Verantwoord afvallen: waar let je op?

Verantwoord afvallen: waar let je op?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Afvallen gebeurt doordat je lichaam minder energie binnenkrijgt dan dat je verbrandt. Dit klinkt heel logisch, maar toch gaan er nog veel mensen de fout in bij het afvallen. Iedereen wil natuurlijk het liefste zo snel mogelijk resultaat zien, waardoor al snel wordt gekozen om vooral minder calorieën binnen te krijgen.

Het probleem is dat dit ‘crashen’ niet lang vol kan worden gehouden, je lichaam veel voedingsstoffen mist én dat het jojo-effect vaak om de hoek komt kijken. Daarnaast worden er tijdens het afvallen vaak de verkeerde dingen gegeten, waardoor je al snel een hongergevoel kunt krijgen. Wil je dus je voor langere tijd kunnen afvallen en wil je je doelen behalen, dan is het belangrijk om op een verantwoorde en gezonde manier af te vallen. In ons artikel lees je wat (snel) verantwoord afvallen precies inhoudt en waar je op moet letten.


Waar let je op als je verantwoord wilt afvallen?

Verantwoord afvallen begint allereerst met een goede voorbereiding. Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze weleens, dit geldt ook voor afvallen. Het is verstandig om te bedenken of het geschikt is om op dit moment af te vallen. Heb je bijvoorbeeld een laag BMI, ben je zwanger of geef je borstvoeding dan is het op dit moment niet verantwoord om af te vallen. Weet je niet wat je BMI is, dan zijn er op internet veel tools te vinden waarmee je je BMI kunt berekenen.


Wat wil je bereiken? Stel doelen!

Volgens is het handig om te bepalen voor jezelf wat je wilt bereiken. Als je een bepaald doel voor ogen hebt dan zul je zien dat het afvallen makkelijker gaat, omdat je ergens naartoe werkt. Zo blijf je gestimuleerd en kun je het dieet langer volhouden. Als je weet waar je staat en wat je wil bereiken is het tijd om te bepalen wat voor dieet je wilt volgen.

Er zijn erg veel verschillende diëten en elk dieet heeft weer zijn eigen aanpak. Wat voor de één een fijn dieet kan zijn, kan voor de ander misschien wel helemaal niet werken. Bedenk dus of het dieet bij je past en of de werkwijze je aanspreekt. Wil je op een verantwoorde manier afvallen dan is het belangrijk om een gezond dieet te kiezen. Er zijn helaas veel crashdiëten op de markt waarbij de calorie inname elke dag ver onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zit. Met deze crashdiëten kun je veel afvallen in korte tijd, maar er zitten helaas vooral veel nadelen aan. Tijdens het crashdieet verbrandt jouw lichaam namelijk vooral vocht en spierweefsel en geen vet. Ook zal je lichaam in de spaarstand gaan omdat je ineens veel minder binnenkrijgt dan je lichaam normaal is gewend. Als je na die tijd weer normaal gaat eten is je lichaam nog gewend aan deze spaarstand en slaat je lichaam dus juist extra vetten op. Het heeft dus uiteindelijk een averechts effect, omdat de kilo’s er al snel weer bijkomen; het jojo-effect.


Volg een gezond en gevarieerd voedingsschema

Wil je op een verantwoorde manier afvallen, dan zul je een gezond en gevarieerd voedingsschema moeten volgen. Het gaat niet alleen om het beperken van calorieën, maar het gaat er vooral om dat je een gezondere levensstijl aanleert. Zorg er daarom voor dat je een dieet kiest waarbij je gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals vitaminen, mineralen, eiwitten, vezels en gezonde vetten. Wil je liever afvallen zonder een dieet, dan is het belangrijk om een gevarieerd eetschema aan te houden dat voorzien is van deze essentiële voedingsstoffen. Een valkuil hierbij is dat veel mensen denken dat ze een gevarieerd voedingsschema hebben, maar dat het in de praktijk toch heel erg tegenvalt. Denk er maar eens over na hoe vaak je dezelfde gerechten eet of bijvoorbeeld hetzelfde ritueeltje hebt voor het ontbijt of de lunch. Probeer bijvoorbeeld eens nieuwe groenten uit, varieer in je ontbijt en kies eens iets anders dan brood tussen de middag. Het helpt enorm om een weekplanning voor jezelf te maken waarin je bijvoorbeeld afwisselt tussen vlees, vis en vegetarische maaltijden. Dit helpt jezelf om bewuster te zijn van je eetpatroon én het is ook nog eens heel praktisch omdat je precies weet wat je in huis moet halen.


Luister naar je eigen lichaam

De laatste tip om verantwoord af te vallen, is om vooral te luisteren naar je eigen lichaam. Ben je bijvoorbeeld actief geweest, merk je dat je dipje krijgt en dat je lichaam vraagt naar eten? Wees dan niet te streng voor jezelf maar neem bijvoorbeeld een gezond tussendoortje. Daarnaast mag je jezelf soms echt wel even trakteren op iets lekkers. Het werkt zelfs motiverend om jezelf af en toe te belonen met iets lekkers of bijvoorbeeld een cadeautje voor jezelf te kopen. Zo sta je stil bij wat je al hebt bereikt en zorg je dat je de motivatie kunt behouden.


Snel verantwoord afvallen

Er was net al te lezen dat crashen geen verantwoorde afvalmethode is en dat het vooral negatieve effecten heeft. Dit wil uiteraard niet zeggen dat je niet snel én verantwoord tegelijk kunt afvallen. Wil je het liefste zo snel mogelijk effect zien van je dieet, dan gaat het er met name om dat je de juiste voeding eet. Dit wil zeggen dat je met name voeding kiest die de vetverbranding stimuleert.

Eiwitten en vezels zijn voedingsstoffen die moeilijker worden verteerd door het lichaam. Je lichaam wordt hard aan het werk gezet, waardoor je vetverbranding op gang komt. Daarnaast helpt het om vaker pittig te eten. Door de pittige voeding wordt jouw lichaamstemperatuur namelijk verhoogd, waardoor je vetverbranding wordt gestimuleerd. Een andere tip is om elke dag goed te ontbijten. Als je elke dag gezond ontbijt krijgt je lichaam een seintje dat de motor op gang moet worden gezet en je lichaam dus eerder begint met vet verbranden.


Combineer je dieet met extra beweging en sport

Wil je optimaal effect van je dieet en wil je sneller resultaat zien, dan kan het enorm helpen om extra te bewegen en te sporten. Door het sporten maakt je lichaam gelukshormoontjes aan, waardoor je lekkerder in je vel zit. Daarnaast zorgt het sporten ervoor dat je minder behoefte hebt om te snacken en dat je je dieet beter kunt volhouden. Je hoeft je echt niet elke dag uit te sloven in de sportschool, maar je kunt wel net dat beetje extra lichaamsbeweging krijgen. Neem bijvoorbeeld vaker de fiets in plaats van de auto, ga een rondje lopen na het avondeten of ga met je kinderen spelen in de speeltuin.

De laatste tip om sneller af te kunnen vallen, is om verleidingen te vermijden. Zorg ervoor dat je geen ongezonde dingen in huis hebt en dat je geen grote voorraadkast hebt. Zo wordt jouw doorzettingsvermogen minder op de proef gesteld en dwalen je gedachten niet af naar de zak chips die in de kast ligt. Weet je van jezelf dat je halverwege de middag bijvoorbeeld een dipje krijgt en zin hebt in iets lekkers? Zorg dan dat je altijd voldoende gezonde tussendoortjes bij de hand hebt, zoals fruit, snackgroenten of een handje noten.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag