Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Waar let je op als je een motorhelm gaat kopen?

Waar let je op als je een motorhelm gaat kopen?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Ben je van plan om binnenkort een nieuwe motorhelm te kopen? Of ga je misschien zelfs voor het eerst een eigen motorhelm kopen? Dan kun je daar misschien wel een aantal handige tips voor gebruiken. Want waar let je nou eigenlijk op als je een motorhelm gaat kopen? Wat zijn dingen die belangrijk zijn? En hoe weet je welke helm het beste bij je past? In dit artikel vertellen we je er alles over.


Een motorhelm kopen

Als je op zoek gaat naar een nieuwe motorhelm, dan kom je er al snel achter dat je de keuze hebt uit veel verschillende soorten helmen. De meeste mensen zullen daarbij al een voorkeur hebben voor een soort helm. Zo vinden ze een bepaald merk bijvoorbeeld erg mooi, zoeken ze naar een helm in een bepaalde kleur of stijl, of zijn ze op zoek naar een helm die bijvoorbeeld bij hun motor past. Hoewel het logisch is dat je een voorkeur hebt voor een bepaald soort helm, is het toch verstandig om er tijdens het uitkiezen van de juiste helm een beetje blanco in te gaan. Dit omdat het allerbelangrijkste is dat de helm (tijdens het rijden) goed zit. En de rest is eigenlijk bijzaak.


1. Soorten motorhelmen

Er bestaan verschillende soorten motorhelmen. Hieronder gaan we dieper op de verschillende soorten helmen en hun specifieke eigenschappen in. Als we het over motorhelmen hebben, dan hebben we het over drie verschillende soorten helmen, namelijk:

  • Integraalhelm
  • Jethelm
  • Systeemhelm

Integraalhelm

Bij een integraalhelm ben je verzekerd van de beste bescherming. Dit komt omdat de helm over je hele hoofd zit, waarbij ook je kin en mond beschermd zijn bij een eventuele val of een ongeluk. Door het stoere en snelle uiterlijk zijn deze helmen vooral geliefd onder de mensen met een sportieve motor. Het grootste voordeel van een integraalhelm is dus de zeer goede bescherming, daarnaast is het in de winter lekker warm en heb je niet zoveel last van herrie. Het nadeel is dat het op- en afzetten moeizamer gaat en dat de helm met mooi weer erg warm is.

https://nl.pinterest.com/pin/457608012122695297/

Jethelm

Een jethelm is een open helm, waarbij je nog kunt kiezen voor een volledig vizier of een half vizier. Een jethelm biedt minder bescherming dan bijvoorbeeld een integraalhelm. Dit komt omdat de kaak en kin vrij zijn. Er zijn wel jethelms waarop je een los kinstuk zou kunnen klikken. Een jethelm wordt vooral vaak gekozen omdat ze er hip uitzien. Het voordeel van dit soort helmen is dat je goed zicht hebt en dat ze niet zo warm zijn (wat vooral in de zomer erg prettig is). Daartegenover staat dat ze dus minder bescherming bieden en dat je meer last hebt van herrie.

https://nl.pinterest.com/pin/141159769556859573/

Systeemhelm

Een systeemhelm is eigenlijk een combinatie van bovenstaande helmen. Deze helmen zie je vaak bij mensen die veel touren. Het voordeel van een systeemhelm is dat hij het hoofd helemaal omsluit, maar dat er ook voor kunt kiezen om de voorkant open te doen. Ideaal voor wanneer het warm is of als je niet zo hard rijdt. De voordelen van een systeemhelm zijn onder andere het makkelijk op- en afzetten en het hebben van een keuze tussen een gesloten en open helm. Deze helm is dan ook zeer geliefd onder mensen met een bril. Het nadeel is dat dit soort helmen vrij zwaar zijn.

Tip: Check altijd goed of de systeemhelm ook als jethelm gebruikt mag worden. Hiervoor moeten ze goedgekeurd zijn. Is dit niet het geval? Dan mag je er niet mee rijden als de helm open is.

https://nl.pinterest.com/pin/358388082839472934/


2. Het materiaal

De meeste motorhelmen die je tegenkomt zijn gemaakt van polycarbonaat, glasvezel of carbon. Deze materialen hebben allemaal hun eigen eigenschappen en voor- nadelen. Zo is een helm van polycarbonaat vaak het goedkoopst en ook de levensduur is het kortst (3 tot 5 jaar). Een helm van glasvezel is duurder en vaak lichter dan een helm van polycarbonaat. Een helm gemaakt van glasvezel gaat een stuk langer mee, namelijk 8 tot 9 jaar. Een helm van carbon is het duurste soort helm dat je zult vinden. Deze helmen worden met de hand gemaakt en zijn zeer licht en comfortabel. De levensduur is ongeveer 8 a 9 jaar.

Tip: Check ook altijd even of de helm gekeurd is namens de ECE 22.05 norm. Zo weet je zeker dat je een helm koopt die voldoet aan alle eisen.


3. Waar koop je een motorhelm?

Als je een motorhelm gaat kopen, dan kun je dit het beste ergens doen waar ze verstand van zaken hebben. Kies dus voor een goede (en grote) motorzaak, waar je de mogelijkheid hebt om veel verschillende soorten en merken helmen te passen. Ook is het belangrijk dat er medewerkers aanwezig zijn die je kunnen helpen bij het passen en die je kunnen voorzien van advies. Op die manier weet je (bijna) zeker dat je met een helm de deur uit loopt die perfect bij je past.


4. De helm moet goed zitten

De diverse stijlen, kleuren en ontwerpen die er zijn, zijn hartstikke leuk, maar voor je veiligheid (en dat is toch waar zo’n helm voor dient) is het het belangrijkst dat een motorhelm goed zit. Zit de helm niet helemaal goed? Dan zal hij je hoofd bij een val of een ongeluk niet optimaal kunnen beschermen, of niet lekker zitten tijdens het rijden. En aangezien die bescherming de voornaamste reden is dat je zo’n ding koopt, kan het maar beter zo zijn dat hij goed zit. Daarom: ga passen.


5. Pas zo veel mogelijk verschillende helmen

Om erachter te komen welke helm het beste zit, is het het verstandigst om er gewoon zo veel mogelijk te passen. Daardoor kun je zelf ervaren wat voor soort helm het prettigst zit op jouw hoofd. Niet ieder hoofd heeft immers dezelfde vorm, terwijl de vorm van je hoofd wel heel belangrijk is bij het kiezen van de juiste motorhelm. Daarom kun je het beste naar een motorzaak gaan waar het aanbod qua helmen groot is. Op die manier kun je tientallen soorten en maten helmen passen en weet je precies wat wel en niet bij jou (en je hoofd) past. Een medewerker van zo’n speciaalzaak kan je daarbij helpen en adviseren.


6. De maat bepalen

In een motorzaak zal de medewerker je maat opnemen als je die niet weet. Voor wie graag zelf zijn/haar maat wil weten, leggen we uit hoe je hierachter kunt komen. Voor het meten van de maat heb je een meetlint nodig. Houd het meetlint ongeveer een centimeter of 2 tot 2,5 boven je wenkbrauwen vast en meet vervolgens de omtrek van je hoofd. De omtrek van je hoofd, bepaalt namelijk de maat. Deze maten zijn als volgt:

  • 51-52 cm – XXS
  • 53-54 cm – XS
  • 55-56 cm – S
  • 57-58 cm – M
  • 59-60 cm – L
  • 61-62 cm – XL
  • 63-64 cm – XXL

7. Hoe weet je of een helm goed zit?

Een helm zit goed als hij overal goed aansluit. Hierbij kun je beter een iets te strakke dan een iets te ruime helm kiezen, aangezien de binnenkant zich nog zal vormen, waardoor de helm nog ruimer wordt. Kies je direct bij aankoop al voor een te ruime helm, dan zal deze dus alleen nog maar groter worden. Ondanks dat de helm beter iets te strak dan te ruim kan zitten, is het niet de bedoeling dat hij té strak zit en dus knelt. De druk op je hoofd moet ongeveer overal gelijk zijn. Is dit niet het geval? Dat is de helm/maat niet goed voor jou.

Testen

Om te testen of een helm de juiste voor je is, kun je een testje doen. Dit doe je door de helm stevig met beide handen vast te pakken om vervolgens te proberen om je hoofd te bewegen. Doe dit zowel van links naar rechts als van onder naar boven. Als het zo is dat je hoofd redelijk goed kunt bewegen in de helm, dan is hij waarschijnlijk te groot. In principe zou de helm namelijk nauwelijks mogen verschuiven. Een andere manier om te testen of de helm goed zit, is door je vinger tussen je voorhoofd en de helm te stoppen. Lukt dit niet? Dan zit de helm waarschijnlijk te strak. Houd je (veel) ruimte over? Dan is hij waarschijnlijk te groot.

Bepaal of de helm goed zit tijdens het rijden

Oké, deze titel is een beetje misleidend, want je kunt immers niet weten of de helm lekker zit tijdens het rijden tot je dat uitprobeert, maar toch is deze tip erg nuttig. Heb je een helm gevonden die lekker zit? Dan is het slim om een motor in de winkel uit te zoeken, waarvan de rijpositie overeenkomt met die van jouw eigen motor. Door op de motor te gaan zitten met de helm op, kun je bepalen of de helm nog steeds prettig zit als je in die rijpositie zit. Ook kun je dan direct ervaren of de helm misschien ergens knelt of vervelend aanvoelt. Zo voorkom je dat je een helm koopt die tijdens het rijden helemaal niet lekker blijkt te zitten.


Een geschikte motorhelm kopen

Als je op zoek bent naar een (nieuwe) motorhelm, dan weet je nu precies waar je op moet letten. Allereerst is het heel belangrijk dat je een helm koopt die goed zit. Dit kun je onder andere doen door je maat te bepalen en zo veel mogelijk soorten helmen te passen. Door goed de tijd te nemen om te kijken of de helm goed zit, weet je zeker dat je een helm koopt waar je blij mee zult zijn. Het beste kunt je een nieuwe helm kopen bij een grote motorzaak. Niet alleen heb je daar vaak meer keuze, maar ook de medewerkers kunnen je vaak goed kunnen helpen bij het uitzoeken van de juiste helm.



foto auteur Nadine Swagerman
Dit artikel is geschreven door Nadine Swagerman

Schrijft met plezier over de meest uiteenlopende onderwerpen. Heeft een eigen tekstbureau en is daarnaast auteur. Houdt van eten, muziek, series en lezen. En trekt in haar vrije tijd het liefst de natuur in met haar hond.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Auto

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag