Waar let je op bij een tarwevrij dieet?

Waar let je op bij een tarwevrij dieet?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Tarwe zit in veel alledaagse voedingsmiddelen, zoals brood, couscous, koekjes, cake en pasta. We zijn gewend om veel van deze producten te eten. Soms eten we zelfs wel twee keer per dag brood en eten we ‘s avonds een bord pasta. Je kunt dan wel nagaan hoeveel tarwe je (ongemerkt) elke dag binnenkrijgt.

Veel mensen kiezen er daarom voor om te minderen met tarwe of een tarwevrij-dieet te volgen. Je kunt je er energieker door voelen, je kunt het afvallen stimuleren en de alternatieven voor tarwe bevatten vaak betere voedingsstoffen. Ook als je een tarwe-allergie hebt, is het handig om een tarwevrij dieet te volgen. Je wilt namelijk voorkomen om alle etiketten in de supermarkt te moeten checken. Bij het volgen van een dieet wordt er daarentegen vaak al een dagmenu voor je opgesteld en weet je precies wat je wel en niet mag. Daarnaast ontvang je vaak lekkere recepten bij een dieet, zodat je voldoende afwisseling houdt en geïnspireerd kan worden. Hieronder vertellen we waarop je moet letten bij een tarwevrij dieet en welk dieet geschikt is om te volgen.


Verander jezelf in 12 weken met het Body&Fit Slankplan

3 fases van 4 weken. Gevarieerde dagmenu’s, workhoutschema en superhandige tips.

  1. Lose It fase: Flink wat kilo’s kwijt raken in 4 weken.
  2. Keep Losing fase: Actief bezig met het juiste gewicht.
  3. Balance fase: Een fit gevoel en gebalanceerd voedingspatroon.

Bekijk alles over dit succesvolle Slankplan »


Paleo dieet

Met het Paleo dieet wordt niet alleen tarwe, maar worden alle granen vermeden. Het dieet is erop gericht om te eten, zoals onze voorouders dat deden. Het dieet zorgt ervoor dat je meer natuurlijke voeding gaat eten en bewerkte voedingsmiddelen laat staan. Moderne tarwe is vaak bewerkt voordat het in onze voeding terecht komt en verliest daarom veel van de voedingswaardes. Daarnaast bevat ons dagelijkse voedingspatroon veel kunstmatige troep, koolhydraten en suikers waar we elke dag veel van binnenkrijgen. Je let met het Paleo dieet dus vooral op de kwaliteit van je voeding en niet zozeer op hoeveel calorieën je voeding bevat.

Waar let je op?

Tarwe is een eeuwenoude graansoort en zit in veel van onze dagelijkse producten verwerkt. Tarwe wordt ook wel een cultuurgraan genoemd, omdat het verder ontwikkeld is en niet een primitief graan is.

Wat veel mensen niet weten is, dat een tarwevrij dieet niet een glutenvrij dieet is. Als je glutenvrij eet dan eet je geen tarwe, maar eet je ook geen andere granen die gluten bevat zoals spelt, rogge en bulgur. Eet je tarwevrij dan liggen veel voedingsmiddelen voor de hand die je niet mag eten. Zo zit tarwe bijvoorbeeld in pasta, brood en ontbijtproducten. Toch zitten er ook vaak (verborgen) tarwes verwerkt in andere voedingsmiddelen waarbij je het niet zo verwacht. Hierbij kun je denken aan hagelslag, vleeswaren, energierepen en ketchup. Wil je dus tarwevrij eten, dan is het belangrijk om goed de etiketten te lezen en van tevoren goed te weten wat je wel en niet mag eten. Om zeker te weten dat je tarwevrij eet, kun je bijvoorbeeld producten kiezen uit het glutenvrije schap. De glutenvrije producten zijn vaak te herkennen aan een keurmerk met een doorgestreepte aar.

Wil je tarwevrij eten dan is een goed alternatief om dit in te wisselen voor een ander graan, zoals spelt, rogge of een glutenvrij graan. Wil je liever helemaal geen brood eten, dan is het belangrijk dat je voldoende jodium binnenkrijgt. Een jodiumtekort kan voorkomen bij mensen die helemaal geen brood eten en geen zout toevoegen aan maaltijden. Daarnaast is het verstandig om voldoende groente, fruit en noten te eten, zodat je lichaam elke dag gezonde en belangrijke voedingsstoffen opneemt.


Wat mag je eten met een tarwevrij dieet?

Nu je weet dat veel van ons dagelijkse voedsel tarwe bevat, is het ook handig om te weten wat je wel mag eten. Op het begin is het misschien even wennen om boodschappen te doen en uit te zoeken waar geen tarwe in zit. Je zult vanzelf merken dat je steeds beter weet wat je wel en niet mag nemen en dat het boodschappen doen sneller gaat. Er zijn al heel wat producten op te noemen die een een gezonde vervanger zijn van tarwe. Hieronder hebben we een lijstje opgesteld van producten zonder tarwe.


Speltbrood

Dit brood is gemaakt op basis van spelt en bevat dus geen tarwe. Het wordt ook wel eens een oergraan genoemd, vanwege de hoge voedingswaarde. Speltbrood kan een alternatief zijn voor tarwebrood, maar bevat desondanks alsnog koolhydraten.


Crackers/knackebrod

Wil je tussen de middag of voor je ontbijt een cracker nemen, dan zijn er speciale tarwevrije crackers. Deze crackers bevatten geen bewerkte tarwe en zijn erg lekker om voor de afwisseling te eten.


Roggebrood

Roggebrood verzadigd erg goed en bevat veel gezonde voedingsstoffen. Er is ook roggebrood verkrijgbaar met tarwe, dus let er goed op dat het roggebrood tarwevrij is. Door de langzame koolhydraten zorgt roggebrood ervoor dat je lang een vol gevoel hebt.


Rijstwafels

Rijstwafels zijn eigenlijk altijd een goede optie om tarwerijke producten mee te vervangen. Zo kun je in plaats van brood bijvoorbeeld rijstwafels nemen. Beleg de rijstwafel met bijvoorbeeld avocado, pindakaas of hüttenkäse. Rijstwafels zijn daarnaast makkelijk om mee te nemen, lang houdbaar en ideaal als tussendoortje.


Noten

Als je een tarwevrij dieet volgt is het verstandig om voldoende noten te eten. Noten zijn een natuurlijke product en bevatten veel gezonde vetten. Kies altijd voor ongezouten noten en het liefste voor ongebrande noten. Neem walnoten, amandelen, hazelnoten, pecannoten of macadamianoten als tussendoortje of doe een handje door de yoghurt.


Quinoa

Bij een tarwevrij dieet kun je geen producten als couscous eten, daarom is het een gezond alternatief om quinoa te eten. Quinoa is glutenvrij en rijk aan vitaminen en mineralen. Maak bijvoorbeeld een maaltijdsalade met quinoa of voeg quinoa toe aan je avondmaaltijd.


Boekweit

Boekweit is een gezond alternatief voor tarwe omdat het veel vitaminen en mineralen bevat. Je kunt bijvoorbeeld boekweit pannenkoeken maken, boekweit nemen als ontbijt en je eigen brood bakken met boekweitmeel. Een ander voordeel aan boekweit is, dat het glutenvrij is.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Body&Fit
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag