Ben ik te dik? Hoe weet je of je te dik bent?

De laatste jaren is het aantal mensen met overgewicht flink gestegen. Bij de een is het net een paar pondjes teveel, terwijl de ander misschien te maken heeft met ernstig overgewicht. Toch geldt voor iedereen die overgewicht heeft dat het serieuze gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Weet je niet zo goed of je een gezond gewicht hebt en of je te dik bent? Dan vertellen we je hieronder hoe je dat het beste kunt berekenen.


Hoe weet je of je te dik bent?

Bij de een is het heel goed te zien als er sprake is van overgewicht en de ander kan misschien wel net op de grens zitten van overgewicht. Maar hoe weet je nou precies of je een gezond gewicht hebt of dat je te dik bent? De weegschaal of het blote oog zijn namelijk niet alleen te vertrouwen als het gaat om bepalen of je te zwaar bent. Wanneer je te dik bent wil dit namelijk vooral zeggen dat de verhoudingen van je lichaam niet kloppen. Iemand die kleiner van formaat is en 80 kilo weegt kan bijvoorbeeld wel te dik zijn, terwijl iemand die lang is en hetzelfde gewicht heeft wel gezond is. Het is daarom verstandig om te berekenen of jouw gewicht bij jouw lichaam en lengte past.

Een van de methoden om te bepalen of je een gezond gewicht hebt, is door je BMI te berekenen. BMI staat voor Body Mass Index en houdt rekening met zowel het gewicht als de lengte. Zo krijg je dus de verhouding tussen je gewicht en je lengte te zien. Als je even googelt zijn er veel verschillende websites te vinden waar je eenvoudig je BMI kunt berekenen. Vervolgens staat er uitleg bij of je BMI gezond is, te hoog of te laag.

Voor ouderen boven de 70 jaar en kinderen is de uitkomst van de BMI minder betrouwbaar, omdat er voor hen soms andere lichaamsverhoudingen gelden. Een andere optie om te berekenen of je te dik bent, is door het meten van de omtrek van je taille. Je meet je taille door het smalste gedeelte van je middel te meten. Dit punt zit net boven je heupbot en onder je ribben. Een derde en erg nauwkeurige manier van meten is, door het berekenen van je vetpercentage aan de hand van een huidplooimeter. Bij deze meting pak je een stuk huid inclusief onderhuids vet vast en gebruik je het apparaatje om de dikte van je huidplooi te meten. Je gebruikt de huidplooimeter meestal op bekende gebieden, zoals de buik, net boven de heup, de bovenarmen (triceps) en de bovenbenen.


Wat zijn de gevolgen als je te dik bent?

Als je te zwaar bent dan heeft dit veel gevolgen voor je gezondheid. Sommige gevolgen merk je al op de korte termijn, terwijl andere gevolgen vooral op de lange termijn zullen gelden. Als je te dik bent brengt dit ook gevolgen met zich mee die niet meteen lichamelijk zichtbaar zijn, maar wel erg gevaarlijk zijn. Zo hebben mensen met overgewicht grote kans om diabetes te ontwikkelen en kan dit weer leiden tot hart- en vaatziekten.

Een ander gevolg is, dat bij overgewicht het cholesterolgehalte vaak veel te hoog is. Dit komt omdat er in een ongezond eetpatroon meestal veel verzadigd vet en dierlijke vetten worden gegeten. Van een hoog cholesterol merk je zelf niets, maar het kan wel zorgen voor slagaderverkalking en hart- en vaatziekten. Tot slot kun je door overgewicht andere lichaamsaandoeningen krijgen, zoals kortademigheid, pijn aan gewrichten en botten of onvruchtbaarheid. Door af te vallen zorg je er dus niet alleen voor dat je aan de buitenkant verandering ziet, maar zorg je er ook voor dat je lichaam weer gezonder wordt. Door een gewichtsafname van 5% kun je er al voor zorgen dat de gezondheidsrisico’s afnemen.


Wat moet je doen als je te dik bent?

Heb je overgewicht? Dan komt dit meestal door twee belangrijke factoren, namelijk te ongezonde voeding en te weinig lichaamsbeweging. Wil je dus wat aan je overgewicht doen, dan zul je dus aan deze twee punten moeten werken. Gezond eten begint allemaal met het aanleren van de juiste gewoontes. Het is verstandig om te weten welke voeding gezond en ongezond is en wat je ongeveer maximaal per dag mag hebben aan calorieën.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan is het verstandig om een dieet te volgen. Zo heb je een stukje extra stimulans en weet je precies wat je elke dag kunt eten en drinken. Wil je liever geen dieet volgen, maar zelf op je eetpatroon letten? Dan is het belangrijk om elke dag de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Tijdens het diëten is het aan te raden om het aantal koolhydraten te minderen en in plaats daarvan meer eiwitten en gezonde vetten te eten. Daarnaast moet je elke dag voldoende groenten en twee stuks fruit eten om aan genoeg vitaminen en mineralen te komen. Het is tevens belangrijk om voldoende te blijven drinken en je lichaam te hydrateren. Vermijd suikerhoudende dranken of alcohol en drink vooral water of thee.

Naast gezonde voeding is voldoende beweging het tweede aandachtspunt tijdens het lijnen. Tegenwoordig is namelijk alles makkelijker geworden. We zoeken alles op van achter onze laptop of smartphone en met de auto kunnen we op onze luie kont van A naar B worden gebracht. Dit zorgt ervoor dat veel Nederlanders elke dag niet aan voldoende lichaamsbeweging komen. De richtlijn voor voldoende beweging is, dat je elke dag minimaal een half uur in beweging bent. Dit hoeft niet per se een fanatieke workout te zijn, maar mag ook gewoon wandelen of fietsen zijn.

Het is eigenlijk heel makkelijk om aan een half uur beweging per dag te komen, maar daarvoor moet je wel even stilstaan bij je dagelijkse gewoontes. Ga je altijd met de auto naar je werk? Ga dan eens met de fiets of parkeer je auto niet om de hoek bij je werk. Zo kun je er ‘s ochtends al voor zorgen dat je de dag met een stukje lichaamsbeweging begint. Een andere tip is om na het eten bijvoorbeeld een stukje te lopen in het park, buiten te spelen met je kinderen, de hond langer uit te laten of vaker de trap te nemen in plaats van de lift.

Aan de hand van een stappenteller kun je goed bijhouden of je elke dag voldoende in beweging bent geweest. Je kunt een aparte stappenteller kopen, maar je hebt bijvoorbeeld ook een sporthorloge waar je je stappen op kunt bijhouden. Als je 10.000 stappen per dag zet dan komt dit ongeveer overeen met een half uur wandelen. Voor elke vorm van lichaamsbeweging geldt dat alle kleine beetjes helpen. Meer bewegen zorgt ervoor dat je een actievere levensstijl aanleert en dat je elke dag voldoende lichaamsbeweging krijgt.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Lichaam

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit