Afvallen met water: hoe werkt het?

Afvallen met water: hoe werkt het?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Voldoende water drinken is gezond voor iedereen. Het voedingscentrum adviseert daarom ook dat iedere volwassene dagelijks tussen de 1,5 en 2 liter water drinkt. Het kan alleen nog best een opgave zijn om elke dag voldoende water te drinken. Veel mensen halen het advies van 1,5 a 2 liter water per dag dan ook niet. Toch kan het drinken van voldoende water enorm helpen tijdens het afvallen, omdat je bijvoorbeeld veel minder snel honger krijgt.

Wil je afvallen dan is het, naast het drinken van veel water, net zo belangrijk om gezond te eten. Door een gezond en gevarieerd voedingsschema te hebben én daarnaast voldoende te drinken, zul je al snel merken dat je overtollig vet gaat verbranden. Kun je wel wat extra hulp gebruiken tijdens het afvallen, dan is het volgen van een dieet een goede keuze. Hieronder staan drie diëten die een gevarieerd en gezond afslankplan hebben samengesteld én aandacht besteden aan het drinken van voldoende water. Als je verder leest, leer je ook waarom water drinken je kan helpen tijdens het afvallen en hoeveel water we nou eigenlijk nodig hebben.


PuurFiguur

PuurFiguur

Bij PuurFiguur wordt aangeraden om naast het voedingsschema voldoende water te drinken. Water drinken wordt in het Simpel Slank plan dan ook genoemd als één van de vier belangrijkste factoren om goed af te kunnen vallen. Daarnaast draait het dieet voornamelijk om het in balans brengen van jouw hormonen. Aan de hand van weekmenu’s en gezonde recepten krijgt jouw lichaam de juiste hormoonhuishouding om die overtollige kilo’s kwijt te kunnen raken. Je ontvangt bij dit dieet het Simpel Slank plan, een kookboek met heerlijke recepten en een online afslankhulp.

Doe mee met het PuurFiguur programma
MakkelijkAfvallen

MakkelijkAfvallen

Bij dit dieet gaat het niet zozeer om minder eten, maar vooral om het aanleren van een gezond voedingspatroon. Door gezond en gevarieerd te eten én voldoende te drinken kun je het afvallen namelijk beter volhouden. Aan de hand van een 50 dagen programma worden er elke dag 6 vaste eetmomenten ingepland waarin eiwitten een grote rol spelen. Alle recepten zijn makkelijk, lekker en goedkoop om te maken, dus je hebt geen last van extra gedoe. Naast het 50 dagen programma ontvang je leuke bonussen, zoals extra drinktips om nog beter te kunnen afvallen.

Bestel het Koolhydraatarm 50 dagen programma
Jasper Alblas

Jasper Alblas

Wil je op een makkelijke manier afvallen en je snel fitter en energieker voelen? Dan is dit dieet misschien een goede keuze voor jou. In het 7×7 afslank receptenboek staan honderden afwisselende, gezonde en lekkere recepten die koolhydraatarm zijn. Zo blijf je de hele dag door goed verzadigd en merk je al snel dat gezond eten ook nog eens heel lekker kan zijn. De recepten zijn geschikt voor het hele gezin en zowel voor de vleesliefhebber als de vegetariër. Daarnaast besteedt Jasper Alblas in zijn boek aandacht aan het drinken van voldoende water én is er de mogelijkheid om zijn smoothieprogramma of soepprogramma te volgen.

Bekijk alle producten en diëten van Jasper Alblas

Hoeveel water hebben we nodig?

Ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water, waarbij dit bij vrouwen ietsje minder is dan bij mannen. Met ademen, plassen en zweten verlies je per dag al snel 2,5 liter water. Het is dan ook niet zo gek om te bedenken dat we elke dag dus veel water nodig hebben. Niet alleen kun je je lichaam aanvullen met vloeibare middelen, maar ook in voedingsmiddelen zit water dat ons lichaam kan gebruiken. Zo bevatten groenten en fruit het meeste water van de voedingsmiddelen. Via je voeding krijg je in totaal ongeveer 1 liter water per dag binnen, de overige 1,5 liter moet je dus nog aanvullen elke dag. Daarnaast is het goed om te bedenken dat de hoeveelheid water die je binnenkrijgt ook afhangt van je leeftijd, gewicht, lengte, het klimaat en hoe actief je bent. Ga jij meerdere keren per week helemaal los in de sportschool of heb je te maken met een warm klimaat, dan vraagt je lichaam uiteraard om meer water.

Niet alleen telt water mee, maar ook het vocht wat je binnenkrijgt via koffie, thee en frisdranken. Het is alleen niet aan te raden om elke dag je bekers water in te ruilen voor andere dranken. Ten eerste bevatten andere dranken, met name frisdranken, vaak veel calorieën waardoor je ongemerkt veel extra calorieën binnenkrijgt. Én ten tweede zorgen deze dranken ervoor dat je vocht minder goed wordt opgenomen, waardoor je vochtbalans minder goed op peil gehouden kan worden. Er wordt daarom geadviseerd om elke dag ongeveer twee liter water te drinken. Helaas halen veel mensen dit advies niet en komen veel mensen niet eens aan één liter per dag.


Waarom kun je afvallen door water te drinken?

Wil je afvallen dan is het goed om voldoende water te drinken. Maar waarom is het drinken van water nou eigenlijk stimulerend voor het afvallen? Dat heeft met verschillende redenen te maken.

Allereerst bevat water natuurlijk geen calorieën. Als je jezelf aanleert om meer water te drinken en andere (suikerhoudende) dranken zoveel mogelijk te laten staan, dan krijg je elke dag al heel wat minder calorieën binnen. Een andere reden is, dat je stofwisseling 3% sneller werkt door het drinken van water, waardoor je makkelijk vet verbrandt. Ook krijg je door het drinken van water minder snel honger, waardoor niet hoeft rond te lopen met een irritant hongergevoel tijdens het dieet. Een ander pluspunt aan het drinken van water is, dat je meer energie krijgt om te gaan bewegen of iets actiefs te gaan doen. Zo verbrand je dus uiteindelijk meer calorieën, omdat je actiever bent. Ook tijdens het water drinken zelf verbrandt het lichaam energie. Als je koud water drinkt, dan probeert je lichaam dit koude water namelijk weer op te warmen. De twee laatste voordelen van het drinken van water zijn, dat de afvalstoffen uit je lichaam worden gespoeld en dat je metabolisme sterk wordt verhoogt. Het drinken van extra water kan je totale energieverbruik boosten met 96 Kcal per dag. Hiervoor moet je wel rond de 3 tot 4 liter op een dag drinken.

Uiteraard zorgt enkel het drinken van water er niet voor dat je die extra kilo’s zult verliezen. Je kunt het afvallen dus wil stimuleren door het drinken van water, maar het is net zo belangrijk om een gezond voedingspatroon te volgen.


Tips om meer water te drinken

– Koop een fles water:
Koop een grote fles water en neem de gewoonte aan om deze overal mee naartoe te nemen. Of je nou naar je werk of je studie gaat, in de trein zit of in de auto; zo heb je altijd een fles water bij de hand. Het is daarnaast handiger om water te drinken uit een fles, omdat je precies kunt bijhouden hoeveel je hebt gedronken. Hierdoor word je gestimuleerd om meer te gaan drinken en je dagelijkse hoeveelheid te behalen.

– Water bij je ochtendritueel:
Neem jezelf voor om bij het opstaan één of twee bekers water te drinken. Zo krijgt je lichaam een seintje dat het lichaam aan het werk moet en kan jouw vetverbranding op gang komen. Een andere tip is om ervoor te zorgen dat je al een behoorlijk wat hebt gedronken voordat je de deur uitgaat.

– Afwisseling:
Begint al dat water een beetje je neus uit te komen? Dan kun je ook wat meer variatie aanbrengen. Kies bijvoorbeeld af en toe voor een kopje (groene) thee, voeg een citroentje toe, een takje munt of stop wat vers fruit in je flesje. Zo heb je net even wat meer afwisseling.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag