X

Hoe zijn je aankopen verzekerd wanneer je met creditcard betaalt?

Hoe zijn je aankopen verzekerd wanneer je met creditcard betaalt?

Met een creditcard kun je overal ter wereld makkelijk betalen en geld opnemen. Ondanks het brede gebruik van andere betaalmogelijkheden zoals iDeal en Paypal is de creditcard ook nog altijd een populaire manier om in webshops mee te betalen. Dat heeft ook nog een bijkomend voordeel waar niet iedereen met een creditcard van op de hoogte is, vrijwel alle aankopen zijn dan namelijk automatisch verzekerd via je creditcardmaatschappij. In dit artikel leggen we je uit hoe je aankopen verzekerd zijn wanneer je met je creditcard hebt betaald en wat er precies is verzekerd bij verschillende populaire creditcards.


Aankoopverzekering bij je creditcard

Elke creditcard wordt tegenwoordig standaard geleverd met een aankoopverzekering. Vrijwel alle artikelen die je koopt met de creditcard zijn daarmee verzekerd voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld in het geval van verlies, diefstal of beschadiging. De voordeligste creditcards bieden een verzekeringsperiode van 90 of 180 dagen en bij de duurdere kaarten zijn je aankopen meestal een jaar lang verzekerd.

De vergoeding is per creditcard aan een maximum bedrag gebonden en vrijwel altijd geldt er een eigen risico per melding of een minimaal schadebedrag waarbij tot uitkering wordt overgegaan. Sommige artikelen zijn bovendien (onafhankelijk van de creditcard die je kiest) uitgesloten van verzekering, zoals bijvoorbeeld contact geld dat je met de creditcard opneemt en muntencollecties, voertuigen, eten en drinken, rookwaren, dieren en sieraden. Dit kan echter per verzekeraar ook nog sterk verschillen. (Verderop in dit artikel bespreken we dit voor de populairste creditcards uitgebreider.)


Voorwaarden bij de aankoopverzekeringen

Uiteraard hanteren de creditcardmaatschappijen enkele belangrijke voorwaarden die je altijd in het oog moet houden. Deze voorwaarden verschillen per maatschappij, maar de volgende voorwaarden komen vrijwel altijd voor:

  • Wanneer je iets kwijt bent, als het is beschadigd of wanneer een artikel dat je met de creditcard hebt gekocht is gestolen moet je op tijd melding doen bij de creditcardmaatschappij. Doe die melding dus altijd zo snel mogelijk!
  • Wanneer je iets bent verloren of wanneer het is gestolen moet je daarvan eerst aangifte doen bij de politie.
  • Schade zoals normale slijtage of schade die niet ten koste gaan van het gebruik zijn uitgesloten van de verzekering.
  • De inboedelverzekering ‘gaat voor’, dus wanneer je de spullen bij je inboedelverzekeraar kunt claimen moet je dat als eerste doen.
  • De aankoop moet vaak ineens zijn betaald met de creditcard. Is dat niet het geval? De verzekering keert dan alleen het deel wat je al betaald hebt naar rato uit.
  • Sieraden en horloges die je niet bij je droeg zijn vaak niet verzekerd.
  • Alles wat uit een auto, caravan of boot wordt gestolen is vaak ook uitgesloten.
  • Een fiets die je met creditcard hebt betaald is alleen bij sommige creditcards verzekerd.
  • Sommige creditcards hebben een gelimiteerd dekkingsgebied, zoals bijvoorbeeld creditcards van Nederlandse winkels die alleen in Nederland (of bij Nederlandse webshops) een aankoopverzekering bieden.
  • Creditcardmaatschappijen hanteren vrijwel altijd of een eigen risico per geval van 25 tot 50 euro. Is er geen eigen risico, dan geldt vaak een minimum schadebedrag van bijvoorbeeld 60 of 70 euro.

Geld terug bij niet leveren

Naast een aankoopverzekering, waarbij artikelen die je met de creditcard zijn verzekerd tegen diefstal, verlies en beschadiging, kun je vaak ook profiteren van een leveringsgarantie. Wanneer het product dat je (bijvoorbeeld online) met de creditcard hebt betaald niet, slechts gedeeltelijk of beschadigd wordt geleverd kun je het aankoopbedrag terugkrijgen. Dit is vergelijkbaar met de garantie die Paypal biedt, waarbij je voor online aankopen het bedrag terug kunt vorderen als de verkoper zijn belofte niet na is gekomen. De beste dekking wordt hierbij geleverd door American Express, maar wel alleen voor kleding, meubilair en alle elektronica behalve smartphones.

Let wel op wanneer je geld overmaakt naar Paypal of Moneybookers vanaf je creditcard. Bij het niet geleverd krijgen van je aankoop moet je dan waarschijnlijk rechtstreeks met die instellingen contact opnemen en niet met je creditcardmaatschappij.

Populaire creditcards en hun aankoopverzekering

Er zijn enkele heel populaire creditcardmaatschappijen zoals Mastercard, Visa en American Express die wereldwijd (en dus ook in Nederland) veel worden gebruikt. Diverse banken en andere (financiële) instellingen geven creditcards uit die gebruikmaken van deze creditcardmaatschappijen. Daardoor kunnen de voorwaarden, zoals bijvoorbeeld die van de aankoopverzekering, per uitgever van de creditcard verschillen. Als voorbeeld noemen we de ANWB, die zowel een Mastercard als een Visa creditcard aanbiedt en waar verschillende voorwaarden voor gelden.

Welke creditcards zijn in Nederland het populairst, en welke haken en ogen hebben de bijbehorende aankoopverzekeringen?


ANWB Creditcard logo

ANWB Creditcard

Creditcards die door de ANWB worden uitgegeven zijn bij Nederlandse consumenten erg populair. Je kunt bij de ANWB kiezen voor vier verschillende creditcards:

  • ANWB Mastercard
  • ANWB Visa Card
  • ANWB Visa Silver Card
  • ANWB Visa Gold Card

Voor de aankoopverzekering van deze creditcards geldt altijd een eigen risico van 25 euro. De aankopen zijn bovendien altijd ‘slechts’ 180 dagen na aankoop verzekerd. Onder de dekking vallen onder meer mobiele telefoons, computers en andere elektronica, maar wel alleen tot een bedrag van respectievelijk 250 en 750 euro. Wanneer die voorwerpen uit een (afgesloten) voertuig worden gestolen krijg je slechts de helft van de aankoopsom vergoed, wederom tot de reeds genoemde maximale bedragen.

Om een schadegeval te melden neem je eerst contact op met de ANWB Creditcard Servicedesk. Een medewerker gaat dan na of de aankoop in aanmerking komt voor de verzekering. Als dat zo is krijg je een formulier toegestuurd dat je ingevuld en ondertekend weer terug moet sturen.

Bezoek ANWB Creditcard
Visa World Card logo

Visa World Card

De Visa World Card is een creditcard die wordt uitgegeven door International Card Services (ICS). Deze creditcard wordt in Nederland het meest gebruikt door consumenten. Net als de ANWB creditcards heeft deze kaart een aankoopverzekering die veel aankopen maximaal 180 dagen lang verzekert tegen beschadiging, diefstal of verlies. Ook de dekkingen komen sterk overeen met wat we al bij de ANWB creditcards bespraken, zo wordt een smartphone tot maximaal 250 euro vergoed en geldt een maximum bedrag van 750 euro voor andere elektronica zoals je laptop en foto- of videocamera. Tot slot heb je ook bij de Visa World Card weer te maken met een eigen risico van 25 euro.

Bezoek Visa World Card
Flying Blue - American Express logo

Flying Blue - American Express

De Flying Blue Silver creditcard van American Express hanteert als enige creditcard in dit overzicht geen eigen risico voor de aankoopverzekering. In plaats daarvan geldt een minimum bedrag van 50 euro per aankoop. De verzekering is slechts 90 dagen na aankoop geldig. Alleen nieuwe spullen zijn verzekerd met deze creditcard tot een maximaal bedrag van 700 euro. Helaas zijn bij deze aankoopverzekering alle elektronische apparaten uitgesloten, zodat je dus nooit een vergoeding krijgt voor een gestolen smartphone, tablet of computer.

Een andere populaire creditcard van American Express is de Green Card. Deze kaart heeft wel een eigen risico, namelijk van 50 euro. De voorwaarden van de aankoopverzekering verschillen niet heel veel van de Flying Blue, ware het niet dat alle elektronica bij de American Express Green Card wel volledig zijn verzekerd.

Bezoek Flying Blue - American Express

 

Creditcards van populaire banken ING, Rabobank en ABN Amro

Wanneer je klant bent bij een bank kun je daar (vaak tegen een aantrekkelijk tarief) ook een creditcard afnemen. Deze creditcards zijn natuurlijk ook weer voorzien van een aankoopverzekering.

ING Card en ING Platinumcard

De ING Card verzekert aankopen tot maximaal 180 dagen en de duurdere ING Platinumcard tot maximaal 365 dagen. Gebruikte goederen zijn niet verzekerd, evenmin als toegangsbewijzen, (elektrische) fietsen en andere voertuigen, bont, rookwaren en sieraden. Smartphones zijn verzekerd tot een bedrag van 250 euro, andere elektronica tot maximaal 2.500 euro per geval. Elektronica die uit je auto wordt gestolen valt ook niet onder de verzekering, andere spullen wel (mits ze niet in het zicht lagen).

Rabocard en Rabo Goldcard

De creditcards van de Rabobank verschillen net als bij de ING voornamelijk op de tijdsperiode waarin je aankopen verzekerd blijven. De Rabobank hanteert voor de standaard Rabocard een verzekeringsperiode van 180 dagen en bij de Rabo Goldcard worden je spullen tot maximaal 365 dagen na aankoop vergoed. Ook op andere punten verschillen de ING en Rabobank creditcards amper onderling. Het grootste verschil is dat spullen die uit je auto worden gestolen bij de Rabobank nooit vergoed worden.

ABN Amro creditcard en ABN Amro Goldcard

Ook ABN Amro heeft twee creditcards voor zijn klanten beschikbaar. De aankoopverzekering van de standaard creditcard heeft een duur van 180 dagen na aankoop, terwijl de Goldcard 365 dagen lang je nieuwe spullen verzekert. De verzekering hanteert bij beide kaarten een eigen risico van 50 euro. Je smartphone is verzekerd tot een bedrag van 250 euro, alle andere elektronica (zoals je laptop) tot een maximaal bedrag van 1.000 euro.


Schade, verlies of diefstal melden?

Wanneer een artikel dat je met je creditcard hebt gekocht beschadigd raakt, gestolen wordt of wanneer je het bent verloren moet je dat zo snel mogelijk melden bij de instelling waar je de creditcard afneemt. Welke stappen moet je daarvoor doorlopen?

  1. Doe eerst aangifte bij de politie als dat nodig is (bijvoorbeeld bij verlies of diefstal).
  2. Check daarna of je de schade niet gewoon via je inboedelverzekering kunt claimen.
  3. Controleer of het artikel inderdaad wordt gedekt door de aankoopverzekering van je creditcard, en dat je aankoop niet is uitgesloten in de voorwaarden.
  4. Verifieer dat de dekkingsperiode nog niet is verstreken.
  5. Doe pas dan melding bij de creditcardmaatschappij en voeg daar de benodigde documenten aan toe, zoals een eventueel bewijs van aangifte en het aankoopbewijs.

Het kan vervolgens enkele weken duren voor je weer iets hoort van de creditcardmaatschappij omdat je melding in behandeling en gecontroleerd moet worden. Het kan ook gebeuren dat er eerst nog contact met je wordt opgenomen als er nog iets onduidelijk is.


Wellicht vind je deze gerelateerde artikelen ook interessant:



Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Klik hier om je opmerking naar ons door te sturen.
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Verzekering Creditcard Financieel

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? Vul het onderstaande formulier in:


Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag