Lekkere, gezonde snacks voor ‘s avonds

Een hoop mensen heeft last van een hongergevoel na het avondeten. Je hebt net een lekker bord pasta naar binnen gewerkt en zit met een kop thee voor de tv, maar dan heb je toch weer een beetje honger. Herken je jezelf hierin? Vaak grijp je dan waarschijnlijk naar een zak chips of een reep chocola. Absoluut lekker, maar totaal niet gezond. Daarom staan er in dit artikel lekkere en gezonde snacks voor ‘s avonds. Zodat jij wel aan je hongergevoel kunt toegeven, maar toch gezond bezig blijft.


Drink eerst een paar glazen water

Wanneer je na het eten ‘s avonds weer honger hebt, is het verstandig om eerst een paar glazen water te drinken. Het kan zijn dat je maag het hongergevoel door de war haalt met dorst. Die dorst kan voortkomen uit het feit dat je overdag niet genoeg gedronken hebt. Het is raadzaam om tussen de 1,5 en 2 liter water per dag te drinken. Heb je na het drinken van van een paar glazen water nog steeds honger? Dan kun je één van deze gezonde snacks nuttigen.


1. Noten

Noten zitten vol met gezonde vetten, en zijn ontzettend vullend. Wanneer je echt op de healthy tour bezig bent, kun je het beste noten zonder zout kopen. Op die manier eet je de noten op de meest pure manier. Daarnaast kun je je noten het best op de markt kopen, zo weet je zeker dat je er geen extra conserveringsmiddelen aan toegevoegd zijn. Eet een handje gemixte noten (bijvoorbeeld: pistache, cashew en amandel) en je hebt direct een heerlijke snack voor ‘s avonds.


2. Bakje yoghurt met vers fruit

Heb je zin in een zoete, gezonde snack na het eten, dan is een bakje yoghurt met vers fruit een aanrader. Een heerlijke combinatie van fruit is bijvoorbeeld blauwe bessen met aardbeien. Maar alle soorten fruit zijn lekker en hoe meer je varieert, hoe beter. Tip: wanneer je extra veel honger hebt, kun je ook wat noten door je yoghurt heen gooien. Extra vullend!


3. Groente met hummus dip

Groente is altijd goed. Niet alleen tijdens het avondeten, maar ook als snack voor na het eten. Snij een komkommer en een rode paprika in reepjes en doe deze in bakjes. Lekker zijn ook de snoeptomaatjes die je in verschillende supermarkten kunt kopen. Voor het extra ‘snack gevoel’ kun je je groentes dippen in je lievelings hummus. Daardoor proef je nog meer verschillende smaken door elkaar.


4. Volkoren wraps

Volkoren wraps zijn de ideale snack die je van tevoren makkelijk klaar kunt maken. Besmeer de wrap met een laagje hummus of hütenkäse en doe daar een plakje kipfilet en wat sneetjes komkommer bij. Je kunt eindeloos variëren in soorten beleg, zolang het maar gezond blijft en niet te zwaar op de maag is. Snijd de wrap in kleine rolletjes en bewaar ze in de ijskast. Zo kun je er meerdere avonden van genieten.


5. Rozijnen en dadels

De zoete versie van het handje noten, is het handje rozijnen of dadels. Rijk aan gezonde suikers en dus een healthy guilty pleasure. Koop een zak rozijnen, of wanneer je jezelf wilt leren om kleine porties te nemen, koop dan kleine doosjes rozijnen. Zo zorg je ervoor dat je wel een lekkere snack hebt, maar niet meteen teveel ervan eet. Een leuke variatie op het eten van dadels, is om deze te vullen met geitenkaas. Eventjes in de oven, en ze zijn ready to enjoy.


6. Rijstwafel met (pinda)kaas

Een rijstwafel met pindakaas of kaas is een makkelijke snack voor ‘s avonds. Het is een licht hapje maar haalt wel net dat vervelende hongergevoel weg. Pindakaas zit vol met noten, dus smeer er een lekkere dikke laag van op je rijstwafel, en smullen maar. Heb je meer zin in kaas? Dan is dit ook een goede optie voor op je rijstwafel.


7. Stukje pure chocola

Chocola. Need I say more? Het eten van teveel chocola is niet gezond, maar het is gebleken dat het eten van een stukje pure chocola per dag zelfs goed voor je is. Kies voor een écht goede pure reep, waar minstens 75% cacao in zit. Combineer het stukje pure chocola met een handjevol blauwe bessen, en je snack is compleet.


8. Smoothie

Smoothies zijn altijd goed. Je kunt ervoor kiezen om een smoothie te maken met yoghurt als basis, of met water als basis. Yoghurt smoothies worden vaak als ontbijt of toetje gegeten, dus dan is een smoothie op waterbasis perfect als snack na het avondeten. Een hele gezonde optie is een smoothie met spinazie, kiwi, komkommer en wat water. Gooi alles samen in de blender en voeg naar wens extra water toe. Ook een smoothie is makkelijk om van tevoren klaar te maken. Maak dus extra veel, dan kun je er meerdere dagen van genieten.


9. Een hardgekookt eitje

Het eten van een hardgekookt eitje is nooit verkeerd. Beetje zout en peper eroverheen, en happen maar. Eieren zijn makkelijk, voedzaam, goedkoop en heb je bijna altijd wel in huis.


10. Wortel(chips)

Heerlijk en erg gezond zijn wortels. Je kunt wortels op verschillende manieren eten. Gewoon zoals ze zijn, met bijvoorbeeld een hummus dipje erbij. Maar je kunt ook zelf wortel chips maken. Rasp wat wortels zodat je dunne plakjes krijgt die vanzelf een beetje gaan krullen. Leg die op een bakplaat, strooi er wat olie en zout overheen en doe ze even in de oven. Hierna heb je jouw eigengemaakte, super gezonde (wortel)chips. Perfect voor bij de film.

 


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Gezondheid Eten & drinken

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit