Hoe kun je een eetverslaving tegengaan

Iedereen heeft weleens last van een vreetbui: je hebt moeite om het bij één koekje te laten of eet ineens een hele zak chips leeg in plaats van een paar handjes. Dit wil echter niet meteen zeggen dat je een eetverslaving hebt. Bij een eetverslaving komt namelijk veel meer kijken dan je misschien in eerste instantie zou denken. Je hebt bij een eetverslaving geen controle meer over je eigen lichaam. Eten is een obsessie geworden en je kunt vele emotionele, sociale en psychische problemen ondervinden.

Heb je last van een eetverslaving? Dan is het belangrijk dat je het juiste dieet volgt. Streng diëten heeft namelijk geen zin, omdat het vooral gaat om het aanleren van normale en gezonde eet- en leefgewoontes. In het onderstaande artikel vertellen we je wat een eetverslaving inhoudt en hoe je een eetverslaving kunt tegengaan.


Wat is een eetverslaving?

Je hebt niet meteen een eetverslaving als je overgewicht hebt, er komt namelijk veel meer kijken bij een eetverslaving. Een eetverslaving wordt ook wel een eetstoornis of eetprobleem genoemd.
Het is dan ook een psychiatrische eetprobleem, waarbij je een verstoord eetpatroon hebt en waarbij lichamelijk, psychische en sociale problemen kunnen komen kijken. Bij een eetverslaving kunnen mensen vooral geen weerstand bieden tegen suikers en vetten. Ze zijn als het ware verslaafd aan ongezonde voedingsstoffen en overeten zichzelf regelmatig. Als ze eenmaal een zak chips opentrekken dan kunnen ze niet meer stoppen na twee handjes, maar eten ze al snel de hele zak chips op. Je hebt met een eetverslaving dus niet meer de controle over je eigen eetgedrag en bent je eigen hersenen niet meer de baas.

Wat tevens vaak komt kijken bij een eetverslaving is het typische emotie-eten. Eten wordt namelijk nog vaak gezien als troostmiddel om beter om te kunnen gaan met tegenslagen, stress, boosheid en eenzaamheid. Dit emotie-eten zorgt ervoor dat we al snel grijpen naar junkfood of andere ongezonde voeding om ons even beter te voelen. Deze ongezonde voeding wordt dus gezien als oplossing van het probleem, terwijl het probleem daarmee uiteindelijk alleen maar groter wordt.

Weet je niet zeker of je een eetverslaving hebt? Dan kun je eens kijken naar het onderstaande lijstje. De volgende symptomen kunnen er namelijk op wijzen dat je een eetverslaving hebt of ontwikkelt:

  • je denkt elke dag veel aan eten
  • een slechte bui los je op door veel te eten
  • je eet stiekem
  • je eet veel ongezond voedsel en junkfood
  • je kunt niet meer geremd eten en hebt geen controle meer over je voeding
  • je bent ontevreden over je lichaam en hebt een slecht zelfbeeld
  • je bedenkt excuses om te kunnen eten
  • je voelt jezelf schuldig na een maaltijd
  • je hebt al vaker diëten of andere afslankmethodes geprobeerd

Uiteraard wil het bij deze symptomen niet meteen zeggen dat je een eetverslaving hebt. Twijfel je of je daadwerkelijk last hebt van een eetstoornis? Dan kun je het beste contact opnemen met je huisarts. Zij kunnen jouw situatie het beste bekijken en kunnen je eventueel doorverwijzen naar iemand die gespecialiseerd is in eetverslavingen.


Hoe kun je je eetverslaving stoppen?

Als je daadwerkelijk een eetverslaving hebt dan is het belangrijk om een complete aanpak voor je probleem te zoeken. Er is dus een totale aanpak van je eet-, beweeg- en leefgewoontes nodig. Streng diëten heeft in dit geval dus niet zoveel zin, omdat dit slechts een tijdelijke oplossing is. Je zult merken dat je vanzelf weer in je oude gewoontes komt te vervallen, omdat je dit eetpatroon simpelweg niet kunt volhouden. Bij het tegengaan van een eetverslaving is het daarom belangrijk om geleidelijk te wennen aan een gezonder leefpatroon.

Allereerst is het verstandig om te kijken waar de eetverslaving mee te maken heeft. Waar liggen je zwaktes en op welke momenten heb je last van eetbuien? Als je dit van jezelf weet kun je deze zwaktes beter vermijden, zodat je minder de verleiding hebt om weer in je oude gewoontes terug te vallen. Weet je bijvoorbeeld dat je veel gaat eten als je alleen thuis bent, vraag dan hulp aan familie en vrienden en vraag of ze langs willen komen. Daarnaast is het verstandig om geen verleidingen in huis te halen, zodat je niet hoeft te denken aan die koekjes of snoepjes in de voorraadkast.

Ontwikkel een gezondere levensstijl

Vervolgens is het belangrijk om een dieet te volgen waarbij je langzaamaan een gezondere levensstijl ontwikkelt. Kies een dieet uit dat past bij jou en waarbij je op een gezonde manier effectief kunt afvallen. Je moet namelijk weer de zelfcontrole terugkrijgen, zodat je op eigen kracht weer een normaal voedingspatroon kunt aanleren. Het is daarbij verstandig om een dieet te volgen dat niet zozeer streng caloriebeperkend is, maar vooral gezonde en gevarieerde voeding centraal stelt. Zo zul je zien dat afvallen helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn en dat je nog steeds kunt genieten van eten tijdens het dieet. Een ander voordeel aan een dieet is, dat je een stok achter de deur hebt en tevens de nodige structuur kunt aanbrengen in je leven. Veel diëten werken namelijk met weekmenu’s en bijbehorende recepten zodat je precies weet wat je kunt eten en drinken.

Een laatste tip is om je omgeving op de hoogte te stellen van je eetverslaving. Afvallen is namelijk een stuk makkelijk als je in je sociale omgeving gesteund wordt. Vraag je familie en vrienden dus om rekening te houden met je afvalproces, voor de nodige dosis stimulans of om bijvoorbeeld samen te beginnen.


Aanvullende hulp voor je eetverslaving

Heb je het idee dat je wat meer hulp nodig hebt en wil je eens met iemand in gesprek over je eetprobleem? Dan kun je altijd terecht bij een therapeut, psycholoog of diëtiste. Zij zullen met een persoonlijke aanpak jouw eetverslaving bekijken en bieden jou de nodige hulp. Zo kun je met de juiste mindset beginnen met het afvalproces en toewerken naar een gezonde levensstijl zonder eetproblemen.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit