Wat is het yoghurt dieet?

Wat is het yoghurt dieet?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Het yoghurt dieet is de laatste jaren enorm populair geworden. De naam verklapt het natuurlijk al een beetje… het is een dieet waarbij yoghurt de hoofdrol speelt. Met het yoghurt dieet kun je in korte tijd veel kilo’s verliezen. Dit komt omdat je elke dag veel minder calorieën binnenkrijgt dan je normaal gewend bent. Het yoghurt dieet is dus vooral gericht op de korte termijn en is niet een aanrader om blijvend gewicht te kunnen verliezen. Ben je benieuwd wat het yoghurt dieet precies inhoudt? Dan kun je hieronder verder lezen.

Wil je liever een dieet volgen waarbij je blijvend gewicht kunt verliezen én yoghurt kunt blijven eten? Dan hebben we hieronder twee diëten voor je op een rijtje gezet, waarbij yoghurt en andere zuivel gewoon op het programma staan.


MakkelijkAfvallen

MakkelijkAfvallen

Bij dit dieet gaat het erom dat je de inname van koolhydraten beperkt en deze inwisselt voor eiwitten en gezonde vetten. De verhoudingen bij dit dieet zijn ongeveer 20% koolhydraten, 50% eiwitten en 30% gezonde vetten. Het dieet werkt met vaste weekmenu’s waarin 6 eetmomenten per dag worden ingelast. Yoghurt bevat veel eiwitten en is dus uitstekend te combineren met dit dieet. Op de website van MakkelijkAfvallen worden daarnaast veel lekkere recepten gedeeld met yoghurt of kwark. Als je het dieet bestelt ontvang je een koolhydraatarm 50 dagen programma, dagmenu’s, boodschappenlijstjes en leuke extra’s.

Bestel het Koolhydraatarm 50 dagen programma
Weight Watchers

Weight Watchers

Wil je zelf bepalen wat je eet en geen strenge beperkingen hebben tijdens het dieet? Dan is Weight Watchers een goede keuze voor jou. Ben je bijvoorbeeld een echte yoghurt-fan dan kun je tijdens dit dieet gerust je dagelijkse portie yoghurt blijven eten. Het gaat er bij Weight Watchers om dat je elke dag onder het totaal aantal punten blijft. Elke maaltijd en elk product krijgt namelijk een bepaald aantal punten (Smart Points) waardoor je precies kunt bijhouden hoeveel je elke dag mag. Je kunt je puntentotaal bijhouden in de handige Weight Watchers app. Ook kun je in de app bijhouden hoeveel beweging je krijgt, vind je lekkere en gezonde recepten én kun je onder het kopje ‘connect’ tips, advies en vragen delen met andere gebruikers.

Ga naar Weight Watchers

Afvallen met yoghurt

Om meteen maar met de deur in huis te vallen… Met het yoghurt dieet eet je niet alleen maar yoghurt. Ondanks de naam bestaat het yoghurt dieet dus ook uit andere voedingsmiddelen, maar is yoghurt uiteraard wel het belangrijkste ingrediënt. Het yoghurt dieet is over komen waaien uit Amerika en is nu vooral populair onder vrouwen. Als je het dieet volgt dan eet je verspreid over de dag ongeveer twee liter yoghurt. Je eet een bakje yoghurt bij iedere maaltijd en je eet yoghurt als tussendoortje. Daarnaast eet je behalve yoghurt lichte en caloriearme maaltijden.


Yoghurt zorgt voor minder trek

Het yoghurt dieet gaat erom dat je minder trek krijgt in ongezond eten als je elke dag veel yoghurt eet. Je eet met dit dieet elke dag veel minder calorieën dan normaal en vult dit eigenlijk voor een groot gedeelte op met yoghurt. Het eten van veel yoghurt zorgt ervoor dat je hongergevoel wordt gestild en dat je minder hunkert naar ongezonde tussendoortjes. Aangezien je elke dag behoorlijk wat minder calorieën binnenkrijgt, wordt het yoghurt dieet ook wel gezien als crashdieet.

Er zijn verschillende varianten van het yoghurt dieet. Zo is er ook een yoghurt dieet waarbij je afwisselt tussen één dag enkel yoghurt eten en de volgende dag een gezond en normaal voedingsschema aanhouden. Bij andere varianten volg je meestal een licht eetschema en staat er elke dag vooral yoghurt op het programma.


Voordelen en nadelen van het yoghurt dieet

Er zijn zowel voordelen als nadelen op te noemen aan het yoghurt dieet. Een voordeel aan het yoghurt dieet is, dat yoghurt veel eiwitten bevat. Door deze eiwitten kun je gemakkelijker je hongergevoel onderdrukken en blijf je langer vol zitten. Doordat yoghurt goed verzadigd heb je minder trek in ongezonde tussendoortjes en blijft je bloedsuikerspiegel stabiel. Het eten van veel eiwitten zorgt ook voor een goede opbouw en herstel van je spieren.

De belangrijkste reden waarom mensen echter het yoghurt dieet willen volgen is, omdat je in korte tijd veel kunt afvallen. Het aantal calorieën wordt elke dag behoorlijk beperkt waardoor je veel meer verbruikt dan dat je binnenkrijgt. Zo kun je dus binnen één week tijd wel drie kilo afvallen. Wil je graag aan het einde van de week bijvoorbeeld in je mooie cocktailjurkje passen, dan zou het yoghurt dieet goed kunnen werken.


Niet geschikt op blijvend gewicht te verliezen

Wat veel diëters helaas over het hoofd zien, is dat het yoghurt dieet niet geschikt is om blijvend gewicht te verliezen en dat er toch ook heel wat nadelen aan kleven. Allereerst was namelijk net al te lezen dat het yoghurt dieet een crashdieet is.

Het lijkt veelbelovend omdat je in korte tijd veel gewicht verliest, maar er zitten toch echt vooral nadelen aan een crashdieet. Een crashdieet zorgt ervoor dat je veel minder calorieën binnenkrijgt dan normaal. Je lichaam moet hieraan wennen en zal zuinig omgaan met de geringe voedingsstoffen die je lichaam binnenkrijgt. Tijdens het crashdieet gaat je lichaam dus op de spaarstand staan. Wanneer je stopt met het dieet en weer gaat eten volgens je normale voedingsschema is je lichaam echter nog steeds gewend aan deze spaarstand. Je lichaam wil daarom nog steeds extra voedingsstoffen opslaan, waardoor je al snel extra kilo’s aankomt. Het is dan ook niet zo gek dat sommige mensen zelfs zwaarder worden na het dieet dan dat ze voor die tijd waren. Wil je dus blijvend afvallen en werken aan een lange termijn resultaat, dan is het yoghurt dieet geen geschikt dieet om te volgen.


Geen gezond dieet

Het yoghurt dieet valt vanwege het beperkte eetschema niet onder het rijtje gezonde diëten. Een ander nadeel aan het yoghurt dieet is, dat je vooral yoghurt eet en dat je dus al snel een tekort hebt aan andere belangrijke voedingsstoffen. Ook kun je je sneller moe en futloos voelen tijdens het dieet, waardoor je het dieet minder goed vol kunt houden. Wil je een dieet volgen waarbij je wel blijvend gewicht kunt verliezen, dan is een suggestie om een eiwitrijk dieet te volgen.


Voorbeeld dagschema’s van het yoghurt dieet

Ben je benieuwd wat je elke dag mag eten met het yoghurt dieet? Dan zie je hieronder twee voorbeelddagen van het yoghurt dieet. Tussen het ontbijt en de lunch en de lunch en het avondeten kun je als tussendoortje yoghurt nemen. Ja…nog meer yoghurt! Zorg ervoor dat dit vetarme of magere yoghurt is en dat je zoveel mogelijk probeert om naturel yoghurt te nemen in plaats van yoghurt met een smaakje.
Voorbeelddag 1
Ontbijt:
– magere yoghurt met tarwezemelen
– kopje thee of koffie

Lunch:
– gebakken of gewokte groenten met zalm
– kom vetarme yoghurt met vers fruit
Diner:
– salade met ei en een yoghurtdressing
– kleine kom soep
– kom magere yoghurt met vers fruit

Voorbeelddag 2
Ontbijt:
– grapefruit of sinaasappel
– kom magere yoghurt

Lunch:
– twee geroosterde boterhammen
– een ei
– kom magere yoghurt
– sinaasappel of grapefruit

Diner:
– geroosterde boterham
– bief tartaar
– tomaat
– kom yoghurt met vers fruit



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2020 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag