FitMethodeFitMethode

Wat zijn de voordelen van leven zonder suiker?

Veel gezondheidsguru’s spreken zich uit tegen het gebruik van suiker. Sommigen claimen zelf; suiker is vergif! Heftige uitspraken, die ons allemaal doen twijfelen aan ons eetpatroon. Deze guru’s raden je aan om geen suiker, of in ieder geval zo weinig mogelijk suiker te eten. Maar is dat eigenlijk wel mogelijk? We kunnen alvast verklappen dat dat erg lastig is. Het heeft echter wel voordelen om niet te veel suiker binnen te krijgen. Wat dan die voordelen zijn en hoe je je eetpatroon hierop aanpast, vertellen we in dit artikel.


Is suikervrij leven mogelijk?

Compleet leven zonder suiker is vrijwel onmogelijk. Voor een gezond eetpatroon heb je namelijk ook fruit, granen, zuivel en groente nodig en deze bevatten ook suiker. Binnen een gezond voedingspatroon hoort dus ook zeker het binnenkrijgen van suiker.

Met een suikervrij dieet wordt vaak het eten van zo weinig mogelijk toegevoegde suikers bedoeld. Toegevoegde suikers in bijvoorbeeld sauzen, koekjes of drankjes zijn echter niet gezonder of ongezonder dan suiker dat van nature in bijvoorbeeld fruit aanwezig is. Je lichaam behandelt alle verschillende soorten suiker namelijk hetzelfde. Het verschil is echter dat een stuk fruit gezonder is dan bijvoorbeeld een koekje, doordat het stuk fruit belangrijke voedingsstoffen bevat, zoals vitamines, vezels en mineralen. Deze belangrijke voedingsstoffen vind je vrijwel niet in bijvoorbeeld een koekje.

Doordat producten met veel toegevoegde suikers je vaak alleen energie opleveren, maar niet de belangrijke voedingsstoffen die je nodig heeft, is het gezonder om hier niet te veel van te eten. Dit betekent echter niet dat het vervolgens gezond is om dan heel veel stuks (meer dan twee stuks per dag) fruit te gaan eten. In suiker, dus ook suiker in fruit, zitten namelijk heel veel calorieën. Zoals gezegd maakt het voor de verwerking in ons lichaam niet uit wat voor suiker je binnenkrijgt, je lichaam verwerkt al deze soorten suiker op dezelfde manier. Beperk dus ook je suikerinname van producten die van nature suiker bevatten.


Stiekeme suikers

Suiker heeft in vele producten ‘schuilnamen’ waardoor je soms niet doorhebt dat een product suiker bevat. Kijk maar eens op etiketten van de producten die in je keukenkastje staan naar de volgende namen. Veel ingrediënten die eindigen op ‘ose’, zoals glucose, fructose, dextrose of lactose, zijn een ander woord voor suiker. Ook zijn producten die eindigen op stroop of siroop, zoals agavesiroop, of ahornsiroop, niets anders dan vloeibaar suiker. Dit geldt trouwens ook voor honing. Daarnaast zijn alle ingrediënten die op ‘suiker’ eindigen, zoals kristalsuiker of rietsuiker, natuurlijk gewoon suiker. Dit zijn dus allemaal verschillende namen voor iets wat voor je lichaam dus precies hetzelfde is.


Voordelen van minder suiker eten

Hoewel compleet suikervrij leven dus vrijwel onmogelijk is, heeft minder suiker eten wel degelijk voordelen. Hieronder vertellen wat de voordelen zijn van het eten van minder (toegevoegde en van nature aanwezige) suikers.

Vervangen door voedingsproducten met meer voedingswaarde
Wanneer je minder suiker gaat eten, ga je automatisch zoeken naar een andere manier om je calorieën binnen te krijgen. Vervang je de suikerhoudende producten die je normaal eet door producten die een hogere voedingswaarde hebben, dan eet je dus veel gezonder. Vanzelfsprekend heeft dit grote voordelen voor je lichaam, doordat je meer mineralen, vezels en vitaminen binnenkrijgt. Hierdoor kun je je energieker gaan voelen, wordt je afweersysteem beter, waardoor je minder snel ziek wordt en je kunt je ook psychisch beter gaan voelen. Dit is dus niet het geval omdat suiker dit effect op je lichaam heeft, maar omdat betere voedingsstoffen binnenkrijgen dit effect op je lichaam heeft.


Minder calorieën eten

Producten met suiker bevatten veel calorieën. Wanneer je deze producten vervangt door producten die minder suiker bevatten, krijg je dus minder calorieën binnen. Je kunt dan dus vaak meer op een dag eten, terwijl je dezelfde hoeveelheid calorieën binnenkrijgt.

Minder kans op gaatjes

Als je op veel verschillende momenten per dag suikerhoudende producten binnenkrijgt, dan maakt dit een grote aanslag op de gesteldheid van je gebit. Iedere keer wanneer je suiker binnenkrijgt, zetten de bacteriën dit om in zuren, wat tot tandbederf kan leiden. Als je dus minder suiker eet, leidt dit uiteindelijk tot een beter gebit met een minder grote kans op gaatjes.

Afvallen door te drinken

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je veel suikerhoudende dranken drinkt, je hierdoor niet minder gaat eten. Echter zitten er in suikerhoudende dranken wel veel calorieën. Doordat je deze calorieën drinkt, in plaats van kauwt, heb je veel minder goed door dat je het binnenkrijgt. Hierdoor voel je je minder gauw vol. Veel mensen krijgen dus teveel calorieën op een dag binnen, doordat ze teveel suikerhoudende dranken drinken. Hierdoor kom je aan.

Wanneer je dus stopt met het drinken van suikerhoudende dranken als frisdranken, sapjes of thee met suiker, dan zul je dus al deze ongemerkte suikers (en dus calorieën) niet meer binnenkrijgen. Hierdoor kun je dus zonder er heel veel moeite voor te doen afvallen. Hoe je nog meer kunt afvallen door minder suiker suiker te eten, kun je hier lezen. Of lees hier meer over het suikervrije dieet.

Hoe eet ik zo weinig mogelijk suiker?

Wat ten eerste al een groot verschil kan maken is het kijken naar de suikers die jij al drinkend binnenkrijgt. Drink je overdag veel sapjes of frisdrank, vervang dit dan door water en thee (zonder suiker). Dit is een relatief makkelijke verandering, die je ongemerkt veel suikers (en dus calorieën) zal besparen. Wanneer je regelmatig een biertje of cocktail drinkt ‘s avonds, krijg je ook ontzettend veel suiker binnen. Probeer dus ook je alcoholinname te beperken.

Vervolgens kun je per eetmoment kijken waar je de meeste suikers door binnen krijgt. Ontbijt je ‘s ochtends met cruesli, vervang dit dan door muesli. Wanneer je broodjes met zoet beleg neemt, vervang dit dan door hartig beleg.


Ook via je tussendoortjes krijg je vaak ongemerkt veel suikers binnen. Dat er in koekjes, cake en snoep veel suiker zit, wist je natuurlijk al lang. Maar ook ogenschijnlijk gezonde tussendoortjes als mueslirepen en ontbijtkoek bevatten heel veel suiker. Vervang dit dus bijvoorbeeld door een handje ongezouten noten, een stuk fruit (maar dus niet te veel, houd het op 2 stuks per dag), rauwkost of een rijstwafel of volkorencracker met bijvoorbeeld humus of groentespread.

Als je normaal gesproken voor je avondeten veel met pakjes en zakjes kookt, kan het een enorm verschil maken qua suikerinname als je nu sauzen en soepen zoveel mogelijk zelf maakt. Dit hoeft helemaal niet moeilijker te zijn of meer tijd te kosten dan wanneer je met pakjes en zakjes kookt. Ook wordt het tijd om kant-en klaar maaltijden te skippen, want hier worden ook vaak veel suikers aan toegevoegd. Neem dus ‘s avonds de tijd om een lekkere en gezonde maaltijd te koken, dat zal je uiteindelijk veel onnodige suikers besparen.


BodyBody

Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Eten & drinken Afvallen

Copyright Dik.nl 2018 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit