Wat kun je doen als je niet lekker in je vel zit?

Veel mensen voelen zich weleens somber of hebben een dipje. Het leven gaat nou eenmaal niet altijd over rozen, dus iedereen krijgt weleens te maken met dit soort situaties. Heb jij het idee dat je de laatste tijd snel in een dipje raakt en dat jouw negatieve gevoelens de overhand nemen? Dan kun je behoorlijk last hebben van dat je niet lekker in je vel zit. Tijd om hier wat aan te doen en niet bij de pakken neer te zitten. Hieronder vertellen we je precies wat je kunt doen als je niet lekker in je vel zit.


Achterhaal de oorzaak

Het is allereerst belangrijk om te achterhalen waarom je niet lekker in je vel zit. Als je in een dip zit dan kan dat namelijk veel mogelijke oorzaken hebben. Misschien loop je al een tijdje met dit gevoel rond of misschien heb je af toe eens een dipje. Voordat je er iets aan kunt doen is het belangrijk om eerst de oorzaak voor jezelf helder te hebben. Komt het bijvoorbeeld door stress op je werk, heb je ruzie met iemand, is het uitgegaan met je partner, heb je last van sleur, ben je dikker geworden of heeft iemand bijvoorbeeld een nare opmerking gemaakt? Allemaal redenenen die ervoor kunnen zorgen dat je je niet zo goed voelt.

Je merkt misschien dat je sneller op je teentjes bent getrapt, dat je niet zoveel zin hebt om de deur uit te gaan, dat je het liefste alleen bent of dat je zelfs lichamelijk klachten krijgt zoals hoofdpijn of spierspanningen. Het is goed om dit soort klachten zo snel mogelijk te herkennen en dat je iets aan de klachten gaat doen. Als je namelijk te lang rondloopt met een neerslachtig gevoel dan kun je er zelfs een burn-out of depressie aan over houden. Wees je dus bewust van je eigen situatie en lees hieronder wat je het beste kunt doen.


Negatieve en positieve punten benoemen

Zoals hierboven al te lezen was, is de eerste stap om te bepalen waar jouw sombere gevoel vandaan komt. Het is daarom allereerst goed om te bedenken voor jezelf waar je wel en niet gelukkig van wordt. Pak hiervoor een papiertje, want het is nuttig om dit lijstje voor jezelf op te schrijven. Schrijf eerst de negatieve dingen op en wees hierin zo specifiek mogelijk. Schrijf dus niet alleen ‘werk’ op, maar ook waar je dan precies mee zit. Heb je het idee dat er bijvoorbeeld geen doorgroeimogelijkheden zijn, is de werkdruk te hoog of mis je aansluiting bij je collega’s? Als je alle negatieve punten hebt opgeschreven, is het tijd om te bedenken waar je gelukkig van wordt en waar je energie uithaalt.

Als je dit hebt gedaan is je lijstje klaar en is het tijd om eens kritisch te kijken naar je lijstje. Zijn er meer negatieve punten dan positieve? Hoeveel tijd ben je elke week kwijt aan je negatieve punten en aan je positieve punten? Vervolgens is het goed om te bedenken of je de negatieve dingen kunt veranderen en of je meer aandacht kunt geven aan de positieve dingen. Zit je bijvoorbeeld niet lekker in je vel door je werk, bedenk dan eerst of je dit intern kunt bespreken met iemand. Misschien kun je wel andere taken gaan uitvoeren, kan iemand wat werklast van je overnemen of kun je actie ondernemen om je collega’s beter te leren kennen. Soms is de oplossing voor het probleem makkelijker dan je denkt. Is het probleem structureel van aard, dan kun je misschien overwegen om toch eens naar ander werk te kijken. Aan de andere kant is het ook goed om te bedenken hoe je meer tijd kunt besteden aan de positieve dingen. Misschien wil je vaker schilderen, wil je meer tijd besteden aan je vrienden, wil je vaker sporten of wil je nog beter worden in Spaans. Neem deze signalen serieus en gun jezelf quality time met jezelf, je vrienden of je kinderen. Zo houd je een goede balans tussen werk en privé en is het makkelijker om uit die negatieve gevoelens te kruipen.



Tips om lekkerder in je vel te zitten

Krop je gevoelens niet op

Als je niet lekker in je vel zit heb je misschien niet zoveel zin om dat te delen met iemand. Het voelt namelijk veel gemakkelijker om je gevoelens lekker voor jezelf te houden. Toch is het heel onverstandig om deze gevoelens op te kroppen en deze niet te uiten naar iemand. De eerste tip is om daarom erover te praten met iemand. Zoek iemand op die je vertrouwt, zoals je partner, een goede vriend(in) of je ouders. Zij vinden het waarschijnlijk heel fijn dat je naar hen toekomt met je gevoelens, want dan zijn ze op de hoogte van je situatie. Daarnaast kan het heel verhelderend werken om er met iemand anders over te praten, want diegene kan de situatie net op een andere manier bekijken. Ook al heb je geen zin om onder de mensen te zijn, zoek dus vooral wel gezelschap op. Zonder je niet af, maar bel een vertrouwenspersoon en lucht je hart.


Maak je hoofd leeg

Voel je je de laatste tijd somber dan kan het zomaar eens zijn dat je vol zit met negatieve gedachten en gevoelens. Tijd dus om je hoofd leeg te maken en ergens anders aan te denken. Sporten is misschien wel een van de beste medicijnen als je niet lekker in je vel zit. Je kunt al je frustraties en energie eruit gooien en met een voldaan gevoel thuiskomen. Daarnaast maakt je lichaam ook nog eens zogeheten ‘gelukshormoontjes’ aan tijdens het sporten. Een ander idee is om jezelf te ontspannen met bijvoorbeeld een warm bad of even keihard de muziek aan te zetten. Een derde tip is om een creatief dagje of avondje voor jezelf in te plannen. Ga lekker schilderen, tekenen of ontwerpen; het maakt echt niet uit of je dit nou wel kan of niet. Het gaat erom dat je je verstand even op nul kunt zetten en je hoofd even helemaal kunt leegmaken.


Doe iets wat je altijd al wilde

Veel mensen blijven veel te lang in een negatieve spiraal hangen als ze zich niet goed voelen. Het is daarom tijd om deze negatieve gevoelens te doorbreken. En hoe kan dit nou beter dan door iets te doen wat je altijd al wilde? Iedereen heeft stiekem wel een bucketlist met dingen die je altijd nog eens zou willen doen. Zoek dus niet langer naar excuses, maar ga er nu echt een keer voor. Ga dus bungeejumpen, koop dat ene mooie cadeautje voor jezelf, schrijf je in voor die cursus, ga uit eten in dat chique restaurant of kijk die zonsondergang op het strand.


Zoek structuur en regelmaat

Structuur en regelmatig kunnen erg hulpvol zijn als je niet lekker in je vel zit. Je loopt namelijk vaak over alles en nog wat te piekeren. Dit betekent dat je hoofd vol is met gedachtes en dat je gevoelens heen en weer schommelen. Een drukke en rommelige omgeving is zeker niet iets wat je in dit geval kunt gebruiken. Wil je af van deze negatieve gevoelens en weer rust krijgen in je hoofd, dan zul je eerst je omgeving moeten opruimen. Neem daarom tijd om het hele huis lekker schoon te maken en op te ruimen. Je zult zien dat een opgeruimde en schone omgeving jezelf ook een stukje rust geeft. Niet alleen is de omgeving van belang, maar ook je dagelijkse structuur heeft invloed op hoe je je voelt. Als je constant loopt te piekeren dan vraagt dit namelijk veel energie van je. Ongemerkt kun je behoorlijk down of moe zijn en heb je misschien niet al te veel energie. Zorg er dus voor dat je op tijd naar bed gaat en dat je elke dag rond een vast tijdstip weer opstaat.


Neem een break

De volgende tip is om een break te nemen en je even helemaal af te zonderen van je dagelijkse gewoontes. Kijk naar leuke aanbiedingen op internet en boek een lang weekend naar een leuke stad of ga er gewoon even lekker op uit. Als je geen tijd hebt voor een (lange) vakantie dan kun je jezelf ook trakteren op een heerlijke break. Wat dacht je van lekker uitwaaien aan het strand, een wandeling door de bossen, een heerlijk wellness dagje met een massage of een culinair weekendje met je partner of een vriend(in)? Het is soms nou eenmaal nodig om je lichaam even helemaal tot rust te laten komen en even je wekelijkse routine te doorbreken.


Maak to-do lijstjes

Een van de meest voorkomende redenen om niet lekker in je vel te zitten, is stress. Deze stress kan natuurlijk door allerlei dingen veroorzaakt worden. Heb je last van negatieve gevoelens dan worden kleine taken of opdrachten je soms al te veel. Als de situatie eventjes niet loopt zoals gepland dan kun je daar behoorlijk chagrijnig door worden. Om meer overzicht te houden en de rust te bewaren in je hoofd kun je daarom het beste een to-do lijstje maken. Een to-do lijstje in je hoofd is niet hetzelfde als een to-do lijstje op papier, dus schrijf het vooral op en maak je hoofd leeg. Als je al je taken opschrijft hoef je er tevens niet de hele tijd meer aan te denken en hoef je niet bang te zijn dat je iets vergeet.

Na het opschrijven van al je taken is het noodzaak om prioriteiten te stellen. Welke taken zijn het belangrijkste en welke moeten als eerste gebeuren? Hebben veel taken prioriteit begin dan met de vervelendste taak of de taak waar je het meeste tegenop ziet. Na deze grote taak te hebben afgerond, zul je zien dat de andere taken eigenlijk best meevallen. Door het bijhouden van je to-do lijst houd je je taken overzichtelijk, kun je plannen, kun je eventueel kijken wat je kunt uitbesteden en kun je stap voor stap dingen afwerken.


Praat met een specialist

Heb je het idee dat je alles al hebt geprobeerd en dat niets helpt? Dan is er misschien meer aan de hand dan je in eerste instantie denkt. Uiteraard wil je graag voorkomen dat je te kampen krijgt met een depressie, een burn-out of overspannenheid. Het is in dit geval raadzaam om eens naar de dokter te gaan of eventueel naar een psycholoog. Een specialist kan in dit geval het beste beoordelen wat raadzaam is om te doen in jouw geval. Zij zullen samen met jou achterhalen wat de oorzaak is en kunnen een passend advies geven of jou doorverwijzen.

 


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Gezondheid

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit