Wat is een burpee en hoe voer je deze uit?

De burpee is een bijna full body workout, die je gewoon in de woonkamer kunt uitvoeren. We zien het steeds vaker voorbij komen, in tijdschriften, op verschillende blogs en op televisie. Maar wat is de burpee nou precies? Waar komt het vandaan? Wat zijn de effecten ervan? Na dit artikel weet jij hoe je de burpee op de beste manier uitvoert en waar het goed voor is.


Waar komt de burpee vandaan?

Voordat we verder op de burpee ingaan, is het misschien interessant om te weten waar de burpee vandaan komt. Een klein stukje geschiedenis kan daarom niet ontbreken. De burpee is in de jaren dertig van de vorige eeuw ontwikkelt door Royal H. Burpee. Royal H. Burpee was een bewegingswetenschapper. De populariteit van de workout nam in de Tweede Wereldoorlog enorm toe. De burpee werd destijds gebruikt om de fitheid van de soldaten te testen. Door de snelle test werd de behendigheid, coördinatie en kracht van een soldaat snel duidelijk.


Wat is een burpee?

De burpee is een combinatie van push-ups, sprong en de bekende squat. Nog even een terugblik op de squat: de squat staat vooral bekend voor het krijgen van mooie billen. Door de herhaling van een simpele kniebuiging kun je snel progressie boeken in je fitheid en kracht. De squat is naast het trainen van je billen ook goed voor je benen, hamstrings en buikspieren. We gaan na de populaire squats nog een stapje verder, namelijk de burpee. De burpee is een variatie van een squat, waar ook nog gebruik wordt gemaakt van push ups en sprong.

Zoals al in de inleiding benoemd, wordt bijna je hele lichaam tijdens een burpee getraind. Met deze oefening wordt er meer vet verbrand dan bij standaard krachtoefeningen. Je lichaam wordt intensief getraind door de focus op je benen, armen, borst, schouders, billen, triceps en buik. Je conditie wordt verbeterd, omdat je lichaam door de intensieve training meer zuurstof vraagt en je hartslag tijdens de oefening versnelt. Tot slot zorgt deze oefening voor een snellere stofwisseling, waardoor je voedsel sneller verbrand wordt.


Waarom de burpee?

De burpee is makkelijk uit te voeren. Het enige wat je ervoor nodig hebt, is je eigen lichaam en motivatie! Geen lastige apparaten. De burpee is overal mogelijk, op ieder tijdstip. Je kunt de burpee voor jezelf nog zwaarder maken door enkele accessoires toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld een bal toevoegen aan je workout, of extra gewichten. Accessoires zijn niet per se nodig, een extra sprong of push-up voegt ook al moeilijkheid toe aan de oefening.


Uitvoering van de burpee

Er zijn verschillende manieren waarop je de burpee uit kan voeren. Wanneer je nog niet veel ervaring met de burpee hebt, kun je het beste beginnen met de basis.

De basis burpee gaat als volgt:

  1. Met je armen gestrekt omhoog springen, denk om een rechte rug.
  2. Ga met je knieën gebogen zitten en zet vervolgens je handen op de grond
  3. Spring met twee voeten tegelijk naar achter in een plank, denk weer om de rechte rug
  4. Spring terug, zorg dat je lichaam onder je schouders door naar je handen springt
  5. Spring tenslotte weer met je armen gestrekt omhoog


Burpee uitbreiden als work-out

Om van deze basis burpee echt een work-out te maken, zijn er verschillende challenges bedacht. Je kunt de burpee 1 minuut lang zo vaak mogelijk herhalen, waardoor je je lichaam uitdaagt. Ten tweede kun je de burpees combineren met rennen. Je rent zes minuten en neemt na elke minuut een stop om 10 burpees uit te voeren.

Een andere optie is om de burpee te combineren met krachttraining. Na elke krachttraining 4 burpees. Zijn deze oefeningen te makkelijk? Gewichten toevoegen tijdens de burpee maakt de workout nog effectiever.

Voorbeelden van gewichten die je toe kan voegen zijn:

  • De kettlebell: gewicht met handvaten die je zelf omhoog lift. De zwaarte van dit gewicht varieert vaak van 5 tot 40 kilogram.
  • Dumbbell gewichten: gewicht met in het midden een handvat en een verdeling van het aantal kilo’s aan de zijkanten.

Je kunt de oefening zo zwaar mogelijk maken, door het aantal kilo’s die je toevoegt. Ben je pas begonnen met de burpee? Dan is het handiger om met lichte gewichten te beginnen. Wanneer je een fanatieke sporter bent en je over veel massa bezit, is het een uitdaging om voor zwaardere gewichten te kiezen.


Waar moet je opletten tijdens de burpee?

Allereerst zijn er genoeg brandstoffen in je lichaam nodig. Brandstoffen zorgen ervoor dat je lichaam goed functioneert. Koolhydraten en vetten vallen onder brandstoffen. Pasta, brood, aardappelen, peulvruchten en groente bevatten veel koolhydraten. De brandstoffen die je lichaam binnen krijgt zijn nodig om door de burpees verbrandt te worden. Regelmatig eten en een gezond eetpatroon is daarom erg belangrijk.

We vergeten tijdens het sporten vaak onze houding, en hierdoor lopen we sneller blessures op. Vooral de rug en de schouders zijn kwetsbaar. Wanneer je net begint met fitness, kun je beginnen met de burpee zonder sprong. Hierdoor wordt je lichaam niet overbelast en kan je lichaam wennen aan de beweging. Wanneer je lichaam al iets bekender is met de burpee, vergeet dan niet je armen boven je hoofd uit te steken als je springt. Zorg constant voor een rechte rug, anders zorg je voor overbelasting van de rug. Ook wanneer je in de plank bent, voordat je met de push ups begint, moet je om je rechte rug denken.


© Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit