Hoe stimuleer ik de vetverbranding?

Hoe stimuleer ik de vetverbranding?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Elk lichaam is anders, dus dit zorgt er ook voor dat elk lichaam zijn eigen vetverbranding heeft. Vetverbranding is dus gedeeltelijk afhankelijk van onze genen, maar door het kiezen van de juiste voeding kun je je vetverbranding in grote mate stimuleren. Je denkt misschien dat je voornamelijk vet zult verbranden door het minderen van eten, maar nog belangrijker is eigenlijk het eten van de juiste voeding. Door voeding te kiezen die de vetverbranding stimuleert zul je zien dat je sneller resultaat ziet en dat je het gezonde voedingspatroon ook nog eens langer kunt volhouden.

Wil je wat meer houvast en ben je op zoek naar een dieet waarin de vetverbranding wordt gestimuleerd? Dan hebben we hieronder drie diëten voor je geselecteerd die een goede keuze zijn voor jou. Daarnaast lees je hieronder welke voeding de vetverbranding stimuleert en krijg je tips voor een betere vetverbranding.


Afslank Receptenbijbel logo

Afslank Receptenbijbel

Met dit dieet zul je zien dat afvallen eigenlijk best leuk kan zijn. Je kunt namelijk met dit dieet nog steeds blijven genieten van je favoriete voedsel, maar dan op een gezondere manier. In de Afslank Receptenbijbel staan honderden afwisselende recepten die gericht zijn op een snelle vetverbranding. Zo leer je om een gezonder eetpatroon te ontwikkelen, terwijl je geen honger hoeft te lijden. Als je dit dieet bestelt, dan ontvang je het boek vol met recepten, weekmenu’s en allerlei leuke bonussen.

Bestel de Afslank Recepten Bijbel
MakkelijkAfvallen logo

MakkelijkAfvallen

Bij MakkelijkAfvallen gaat het niet zozeer om het minderen van eten, maar vooral om het anders leren eten. Met het koolhydraatarm 50 dagen programma worden koolhydraten voornamelijk vervangen door eiwitten en gezonde vetten. Dit zorgt ervoor dat je het dieet makkelijk kunt volhouden en dat de vetverbranding goed blijft werken. Het dieet werkt met vaste eetschema’s waarbij je recepten krijgt voor het ontbijt, de lunch, het avondeten en drie tussendoortjes. Je hoeft geen aparte ingrediënten in huis te halen, maar kunt het dieet met de hele familie volgen. Als je kiest voor dit dieet ontvang je het e-book met het Koolhydraatarm 50 dagen programma, de complete dagmenu’s, handige boodschappenlijstjes en drinktips.

Bestel het Koolhydraatarm 50 dagen programma
Dieet Pro logo

Dieet Pro

Heb je het niet zo op diëten, maar wil je wel graag een bepaalde houvast? Dan zijn de producten van DieetPro een goede keuze voor jou. DieetPro is niet een dieet, maar heeft verschillende producten die het afvalproces kunnen ondersteunen. Het bekendste product is de DieetPro shake die je kunt vervangen voor bijvoorbeeld je ontbijt of je lunch. De shakes bevatten natuurlijke ingrediënten en helpen je om de vetstofwisseling en je bloedsuikerspiegel in balans te krijgen, waardoor uiteindelijk je vetverbranding op gang wordt gezet. De shakes zijn in allerlei smaken verkrijgbaar en eventueel kun je ook nog gebruik maken van de andere producten van DieetPro.

DieetPro producten bekijken en bestellen

Wat is stimulerend voor de vetverbranding?

Wil je de vetverbranding op gang houden, dan is het allereerst belangrijk om een gezond voedingspatroon aan te leren. Zorg dat je een gevarieerd eetschema aanhoudt met voldoende vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je vetverbranding op gang komt, maar het zorgt ook voor een juiste stofwisseling. Zo kun je dus eindelijk die overtollige kilo’s kwijtraken zelfs op probleemgebieden zoals je buik, billen en benen.

Het eten van voldoende eiwitten kan er tevens voor zorgen dat je langdurig een vol gevoel hebt en dat je dus uiteindelijk minder calorieën inneemt. Daarnaast kan je lichaam pas vet gaan verbranden als het hulp krijgt van koolhydraten en eiwitten. Met name eiwitten bevatten veel aminozuren en vitamine B12 die stimulerend zijn voor de vetverbranding terwijl het de calorie-verbrandende spieren behoudt. Kies dus voor eiwitrijk voedsel om je vetverbranding op peil te houden.

Voor een goede vetverbranding is het ook belangrijk dat je voldoende vocht krijgt. Kies niet te vaak voor vruchtensappen of andere suikerhoudende dranken, maar drink vooral veel water en thee. Voldoende water drinken is erg belangrijk om je lichaam goed te kunnen laten werken. Naast het drinken van water kun je ook vaker kiezen voor groene thee. Groene thee bevat namelijk veel antioxidanten die zorgen voor een goede vetverbranding.

Naast goede voeding is voldoende bewegen een absolute must. Spieren hebben namelijk tot tien keer meer energie nodig dan lichaamsvet. Door dus je spiermassa te versterken en te trainen stimuleer je de vetverbranding. Één kilo spier heeft namelijk wel zo’n negentig calorieën nodig. Zorg dus dat je elke dag voldoende beweging krijgt en dat je bijvoorbeeld meerdere sportmomentjes per week inlast.


Tips voor een betere vetverbranding

Eet genoeg calorieën
Als je te weinig calorieën neemt dan zal je lichaam op de spaarstand gaan en vet gaan opslaan. Als je hierna weer meer calorieën gaat nemen, dan zul je zien dat je nog harder aankomt: het jojo-effect. Zorg er daarom voor dat je voldoende calorieën binnenkrijgt, zodat je vetverbranding op gang wordt gehouden.

Eet pittig eten
Rode en groene chilipepers kunnen zorgen voor een verhoogde vetverbranding, omdat het pittige eten je lichaamstemperatuur verhoogt. Regelmatig pittig eten kan dus je vetverbranding stimuleren.

Begin met een goed ontbijt
Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je lichaam wordt opgestart en dat je metabolisme weer wordt aangevuld. Zo zal je lichaam meer calorieën gaan verbranden dan wanneer je niet ontbijt. Het is daarom goed om elke ochtend te ontbijten en met name voor vezelrijke producten te kiezen.

Drink veel water
Door het drinken van voldoende water zorg je ervoor dat je vetverbranding wordt gestimuleerd. Daarnaast geeft het drinken van water je een vol gevoel, waardoor je minder snel honger krijgt. Er wordt aangeraden om twee liter water per dag te drinken, neem daarom de gewoonte aan om altijd een flesje water bij je te hebben.

Vast eetpatroon
Het is beter om vaste eetmomenten in te lassen per dag, dan de hele dag door te blijven eten. Zo kun je je houden aan een ontbijt, lunch en diner en daarbij drie (lichte) tussendoortjes nemen. Dit zorgt ervoor dat je vetverbranding wordt gestimuleerd.

Voldoende beweging
Naast het eten van gezonde voeding, is het belangrijk om voldoende beweging te krijgen. Je hoeft je niet elke dag kapot te zweten in de sportschool, maar je moet wel zorgen dat je dagelijks voldoende beweging krijgt. Ga bijvoorbeeld met de fiets naar het werk, neem vaker de trap of ga een stukje wandelen na het avondeten. Door voldoende te bewegen wordt je vetverbranding geactiveerd en zorg je er tevens voor dat je lichaam strakker wordt.

Goede nachtrust
Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je overdag goed kunt functioneren. Wanneer je te weinig slaap hebt gehad, dan hunker je meer naar (ongezond) eten. Een goede nachtrust zorgt er dus voor dat je je gezonde voedingspatroon beter kunt volhouden en dat je je energieker voelt.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

FitMethode
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag