Ik val niet meer af, wat is de oorzaak?

Ik val niet meer af, wat is de oorzaak?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Je bent de afgelopen maanden tientallen kilo’s verloren, maar toen je vanochtend na drie weken weer op de weegschaal stond, werd het getal niet lager dan de laatste keer. Je hebt in je schrikkerige en impulsieve bui een nieuwe weegschaal gekocht, want het móet wel aan de weegschaal liggen. Helaas, de nieuwe weegschaal geeft geen lager resultaat. Je baalt enorm. Hoe kan dit? Wat kun je aan je dieet toevoegen, of misschien schrappen?


Welk dieet volg jij?

Allereerst is het belangrijk een juiste keuze te maken in het dieet die je volgt. Tegenwoordig is het een hype om bijvoorbeeld het komkommer dieet, soepdieet of appel dieet te volgen, maar je moet je wel beseffen dat deze manier van diëten niet voor iedereen werkt. Deze manier van diëten wordt ook wel omschreven als het crash dieet. Een crash dieet is een dieet waar je maximaal 1200 calorieën per dag binnenkrijgt. Meestal duurt een crash dieet zeven tot tien dagen. Door de kleine hoeveelheid calorieën die je lichaam binnenkrijgt, val je in een korte tijd veel af. Je lichaam went naarmate de tijd aan de appels en ‘schrikt’ wanneer jij opeens weer aardappelen, brood en andere voedingsmiddelen gaat toevoegen aan je eetpatroon.Hierdoor kunnen de kilo’s er dubbel bij op komen. Het beste is om gevarieerd en regelmatig te eten. Met ondersteuning van bijvoorbeeld Weightwatchers kun je leren verantwoord en gezond te eten. Weightwatchers help je met afvallen op een gezonde manier. De persoonlijke coaching bij gezond en gevarieerd eten, helpt je met het bereiken van je streefgewicht zonder hongergevoel.

Hoe kun je gevarieerd en regelmatig eten?

  • Varieer van ontbijt. Kies een ochtend voor yoghurt of havermout, de volgende ochtend voor brood.
  • Regelmatig eten zorgt ervoor dat je stofwisseling niet verstoord wordt
  • Zorg dat je ontbijt/lunch/diner goed vult, zodat je minder snel zin hebt om te snacken.
  • Bepaalde voedingsmiddelen schrappen is echt niet nodig, zorg voor een balans.

Belangrijk om te weten

Gewicht verliezen gaat (helaas) niet in een lineaire lijn. Het is heel normaal dat je in het begin van je dieet veel gewicht verliest en het verlies na een aantal maanden trager gaat. Dit noemen we ook wel: de gewichtsdrempel. De gewichtsdrempel houdt in dat wanneer je aan het diëten bent, je spierweefsel verliest.

Wanneer je spierweefsel bent verloren, gaat je stofwisseling trager. Dit betekent dat als je drie maanden na je dieet dezelfde oefening uitvoert als drie maanden ervoor (toen je nog op je zwaarst was), het normaal is dat je minder calorieën verbrandt. Je bent lichter en verbrandt minder snel calorieën. Het is daarnaast absoluut niet nodig om jezelf iedere dag te wegen. Probeer met jezelf af te spreken om iedere week dezelfde dag op de weegschaal te staan.


Oorzaken waarom je niet meer afvalt

Het kan ook zo zijn dat je jezelf netjes om de week weegt en alsnog niet afvalt. Hieronder zijn we ingegaan op een aantal redenen waarom het zo kan zijn dat jij niet meer afvalt. We maken een onderscheid in fysieke, psychologische en medische oorzaken.

Schrappen belangrijke voedingsmiddelen

Tegenwoordig wordt er door verschillende voedingsdeskundigen geclaimd dat koolhydraten niet goed voor je zijn, en suiker kun je beter helemaal schrappen. Dit hoeft natuurlijk niet gebaseerd te zijn op de waarheid. Vaak wordt er niet bij vermeldt dat ‘teveel’ koolhydraten en ‘teveel’ suiker niet goed zijn. Ieder lichaam heeft koolhydraten nodig. Het voedingsmiddel zorgt ervoor dat je snel een vullend gevoel krijgt, waardoor je minder geneigd bent iets te snaaien. Koolhydraten helemaal uit je voedingspatroon schrappen is geen goed idee en onnodig. Zolang je koolhydraten met mate eet, is er niets aan de hand.


Stress en onvoldoende slaap

Je lichaam moet tijdens het diëten in balans zijn. Stress beperkt vaak het gewichtsverlies. Er zijn verschillende voorbeelden te noemen die frustratie opwekken tijdens je dieet. Een voorbeeld kan zijn, dat je in het begin van je dieet ontzettend veel kilo’s af bent gevallen en de laatste maanden het een stuk moeizamer gaat. Deze frustratie levert uiteindelijk ook stress op. Je hormonen zijn een belangrijk onderdeel tijdens jouw proces met afvallen. Belangrijk is dus ook dat je hormonen in balans zijn.

Wanneer je hormonen niet in balans zijn, kan dit zorgen voor stress, slaaptekort en oververmoeidheid. Het gevolg hiervan kan zijn dat je lichaam vraagt om voedsel, omdat je een energietekort hebt. Stress zorgt ervoor dat je slecht slaapt en dit leidt uiteindelijk tot vermoeidheid, waardoor je je dieet niet goed kan vervolgen. Vermoeidheid zorgt namelijk vaak voor een sterk hongergevoel. Ook ben je vaak moe, wat er vaak voor zorgt dat de sportschool of een wandeling maken van je planning geschrapt wordt. Er zijn een aantal diëten die de focus leggen op de balans van je hormonen.


Je bent te streng voor jezelf

Vooral in het begin van je dieet ben je geneigd jezelf alle suikers en koolhydraten te verbieden. Wanneer je jezelf chocola verbiedt, is de verleiding hiernaar alleen maar groter. Als je twee maanden geen chocolade hebt genuttigd, trakteer je jezelf sneller op een hele reep. Probeer als je een keer zin in iets zoets hebt, kleine hoeveelheden te nemen.

Misschien ben jij de laatste maanden wel extra fanatiek bezig geweest met diëten en heb je jezelf uitgehongerd, omdat de laatste tijd je gewicht bijna niet afnam. Uithongeren is iets wat met afvallen juist averechts werkt. Je merkt op korte termijn al dat je stofwisseling vertraagd wordt. In dit geval is het ook niet slim om door te gaan met diëten. Het gevolg kan zijn dat je een eetstoornis ontwikkelt. Het is verstandig om een professional raad te plegen, die jou kan helpen met een gezonde manier van afvallen.


Je drinkt te weinig water

Wanneer je te weinig water drinkt tijdens je dieet, kunnen je nieren minder goed haar werk doen. De nieren vragen dan de lever om hulp, waardoor je lever ook minder goed functioneert. De afvalstoffen in je lichaam worden daarom minder goed afgevoerd en beïnvloed dus het gewichtsverlies. Water geeft je ook een vol gevoel en zorgt ervoor dat je stofwisseling versnelt. Zorg er dus voor dat je voldoende water aan je dieet toevoegd!

Tip: koop een glazen fles (deze zijn het schoonst en drinken vaak het fijnst) en vul deze minimaal vier keer per dag.


Je bent te lief voor jezelf

In tegenstelling tot te streng voor jezelf zijn, gebeurt het ook vaak dat we te lief zijn. Je denkt al gauw dat een extra chocolaatje geen kwaad kan. Ook kan het zijn dat je zelf denkt dat je weinig eet, maar eigenlijk te grote porties of teveel eet. Een oplossing kan zijn om een eetdagboek bij te houden en hier je gewoontes en maaltijden in te noteren.

Je kunt het eetdagboek vergelijken met een ander iemand die een dieet volgt, en kijken of je eetpatroon een beetje aansluit of je misschien meer eet dan je voorheen dacht. Misschien ben jij wel te lief voor jezelf omdat je het diëten zo saai vindt. Je hebt misschien een leuker programma nodig. Denk bijvoorbeeld aan de afslank receptenbijbel. Hier wordt een leuke twist toegevoegd aan het afvallen.


Niet kunnen afvallen door een medische oorzaak

Herken jij je niet in de bovenstaande oorzaken en lukt het je maar niet om meer gewicht te verliezen? Het is mogelijk dat jij een medische beperking hebt en hierdoor minder snel gewicht verliest.

Insulineresistentie

Insulineresistentie kan een reden zijn voor gewichtstoename tijdens het afvallen. De voeding die voor een ‘normaal’ persoon gezond is en geen consequenties heeft, kan voor iemand met een insulineresistentie tot gewichtstoename leiden. Het aantal calorieën die jij eet, worden dubbel in je lichaam opgenomen en minder snel verbrandt. De suikers die een persoon met insulineresistentie tot zich neemt, worden naar je lever en je spieren gestuurd. Je spieren en je lever kunnen het suiker niet goed opnemen, waardoor er een ‘ophoping’ plaatsvind.

Ziekte/syndroom van cushing

Een andere ziekte die gewichtsverlies in de weg kan zitten is de ziekte van cushing. Deze ziekte zit bij je nieren. De bijnier maakt bij dit syndroom te veel bijnierschorshormoon (cortisol) aan. Het glucosegehalte in het bloed stijgt hierdoor. Vervolgens wordt er overmatig insuline geproduceerd, wat leidt naar een ophoping van vet en dus gewichtstoename. De meest voorkomende klacht is vermoeidheid.

Traag werkende schildklier

Een traag werkende schildklier kan ook zorgen voor gewichtstoename. Dit wordt hypothyreoïdie genoemd. Gewichtstoename is vaak alleen het geval bij een extreem traag werkende schildklier. Mensen met een lichte schildklier vertraging hebben weinig last van problemen.
Wanneer je een vrouw bent en je probeert af te vallen, is hormonen ook iets wat altijd meespeelt tijdens het afvallen. In dit geval kun je het bovengenoemde Puur Figuur Dieet proberen.


Herken je jezelf niet in de bovengenoemde punten? Denk dat je dat er een medische reden schuilt bij uw negatieve gewichtsverlies? De beste optie is om in dit geval langs de dokter te gaan voor een extra check. Daar kan door een deskundige de beste diagnose gesteld worden.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag