Wat is magnesium malaat en waar is het goed voor?

Wat is magnesium malaat en waar is het goed voor?

Laatst bijgewerkt: 5 juli 2019

Magnesium malaat is een vorm van magnesium die makkelijk door je lichaam wordt opgenomen. Het draagt bij aan een goede ontspanning en voorziet tegelijkertijd je spiercellen van energie. Magnesium malaat is dan ook populair bij sporters. Wanneer heb je deze stof eigenlijk nodig? En waarom magnesium malaat en niet een andere vorm van magnesium? In dit artikel zochten we voor je uit war magnesium malaat precies is en wat het doet voor je gezondheid.


Wat is magnesium malaat?

Magnesium malaat is een verbinding van het mineraal magnesium en appelzuur. Appelzuur is een onderdeel van wat we de ‘citroenzuurcyclus’ noemen. Dit proces in het lichaam zorgt ervoor dat er energie in je lichaamscellen wordt geproduceerd. Appelzuur is aanwezig in de meeste cellen van je lichaam.
Een kenmerk van magnesium malaat is dat het het een hoge biologische beschikbaarheid heeft. Dat wil zeggen dat je lichaam er makkelijk veel van opneemt. Magnesium malaat is namelijk een organische vorm van magnesium. Hiervan wordt er meer door je lichaam opgenomen dan van de anorganische vorm (niet-lichaamseigen).

Magnesium is een mineraal dat je volledig uit je voeding haalt. Je lichaam kan dit zelf niet aanmaken, dus om het voldoende binnen te krijgen is gezond eten, eventueel met een supplement als aanvulling, belangrijk.

Het mineraal magnesium zorgt ervoor dat allerlei processen in je lichaam goed verlopen. Zo stuurt het maar liefst 300 verschillende enzymen (eiwitten in je lichaam aan). Andere processen in je lichaam waarbij magnesium belangrijk is zijn:

  • Het ondersteunen van je geheugen (lange en korte termijn) en concentratievermogen.
  • Het goed functioneren van je zenuwstelsel en spieren
  • Zorgt ervoor dat je tanden, botten en spieren sterk blijven.
  • Het verminderen van vermoeidheid
  • Vrijmaken van energie uit je eten.

Wat betreft je spieren, heeft het mineraal magnesium een samenwerking met het mineraal calcium. Waar magnesium ervoor zorgt dat je spieren ontspannen, zorgt calcium er juist voor dat de spieren zich samentrekken.

Hoe krijg je voldoende magnesium binnen?

Als je gevarieerd eet, dus elke dag de Schijf van Vijf en verschillende producten, zou je een voldoende hoeveelheid magnesium binnen moeten krijgen.
Een teveel aan magnesium komt eigenlijk alleen voor als er een grote overdosering van supplementen ingenomen wordt. Alleen dan zal je neveneffecten ervaren.

De volgende voedingswaren bevatten veel magnesium:

  • banaan
  • spinazie en andere groene groenten
  • volkoren macaroni
  • crackers
  • sojaproducten
  • noten
  • makreel

In sommige blogs over een gezonde leefstijl wordt er gewaarschuwd voor het feit dat je makkelijker te weinig magnesium binnenkrijgt dan je denkt. In de praktijk valt dit echter mee, tenzij je erg eenzijdig en ongezond eet. Ook zwangere vrouwen bijvoorbeeld, hebben gewoonlijk geen extra behoefte aan magnesium.
In sommige gevallen kan een tekort aan magnesium ontstaan door:

  • overmatig zweten
  • het slikken van maagzuurremmers
  • soms kunnen oudere mensen moeite hebben met het opnemen van voldoende magnesium in het lichaam
  • fanatiek sporten
  • langdurig een verstoorde, onrustige ademhaling kan een magnesiumtekort veroorzaken.

Waarvoor magnesium malaat in supplementen belangrijk kan zijn, lees je hieronder.

Dit maakt magnesium belangrijk voor sporters

Als je sport, verbruik je extra veel energie. In dat geval kunnen supplementen met magnesium malaat extra ondersteuning bieden. Magnesium malaat helpt immers bij het vrijmaken van energie. Die banaan die sporters vaak eten voor ze gaan fitnessen is niet voor niets: deze bevat gunstige vitaminen voor sporters én is een bron van magnesium.
Bovendien kan het appelzuur uit magnesium malaat melkzuur afbreken. Dit is wat er vrijkomt in je lichaam als je ‘verzuurde spieren’ hebt.

Magnesium malaat in supplementen

Magnesium malaat wordt meestal aangeboden in de vorm van supplementen. Deze supplementen kan je kopen in de vorm van tabletten bij allerlei gezondheidswinkels zoals Vitakruid, Body & Fit Shop en Kruidvat.
Je kan ook speciale eiwitpoeders met magnesium kopen (let er dan wel op of het magnesium malaat is, als je specifiek op zoek bent naar magnesium malaat).

https://nl.pinterest.com/pin/428967933257976552/


Magnesium malaat tegen vermoeidheid

Magnesium malaat kan ondersteuning geven bij verschillende vermoeidheden. Dat kan in het bijzonder een oplossing bieden als mensen zonder duidelijk aanwijsbare reden vermoeid zijn. Fibromyalgie is bijvoorbeeld een ziekte waarbij mensen veel pijn ervaren aan het bindweefsel en de spieren. De klachten zijn wisselend en vaak hebben fibromyalgie patiënten last van vermoeidheid. Magnesium malaat is dan geen volledige oplossing, maar kan wel de scherpe randjes van de vermoeidheid halen. Daarnaast vermindert het de spierklachten die mensen met fibromyalgie vaak hebben.

Iets anders dat magnesium malaat doet, is ervoor zorgen dat je makkelijker ontspant. De spierklachten, vermoeidheid en stemmingswisselingen die er komen kijken bij onder meer fibromyalgie, kunnen zo wat verlicht worden.

Stress, spierstijfheid na het sporten of werk in een eenzijdige houding zijn allemaal oorzaken die kunnen zorgen voor (onnodige) spanning op je spieren. Natuurlijk is het dan in de eerste plaats belangrijk dat je zulke spierspanning probeert te beperken.


Magnesium malaat draagt bij aan de ontspanning van de spieren en het zenuwstelsel.

Magnesium malaat zorgt er aan de ene kant voor dat er meer energie vrijkomt in de spieren, terwijl het aan de andere kant zorgt dat je beter ontspant. Hoe zit dat nu eigenlijk? Magnesium draagt bij aan ontspanning, door het ontspannen van je zenuwen. Daarnaast zorgt het dat je spieren op het juiste moment ontspannen. De ontspannende werking van magnesium malaat werkt dus op twee manieren.
Dit moet je overigens niet verwarren met ontspannende middelen. Magnesium malaat supplementen voor een goede werking van je spieren en zenuwstelsel zijn pas nodig wanneer je intensief sport of bij klachten zoals fibromyalgie of hevige stress.

Stress, spierstijfheid na het sporten of werk in een eenzijdige houding, kunnen zorgen voor (onnodige) spanning op je spieren.


Magnesium malaat zorgt ervoor dat je lichaam voldoende eiwitten op kan bouwen.

Het mineraal magnesium zorgt ervoor dat allerlei processen in je lichaam goed lopen. Magnesium malaat zorgt er ook voor dat je lichaam de benodigde eiwitten op kan bouwen waarmee je goed kan bewegen en sporten (eiwitten zorgen ook weer voor allerlei processen in je lichaam).
Een voordeel van magnesium malaat is daarbij dat het makkelijk door je lichaam wordt opgenomen. Ook dit is ideaal voor het sporten, omdat je dan snel de ondersteuning kan ervaren van magnesium malaat.


Magnesium malaat om goed te slapen

Magnesium malaat laat je spieren en je zenuwstelsel ontspannen. Dit is belangrijk voor een goede nachtrust! Magnesium malaat is dus tegelijkertijd gezond als supplement voor een betere ontspanning, maar ondersteunt je lichaam ook tijdens het sporten! In tijden van stress zou magnesium malaat een nuttig supplement kunnen zijn, omdat je makkelijker een tekort van magnesium opbouwt als je veel stress ervaart.
Ter aanvulling van magnesium malaat supplementen (tabletten) zou je ook af en toe een ontspanningsbad met magnesiumolie kunnen nemen. Dit werkt goed om je spieren extra te ontspannen voordat je gaat slapen of wanneer je last hebt van spierstijfheid.


Magnesium malaat supplementen worden makkelijk opgenomen door het lichaam en ondersteunt bij sport en vermoeidheid.

Magnesium zorgt voor allerlei belangrijke processen in het lichaam. Zo zorgt het onder meer voor de vorming van bot en spieren en voor een goed functioneren van je zenuwstelsel. Daarnaast is het belangrijk voor de vorming van energie in je spieren.
We hebben niet snel een tekort aan magnesium. Toch kan het voor sporters en mensen met chronische vermoeidheidsklachten nuttig zijn om magnesium malaat supplementen te slikken.
Magnesium malaat is een verbinding tussen magnesium en appelzuur. Deze vorm van magnesium wordt zeer goed door je lichaam opgenomen en gebruikt. Dit noemen we ook wel een ‘hoge biologische beschikbaarheid’.

Magnesium malaat wordt meestal verkocht in tabletvorm. Het is een nuttig supplement voor sporters, omdat zij extra energie in hun spieren nodig hebben. Daarnaast kan magnesium malaat helpen bij ontspanning van je spieren en je zenuwstelsel. Dit helpt vervolgens bij een goede nachtrust.
Mensen met de aandoening fibromyalgie kunnen baat hebben bij magnesium malaat omdat het spierpijn, spierstijfheid en vermoeidheid kan verminderen.

https://nl.pinterest.com/pin/522417625501323822/



foto auteur Merel Kruit
Dit artikel is geschreven door Merel Kruit

Schrijft veel over natuur, gezondheid en huidverzorging en verdiept zich helemaal in een onderwerp. Woont in Rotterdam en werkt als freelance copywriter. Liefhebber van natuur en tegelijkertijd de stad. Schrijft in haar vrije tijd fictie en gaat graag naar concerten.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Lichaam Sporten

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag