10 voorbeelden van vezelrijk voedsel

10 voorbeelden van vezelrijk voedsel

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Tegenwoordig zijn we veel bezig met ons voedingspatroon. We vinden het belangrijk om gezond te blijven eten en goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Er is veel te lezen over een gezond voedingspatroon. Zo wordt er bijvoorbeeld aangeraden om elke dag voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen te krijgen. Helaas blijkt dat veel mensen het nog weleens lastig vinden om voldoende vezels te eten.

Het eten van van voldoende vezels is erg belangrijk voor je gezondheid. Er wordt daarom niet voor niets aangeraden om per dag ongeveer 30 tot 40 gram vezels te eten. Daarnaast kan het eten van vezels enorm voordelig zijn tijdens het afvallen, omdat je lang een verzadigd gevoel hebt. In ons artikel lees je welke voordelen het eten van vezels heeft en welke vezelrijke producten je het beste kunt kiezen in de supermarkt.


Voordelen van vezelrijk eten

Vezels zijn delen van planten die niet of slechts deels door je lichaam kunnen worden verteerd. Vezels bestaan dus uit twee verschillende soorten. Er zijn namelijk oplosbare vezels en niet oplosbare vezels. Oplosbare vezels komen meestal in plantcellen voor, kunnen de darmwerking stimuleren en je cholesterol verlagen. Niet oplosbare vezels komen vooral in celwanden van plantcellen voor en nemen vooral vocht op. Niet oplosbare vezels zorgen met name voor een goede stoelgang. In een gezond voedingspatroon is het belangrijk dat je van beide vezels voldoende binnenkrijgt.

Niet voor niets wordt er geadviseerd dat je voldoende vezels moet eten elke dag. Vezels zijn namelijk erg gezond en hebben veel voordelen. Allereerst zorgen vezels ervoor dat je lang verzadigd blijft. Als je de dag met een vezelrijke maaltijd begint, zul je merken dat je lang een vol gevoel houdt. Een ander voordeel is, dat het eten van vezels het afvalproces kan ondersteunen. Vezelrijk voedsel helpt namelijk om je spijsvertering op gang te houden en deze producten bevatten vaak minder calorieën dan soortgelijke producten met minder vezels.

Een derde voordeel is, dat vezels onze darmen gezond houden. Als je de gewoonte houdt om elke dag voldoende vezels te eten, dan zul je al snel merken dat je een betere stoelgang krijgt, geïrriteerde darmen zult voorkomen en dat je stofwisseling op peil wordt gehouden.


Verander jezelf in 12 weken met het Body&Fit Slankplan

3 fases van 4 weken. Gevarieerde dagmenu’s, workhoutschema en superhandige tips.

  1. Lose It fase: Flink wat kilo’s kwijt raken in 4 weken.
  2. Keep Losing fase: Actief bezig met het juiste gewicht.
  3. Balance fase: Een fit gevoel en gebalanceerd voedingspatroon.

Bekijk alles over dit succesvolle Slankplan »


Voorbeelden van vezelrijke producten

Vezels zitten met name in volkoren producten, noten en zaden, groente, fruit en peulvruchten. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het eten van voldoende vezels, dan hebben we hieronder 10 voorbeelden voor je opgenoemd die boordevol vezels zitten.


– Brinta

Brinta is een uitstekende motor om je dag mee te beginnen. Brinta bestaat uit 100% volkoren granen en zorgt ervoor dat je lang een vol gevoel houdt. Als je elke dag Brinta eet dan kan het misschien een beetje gaan vervelen. Je kunt daarom af en toe eens afwisselen met bijvoorbeeld havermout, muesli of speltpannenkoeken.


– Havermout

Havermout zou eigenlijk in elk keukenkastje moeten staan. Havermout zit namelijk vol met natuurlijke en gezonde vezels en is ook nog eens glutenvrij. Begin de dag bijvoorbeeld met havermout, yoghurt en een stuk fruit, gooi een beetje havermout door je fruitsmoothie of doe wat havermout door je bananenpannenkoeken beslag.


– Volkorenbrood

Volkorenbrood wordt gemaakt van hele graankorrels, waardoor het gezond is voor je darmen en je spijvertering. Aangezien volkorenbrood wordt gemaakt van de hele graankorrel bevat deze broodsoort ook de meeste vitamines, mineralen en voedingsvezels. Daarnaast zorgt volkorenbrood ervoor dat je langdurig een vol gevoel hebt, waardoor je minder de behoefte hebt om te gaan snoepen.


– Gedroogde vruchten

Andere voorbeelden van producten vol voedingsvezels zijn gedroogde vruchten, zoals pruimen, abrikozen, dadels, krenten, rozijnen en vijgen. Ondanks het drogen van het fruit, behoudt het gedroogde fruit nog voldoende vezels, mineralen en vitaminen. Daarnaast is gedroogd fruit goed voor de stoelgang, Kies bijvoorbeeld voor gedroogd fruit als tussendoortje of doe wat gedroogd fruit door de yoghurt.


– Fruitsmoothie

Fruit zit niet alleen vol vitaminen, maar bevat ook veel vezels. Het is daarom een aanrader om elke dag twee stuks fruit te eten. Sinaasappels, peren, mango, appel (met schil) en bessen zitten vooral boordevol voedingsvezels. Kies daarom eens voor een gezonde fruitsmoothie als ontbijt of lunch en voeg een handje spinazie en havermout toe.


– Noten

Noten zitten vol met gezonde vetten en voedingsvezels. Heb je zin in een tussendoortje, kies dan voor een handje noten. Noten die veel vezels bevatten, zijn pistachenoten, macadamia, amandelen en hazelnoten. Door noten blijf je lang vol zitten en krijg je gezonde vezels, mineralen, vitaminen en eiwitten binnen. Let er wel op dat je niet door blijft snoepen en dat je stopt na één of twee handjes. Een handje noten bevat namelijk al behoorlijk wat calorieën.


– Quinoa

Quinoa wordt ook wel eens een superfood genoemd. Dit komt omdat het boordevol eiwitten, vezels en mineralen zit. Quinoa past perfect binnen een (glutenvrij) dieet, is gezond voor de bloeddruk en door het eten van quinoa kun je minder trek krijgen in zoete en ongezonde tussendoortjes.


– Boekweit

Boekweit lijkt erg op graan, maar dat is het niet want het is eigenlijk een fruitzaad. De driehoekige zaadjes zitten vol met gezonde voedingsstoffen, bevatten veel vezels én zijn glutenvrij. Je kunt boekweit gebruiken in een salade, als vervanger van rijst of maak met boekweitmeel heerlijke pannenkoeken.


– Bonen & peulvruchten

Het is erg gezond om voldoende bruine bonen, kikkererwten, kidneybonen, linzen en peultjes te eten. Deze producten zitten namelijk vol met vezels, eiwitten, ijzer en vitamine B1. Een ander voordeel aan bonen en peulvruchten is, dat ze vaak al kant-en-klaar in blikken of potten te koop zijn. Zo kun je ze dus snel klaarmaken, omdat je ze alleen hoeft op te warmen. Voor je gezondheid maakt het tevens niet uit als je deze variant kiest, maar let er wel op dat er niet teveel zout aan toegevoegd is.


– Groene bladgroenten (spinazie, andijvie, kool enz.)

Groene bladgroenten verschijnen eigenlijk veel te weinig op ons bord. Daarnaast kiezen de meeste mensen vaak voor dezelfde groenten, zoals spinazie, andijvie en sla. Ga daarom eens naar de supermarkt en kies een groene groente waar je misschien niet zo snel aan denkt, zoals paksoi, snijbiet, raapsteel, andere soorten sla of waterkers.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Body&Fit
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag