De beste manier om natuurlijk af te vallen

De beste manier om natuurlijk af te vallen

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Er zijn talloze manieren om af te vallen. De een gebruikt pillen, de ander zweert bij een shakedieet en weer een ander richt zich voornamelijk op het sporten. Uiteraard is het erg persoonlijk welke dieetmethode je fijn vindt werken om af te vallen. Toch wordt het steeds populairder om op de natuurlijke manier af te vallen. Natuurlijk afvallen wil zeggen dat je geen hulpmiddelen gebruikt, maar vooral let op gezonde voeding, voldoende beweging en dat je een verantwoord dieet volgt.

Ben je benieuwd welk dieet je kunt volgen om op een natuurlijke manier af te kunnen vallen? Dan hebben we hieronder twee diëten voor je uitgekozen waarbij je op een gezonde en effectieve manier je streefgewicht kunt behalen. Daarnaast lees je hieronder wat natuurlijk afvallen precies inhoudt en wat belangrijk is bij het afvallen.


PuurFiguur

PuurFiguur

De naam PuurFiguur zegt het al een beetje, het draait bij dit dieet namelijk om gezonde voeding en pure ingrediënten. In ons dagelijkse leven eten we te ongezond en krijgen we veel bewerkte voeding binnen. Bij dit dieet leer je daarom wat natuurlijke en gezonde voeding is en hoe je het beste kunt afvallen. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan een gezonde hormoonbalans van het lichaam. Je lichaam kan namelijk pas natuurlijk afvallen als je lichaam in balans is, als je je lichaam op de juiste manier voedt, stressgevoelens achterwege laat en als je voldoende energie hebt. Aan de hand van het Simpel Slank plan leer je hoe je in vijf stappen gezond en natuurlijk kunt afvallen. Daarnaast ontvang je de bijbehorende weekschema’s, recepten en handige boodschappenlijstjes.

Doe mee met het PuurFiguur programma
Jasper Alblas

Jasper Alblas

Wil je gezond en effectief afvallen dan heb je de juiste kennis nodig over je lichaam. Jasper Alblas heeft daarom het 7×7 afslank receptenboek ontwikkeld waarmee je op een natuurlijke manier kunt afvallen. In het 7×7 afslank receptenboek worden koolhydraten zoveel mogelijk vermeden en worden deze vervangen door eiwitrijke recepten. Daarnaast leer je een gezond eetpatroon te ontwikkelen waarmee je goed voor je lichaam zorgt en waarmee je je streefgewicht kunt behalen. Als je dit dieet volgt zul je al snel lekkerder in je vel zitten, je fitter voelen en pas je binnen een paar weken al een maatje kleiner. Je ontvangt bij dit dieet een compleet weekmenu, de bijbehorende recepten en handige boodschappenlijstjes.

Bekijk alle producten en diëten van Jasper Alblas

Wat is natuurlijk afvallen?

Natuurlijk afvallen wil zeggen dat je lichaam uit zichzelf afvalt zonder daarbij gebruik te maken van pillen, potjes, supplementen, poeder of medische ingrepen. Om op een natuurlijke manier af te vallen is het belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Allereerst kun je pas goed afvallen als je daar zelf klaar voor bent. Afvallen vraagt namelijk de nodige energie, tijd en motivatie van je. Zit je op dit moment in een stressvolle situatie of heb je niet de juiste motivatie, dan kun je beter een ander moment uitkiezen. Begin dus pas met afslanken als je er zelf helemaal voor wilt gaan en als je de juiste motivatie hebt.

Wil je natuurlijk afvallen? Dan kan een dieet dat uitgaat van een verantwoord voedingsschema en betere leefgewoonten enorm helpen om houvast te creëren. Naast een verantwoord dieet draait natuurlijk afvallen vooral om gezonde voeding en voldoende beweging. Een geschikt dieet, de juiste voeding en voldoende beweging zijn dus de drie hoofdingrediënten om op een natuurlijke manier af te vallen. Hieronder leggen we uit wat er precies bij komt kijken.


Het juiste dieet kiezen

Afvallen draait om minder calorieën binnenkrijgen toch? Vaak hebben mensen het idee in hun hoofd dat afvallen alleen draait om minder eten. Het belangrijkst bij afvallen is echter dat je in de eerste plaats vooral gezond eet en daarnaast let op je portiegrootte. Helaas zijn er nog altijd veel mensen die een te streng dieet volgen. Het idee achter een streng dieet of crashdieet is natuurlijk dat je in korte tijd veel kunt afvallen. Het lijkt misschien alsof je dus snel resultaat ziet en beloond wordt voor het harde werken, maar helaas kom je er pas later achter dat strenge diëten niet effectief zijn. Een nadeel aan een streng dieet is, dat het ongezond is voor je lichaam omdat je lichaam elke dag tekort komt aan belangrijke voedingsstoffen. Door de lage calorie-inname gaat je lichaam dus spaarzaam om met de energie en start je lichaam al snel met het verbranden van spieren. Een ander nadeel aan een streng caloriearm dieet is, dat je lichaam na het dieet niet meer gewend is aan je normale voedingspatroon. Dit betekent dat je lichaam de extra energie niet kan verteren en al snel opslaat als, beter bekend als het vervelende jojo-effect.

Effectief en gezond afvallen begint dus met het kiezen van het juiste dieet. Kies een dieet dat bij je past en waarbij je veel kunt variëren. Daarnaast is het verstandig om een dieet te volgen dat niet te streng is. Er zijn veel diëten waarbij je elke dag onder de 1.500 calorieën of soms zelfs onder de 1.000 calorieën binnenkrijgt. Vermijd deze crashdiëten en kies een gezond en gevarieerd dieet uit. Zo kun je het dieet goed volhouden, je streefgewicht behalen en uiteraard op gewicht blijven.


Natuurlijk afvallen door gezonde voeding

Wil je dus op een natuurlijke manier afvallen dan is het belangrijk om een gezonder en gevarieerder voedingspatroon aan te leren. Door gezond te eten stimuleer je je lichaam tevens om af te vallen.
Daarnaast zorgt een gezonder voedingspatroon ervoor dat je minder snel in je oude gewoontes terugvalt en dat je de drang naar ongezonde voeding stopt. De vraag is nu welke voedingsstoffen je nodig hebt voor een gezond en evenwichtig dieet. Het gaat niet zozeer om het eten van een bepaalde voedingsstof, maar het gaat er vooral om dat je voedingsstoffen in balans zijn. De belangrijkste voedingsstoffen voor je lichaam zijn eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten. Het is allereerst verstandig om minder koolhydraten te nemen en deze vooral te beperken tot complexe koolhydraten in plaats van snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten zitten bijvoorbeeld in pasta, rijst en pizza. Complexe koolhydraten zitten bijvoorbeeld in havermout, volkoren brood en muesli. Ten tweede is het goed om je eiwitinname tijdens het afvallen wat te verhogen. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je lichaam zijn spieren behoudt, dat je goed verzadigd blijft tijdens het lijnen en dat je vetverbranding wordt gestimuleerd. Eiwitten vervullen dus een belangrijke taak en zijn eigenlijk onmisbaar in een gezond dieet. Ten derde is het goed om te letten op welke vetten je binnenkrijgt. Gezonde vetten zijn een erg belangrijke voedingsstof voor je lichaam. Gezonde vetten zitten bijvoorbeeld in avocado, vis en olijfolie.

De laatste tip is om te letten op je eetpatroon. Om op een natuurlijke manier af te kunnen vallen is het belangrijk dat je een gezond patroon aanleert. Je kunt het beste drie vaste maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) per dag nemen en daarnaast nog een paar tussendoortjes. Voor de tussendoortjes geldt tevens dat je ongezonde tussendoortjes moet vermijden. Kies in plaats daarvan voor een gezond tussendoortje en neem bijvoorbeeld een stuk fruit, een handje noten of snackgroenten.


Gezonde en voldoende beweging

Om natuurlijk en effectief af te vallen is gezonde voeding uiteraard van groot belang. Toch is er nog een belangrijke factor die veel invloed kan hebben op je lichaam. Door namelijk elke dag voldoende te bewegen kun je het natuurlijke afvalproces enorm ondersteunen. Voldoende bewegen begint bij je dagelijkse gewoontes. Neem bijvoorbeeld eens vaker de trap in plaats van de lift, ga op de fiets naar je werk, ga vaker met de hond lopen of ga met je kinderen buiten spelen. Allemaal kleine gewoontes die zorgen voor een actievere levensstijl. Wij raden je aan om elke dag minimaal een half uur aan beweging te krijgen.

Voor een actievere levensstijl is het tevens belangrijk om voldoende te sporten. Kies vooral een sport waar je plezier uithaalt en kies geen sport waarbij het voelt als een verplichting. Sporten moet namelijk iets zijn waar je energie uithaalt en wat je leuk vindt om te doen. Heb je altijd al eens iets anders willen proberen? Twijfel dan niet langer en probeer uit of het iets voor jou is. Er zijn zelfs vaak proeflessen te volgen om te kijken of deze sport je aanspreekt. Door minimaal twee keer in de week fanatiek te sporten zorg je ervoor dat je lekkerder in je vel zit. Daarnaast heb je minder behoefte aan ongezond eten en kun je het diëten beter volhouden. Tevens zorg je ervoor dat je lichaam strak blijft en dat je je spiermassa onderhoudt. Start vandaag dus nog met een actievere levensstijl en stimuleer je lichaam om natuurlijk af te vallen.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag