Hoe kun je vreetbuien tegengaan?

Hoe kun je vreetbuien tegengaan?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Bijna iedereen is er wel bekend mee: hevige vreetbuien. De zak chips uit de kast is niet genoeg, en wordt bijvoorbeeld nog vervolgd met 2 chocoladerepen en een pak koekjes. Na deze vreetbui voel je je ellendig en schuldig. Je wilt dat het stopt. Hoe komt het dat jij last hebt van vreetbuien? En wat kun je hier het beste aan doen?

Waarom iemand last heeft van een eetbui, verschilt natuurlijk per persoon. Er zijn ontzettend veel oorzaken, de een is misschien duidelijker dan de ander. De vreetbui kan een fysieke oorzaak hebben en bijvoorbeeld te maken hebben met verveling of een onregelmatig eetpatroon. Naast een fysieke oorzaak, kan er ook een psychische oorzaak schuilen. We gaan in dit artikel in op een aantal oorzaken van vreetbuien en geven hieronder tips om minder last te hebben van vreetbuien.


Weight Watchers

Weight Watchers

Helpen de onderstaande tips niet en kom je niet van vreetbuien af? Een professional kan jou misschien wel helpen. Er zijn verschillende dieet programma’s waar hulp wordt aangeboden. Weight Watchers biedt bijvoorbeeld een cursusprogramma, waar je via persoonlijke coaching geholpen wordt een gezond eetpatroon te ontwikkelen.

Ga naar Weight Watchers

Wanneer een dieet en de hieronder beschreven tips niet helpen, is het een idee om een huisarts raad te plegen voor een exacte analyse.

Fysieke oorzaken

Verveling

Heerlijk die zomervakantie, maar na een week gevuld met uitjes en leuke dingen, heb jij geen idee hoe jij je laatste 2 weken in moet vullen. Je weet gewoon even niet wat je moet doen en hebt geen afleiding. Het gevolg van geen afleiding hebben en niks doen is bijvoorbeeld een lekkere snack zien als een goede afleiding. En hoe fijn is het dan om met een zak chips en M&M’s op de bank te zitten je favoriete serie te kijken. Natuurlijk is een keer op de bank hangen niet erg, maar zodra het problematisch wordt en de buien zich herhalen, is het wellicht tijd om het roer om te gooien.

Vreetbuien kunnen dus veroorzaakt worden door verveling. Deze verveling kan bijvoorbeeld weggegeten worden. De allerbeste tip is om op zoek te gaan naar afleiding. Je kunt bijvoorbeeld tijd nemen voor je hobby’s of misschien een nieuwe hobby ontdekken. Wandelen is ook een goed voorbeeld van afleiding. Met wandelen kom je tot creatieve ideeën, die tot nieuwe ondernemingen kunnen leiden.
Tips om uit de verveling te kruipen:

  • Wandelen → wandelen zorgt er vaak voor dat je creatieve ideeën krijgt.
  • Tijd nemen voor hobby’s → Koop bijvoorbeeld een (gezond) receptenboek met creatieve en lastige recepten. Hier kun je je tijd in kwijt en vervolgens genieten van je zelfgemaakte gerecht.
  • Maak een lijstje met dingen die je altijd al hebt willen doen, maar geen tijd voor hebt gehad. Maak het waar! → Dit zorgt er allereerst voor dat je uit je comfortzone komt. Ook zal de verveling afnemen, omdat je een nieuwe bezigheid hebt. De kans dat je vreetbuien afnemen is groot, omdat je minder last hebt van verveling.

Onregelmatig eetpatroon

Bij een vreetbui door een onregelmatig eetpatroon, is het vaak zo dat je te weinig eet. Mensen die net aan het diëten zijn of het erg druk hebben met werk of andere activiteiten, vergeten vaak regelmatig te eten. In tegenstelling tot verveling ben je op je werk te druk bezig met zaken. Hierdoor ben je bijvoorbeeld sneller geneigd je lunch of koffiepauze over te slaan. Omdat je maaltijden overslaat, krijg je door een tekort aan bouwstoffen last van vermoeidheid. Deze vermoeidheid kan zorgen voor trek in snacks. Je natuurlijke hormoon dat normaal het signaal afgeeft dat je vol zit, verzwakt. Wanneer je aan je snack bent begonnen, krijgt je lichaam een signaal van het tekort aan voedingsstoffen. Hierdoor ga je meer snacken en kom je in je vreetbui terecht. Op dit moment is het moeilijk te stoppen.

Een overmatig eetpatroon voorkomen of oplossen, is niet altijd makkelijk. Je zit in het patroon en zal hieruit moeten komen door een aantal aanpassingen. Soms is een kleine aanpassing al genoeg, zoals het toevoegen van gezonde/voedzame tussendoortjes. Helaas is het ook wel eens zo dat er grotere aanpassingen nodig zijn, en het verstandig is je hele eetpatroon aan te passen. Je kunt zelf proberen om van je onregelmatige eetpatroon af te komen, maar je kunt bijvoorbeeld ook een dieet gaan volgen. Er worden verschillende diëten aangeboden op onze site.

Tips om een onregelmatig eetpatroon te voorkomen

  • Neem belegde broodjes mee naar werk. Hierdoor ben je geen tijd kwijt aan de lunch en kun je tijdens je lunch doorwerken.
  • Wanneer je gewicht wilt verliezen, en zelf geen goed eetpatroon kunt ontwikkelen, is het een aanrader om een dieet te volgen.
  • Neem gezonde/voedzame tussendoortjes. Denk aan: noten, peulvruchten, volkoren crackers, havermout.

Psychische oorzaken

Een dip hebben

Dit is een veel voorkomende oorzaak van vreetbuien. We noemen mensen die het eten als troostvoer beschouwen ook wel de emotie-eter. Je wilt graag je vreetbuien tegengaan, maar zo makkelijk gaat het niet. Bij jou komen de buien steeds terug, wat je ook probeert. Frustrerend, want de mensen om je heen lijken geen last te hebben van vreetbuien. Vreetbuien kunnen veroorzaakt worden door onverwerkte emoties. Het eten van een lekker hapje zorgt voor een gelukkig gevoel of een afleiding. Tijdens het eten van die lekkere chocoladereep, hoef je even niet te denken aan de situatie waar je in zit, of over dat opgekropte gevoel die je maar niet kwijt kan. Je wilt het lege gevoel in je buik op vullen met voedsel. Na je vreetbui, krijg je vaak spijt van alles wat je naar binnen hebt gewerkt. Je kunt vervolgens jezelf strengere sancties opleggen. Een voorbeeld kan zijn om jezelf voor een bepaalde tijd al het lekkere voedsel te verbieden. Je zult merken dat je verlangen naar dit voedsel alleen maar meer wordt, en het frustrerende gevoel terugkomt. We vinden het vaak moeilijk om uit een dip te komen en sluiten ons vaak af van de buitenwereld.

Vreetbuien door een dipje kunnen opgelost worden door afleiding. Afleiding zorgt ervoor dat je niet in je dip blijft hangen. Wanneer je geen afleiding hebt, denk je vaak té veel na over dingen en kom je constant terug in de dip. Ook is het belangrijk je hart te luchten. Het kan tegenstrijdig gaan werken, als je je emoties opkropt. Vind je het moeilijk om met familie of vrienden over je gevoel te praten? Een psycholoog is deskundig op dit gebied en kan jou waarschijnlijk op de beste manier helpen.

Hoe moeilijk het ook is, tip nummer 1 blijft: ga op zoek naar afleiding!


Een aantal suggesties voor effectieve afleidingen tijdens een dip

  • Een kleine wandeling om je hoofd leeg te maken, werkt ontzettend goed. Bij een milde vorm van depressie wordt beweging voorgeschreven. Wandelen is ontzettend effectief. Uit onderzoek is daarnaast gebleken dat lopen effectiever kan zijn dan andere sporten of medicaties.
  • Leuke dingen doen met vrienden of vriendinnen. → Een concert, museum of beurs bezoeken.
  • Praat met iemand over je gevoel. → Het opkroppen van je gevoelens zorgen vaak voor een vreetbui. Je hoofd leegmaken is vaak effectief. Probeer te praten over je gevoelens. Dit kan met vriendinnen zijn, maar een psycholoog die deskundig is op dit gebied kan jou misschien verder helpen.
  • Zing! → Ook al zorgt jouw stem niet voor uitverkochte zalen, zingen is het hulpmiddel om je hoofd leeg te maken. Schreeuw alle uithalen van Adele mee en zeker weten dat jij je na deze zang-sessie opgelucht voelt.

Vreetbuien door een geluksmomentje

Natuurlijk hoeft een vreetbui geen negatieve oorzaak te hebben. Geluksmomentjes zijn ook vaak dé reden om te genieten. Lekker eten doen we dan ook vaak om iets te vieren, neem bijvoorbeeld je verjaardag. Het kan zijn dat je eindelijk die leuke job hebt gekregen of je een uitstekend resultaat hebt behaald op je laatste tentamen. In dit geval ga je zeker geen radijsjes zitten eten, het is tijd voor taart! En terecht ook, want taart is nu eenmaal hét middel om iets te vieren.

Het is wel belangrijk dat we niet in deze spirit blijven hangen en je voedingspatroon er niet onder gaat lijden. Wanneer jij weet van jezelf dat je geneigd bent om hierin te blijven hangen en je eetpatroon er onder lijdt, kun je bijvoorbeeld je geluksmomentje op een andere manier vieren.

Tips om je geluksmoment op een andere manier te vieren:

  • Ga iets leuks doen; naar de bioscoop of een concert bijvoorbeeld
  • Koop iets leuks voor jezelf, zoals een spelcomputer, een nieuwe game of nieuwe outfit . Wanneer je terug wilt gaan naar dit geluksmoment, hoef je niet een stuk te taart te eten, maar kun je gewoon je nieuwe outfit aantrekken!
  • Picture the moment! Hou een fotoshoot met vrienden of vriendinnen. Wanneer je de foto’s later ziet, word je weer terug gebracht naar dit fijne moment.

Als er iets te vieren valt, is het belangrijk om van dit moment te genieten! Verstandig is wel, om erop te letten dat het eten van taart en andere snacks niet té vaak gebeurd en je eventueel je porties kunt verminderen.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag