe verzadigde vetten te eten, want deze verbeteren de cholesterolspiegel. Verzadigde vetten zitten in noten, chocolade, kaas en roomboter.


7. Weight Watchers dieet

Al een aantal jaar is dit unieke concept populair in Nederland en in 2019 voorspellen we dan ook dat deze trend zich door gaat zetten. Het bedrijf is opgericht in de jaren zestig door een New Yorkse huisvrouw die zelf aan de zware kant was. De belangrijkste pijlers van het dieet zijn de trainingssessies of coachingsmomenten, de leerboeken over gezonde voeding & beweging en een puntensysteem via de app van Weight Watchers.

Het dieet van Weight Watchers is door zijn eenvoud en ‘fun-factor’ erg stimulerend. Door middel van het SmartPoint systeem in de applicatie kun je zelf zien hoeveel ‘slechte’ en ‘goede’ dingen je eet en wat voor impact dit heeft op je dagelijkse en algemene gezondheid. Naast dit puntensysteem heb je toegang tot een community (zowel online via de app als offline via de coachingsmomenten) waar je met vragen terecht kan. Het mooie van dit dieet is dat je eigenlijk niet het gevoel hebt dat je met een dieet bezig bent, want je mag tenslotte alles eten. Echter, wordt je door middel van de SmartPoints bewust gemaakt van het feit wat je eet en drinkt. Deze punten baseert Weight Watchers op het aantal eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Kortom, dit dieet is geschikt voor personen die op een leuke manier aan hun gezondheid willen werken door middel van kennis en stimulans en met behulp van een grote community.


8. FIT methode

De FIT methode is een geschikte methode voor iedereen die zelf zoveel mogelijk de regie in handen wil hebben en van zichzelf weet dat hij of zij zelfdiscipline hoog in het vaandel heeft. Bij de FIT methode is het belangrijk dat je weet waar je staat, zodat je kan bepalen waar je naartoe wilt. Meten is weten is belangrijk bij dit dieet.

We zeiden het al even; zelfdiscipline is belangrijk, want je bent als ware je eigen coach. Mindset is één van de pijlers van de FIT methode. Je gaat door middel van het meer dan driehonderd pagina’s tellende boek aan de slag met je motivatie, gezonde gewoontes en hoe je omgaat met een dip in de motivatie. Daarnaast zijn beweging en training belangrijk, maar wordt er ook nadruk gelegd op het herstel. Dit wordt vaak vergeten na het trainen, iets wat zonde is, omdat je dan eigenlijk voor niets een inspanning hebt geleverd.

Tot slot is voeding de laatste pijler van de FIT methode. Nadat je kennis hebt opgedaan in het boek ga je zelf aan de slag met doelen die je zelf hebt opgesteld in een voedingsschema.

Al met al is de FIT methode een hele laagdrempelige manier om te beginnen met het werken aan een gezondere levensstijl. Daarmee is het geschikt voor iedereen die hier op een serieuze manier mee aan de slag wil!



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Gezondheid

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

FitMethode
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag