8 Tips als je minder vlees wilt eten

Elke dag worden er in Nederland meer dan 400.000 dieren opgegeten. Kippen, koeien, varkens, kalkoenen en vissen. Die dieren hebben slechts bij uitzondering een fijn leven gehad en de vleesproductie zorgt ook nog eens voor een enorme belasting voor het milieu. Tot slot is veel vlees eten ook niet bepaald goed voor de gezondheid, want je krijgt er eerder overgewicht van en loopt een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Daarom kiezen steeds meer consumenten ervoor om wat minder vlees te eten. Zou je ook wel wat minder vlees willen gaan eten? Dan vind je hier 8 tips waarmee je dat tot een succes kunt maken.


Tip 1: Ga steeds een beetje minder vlees eten

Wanneer je wilt minderen met vlees is het belangrijk om niet van het een op het andere moment aan een volledig nieuw dieet te beginnen. Dan loop je namelijk het risico dat je binnen korte tijd alweer genoeg hebt van je vleesloze maaltijden. Ook wanneer je te maken hebt met gezinsleden die niet staan te springen om minder vlees te gaan eten is het belangrijk om niet al te rigoureus te werk te gaan. Het heeft natuurlijk altijd de voorkeur om je plan vooraf met hen bespreken. Wie weet is iedereen enthousiast en zijn jullie binnen een mum van tijd volwaardig flexitariër. Maar mocht je toch enige weerstand verwachten dan kun je natuurlijk ook proberen steeds minder vaak vlees bij een maaltijd klaar te maken zonder dat het opvalt. Vooral dan is het extra belangrijk om het heel rustig aan te doen en niet meteen jullie hele eetpatroon om te gooien!


Tip 2: Eet minder grote porties

De meeste mensen eten niet alleen vaak vlees, ze eten in de regel ook (te) grote porties. Meestal zijn de porties zelfs zo groot dat het simpelweg ongezond voor je is, omdat je daardoor een vergrote kans hebt om hart- en vaatziekten en andere aandoeningen te krijgen. Je kunt dus ook minder vlees eten door simpelweg de porties kleiner te maken. Zo kun je wel elke dag genieten van vlees bij de maaltijd, maar ben je toch goed bezig voor zowel het milieu als je eigen gezondheid. Een portie vlees of vis van circa 100 gram is voor de meeste volwassenen meer dan genoeg. Door de porties kleiner te maken ben je ook in staat om geld te besparen. Maar natuurlijk kun je voor hetzelfde geld ook voor betere kwaliteit vlees kiezen (bijvoorbeeld biologisch).


Tip 3: Zoek de lekkerste vegetarische alternatieven

Vleesvervangers zijn de makkelijkste manier om minder vlees te eten. De afgelopen jaren is het aanbod ook steeds groter geworden en je vindt in steeds meer supermarkten een volwaardig assortiment vegetarische alternatieven. Het kan daarom een leuke missie zijn om op zoek te gaan naar de vleesvervangers die je zelf het lekkerste vindt. Door een dergelijke vleesvervanger te eten weet je zeker dat je de noodzakelijke vitaminen en mineralen binnenkrijgt om gezond en sterk te blijven. Qua smaak is het nog altijd lastig om echt vlees te evenaren dus dat moet niet je streven zijn. Maar wanneer je een of meer vleesvervangers weet te vinden die je echt lekker vindt hoeft minderen met vlees niet eens een uitdaging te zijn. Misschien wordt je vleesloze maaltijd dan zelfs wel iets om naar uit te kunnen kijken!


Tip 4: Laat vaker vlees weg bij je lunch

Wanneer je overweegt om te minderen met vlees dan is dat heerlijk malse biefstukje laten staan waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt. Maar mensen eten ook op andere momenten best wel veel vlees, zoals vleeswaren op brood of worstjes als snack tussendoor. Wanneer je op die momenten voor een vegetarisch alternatief kiest heb je daar veel minder erg in dan wanneer je het vlees weglaat tijdens de hoofdmaaltijd. Doe dus eens wat vaker kaas op je boterham of kies voor een vegetarisch broodbeleg. Ook die worden namelijk van steeds betere kwaliteit en bevatten essentiële voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.


Tip 5: Ook af en toe vis overslaan?

De meeste vis die je in de supermarkt kunt kopen is niet duurzaam gevangen. Daarom zou het voor het milieu ook heel goed zijn om af en toe vis uit je maaltijden te verbannen. Met name vette vis bevat echter wel allerlei voedingsstoffen die heel goed zijn voor je gezondheid, dus vis helemaal schrappen is vooral een goed idee als je daar de juiste vervangers voor zoekt. Vooral wanneer je vrijwel geen vis eet is dat een goed idee, kies dan voor supplementen. Je kunt ook zorgen dat je af en toe raapzaadolie of lijnzaadolie binnenkrijgt. Daar zit de stof ALA in waarmee je lichaam in staat is om de gezonde vetzuren EPA en DHA zelf aan te maken.


Tip 6: Kies voor maaltijden waarbij je het vlees niet mist

De beste manier om minder vlees te eten is misschien nog wel om recepten te kiezen waarbij je het vlees amper of zelfs in het geheel niet zult missen. Dankzij het internet heb je tegenwoordig toegang tot de meest exotische recepten van over de hele wereld, ook heel veel zonder vlees erin. Maar ook een eenvoudige pasta kan heel simpel zonder vlees erin worden bereid en dan nog steeds even lekker zijn als anders. Heb je bijvoorbeeld zin in macaroni met gehakt, of een lekkere lasagne? Dan zul je vaak weinig verschil proeven wanneer je daarvoor vegetarisch gehakt gebruikt. Ook veel eenpansmaaltijden, risotto, quiches en soepen kun je prima zonder vlees bereiden zonder dit een moment te missen.


Tip 7: Koop alleen verantwoord vlees

Wanneer je bent begonnen met minder vlees eten kun je ook de impact van de dagen dat je nog wel vlees eet verkleinen door alleen te kiezen voor verantwoord vlees. Dat betekent bijvoorbeeld dat je alleen biologische vleesproducten meeneemt en niet automatisch naar de kiloknallers grijpt. Biologisch vlees is weliswaar duurder dan niet-biologisch vlees, maar het heeft vaak wel meer smaak zodat je ook door een kleinere portie te eten volop kunt genieten van je maaltijd.

Hoe herken je verantwoord geproduceerd vlees?

  • Dat doe je bijvoorbeeld aan het Beter Leven keurmerk. Hoe meer sterren er op dat keurmerk staan hoe beter.
  • Wanneer je biologisch vlees koopt staat daar vaak een keurmerk op van een blaadje dat uit sterren bestaat. Je weet ook dan zeker dat de dieren een fijn leven hebben gehad.
  • Ook het EKO en Demeter keurmerk zijn altijd goed want dat vlees is afkomstig van kleinschalige boerderijen waar nog beter op het welzijn van de dieren is gelet.

Tip 8: Motiveer jezelf om vol te houden

Alle begin is moeilijk, zo ook wanneer je probeert minder vlees te eten als je wel veel van vlees houdt. Hou jezelf gemotiveerd door je bewust te blijven van de positieve impact dat het heeft om minder vlees te eten. De vleesproductie heeft wereldwijd heel veel negatieve gevolgen en een dag per week geen vlees eten maakt al een enorm verschil. Je bespaart in de eerste plaats gigantisch veel water want voor het maken van 1 kilo vlees is meer dan 15.000 liter water nodig. Door een dag per week geen vlees te eten bespaar je een hoeveelheid water waar een gezin met 5 kinderen het hele jaar elke dag van kan douchen. Je helpt ook de CO2 uitstoot tegen te gaan. Een dag per week geen vlees eten staat op jaarbasis gelijk aan de uitstoot van een autorit van Groningen naar Limburg en weer terug. Je draagt dus echt je steentje bij aan het milieu door met vlees te minderen, om over het dierenwelzijn nog maar te zwijgen. Maar het is ook beter voor je gezondheid, want mensen die minder vlees eten hebben bewezen minder last van overgewicht, een minder hoog cholesterolgehalte en zijn minder vatbaar voor hart- en vaatziekten.


BodyBody

Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Eten & drinken Gezondheid
Copyright Dik.nl 2018 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag