Auto start niet: stappenplan

Auto start niet: stappenplan

Laatst bijgewerkt: 22 januari 2019

Het gebeurt je altijd op het verkeerde moment. Je bent al laat, springt snel in de auto, draait de sleutel om en…. Niets. Je auto start niet. Help! Paniek! Als de eerste frustratie en eventuele vloek er uit is, is het klaar voor rationeel denken. Met onderstaand stappenplan is een auto die niet start vervelend, maar absoluut geen wereldramp en hopelijk ook snel weer verholpen!


Auto start niet: wat nu?

Ook al ben je de beste automonteur ter wereld: een auto die niet start – zeker op een moment dat je haast hebt – kan vrijwel altijd op een vloek en een zucht rekenen. Het is een vervelend iets dat vaak erger lijkt dan het is. Een auto die niet start hoeft tenslotte niet direct een kapotte auto (en een torenhoge rekening van de garage) te betekenen. Misschien ben je bijvoorbeeld de avond daarvoor de lichten vergeten uit te doen en heeft het stroomverbruik gedurende de nacht voor een lege accu gezorgd. En ook de weersomstandigheden kunnen van invloed zijn op het gemak waarmee de auto start. ‘s Winters kost het tenslotte veel meer moeite om op te starten dan ‘s zomers, want bij lage temperaturen gaat een accu over het algemeen slechter presteren en neemt de capaciteit af. Het allerbelangrijkste is dus om in beginsel de reden waarom de auto niet meer start te achterhalen en daarvoor begin je natuurlijk bij de basis: de accu.


Startproblemen en accu

De accu in je auto is de batterij die ervoor zorgt dat je auto start, maar bijvoorbeeld ook je lichten kunnen branden, je je spiegels en ramen elektrisch kunt bedienen en je naar je favoriete nummers op de radio kunt luisteren. Net als elke andere batterij moet de accu van je auto opgeladen worden. Dit gebeurt door de dynamo. Tijdens het rijden laadt de accu vanzelf op. Net als iedere andere batterij neemt echter de kwaliteit van de accu beetje bij beetje af tot het moment dat hij praktisch niet meer oplaadt en het tijd is om je accu te vervangen. Een lege accu komt doorgaans vanwege twee hoofdredenen: je hebt stroom verbruikt wanneer de auto niet rijdt (denk even terug aan de lichten die je een nachtlang hebt laten branden) of de accu is simpelweg op en aan vervanging toe. De dynamo krijgt het niet meer voor elkaar om de accu op te laden en het beetje dat wordt bijgeladen, wordt ook direct weer verbruikt.

Een lege accu is vervelend, maar – indien de accu nog goed is en dus niet in z’n geheel vervangen hoeft te worden – is geen wereldramp. Je kunt een auto met een lege accu in principe op twee manieren alsnog aan de praat krijgen:

  • Starten middels startkabels
  • Starten middels een ‘jumpstarter’

Startkabels

Startkabels zijn bij de meeste mensen wel bekend. Het zijn de rode en zwarte kabels die je tussen een auto met een lege accu en een auto met een volle accu bevestigt. Door de startkabels aan beide accu’s aan te sluiten kun je de auto met een lege accu vrij snel weer starten. Dit is dan ook de makkelijkste oplossing als je ‘s ochtends bij je auto aankomt en hij start niet als je de sleutel omdraait. Kwestie van even naar de buren lopen en om hulp vragen.

Jumpstarter

View this post on Instagram

Рассказывает Максим Маркин @markin.maxim.1 «Был 1,5 недели в командировке, вернулся, а автомобиль не заводится!! Не беда, так как в багажнике лежит #конденсаторныйпускач #berkutspecialist !! Зарядка конденсаторов от разряженной до 9V батареи длилась около 1-ой минуты, а затем запускаю двигатель!! Ура!! Техника работает!!» #jsc300 #berkutjumpstarter #беркуткачает #беркутзапускает #конденсаторноеустрйоство #конденсаторноепзу #jumpstarter #capacitorjumpstarter #конденсаторныепусковые

A post shared by TANY Company (@berkut_compressor) on

De zogenaamde jumpstarters werken praktisch precies hetzelfde, met het verschil dat er geen andere auto benodigd is om de auto met een lege accu weer aan de praat te krijgen. Jumpstarters worden zodoende veel gebuikt voor pechhulp onderweg, bijvoorbeeld door de ANWB. De startkabels van de jumpstarter zijn aangesloten op een batterij die de lege accu weer van stroom voorziet. Je kunt als je met een lege accu staat dus de ANWB inschakelen (of een garage in de buurt die over een jumpstarter beschikt), maar misschien is het een idee om zelf zo’n ding in huis te halen zodat je ten alle tijden je auto kunt starten als het moet. Uiteraard mits er niet één van onderstaande zaken aan de hand is natuurlijk!

Aanduwen

Een laatste mogelijkheid om een auto met een lege accu weer aan de gang te krijgen is het aanduwen van de auto. Dit kan alleen als de accu nog voldoende vermogen heeft. Je kunt dit zien aan het dashboard. Branden de lichtjes nog, dan heeft de accu vaak nog wel voldoende vermogen om middels aanduwen te starten. Branden de lampjes niet meer op het dashboard, dan zal aanduwen waarschijnlijk niet helpen. Logischerwijs heb je hier hulp bij nodig en vaak is hoe meer hulp, hoe beter. Een auto weegt tenslotte nog wel wat en er moet wat vaart gemaakt worden om de auto middels aanduwen weer te laten starten. Moeilijk is het niet overigens: kwestie van alle elektronica e.d. uitschakelen (denk aan de verwarming, airco, radio, etc.), de voet op de koppeling plaatsen, de auto in z’n tweede versnelling zetten en laten duwen maar. Zodra de motor aanslaat druk je snel de koppeling weer in en rijd je een stuk met de auto zodat de dynamo de accu weer wat kan bijladen.


Startproblemen en startmotor

De accu is zoals gezegd de basis. Deze basis zorgt ervoor dat de startmotor z’n werk kan doen. Het kan echter voor komen dat je alles hebt geprobeerd wat hierboven staat en de auto nog steeds niet start. We gaan er dan overigens wel van uit dat er sprake is van een degelijke accu en niet een accu die vervangen moet worden. In dat geval kan de startmotor defect zijn. Stel dat de lampjes op je dashboard branden en eventueel zelfs de radio aanspringt, dan is er in principe voldoende vermogen om de auto te starten, maar een defecte startmotor kan dan roet in het eten gooien. De startmotor is een elektromotor die ervoor zorgt dat de zuigers in de motor gaan draaien en de auto dus aanslaat.

Net als de accu kent de startmotor in je auto een beperkte levensduur. Op een gegeven moment gaat hij slijten en dit gebeurt vaak aan de vertandingen die aan de startmotor zitten. Door de slijtage aan de vertandingen ´slipt´ de startmotor waardoor de motor niet goed wordt aangedraaid. In de meeste gevallen zal bij een auto die niet start vanwege een defecte startmotor de startmotor vervangen moeten worden. Je zou kunnen proberen om een tik met een hamer op de startmotor te geven. Soms willen de vertandingen dan in elkaar ´klikken´ waardoor je de auto alsnog kunt starten. Je zult echter in alle gevallen uit moeten kijken naar een nieuwe startmotor als dit het probleem is waarom de auto niet start.


Startproblemen en bougies

Als je auto niet start kan dat dus aan de accu of de startmotor liggen, maar het is zeker ook handig om de bougies even te controleren. Een bougie heeft als taak om een vonk af te geven voor de ontbranding van de motor. Mede door roetaanslag, slijtage of wanneer een bougie niet goed aangedraaid zit kan een auto startproblemen ondervinden. Je vindt de bougie(s) in de kop van de motor aan het einde van een bundel kabels, vaak gaat het om 4 tot 8 kabels. Kijk in de gebruiksaanwijzing waar de bougies zich precies bevinden in jouw auto en zorg er vooral voor dat de motor koud is als je de bougie losdraait. In het geval van een auto die niet start wellicht een overbodige opmerking, maar bougies worden warm bij een draaiende motor en zodoende is het dus niet slim om deze los te draaien als de motor al warm is gedraaid. Vaak lost het probleem zich op als je de bougie afneemt met een doekje, maar als de bougie echt versleten is zal hij vervangen moeten worden.


Startproblemen en de dynamo

Wanneer je startproblemen ondervindt doordat de dynamo kapot is, dan heb je dat vaak al in een eerder stadium opgemerkt. De dynamo zorgt ervoor dat de accu tijdens het rijden wordt opgeladen. Werkt de dynamo niet meer naar behoren, dan laadt de accu niet meer op en zal je daar op een gegeven moment tekenen van zien. Denk bijvoorbeeld aan lampjes die beginnen te knipperen op het dashboard of de radio die plots niet meer werkt. Zelf een dynamo vervangen is niet aan te raden en ondervind je dus startproblemen met je auto vanwege een defecte dynamo, dan zal je toch echt de hulp van een garage in moeten schakelen. Met de eerder genoemde jumpstarter zou je eventueel het ritje naar de garage kunnen maken (de jumpstarter moet dan wel aangesloten blijven op de accu tijdens het rijden), maar beschik je hier niet over, dan zal je iemand om een sleepje moeten vragen of een takelwagen in moeten schakelen. Het laten vervangen van een dynamo is een relatief duur grapje. Je moet al gauw rekening houden met enkele honderden euro’s aan kosten voor de reparatie.


Startproblemen en brandstoffilter

Iets dat niet al te vaak voor komt en tot startproblemen leidt, maar wel degelijk de oorzaak kan zijn waardoor je auto niet meer start. Een brandstoffilter (ook wel benzinefilter genoemd) kan verstopt raken wanneer deze te oud is en zodoende kan de brandstof niet goed meer in de motor worden gepompt. Het is aan te raden om het brandstoffilter om de 50.000 kilometer te vervangen en/of met iedere grote beurt die je aan de auto laat doen. Houd je je aan deze richtlijn, dan is de kans zeer klein dat een defecte brandstoffilter de oorzaak is van je niet-startende auto.


Startproblemen houden aan

Alle mogelijke oorzaken nagelopen, een nieuwe accu laten plaatsen, de dynamo laten vervangen en zeker weten ook een brandstoffilter die in orde is en tóch nog startproblemen met je auto? Dan ligt de oorzaak elders. In 9 van de 10 gevallen ligt het probleem van een auto die niet meer start in bovenstaande oorzaken, maar een auto is nu eenmaal een ingewikkeld stukje techniek en zodoende kan het probleem elders liggen.

Ga in dat geval vooral naar een erkende garage en laat je auto nakijken. Er is niets zo vervelend als ‘s ochtends – in al je haast – moeten concluderen dat je auto wéér niet start. Blijkt de reparatie een stuk duurder uit te pakken dan je had verwacht of valt de auto helemaal niet meer te repareren, dan is het misschien tijd voor een nieuwe (tweedehands) auto zodat je weer lekker onbezorgd van A naar B kunt rijden!



foto auteur Tony Wassenaar
Dit artikel is geschreven door Tony Wassenaar

In 2018 gooide Tony het roer om. Hij leverde de sleutels van zijn appartement in Rotterdam in, verkocht al z’n overbodige spullen en vertrok met zijn omgebouwde Volkswagen camperbus om als digitale nomade de wereld te ontdekken. Sindsdien schrijft hij onderweg artikelen voor onder andere Dik.nl.

Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Auto

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag