Helpt koud douchen om af te vallen?

Veel positiviteitsguru’s, mental coaches en mindfulnesstrainers zweren erbij: koud douchen. Toch bestaan er veel onduidelijkheden over de positieve en negatieve effecten van koud douchen. Het zou gezond zijn voor de bloedsomloop, je wordt er lekker wakker van en er wordt beweerd dat het helpt om af te vallen. Maar is dat laatste echt waar? Zorgt het nemen van koude douches ervoor dat je sneller afvalt?

Het antwoord op deze vraag heeft vooral te maken met bruin vet. Hoewel het niet erg aantrekkelijk klinkt is bruin vet juist heel nuttig. Terwijl wit vetweefsel vooral dient als opslagruimte van vetten, produceert bruin vetweefsel extra lichaamswarmte. Wanneer je langere tijd in een koude omgeving bent, wordt je bruine vet geactiveerd en gaat het vetzuren en glucose verbranden. Hierdoor gaat je lichaamstemperatuur omhoog, maar ook je energieverbruik neemt licht toe. En meer energieverbruik betekent meer afvallen.

Dat klinkt erg veelbelovend, maar is het genoeg om daadwerkelijk af te vallen een paar minuten per dag koud douchen? In een van de onderzoeken naar dit onderwerp zaten mensen 2 uur in een koud bad (brrr!). In andere onderzoeken ging het om periodes van 6 uur per dag of zelfs periodes van 82 uur. Het ging in deze onderzoeken niet om kortere periodes. Er is dus geen bewijs dat koud douchen, waarbij je jezelf slechts voor korte periodes blootstelt aan lage temperaturen, ook helpt om je bruine vet te activeren en om af te vallen. Daar komt nog eens bij dat mensen met overgewicht minder bruin vet hebben dan slankere mensen. Het gunstige effect van kou is dus minder sterk voor mensen met overgewicht.

Kortom: de energieverbranding die een koude douche opwekt is slechts marginaal en zal weinig tot geen invloed hebben op je pogingen om af te vallen.


Positieve effecten van koud douchen

Toch heeft koud douchen gunstige effecten. Zo heeft het een antidepressieve en stressverlagende werking en het ziekteverzuim gaat naar beneden bij mensen die koud douchen. Koud douchen zorgt daarnaast voor vasoconstrictie, oftewel vaatvernauwing. Doordat je aderen nauwer worden gaat je bloeddruk omhoog en wordt er meer bloed naar je organen gepompt. Na de koude douche zakt je bloeddruk weer, maar je doorbloeding blijft hoog. En natuurlijk is het een goede oefening in wilskracht en doorzettingsvermogen.

Wil je na het sporten je lichaam effectief koelen? Neem dan een ijsbad (5-15°C gedurende 5-10 minuten). Hierdoor heb je later waarschijnlijk minder spierpijn. Maar na krachttraining kun je dit beter niet doen, omdat het dan nadelige effecten kan hebben op je spierontwikkeling.

Om af te vallen is het nemen van koude douches geen bewezen middel. Uiteindelijk gaat het erom dat je meer energie verbruikt dan inneemt. Je kunt dat bereiken door een dieet te volgen, door meer te bewegen en te sporten, maar het beste is natuurlijk een combinatie van beide.


5 tips als je koud wilt gaan douchen

  • Begin met douchen op de temperatuur die je gewend bent.
  • Wanneer je klaar bent met je vaste handelingen, breng je de temperatuur in een paar stappen naar beneden. Neem telkens de tijd om te wennen.
  • Laat het water op je nek en schouders stromen, niet op je hoofd.
  • Wanneer je de kraan helemaal naar koud hebt gedraaid, blijf je 1 minuut onder de douche staan. Als je wil kun je dit uiteindelijk uitbouwen tot 3 minuten, maar niet veel langer, in verband met het risico op onderkoeling.
  • Probeer zo rustig mogelijk te ademen. Aan het begin zul je misschien happen naar adem, maar hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker je ademhaling zal kalmeren.

Koud douchen is niet aan te raden voor mensen met hartaandoeningen en hoge bloeddruk. Ook kun je beter niet koud douchen als je oververhit of koortsig bent.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit