Hoe combineer ik mijn carrière met voldoende beweging?

Het internet staat vol met advies over voldoende beweging. Zo raden zowel het voedingscentrum als de hartstichting aan om elke dag minimaal een half uur te bewegen. Dit zou voldoende moeten zijn voor het op peil houden van je gewicht, een fit gevoel, goede conditie en een lage bloeddruk. Gezond blijven met een half uur beweging klinkt als iets wat eenvoudig te realiseren is maar niets is minder waar.

Veel mensen vinden het lastig om hun carrière te combineren met voldoende beweging. Een drukke of stressvolle baan neemt veel tijd in beslag. Daarnaast is er bijvoorbeeld een gezin wat op je rekent of zijn er andere verplichtingen waardoor de dag snel is volgepland. Een half uurtje sporten schiet er dan al snel bij in. In dit artikel bespreken we enkele tips waardoor je, ook met een drukke carrière, eenvoudig aan je dagelijkse beweging komt.

Bewegen op je werk

Heb je een kantoorbaan dan is bewegen op je werk niet vanzelfsprekend. Bij een zittend beroep verbrand je heel weinig calorieën en kom je niet snel aan 30 minuten beweging. Met de volgende tips kun je ook je tijdens je kantoorbaan voldoende bewegen:

Gebruik je pauzes
Maak tijdens je koffiepauze een wandeling of gebruik je lunchpauze voor een half uurtje in de sportschool om de hoek. Met een kantoorbaan zit je al genoeg op je stoel dus gebruik je pauzes om te bewegen. Nog een andere tip? Neem korte pauzes. Zet bijvoorbeeld elk uur een wekker en sta even op van je bureau om bijvoorbeeld koffie te halen, een frisse neus te halen of om naar een collega of de printer te lopen.

Beweging op weg naar het werk
Pak de fiets naar je werk. Woon je op een kwartiertje fietsen van je werkplek? Laat de auto op de oprit staan en neem wat vaker de fiets. Op deze manier ben je verzekerd van een half uurtje beweging. Daarnaast ben je goed wakker als je de werkdag begint! Alsnog met de auto naar kantoor? Parkeer je auto eens wat verder weg en wandel naar je werk. Een wandeling zorgt als snel voor voldoende beweging.

Staand werken
Heb je de mogelijkheid om staand achter je bureau te werken dan is dit een absolute aanrader. Er zijn diverse bureaus die zo in te stellen zijn dat je snel wisselt van een zitplek naar een staande werkplek. Ook tijdens het plegen van een telefoontje kunt je wellicht gaan staan of een stukje gaan wandelen. Een hele dag zitten is niet goed voor je gezondheid dus alle momenten op je werk waarop je kunt staan zijn mooi meegenomen.

Neem de trap
Werk je op de 2e of 3e etage dan is er vast een lift aanwezig in het gebouw. Probeer deze te vermijden en neem elke dag de trap. Met traplopen verbrand je veel calorieën en het geeft je een fit gevoel. Zo begin je vol energie aan je werkdag.

Thuis sporten

Met een drukke carrière en een eventueel gezin thuis is er niet altijd genoeg tijd om te gaan sporten. Een lidmaatschap bij de lokale sportvereniging neemt over het algemeen veel tijd in beslag. Zo ben je allereerst reistijd kwijt voordat je kunt gaan sporten. Daarnaast worden er buiten de daadwerkelijke sport uurtjes activiteiten georganiseerd waarbij iedereen verwacht dat je een steentje zal bijdragen. Ook heen en weer naar de sportschool neemt kostbare tijd in beslag en daarnaast ben je altijd afhankelijk van de openingstijden. Om toch aan je dagelijkse beweging te komen is er de mogelijkheid om thuis te gaan sporten. Hieronder enkele tips voor het sporten vanuit huis:

Crosstrainer
Als je thuis gaat sporten is het aan te raden om net als bij vele reguliere sporten wel al je spieren te bewegen. Een simpele buikspieroefening of een paar minuten gewichtheffen is vanzelfsprekend niet voldoende als het gaat om je dagelijkse beweging. Een ideale oplossing hiervoor is het in huis halen van een crosstrainer. Hiermee beweeg je benen, schouders, rug, buik, zij en armen. Goed voor je conditie en eenvoudig in te stellen voor verschillende wensen. Weten waar je op moet letten bij de aanschaf van een fitnessapparaat zoals een crosstrainer? Hier lees je tips over de beste crosstrainer voor in huis.

Trampoline
Heb je voldoende ruimte in de tuin en kinderen thuis? Dan is een trampoline echt een gouden tip. Niet alleen zijn je kinderen je eeuwig dankbaar, ook kun je zelf op een vrolijke en gezonde manier bewegen vanuit huis. Een paar keer per week een kwartiertje springen helpt je al snel richting genoeg dagelijkse beweging. Je traint met trampoline springen letterlijk al je spieren en verbrand ook nog eens veel calorieën. De prijzen voor een trampoline lopen nogal uiteen maar er zijn voldoende goedkope trampolines beschikbaar van een prima kwaliteit.

Work-outs
Heb je ergens een half uurtje gevonden op de dag en wil je eigenlijk direct in beweging? Op youtube vind je honderden verschillende “full body” workouts. Je hoeft hier niets voor aan te schaffen en je kunt meteen aan de slag met je lichaam. Erg handig als je weinig tijd hebt en zelf wilt inplannen wanneer je wilt gaan bewegen!


© Copyright Dik.nl 2020 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag