Het beste dieet voor kinderen

Het beste dieet voor kinderen

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Overgewicht komt steeds vaker voor onder kinderen. Ongezonde gewoontes, urenlang staren naar de tablet en teveel snoepen lijken tegenwoordig soms heel normaal te zijn. Helaas hebben kinderen die nu al te dik zijn in hun volwassen leven vaak ook overgewicht. Het is daarom verstandig om kinderen met overgewicht gezonder te laten eten en betere gewoontes aan te leren. Maar hoe zorg je er nou voor dat je kinderen op een goed en verantwoord dieet zet?

Kinderen hebben veel belangrijke voedingstoffen nodig, dus je kunt een kind niet zomaar op elk dieet zetten. Vind je het fijn om een basis en houvast te hebben van waaruit je een voedingsschema kunt opstellen voor je kind? Dan hebben we hieronder een dieet voor je geselecteerd dat geschikt is om te volgen voor kinderen. Vervolgens lees je hieronder wat het beste dieet is voor kinderen en waar je rekening mee moet houden.


Afslank Receptenbijbel

Afslank Receptenbijbel

De Afslank Receptenbijbel zorgt ervoor dat je kind gezonder en gevarieerder gaat eten. Aan de hand van heerlijke recepten kun je zowel gezonde vis-, vlees- als vegetarische maaltijden op tafel zetten. De recepten in de Afslank Receptenbijbel zijn makkelijk te maken en geschikt voor de hele familie. Daarnaast kun je gemakkelijk de gerechten aanpassen en staan er variaties bij vermeld, zodat het dieet ook geschikt is voor jonge kinderen. Je ontvangt bij dit dieet een bijbehorend voedingsschema, recepten, boodschappenlijstjes en nog veel meer.

Bestel de Afslank Recepten Bijbel

Dieet voor kinderen: waar let je op?

Overgewicht bij kinderen komt steeds vaker voor en het probleem groeit nog steeds. Kinderen die te dik zijn hebben vaak de kans dat ze hier ook last van hebben in hun volwassen jaren. Het is daarom belangrijk om er in een vroeg stadium wat aan te doen. Een voordeel is, dat kinderen op jongere leeftijd vaak makkelijker slechte gewoontes kunnen afleren en nieuwe gewoontes kunnen aanleren dan wanneer ze eenmaal volwassen zijn. Toch kan een kind niet zomaar even op een dieet worden gezet. Kinderen zijn namelijk in de groei en zijn nog volop aan het ontwikkelen. Een kind kan daarom niet elk dieet volgen, want het heeft alle belangrijke voedingsstoffen nodig. Waar moet je als ouder dan op letten als je je kind gezond wilt laten afvallen?

Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat een gezond gewicht is voor je kind. Bij volwassenen kun je dit gemakkelijk bepalen, maar bij een kind moet je rekening houden met de groeicurve. Het hangt daarnaast af van de leeftijd, het geslacht en de levensfase van je kind. Vind je het lastig om te bepalen wat een gezond gewicht is voor je kind? Dan zijn er op internet veel tabellen te vinden die rekening houden met bovenstaande factoren en aangeven wat een gezond gewicht is.

Heeft je kind overgewicht dan heeft dit meestal te maken met verschillende factoren. Drie belangrijkste factoren zijn: slechte eetgewoontes, weinig beweging en een verkeerd voorbeeld. Overgewicht heeft vooral te maken met de eetgewoontes die kinderen hebben. Kinderen die te dik zijn hebben niet altijd een vaste eetstructuur, eten veel tussendoortjes en eten vaak te weinig groenten en fruit. Een andere oorzaak van overgewicht is, dat kinderen vaak te weinig lichaamsbeweging krijgen. Veel kinderen ploffen bijvoorbeeld na schooltijd neer op de bank om vervolgens achter hun tablet te kruipen. De laatste oorzaak is, dat je als ouder niet altijd het goede voorbeeld geeft. Kinderen kopiëren nou eenmaal veel gedrag van ouders en nemen veel dezelfde gewoonten over. Ga je niet zo vaak op de fiets of snoep je als ouder veel? Dan zal je kind dit ook als normaal gaan zien.


Een gezond en verantwoord dieet voor kinderen

Wil je je kind laten afvallen, dan is het eerst belangrijk om te kijken waar het fout gaat. Neemt je kind bijvoorbeeld teveel frisdrank? Speelt hij of zij niet veel buiten en krijgt je kind weinig beweging? Is het een stiekeme eter en pakt het lekkere snacks als jij er niet bent? Zorg dat je weet waar het fout gaat, zodat je rekening kunt houden met deze slechte gewoontes. Daarnaast is het heel verstandig om geen snoep, chips, frisdrank en andere ongezonde dingen in huis te halen voor je kind. Als het namelijk niet in huis is, dan wordt je kind ook niet verleid om ongezonde dingen te pakken

Het is belangrijk dat je kind elke dag alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit betekent dat kinderen elke dag koolhydraten, eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen nodig hebben. Zet je kind niet op een streng caloriearm dieet dat bepaalde voedingsstoffen vermijd. Het gaat er vooral om dat je gezonder en gevarieerder eten op tafel zet, zodat hij of zij alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Voor kinderen is het verstandig om drie vaste en gezonde maaltijden per dag te nemen. Daarnaast moet je geen ongezonde tussendoortjes geven, maar bijvoorbeeld een stuk fruit meegeven naar school. Een ander advies is om vooral maaltijden klaar te maken die goed verzadigen. Als je ‘s ochtends al een vezelrijk ontbijt geeft dan zorg je ervoor dat ze minder snel hunkeren naar een ongezond tussendoortje.

Het is niet alleen belangrijk om gezonde maaltijden op tafel te zetten voor je kind. Het is namelijk ook belangrijk dat je kind zich gestimuleerd voelt en dat een gezondere levensstijl ‘normaal’ wordt. Als ouder heb je hierin een belangrijke voorbeeldfunctie. Ga dus niet snoepen waar je kind bij is en geef het goede voorbeeld door bijvoorbeeld vaak de fiets te pakken. Zorg ervoor dat je dezelfde avondmaaltijden eet als je kind en dat je geen aparte dingen in huis haalt of kookt. Een andere tip is om je kind bewuster te laten eten. Probeer de tijd te nemen voor het eten en niet snel met een bord op schoot voor de tv te eten. Zet de tv uit en eet aan tafel, zo heb je meteen een stukje quality time en kun je de dag bespreken. Daarnaast hebben ze sneller door wanneer ze vol zitten als je bewust aan tafel gaat eten in plaats van op de bank.

De laatste tip is om het diëten te combineren met meer lichaamsbeweging. Kinderen horen lekker buiten te spelen en veel in beweging te zijn. Overgewicht komt dan ook vaak voor bij kinderen die te weinig in beweging zijn. Stimuleer daarom dat je kind gaat buiten spelen, zet je kind op een sport, spreek een vast ‘computermoment’ af en geef zelf het goede voorbeeld. Zo zorg je ervoor dat je kind een actievere levensstijl krijgt.


Dieettips voor kinderen

Meer bewegen:
Veel bewegen en een actieve levensstijl is altijd goed voor kinderen. Stimuleer je kinderen om buiten te spelen en beperk het aantal uren dat je kind achter de computer zit. Daarnaast is veel bewegen goed voor de motorische ontwikkeling en is samen spelen goed voor de sociale ontwikkeling van je kind.

Goed ontbijten:
Een stevig ontbijt zorgt ervoor dat de stofwisseling goed op gang komt. Door elke dag goed te ontbijten heeft je kind ook minder trek in ongezonde tussendoortjes. Heeft je kind geen trek in een volkoren boterham? Geef dan wat yoghurt met muesli of geef een boterham mee om op te eten rond 10 uur.

Geen grote voorraadkast:
Zorg ervoor dat je geen ongezonde dingen in huis hebt voor je kind. Voorraadkasten met frisdrank, chips, snoep en andere ongezonde dingen zijn alleen maar verleidelijk voor kinderen. Als de verleiding er niet is dan hoeft je kind er ook niet aan te denken én zorg je ervoor dat je kind niet stiekem iets pakt als je even weg bent.

Gezonde tussendoortjes:
Heeft je kind zin in een tussendoortje? Zorg er dan voor dat je voldoende gezonde tussendoortjes in huis hebt. Maak er een gewoonte van om fruit te eten als tussendoortje en laat ongezonde tussendoortjes staan. Google naar gezonde tussendoortjes voor kinderen als je wel wat inspiratie kunt gebruiken. Wil je je kind af en toe toch kunnen trakteren op iets ongezonds? Zorg er dan voor dat je alleen in het weekend een bakje chips of snoep geeft. Zo zien ze snoepen niet als dagelijkse gewoonte en leren ze wat gezond en ongezond is.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Kinderen

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag