Dumbbell kopen: waar let je op?

Als je de sportschool binnenloopt, zie je ze vaak liggen in alle kleuren en maten. Het is de ideale fitnesspartner om meer uit je training te halen. Voor de dames onder ons is het een handig hulpmiddel om de kipfilet onder je armen kwijt te raken. En voor de mannen onder ons is het een welbekende favoriet om die stevige biceps te krijgen. We hebben het natuurlijk over de dumbbell.

Een dumbbell is eigenlijk niets anders dan een ijzeren stang met een gewicht aan beide uiteinden. Je kunt het gewicht gebruiken voor het opbouwen van je spiermassa. Maar het helpt ook voor het vinden van meer balans en het verhogen van je uithoudingsvermogen. Het voordeel van trainen met deze gewichten, is dat je veel meer spieren gebruikt dan op een fitnessapparaat. Als je traint op een apparaat maak je namelijk steeds dezelfde gecontroleerde beweging. Door te trainen met losse gewichten moet je zelf zorgen dat je lichaam in balans blijft. Op deze manier gebruik je je spieren effectiever en zullen je spieren zich sneller ontwikkelen.

Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer mensen zelf een dumbbell aanschaffen. Het is de multifunctionele fitnesspartner en je kunt eigenlijk bij elke training de gewichten gebruiken. Daarnaast hoef je niet te slepen met grote apparaten in huis, maar pak je je dumbbell zo even uit je kast. Bouw het in in je routine voordat je naar bed gaat of ’s ochtends voordat je weggaat. Reken maar uit; als je elke dag een serie maakt dan heb je aan het einde van de week al heel wat kilo’s gelift.

Je weet nu wat de voordelen zijn van het trainen met een dumbbell. Maar waarop moet je eigenlijk letten bij het kopen van een dumbbell? Welk gewicht is voor jou geschikt en wat voor soorten gewichten heb je? Wij helpen je hieronder de juiste keuze te maken.

Bekijk alle Dumbbells »
Marcy Dumbbell 1x 10 kg
Marcy Dumbbell 1x 10 kg Marcy Dumbbell 1x 10 kg
€19,95
Marcy Dumbbell 1x 10 kg

Deze set bestaat uit een halterstang, losse halterschijven en 2 sluiters. Het materiaal is gemaakt van stevig gietijzer. Op de stang zit daarnaast een antislip laagje, zodat je het gewicht niet wegglijdt tijdens het liften. Deze dumbbell set van 10 kg is ideaal voor thuisgebruik.


Focus Fitness Sport Dumbbell 15kg
Focus Fitness Sport Dumbbell 15kg
€26,95
Focus Fitness Sport Dumbbell 15kg

Deze stoere dumbbell set bestaat uit een verchroomde stang waar tot 15 kg aan gewicht aan kan hangen. Een voordeel van deze set is, dat het gewicht makkelijk uit te breiden is. In één beweging kunnen er zwaardere of extra gewichten aan worden gehangen. Ideaal voor als je wil afwisselen tijdens de training.


Tunturi Vinyl Dumbbells 2x 0,5 kg Pink
Tunturi Vinyl Dumbbells 2x 0,5 kg Pink Tunturi Vinyl Dumbbells 2x 0,5 kg Pink
€4,95
Tunturi Vinyl Dumbbells 2x 0,5 kg Pink

Een echte vrouwvriendelijke dumbbell set. De set bestaat uit 2 gewichten van elk 0,5 kg. De ideale set voor de beginner die thuis wil trainen. Deze lichtgewicht dumbbells zijn ook zeer geschikt als je bijvoorbeeld van een blessure moet herstellen en met wat extra gewicht wil trainen. Door de zeshoekige vorm rolt het gewicht niet weg en ligt hij fijn in de hand. Houd je niet van roze? Niet getreurd, deze set is ook in andere kleuren verkrijgbaar.


Tunturi Neopreen Dumbbellset 1 + 2 + 3 kg
Tunturi Neopreen Dumbbellset 1 + 2 + 3 kg Tunturi Neopreen Dumbbellset 1 + 2 + 3 kg
€37,-
Tunturi Neopreen Dumbbellset 1 + 2 + 3 kg

Een handig driehoekig rek met drie verschillende soorten dumbellss. Zo kan je lichtgewicht trainen, maar wel afwisselen in gewicht. De set bestaat uit dumbbells van 1 kg, 2 kg en 3 kg gemaakt van gietijzer. De neopreen coating zorgt voor een extra beschermlaagje, zodat je geen krassen maakt op je vloer. Met deze praktische set heb je jouw gewichten altijd netjes opgeborgen.


Welk gewicht dumbbels heb je nodig?

Uiteraard bestaan dumbbells er in alle soorten en maten, maar welk gewicht is nou geschikt voor jou? Het kiezen van het juiste gewicht zorgt ervoor dat je je spieren niet overbelast en het maximale uit je training haalt. Eigenlijk kan je twee fouten maken bij het kiezen van een gewicht. De eerste fout is dat je te licht traint, waardoor je lichaam er niks van merkt. De tweede fout is dat je teveel gewicht gebruikt, waardoor de kans op blessures groter wordt. Je kunt de oefening zo niet optimaal uitvoeren en je kan daardoor je spieren beschadigen. Het is aan te raden om te beginnen met lichte gewichten.

Voor vrouwen is een dumbbell van 2 kg aan te raden. Mannen kunnen beginnen met een gewicht van 2 kg tot 5 kg. Als je 15 keer het gewicht kunt liften in dezelfde vorm dan weet je dat het gewicht goed is voor jou. Als je een beginner bent kun je wel even vooruit met een setje van een paar kilo. Het is belangrijk dat je de oefeningen met gewichten op een goede manier kunt uitvoeren. Nu je weet hoe je een geschikt gewicht kiest, hoef je je alleen nog maar druk te maken welke kleur je kiest. Qua vorm en materiaal is het maar net wat jij prettig vindt om mee te trainen. De een geeft de voorkeur aan plastic gewichten, terwijl de ander de voorkeur geeft aan chromen gewichten. Kies vooral een gewicht uit dat jij fijn in de hand vindt liggen.Jij bent uiteindelijk degene die ermee gaat trainen.

Hoe train je met een dumbbell?

Als je het juiste gewicht hebt uitgekozen, betekent dit natuurlijk niet dat je automatisch ook goed traint. Niet alleen het gewicht is van belang, maar daar komt ook een juiste training bij kijken. De eerste regel is dat je de training rustig opbouwt, begin daarom met lichte gewichten.

Wanneer je de oefening goed leert uit te voeren, voorkomt dit blessures. Een goede richtlijn is om 15 herhalingen te doen met een dumbbell als beginner. Doe 3 setjes van 15 herhalingen en neem even rust tussen de setjes. Begin pas aan zwaardere gewichten als je deze setjes goed kan halen. Voordat je met zwaardere gewichten begint is het alsnog verstandig om je spieren op te warmen met lichtere gewichten. Zo bouw je de training op een goede manier op.

Oefeningen met de dumbbell

Als beginner weet je vaak niet waarvoor je gewichten eigenlijk allemaal kunt gebruiken. Je kunt de gewichten voor meer oefeningen gebruiken dan je denkt.

Staande positie: vanuit een staande positie kun je de gewichten omhoog liften boven je hoofd of terwijl je je armen buigt.
Liggende positie: vanuit een liggende positie kun je de dumbbell omhoog liften vanaf je schouders totdat je armen gestrekt zijn. Een andere manier is om een wat zwaarder gewicht in twee handen te pakken. Begin met het gewicht boven je hoofd en laat het langzaam naar de achterkant van je lichaam zakken.

Niet alleen is een dumbbell geschikt om losse oefeningen mee te doen. Neem bijvoorbeeld gewichten in de hand terwijl je steps oefeningen doet of met je Zumba workout bezig bent. Zo maak je je trainingen uitdagender en zwaarder wanneer jij wilt.

Variant op de dumbbell

Een ander veelgebruikt hulpmiddel bij trainingen is, de kettlebell. De kettlebel is een ijzeren gewichtskogel met daarboven een handvat. Een kettlebel heeft één zwaartepunt, waardoor het gewicht niet verdeeld wordt. Trainen met een kettlebel is daarom lastiger te controleren dan trainen met een dumbbell. Er zit ook een verschil in de beweging die je maakt met het gewicht. Met een dumbbell maak je een liftende beweging met één arm, terwijl je met een kettlebel het hele gewicht zwaait en tilt tot boven je hoofd. Een dumbbell is geschikter om gericht een bepaalde spiergroep te trainen. Met een kettlebell zet je meer spiergroepen tegelijk in beweging. Wil je het maximale out je work-out halen dan is het aan te raden om af te wisselen tussen deze twee verschillende gewichten.

Bekijk alle Dumbbells »
© Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag