JouwDieet

Hoe lang duurt afkicken van suiker?

Je hebt het je al honderden keren voorgenomen: je wilt nu toch echt je suikerinname gaan minderen. Toch lukt het elke keer niet. Je bent er daarom van overtuigd dat je verslaafd bent aan suiker. Maar kan dat eigenlijk wel? En als je als je dan eenmaal verslaafd bent, hoe lang duurt het dan vervolgens om af te kicken?


Kun je verslaafd zijn aan suiker?

Kenmerken van een verslaving zijn dat er bij consumptie ervan dopamine vrijkomt, waardoor je je gelukkiger voelt. Alcohol, drugs, maar ook suiker zorgen ervoor dat dopamine vrijkomt. Is het daarmee mogelijk verslaafd te zijn aan suiker? Nee, want in tegenstelling tot bijvoorbeeld de consumptie van alcohol en drugs heb je er niet steeds meer van nodig om je er goed door te voelen en vertoon je ook geen afkickverschijnselen als je het niet meer consumeert. Dopamine komt bijvoorbeeld ook vrij als je keihard gaat sporten, muziek luistert die je heel mooi vindt, seks hebt, een taak kunt afstrepen van je to-do-lijst. Het vrijkomen van dopamine betekent echter niet dat je er meteen verslaafd aan bent. Zo ook bij suiker.


 


Hoe lang duurt ‘afkicken’ van suiker?

Zoals we hierboven schreven maken je hersenen dopamine aan zodra je suiker consumeert. Hierdoor blijf je als je eenmaal suiker eet, het liefst producten die veel suiker bevatten dooreten. De beste manier om dus ‘af te kicken’ van je suikerinname is dus om ‘gewoon’ te stoppen met het consumeren van producten die veel suiker bevatten.

Gezien suiker dus niet een echte verslaving kan zijn en er daarom geen afkickverschijnselen bij komen kijken, is er dus niet een ‘afkickperiode’. Wil je minder suiker eten, dan is de beste en enige manier om suikerhoudende producten te vervangen door suikerarme producten. Zodra je dat doet, zul je merken dat je minder te behoefte krijgt om producten met suiker te consumeren.


Waarom is het dan zo moeilijk de verleiding van suiker te weerstaan?

Misschien heb je je al meerdere malen voorgenomen om minder suiker te eten, maar lukt het je steeds niet. Daarom dacht je dan ook dat je verslaafd was. Nu ben je er dus echter achter dat dat niet het geval is. Maar waarom is het dan zo ontzettend moeilijk om minder suiker te eten?

Suikerhoudende producten vaak gelinkt aan gezelligheid: denk aan taart op een verjaardag en snoep als traktatie en kerstkoekjes tijdens de feestdagen. Het afhouden van deze producten voelt dan ook vaak ongezellig en daarom doe je dat misschien liever niet. Hiermee houd je je eigen behoefte aan suiker dus steeds in stand.

Bovendien doen producenten van producten met veel suiker vaak erg hun best om het product er lekker uit te laten zien. Denk maar eens aan vrolijk gekleurd snoepgoed en taarten die net kunstwerkjes zijn. Hierdoor valt je oog in de supermarkt wellicht gauwer op die koekjes die je zo aanlokkelijk aanstaren, dan een pak volkorencrackers.

Een andere reden is dat er over het algemeen gigantisch veel producten in de supermarkt liggen die suiker bevatten. Niet alleen in koekjes en snoepjes zit suiker, maar draai maar eens een willekeurig blik soep, of een zakje voor een sausje om. Op het etiket zul je 9 van de 10 keer zien dat er suiker toegevoegd is. Vaak onder een schuilnaam, hier kun je lezen welke verschillende namen er zijn voor suiker op verpakkingen. Hierdoor krijg je ongemerkt heel veel suiker binnen, dat steeds weer dopamine aanmaakt, waardoor je dit gelukkig gevoel wilt behouden. Daardoor zul je dus erna weer graag suiker willen consumeren en is het moeilijk er minder van te eten.


Hoe zorg ik ervoor dat ik minder suiker eet?

Goed, suiker is dus niet echt verslavend, maar ervan afblijven is ook erg lastig. Wil je echt minder suiker eten, dan zul je ten eerste echt moeten stoppen met het kopen van producten die minder suiker bevatten. In dit artikel lees je hoe je suikerhoudende producten kunt vervangen door producten die minder suiker bevatten.

Zodra je minder suiker eet, zul je ook steeds minder de behoefte krijgen om suikerhoudende producten te eten. Als je eenmaal begint, wordt minder suiker eten dus steeds makkelijker. Afkicken hoeft dus niet, je moet alleen beginnen en naarmate je dit langer volhoudt zul je zien dat het alleen maar beter gaat, totdat je er uiteindelijk helemaal geen behoefte meer aan hebt! Succes!



Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Klik hier om je opmerking naar ons door te sturen.
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Eten & drinken Gezondheid

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? Vul het onderstaande formulier in:


Copyright Dik.nl 2018 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag