Overgewicht bij kinderen: hoe val je (samen) af?

Overgewicht bij kinderen: hoe val je (samen) af?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

De cijfers zijn schrikbarend: 1 op de 7 kinderen heeft last van overgewicht. Frisdrank, snoep en te weinig beweging zijn een aantal van de boosdoeners. Gelukkig is er ook goed nieuws te melden. Kinderen kunnen namelijk gemakkelijker van hun overgewicht afkomen dan volwassenen. In dit artikel gaan we dieper in op overgewicht bij kinderen en hoe je succesvol samen af kunt vallen.


Kinderen en overgewicht

Buiten voetballen tot de straatlantaarns aangaan is ingeruild voor FIFA op de spelcomputer. Jonge meiden doen niet meer fanatiek aan hoelahoepen, elastieken en alle andere kinderspelletjes die de oudere lezers onder ons wél deden in de jongere jaren. De manier waarop de jeugd zich vermaakt is veranderd en daarom is het als ouder belangrijk dat je mee verandert. De schrikbarende cijfers liegen er immers niet om.

Een kleine opmerking daarbij is wel op z’n plaats. Obesitas wordt bij kinderen namelijk anders bepaald dan bij volwassenen. Als volwassene kijk je vaak naar je BMI of het percentage wat je boven je ideale gewicht zit. Bij kinderen wordt gekeken naar de groeicurve. Deze groeicurves geven de groei van grote groepen kinderen weer. Er is vaak nog voldoende mogelijkheid om van het overgewicht af te komen door kinderen gezonde gewoontes aan te leren en ongezonde gewoontes af te leren. Dit in tegenstelling tot volwassenen bij wie dit vaak veel lastiger is.

Om je kind(eren) en jezelf weer strak in het vel te helpen, hebben we hieronder een aantal diëten op een rij gezet die je helpen om samen mee af te vallen. Ze zijn voor zowel volwassenen, als voor kinderen eenvoudig vol te houden en toegespitst op het ontwikkelen van een gezondere levensstijl.


PuurFiguur

PuurFiguur

De hormoonbalans in je lichaam is erg belangrijk. Bij een verhoogd stressniveau of een verstoorde hormoonhuishouding heeft het lichaam veel meer moeite om de normale stofwisseling te hanteren. Overgewicht is hier het gevolg van. Een verstoorde hormoonbalans is vaak het resultaat van ongezonde voeding en een overdaad aan suikers en laat juist deze laatste oorzaak erg geliefd zijn onder kinderen. Niet dat ze bewust veel suikers tot zich nemen, maar simpelweg omdat overal geraffineerde suikers aan toegevoegd worden. Denk maar eens aan vruchtendrankjes of frisdrank. Drankjes die vrijwel ieder kind wel tot zich neemt. Het PuurFiguur dieet is gericht op het herstellen van de hormoonbalans in je lichaam en helpt jou en je kind een gezondere levensstijl te ontwikkelen. De recepten die je ontvangt bij het PuurFiguur dieet zijn leuk, lekker en verrassend. Ideaal voor het gehele gezin dus!

Doe mee met het PuurFiguur programma
Jasper Alblas

Jasper Alblas

Gezond en efficiënt afvallen begint bij kennis over ons eigen lichaam. Door te ontdekken wat gezond en ongezond is en vooral ook wat de effecten hier van zijn op ons lichaam, leer je doordachtere keuzes te maken rondom voeding. Het JasperAlblas dieet helpt je hierbij en vervangt koolhydraten door eiwitrijke recepten. Wanneer je met je gezin de weekmenu’s volgt vol lekkere recepten en maaltijden zal je niet alleen merken dat iedereen binnen het gezin op een natuurlijke manier afvalt, maar ook dat men meer energie krijgt. Juist voor kinderen is dit essentieel en met het JasperAlblas dieet leren ze dus als vanzelf dat je je veel fijner voelt wanneer je gezonde voeding nuttigt.

Bekijk alle producten en diëten van Jasper Alblas
Weight Watchers

Weight Watchers

Het WeightWatchers dieet is al jaren één van de populairste diëten die er te vinden is in Nederland en dat is niet zo gek. Resultaat behalen is namelijk erg eenvoudig middels het dieet. In principe mag je vrijwel alles eten zolang je binnen je vooraf vastgestelde puntentotaal blijft. Je houdt de punten bij in een handige app en ziet in 1 oogopslag hoeveel punten er toegekend worden aan een bepaalde maaltijd of een specifiek product. Kinderen kunnen op deze manier zelf leren welke producten goed voor ze zijn (weinig punten) en welke producten slecht voor ze zijn (veel punten). Doordat je in principe alles mag eten zolang je binnen het puntentotaal blijft, is het dieet ook op de langere termijn vol te houden. Je kunt bijvoorbeeld gerust een keer een frietje eten met de kids, zolang je je de rest van de week maar aan de punten houdt. Momenteel is het dieet een maand lang gratis uit te proberen. Je kunt dus risicoloos kijken of het dieet bij jou en je gezin past.

Ga naar Weight Watchers

Tips om samen met je kind af te vallen

Samen met je kind afvallen is een goede stok achter de deur. Voor jezelf. Voor je kind. Samen is het eenvoudiger om je doel te bereiken dan in je uppie. Als ouder ligt er een verantwoordelijke taak in het opvoeden van je kind. Daar hoort behoorlijk gedrag bij, maar natuurlijk ook de fysieke gesteldheid van je kind(eren). Bovenstaande diëten kunnen je helpen om samen af te vallen, maar om je een extra duwtje in de rug te geven hebben we hieronder een aantal tips voor je verzameld waarmee je het diëten samen met je kind makkelijker en langer vol kunt houden.


Goed voorbeeld doet volgen

Een grote open deur, maar daarom niet minder waar. Praktisch alles wat jij doet, doet je kind (na verloop van tijd) ook. Vloek je veel? Dan moet je niet raar op staan te kijken als je kind dit ook gaat doen. Eet jij ongezond? Tsja, dan weet je zelf ook wel wat er gebeurt met je kind. Geef daarom het goede voorbeeld. Zelfs als het supermoeilijk is om de Mc Donalds te weerstaan als jullie er langs lopen. Geef niet toe aan ongezonde voeding, maar stimuleer jezelf en je kind(eren) om voor een gezonde maaltijd te kiezen. Hoe eerder je hier mee begint, hoe beter.

Gaan jullie met het gezin ergens lunchen? Bestel dan een broodje gezond in plaats van een broodje kroket. Door dit consistent te doen leer je je kind bewust voor gezonde voeding kiezen zodat hij of zij in het latere leven zelf ook bewust voor gezonde voeding blijft kiezen.


Betrek ze bij het boodschappen doen

Voor veel ouders klinkt deze tip als onbegonnen werk. Kinderen rennen en vliegen door de supermarkt en komen steevast met snoep en chips richting papa en mama die achter de winkelwagen lopen.

Juist door ze er bij te betrekken en duidelijk uitleg te geven over wat wél gezond is en wat niet, help je je kind bewuster na te denken over voeding. Blijf ook dit structureel doen en begin er vroeg mee. Dan zul je zien dat je kind na verloop van tijd aankomt met cherry tomaatjes om te snoepen in plaats van een zak chips.


Stimuleer ze om te sporten (en doe zelf mee)

In de beginalinea haalden we het al aan: overgewicht bij kinderen komt niet alleen door de voeding die ze nuttigen. Het komt zeker ook door een tekort aan sporten. Maak bijvoorbeeld duidelijke afspraken over computer-, tablet-, of smartphonegebruik. Een uurtje in de middag en daarna gaan ze naar buiten om verstoppertje te spelen of tikkertje te doen. Zet je kind ook vooral op een sportvereniging. Het is niet alleen de lichaamsbeweging die ze goed zal doen, maar ook de interactie met anderen. Ook op sociaal vlak is sporten voor kinderen een onmisbaar iets. Nog beter: ga samen met ze sporten. Zwemmen bijvoorbeeld. Of een flink stuk wandelen. Ook hier geldt weer: goed voorbeeld doet volgen.


Zorg voor regelmaat

Met de bovengenoemde diëten is dit niet zo moeilijk. Je krijgt namelijk duidelijke eetschema’s en kant-en-klare recepten zodat je zelf niet al te veel na hoeft te denken over gezonde maaltijden. Zorg er dan wel voor dat je ze met regelmaat op tafel zet. Een goed stevig ontbijt, een gezonde lunch en een lekkere, maar vooral gezonde maaltijd op gezette tijden helpen je kind om een goed eetpatroon te ontwikkelen. Willen ze tussendoor toch een tussendoortje? Kies dan voor een gezonde snack in plaats van een zak chips of een gevulde koek.


Beperk voorraden ongezond voedsel

Natuurlijk ontkom je er als ouder niet aan om je kind ook van tijd tot tijd een lekkernij te gunnen. Alles wat je gaat verbieden wordt spannend en vroeg of laat halen ze het dan zelf wel elders. Door hier bewust mee om te gaan en je kind af en toe de lekkernij te gunnen houd je het onder controle. Zorg er daarbij wel voor dat er een minimale voorraad aan snoepgoed of andere lekkernijen in huis is, want zeg zelf: ook jij hebt vroeger wel eens koekjes uit de koektrommel gestolen toch?



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Kinderen

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag