thuis sporten

Thuis fitnessen met gewichten

Je bent echt niet de enige die soms geen zin heeft om naar de sportschool te slaan. Een keertje een training overslaan en inruilen voor een avondje bankhangen doet iedereen weleens. Je moet toch elke keer weer die motivatie opbrengen en tijd investeren om naar de sportschool te gaan. Daarom kiezen veel mensen ervoor om thuis te trainen. Gewoon als vervanging van de sportschool of om net je spieren wat extra te trainen. Thuis fitnessen is dan ook ideaal, omdat je het niet hoeft in te plannen en je het op elk moment van de dag kunt doen.

Als je aan thuis fitnessen denkt, dan gaan je gedachten misschien in eerste instantie uit naar fitnessapparaten. Helaas heeft niet iedereen altijd de benodigde ruimte voor deze apparaten en kunnen ze duur in de aanschaf zijn. Wat daarom een ideale oplossing is én weinig ruimte in beslag neemt, is het trainen met gewichten. In tegenstelling tot fitnessapparaten kunnen gewichten voor veel verschillende spiergroepen gebruikt worden. Hoe kleiner de spiergroep hoe makkelijker je deze spieren thuis kunt trainen.

Voor het trainen in huis kun je veel verschillende soorten gewichten aanschaffen. Je kunt dumbells, kettlebells of halterschijven aanschaffen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook pols- of enkelgewichten kiezen als je een specifieke spiergroep wil trainen. Het ideale aan losse gewichten is, dat ze multifunctioneel zijn en je er veel verschillende spieren mee kunt trainen. Loop niet meteen te hard van stapel door te zware gewichten aan te schaffen. Kies gewichten uit die geschikt zijn voor jou en waarmee je jouw doel kunt behalen. Hieronder hebben we een selectie gemaakt van gewichten om thuis mee te trainen.

Bekijk alle fitness gewichten »
Tunturi Dumbbellset 2x 10 kg
Tunturi Dumbbellset 2x 10 kg Tunturi Dumbbellset 2x 10 kg
€54,70
Tunturi Dumbbellset 2x 10 kg

Met deze dumbbells kun je veel verschillende spieren trainen, omdat je zelf je balans moet houden en je beweging moet coördineren. Hierdoor gebruik je meer spieren dan je misschien denkt. Deze set bestaat uit 2 gewichten van 10 kg. Met de schroefsluiting blijven de gewichten goed op hun plek tijdens de training en kun je de gewichten makkelijk verwisselen. Deze dumbbells zijn ideaal om meer spiermassa op te bouwen en je spieren te versterken.


Tunturi Pols/Enkel gewichten 2x 1 kg
Tunturi Pols/Enkel gewichten 2x 1 kg Tunturi Pols/Enkel gewichten 2x 1 kg
€13,99
Tunturi Pols/Enkel gewichten 2x 1 kg

Deze enkel- en polsgewichten zijn erg nuttig voor als je net wat extra uit je work-out wil halen. Doe de gewichten om je polsen of je enkels tijdens het hardlopen of een wandeling. Door de extra weerstand verbeter je snel je conditie en je spiermassa. Wil je hoger kunnen springen? Dan zijn deze gewichten ook ideaal om je sprongkracht te verbeteren. Je traint je spieren namelijk extra hard, omdat je meer energie moet leveren. Niet alleen tijdens het trainen maar ook tijdens je dagelijkse bezigheden kun je de gewichten dragen. Zo train je onbewust je spieren tijdens het schoonmaken van het huis of tijdens het boodschappen doen. Verwijder je de gewichten dan zul je merken dat je enkels en polsen weer heel licht aanvoelen.


Core Power Kettlebell 16 kg
Core Power Kettlebell 16 kg
€44,-
Core Power Kettlebell 16 kg

Een kettlebell houd je in tegenstelling tot een dumbbell met twee handen vast. Het trainen met een kettlebell wordt steeds populairder, omdat je veel spieren aan het werk zet. Met deze kettlebell van 8 kg train je je uithoudingsvermogen, spierkracht en flexibiliteit tegelijkertijd. De kettlebell neemt niet veel ruimte in beslag en kun je makkelijk opbergen onder je bed of in de kast.


Tunturi Vinyl Dumbbells 2x 0,5 kg Pink
Tunturi Vinyl Dumbbells 2x 0,5 kg Pink Tunturi Vinyl Dumbbells 2x 0,5 kg Pink
€4,95
Tunturi Vinyl Dumbbells 2x 0,5 kg Pink

Voor de dames onder ons zijn deze roze dumbbells van Tunturi ideaal om thuis mee te fitnessen. De dumbbells zijn niet te zwaar van gewicht en zijn dus ideaal voor de beginnende fitnesser. Ook als je van een blessure moet herstellen, dan zijn deze dumbbells zeer geschikt. Door de zeshoekige vorm rolt de dumbbell niet weg en ligt hij fijn in de hand. Een uitstekende basis dumbbell om elke dag te kunnen werken aan je spieren.


Domyos Halterset voor Krachttraining 30 kg
Domyos Halterset voor Krachttraining 30 kg Domyos Halterset voor Krachttraining 30 kg
Niet op voorraad
Domyos Halterset voor Krachttraining 30 kg

Wil je vooral je bovenlichaam trainen? Met deze halterset van Domyos heb je alles bij de hand om je spieren doelgericht te trainen. De set zit in een handige koffer opgeborgen en bestaat uit 2 halterstangen, halterschijven (4 van 2kg en 8 van 1 kg), en 4 spanmoeren. Afhankelijk van je training kun je kiezen hoeveel gewicht je eraan wilt bevestigen. Daarnaast heb je niet overal losse gewichten door je huis slingeren, maar kun je alles kwijt in de compacte koffer.


Thuis fitnessen; waar moet je op letten?

Allereerst moet je bedenken welke spieren je wilt trainen. Wil je vooral je armspieren trainen, schouderspieren of misschien je beenspieren. Afhankelijk hiervan kun je kiezen wat voor gewicht je wil aanschaffen. Zo zijn halterschijven geschikt voor het trainen van je armspieren, enkelgewichten voor het trainen van je beenspieren en train je met dumbbells en kettlebells veel verschillende spieren.

Het tweede aandachtspunt is dat je moet opletten dat je met het juiste gewicht traint. Het lijkt misschien heel stoer om een zwaar gewicht te kopen, maar je hebt er niks aan als je het gewicht niet geschikt is voor jou. Blessures en overbelasting komen namelijk al snel om de hoek kijken als je traint met een te zwaar gewicht. Ga na wat je conditie is en hoeveel spiermassa je hebt, zodat je kan trainen met een passend gewicht. Kun je 15x het gewicht liften zonder al te veel moeite en in dezelfde vorm, dan heb je een goed gewicht uitgekozen.

Thuis fitnessen met gewichten; welke spieren kun je trainen

Het ideale aan het trainen met gewichten is dat je eigenlijk elke spiergroep kunt trainen. De gewichten kun je voor staande, zittende en liggende oefeningen gebruiken. Wil je bijvoorbeeld je borstspieren trainen, dan kun je vanuit een liggende positie de gewichten naar je toe brengen. Ook kun je je rug, armen en benen tegelijk trainen. Ga hiervoor bijvoorbeeld in een squat-houding staan waarbij je in elke hand een gewicht hebt. Houd de squat-houding even vast en kom vervolgens weer omhoog.

Thuis fitnessen met gewichten kan ook nog eens ideaal zijn, omdat je bijvoorbeeld de trap of je bed kan gebruiken voor een oefening. Verbeter je conditie door de trap op en af te lopen met gewichtjes in beide handen of gebruik de trap als steps. Je bed kan een handig hulpmiddel zijn voor het trainen van verschillende buikspieren. Wil je meer ideeën om thuis te fitnessen met gewichten? Google even en je hebt weer volop inspiratie!

Bekijk alle fitness gewichten »
© Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag