Afvallen door minder suiker te eten, hoe pak je dat aan?

Afvallen door minder suiker te eten, hoe pak je dat aan?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Afvallen door minder suiker te eten is een van de meest effectieve manieren om je ideale streefgewicht te bereiken. Suiker is namelijk maar een naar goedje. Geraffineerde suikers wel te verstaan. Het verschil tussen geraffineerde suikers en natuurlijke suikers en hoe je het dan aanpakt, dat afvallen door minder suiker te eten, ontdek je in onderstaand artikel!


De zin en onzin van suiker

“Suiker is verslavender dan cocaïne. Alle welvaartsziektes van de laatste jaren zijn er omdat overal suiker aan toegevoegd wordt. Door suiker wordt de bevolking onder controle gehouden…” – zomaar een aantal zaken die de ronde doen over suiker. We zijn geen wetenschappers of doktoren, maar dat het een verband houdt met het ander lijkt ons niet zo vreemd. Suiker was tot de Gouden Eeuw een luxe product, slechts voor handen voor de welgestelden.

Door de handel tussen het Westen en het Oosten kwam suiker meer in the picture en vandaag de dag is een suikervrij dieet volgen haast onmogelijk. Want vrijwel overal zit suiker in: brood, frisdrank en vleeswaren. Met alle gevolgen van dien…
Maar is het dan geheel onmogelijk om een suikervrij dieet te volgen vandaag de dag? Nee. Althans, het ligt er aan over welke soort suiker je praat. Voordat we daar verder op in gaan hebben we hier eerst 3 diëten voor je die je helpen afvallen door minder suiker te eten.


20 Dagen Suikervrij

20 Dagen Suikervrij

In een artikel als dit kan het 20 Dagen Suikervrij Dieet natuurlijk niet ontbreken. Met het 20 Dagen Suikervrij Dieet leer je om verstandigere keuzes te maken als het om voeding gaat en ga je met behulp van de dagplanningen en lekkere recepten aan de slag om de kilo’s er af te werken. Zo zet je in 20 dagen tijd de stap naar een gezonder voedingspatroon en werk je overtollig vet weg als sneeuw voor de zon.

Start met afvallen met het 20 Dagen Suikervrij dieet
Jasper Alblas

Jasper Alblas

Bij het Jasper Alblas Dieet draait het vooral om het beperken van veel koolhydraten in je voeding. Deze bevatten namelijk vaak veel suikers. In het 7×7 afslank receptenboek van Jasper vind je tal van lekkere recepten voor gezonde maaltijden waar veel minder suiker in is verwerkt. Door het volgen van de weekmenu’s zal je dan ook niet alleen gewicht verliezen, maar je ook snel fitter en energieker voelen.

Bekijk alle producten en diëten van Jasper Alblas
PuurFiguur

PuurFiguur

Het Puur Figuur Dieet brengt je terug naar de basis: eerlijke en natuurlijke producten. Bewerkte voeding (met dus vaak veel suikers) verstoort de hormoonbalans in je lichaam. Hierdoor kom je aan en heb je minder energie. Door je lichaam weer te voorzien van de juiste brandstof (minder toegevoegde chemicaliën, zoetstoffen en zout) breng je de hormoonbalans in je lichaam weer op orde waardoor je zal afvallen en je weer meer energie zal hebben. De weekmenu’s zijn uitgerust met tal van heerlijke recepten waardoor het absoluut geen straf is dat je het met minder suiker zal moeten doen tijdens dit dieet.

Doe mee met het PuurFiguur programma

‘Goede en slechte suikers’

Wanneer men spreekt over suikervrij eten, een suikervrij dieet of afvallen door minder suiker te eten heeft men het feitelijk altijd over de ‘slechte’ soort suiker: geraffineerde suikers. Dit is ook de soort suiker waar we in het begin over spraken. Over de verslavende en ongezonde werking die het op ons lichaam heeft. Aangetoond is dat een overvloed aan geraffineerde suikers kan zorgen voor:

  • een verslechterd slaappatroon
  • hyperactief gedrag
  • depressie
  • huidproblemen
  • kanker
  • hart- en vaatziekten
  • gaatjes in je tanden
  • diabetes
  • obesitas
  • en tal van overige typische westerse ziektes

We pretenderen absoluut niet alle wijsheid in pacht te hebben, maar het is frappant te noemen dat vandaag de dag alle kinderen ADHD hebben. Jaarlijks duizenden mensen sterven aan kanker en hart- en vaatziektes. En dat bijna de helft (49,2%) van alle Nederlanders boven de 18 jaar te maken heeft met overgewicht(!!).

Heeft dat dan daadwerkelijk niets te maken met de wijze waarop we vandaag de dag aan ons voedsel komen? Dat we tegenwoordig allemaal de supermarkt bezoeken waar alle bewerkte voeding netjes voor ons in de schappen is gelegd zodat we het alleen maar hoeven op te rapen en af te rekenen in plaats van bij de lokale groenteman, slager en visboer onze producten halen, zoals het vroeger ging? Vroeger in de zin van ‘een kleine eeuw’ geleden. Toen waren al deze typische westerse ziektes er nog niet. In ieder geval niet zo en masse zoals ze momenteel vertegenwoordigd zijn. Gelukkig zie jij dat ook in. Anders las je immers niet dit artikel over afvallen door minder suikers te eten.

En dat brengt ons bij de natuurlijke suikers. Want daar maken de bovengenoemde diëten wél gebruik van. Natuurlijke suikers zijn namelijk juist goed voor je in tegenstelling tot de geraffineerde suikers die bovengenoemde ziektes (kunnen) veroorzaken. Mits je ze tot je neemt met mate tenminste.

Je vindt ze in tal van natuurlijke producten zoals groenten en fruit. Deze suikers bevatten langzame koolhydraten en zijn een belangrijke bron van energie voor je lichaam. Een suikervrij dieet volgen of minder suiker eten om af te vallen heeft dus vrijwel nooit te maken met deze suikers, maar eigenlijk altijd met de geraffineerde suikers die je vermomd op verpakkingen kan tegen komen als:

  • suiker
  • dextrose
  • glucose
  • glucosestroop
  • fructose
  • fructosestroop
  • sacharose
  • sucrose
  • siroop
  • en 1001 andere benamingen die de voedingsindustrie gebruikt voor geraffineerde suikers

Conclusie: wees wijs en laat je begeleiden

Tenzij je zin hebt om in de supermarkt elke verpakking van onder tot boven door te gaan spitten is het wijs om een dieet te volgen waarbij je zelf niet (of weinig) hoeft na te denken over de producten waar geraffineerde suikers in zitten.

De hierboven benoemde diëten hebben het meeste werk al voor je gedaan en door het dieet te volgen wordt het feitelijk kinderspel om af te vallen door minder suikers tot je te nemen. Ze maken veelvuldig gebruik van producten met natuurlijke suikers die juist goed voor je zijn en rekenen af met producten waar geraffineerde suikers aan toe zijn gevoegd. De titel van dit artikel is dan ook enigszins vertekenend. Het gaat immers niet zozeer of je teveel suiker eet, maar meer om de juiste soort suiker tot je nemen. Doe je dit structureel, dan zal je merken dat je gewicht zal gaan verliezen.

Je zal je fitter en energieker gaan voelen. Maar misschien nog wel belangrijker: je vermindert de kans op alle nare ziektes die we in dit artikel beschreven hebben. Een lijf wat op je ideale gewicht is is natuurlijk top. Maar een gezond lijf wat op je ideale gewicht is én een verminderde kans heeft op alle bekende westerse welvaartsziektes, is natuurlijk het ultieme einddoel! Het kan. Vrij eenvoudig. Door minder (geraffineerde) suikers te eten…



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag